Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är dina förväntningar på Kopparhavets Hjältar?

    Oavsett om du är en inbiten kopparhavsveteran som växt upp med Hynsolge, Kandra och Nargurs djupa skogar, en hängiven Hjältarnas Tid-entusiast som vill utforska en ny värld eller bara nyfiken på ett nytt svenskt fantasyrollspel så vill vi förstås veta vad du tycker och tänker!

    Vad förväntar du dig? Vad hoppas du på? Vad skulle du vilja se? Vad vill du till alla kostnader undvika?

    Fritt fram för visioner, spekulationer och konspirationsteorier!

  • #2
    Personligen så hoppas jag på en intressant spelvärld som man kan bygga vidare på. Samtidigt som jag gillar enkelheten i Hjältarnas Tid så är det rätt mycket jobb att bygga upp en "seriös" värld (med lite historia, kultur, osv) om man vill ha en sån. Självklart kan man låna hejvilt från alla håll, men det är fortfarande svårare att presentera än när en värld finns sammanfattad och kan delas ut till spelare som kan läsa så mycket de känner för.

    På samma sätt skulle jag gärna se en lite mörkare och mer mystisk presentation av världen, då jag finner den grafiska stilen i Hjältarnas Tid lite svår att se som det man tänker sig att man "lever i". Att leverera mer detaljerade illustrationer är självklart ett problem om man inte levererar en värld med spelet, men om man jämför med t.ex. Symbaroum - ger mängden bilder en tydligare setting som underlättar och inspirerar.

    Personligen har jag vid det här laget styrt vår spelvärd halvvägs in i Trudvang, som jag tycker har en helt fantastisk värld. Sedan har jag så klart hängt på lite egen setting och historia - och flyttat världen geografiskt. Men det är ändå skönt att ha en grund att basera det hela på.

    Utöver detta (som jag tror är mer av ett senare projekt, med en världsbok) så är det väl mer utveckling/fördjupningar, lite som i Hjältarnas Tid.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av illuzive Visa inlägg
      Personligen så hoppas jag på en intressant spelvärld som man kan bygga vidare på. Samtidigt som jag gillar enkelheten i Hjältarnas Tid så är det rätt mycket jobb att bygga upp en "seriös" värld (med lite historia, kultur, osv) om man vill ha en sån. Självklart kan man låna hejvilt från alla håll, men det är fortfarande svårare att presentera än när en värld finns sammanfattad och kan delas ut till spelare som kan läsa så mycket de känner för.
      Kopparhavets hjältar består ca av 100s regler (lätt modifierat Hjältarnas tid, inkl införd errata etc) och 100s spelvärld. Vi går igenom religioner, gudar, historia, geografi etc, men har försökt lägga det på en grundläggande nivå, utan att bli allt för svepande. En inte helt enkel balansgång och det blir många avvägningar.

      Ursprungligen skrivet av illuzive Visa inlägg
      På samma sätt skulle jag gärna se en lite mörkare och mer mystisk presentation av världen, då jag finner den grafiska stilen i Hjältarnas Tid lite svår att se som det man tänker sig att man "lever i". Att leverera mer detaljerade illustrationer är självklart ett problem om man inte levererar en värld med spelet, men om man jämför med t.ex. Symbaroum - ger mängden bilder en tydligare setting som underlättar och inspirerar.
      Vi har en helt annat grafisk stil i Kopparhavets hjältar. I nästa nummer av Fenix kommer två av dessa avtäckas. Jag tror att de kommer att uppskattas. Mörkare än Hjältarnas tid är ju inte så svårt, men Athos inte direkt mörk. Mer mystik och äventyr än ångest och drama.

      Ursprungligen skrivet av illuzive Visa inlägg
      Utöver detta (som jag tror är mer av ett senare projekt, med en världsbok) så är det väl mer utveckling/fördjupningar, lite som i Hjältarnas Tid.
      Det hoppas vi också! Det skissas redan på detta! Men mer om det längre fram! Någon speciell region som är intressant?

      Kommentera


      • #4
        Varför funkar inte mina citat längre?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Varför funkar inte mina citat längre?
          Märkligt, det ser ju helt rätt ut.

          Detta är ett test.

          Ursprungligen skrivet av Mig Själv
          Test
          Första citatet är autogenererat, det andra har jag skrivit manuellt.

          //Edit, funkar inte för mig heller. Funkade i förhandsvisningen, dock. Oh well.

          ///Edit 2: startade en tråd om det: här

          ////Edit 3: URL-funktionen funkar visst inte heller XD
          Last edited by Rymdhamster; 11 January 2019, 15.40.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
            Varför funkar inte mina citat längre?
            testar

            Kommentera


            • #7
              Verkar bara vara i forumet Kopparhavets Hjältar citatfunktionen krånglar.
              Då det är ett nytt forum är det mest troliga att något blev fel när det skapades - jag för det vidare till de som kan fixa.

              Kommentera


              • #8
                Testar taggar:
                fet
                kursiv
                understruken

                Kommentera


                • #9
                  Verkar som att taggar inte slogs på när det här forumet skapades.
                  Det är felanmält och borde vara lätt att fixa.

                  Kommentera


                  • #10
                    Då citaten krånglar så svarar jag bara med ett nytt inlägg.

                    Regioner är inte så viktiga för mig personligen, jag vill mest ha en genomtänkt grund att bygga vidare på. :)

                    Kommentera


                    • #11
                      Hoppas i grunden på två saker.

                      1: Ett enkelt och trevligt "pirat-spel" som funkar för min grupp. Med HT som bas, så borde det vara fixat (hurra, jag slipper fundera ut skeppsregler själv )

                      2: En bra och inspirerande värld, gärna som är någorlunda lätt att mata lata rollspelare med, så att de kanske gör karaktärer istället för spelpjäser...

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag hoppas på lite färgstark galenskap, sötvattenhav som det rinner ur absurda mängder vatten ur och som måste fyllas på genom att vatten filtreras genom planeten eller någon portal till ett elementarplan, sydpolen som en öken fylld av eldelementarer, ja, storslaget och galet.

                        Jag hoppas även, mot bättre vetande, på ett grundegenskapshack, kanske a la CM/77.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av illuzive Visa inlägg
                          Då citaten krånglar så svarar jag bara med ett nytt inlägg.

                          Regioner är inte så viktiga för mig personligen, jag vill mest ha en genomtänkt grund att bygga vidare på. :)
                          Gudar (och därmed religioner) är en fundamental hörnsten i världsbygget så det är ett måste för en genomtänkt setting i vårt fall :)

                          Kommentera


                          • #14
                            Zonk - Färgstark galenskap är ett mycket passande uttryck! Jag kan inte lova de specifika exemplen men du lär inte bli besviken :)

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag vill ha en lagom färdig värld som är tillräckligt styrd för att ge mig stöd som spelare men ändå öppnar för att lägga in egna konstruktioner. Inte helt öppen, inte lika färdig som i t.ex. Symbaroum. Något i stil med Ereb Altor kanske :-) men mer sammanhängande och gärna hyfsat geografiskt begränsad. (En av mina favorit hang-ups men ändå: tänk gärna i banorna av att man som rollperson ska kunna flänga runt på de olika platserna på ett sätt som känns rimligt in-game och inte kräver immersionsbrytande hopp.) Ta hänsyn till hur makrofaktorer som religion, ekonomi och politik länkar samman världen så att utsagor om olika platser inte motsäger varandra (vilket inte är samma sak som att de behöver vara detaljerade beskrivna).

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X