Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Första testkörningen

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Första testkörningen

    Efter att ha läst första betan ett par ggr blev jag taggad som tusan att få igång ett spel i denna sjukt sköna värld. När beta två kom tänkte att nu jädrar kör vi, jag får jurryrigga systemet med Hjältarnas Tid så länge.

    In på forumet, hitta rollformulär-betan, printa ett gäng, se till att polarna fick ledigt från familjer och away we go!

    Lärdom 1. Entusiasm räcker bara så långt. Visst mått av prepp kan vara mer än fördelaktigt.
    Lärdom 2. Tidsoptimism. Fy tusan vad tiden rusar iväg när man har kul.

    Det tog betydligt längre tid att komma igång än beräknat då regelförklaringar och annat drog ut på tiden samt att rollformulärsbetan var inte uppdaterad så det tog lite extra tid att råda bot på det.

    Hade tänkt att påbörja ett session i det gamla hederliga Döda Skogen äventyret, men det blev till att bordlägga tills senare. Insåg snabbt att här behövdes det mer prepp innan jag kör igång det.
    Istället fick det bli en snabb känna på lite av reglerna session med ett äventyr hämtat från Hjältarnas Tid, Sagor från Trollskogens "De försvunna jägarna".

    Karaktärerna gick, regelförklaringar bortsett, smidigt att göra. En udda samling äventyrare skapades och jag körde lite på anything goes. Tanken var att vi skulle köra lite som vi gjorde när vi var yngre, innan allt var tvunget att vara så allvarligt hela tiden.

    Riddar Gyd Du Montar, anka med en liten förläning, Sillhamra beläget i Zorakin vid kusten. Här hade vi grymt kul med Hjältarnas Tids värdshusslumptabell, vilken hjälpte till att få liv i förläningen. T.ex. blev värdshuset tillhåll för fredsmöten mellan rivaliserande gäng, vilket fick bli att bönderna och fiskarna i byn fyllde de rollerna.

    Som följeslagare har Gyd en skeppsbruten sjöfarare, Kazzar Rödskägg, dvärg från Kopparbergen (som sagt anything goes) och en föredetta soldat från ett straffkompani Cassian Sköld.

    Vi upplevde att karaktärsdragen var en bra mekanik både för karaktären och för dess regeltekniska funktion med vändning av slag.
    Karaktärsdragen gav gruppen anledning att ut och äventyra utan att det blev krystat, samt gav gott spel senare i sessionen. Gyds något galna drag av storhetsvansinne skickade snabbt iväg dem.

    Då systemet fortfarande är nytt för alla inblandade, och trots min massiva inpluggning av regler missades en hel del när det blev batalj, men det flöt bra ändå. Vi får helt enkelt addera mer nästa gång.
    Spontant kändes det mycket bra oavsett och det gick fint att jurryrigga med Hjältarnas Tid. Lyckades avstyra alla tankar på magiker så det löste sig fint.
    Reglerna för utmaningar känns som en mycket bra mekanik, men något som får vänjas in. Det är ett nytt sätt att hantera det på, så det är inte intuitivt ännu men övning ger färdighet.


    Lätt osammanhängande text, men summa av kardemumman är att vi hade kul och vi har bokat nästa spelmöte om en vecka. Ska bli mycket kul att dra igång det här på allvar.



    #2
    Lite konstruktiv feedback.

    Betaversionen av rollformuläret har en del färdigheter som bytt namn eller ersatts av nya.
    Även bilden på rollformuläret på sid. 5 i betan har lite avvikelser.

    Sjöfarare, borde de inte få ett sjöfararutrustningspaket? I så fall saknas det på deras startutrustning.

    Sen undrar jag lite om matten, då jag inte räknat på allt ännu.
    På sina ställen står det att ett värv får t.ex. 65, 45, 25 att sätta ut på tre grundfärdigheter och 25 i resten.
    Är detta korrekt, eller skulle det vara 65, 45, 35?
    Liknande finns på alla grupper av färdigheter, alltså att ibland är ett av dina värden lika lågt som min.

    På sidan 32 står det att det finns 35 färdigheter, ska vara 36.

    På sidan 23, i vapenlistan har Pata egenskapen Ripost. Den saknas i egenskapslistan.
    Kastkniv, borde inte den ha egenskapen Diskret likt dolk? Storleken borde inte vara särdeles stor.

    På sidan 138 så har draken Krakatus eldkvast egenskapen Uppladdning, denna egenskap saknas i listan.



    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
      Lite konstruktiv feedback.

      Betaversionen av rollformuläret har en del färdigheter som bytt namn eller ersatts av nya.
      Även bilden på rollformuläret på sid. 5 i betan har lite avvikelser.

      Sjöfarare, borde de inte få ett sjöfararutrustningspaket? I så fall saknas det på deras startutrustning.

      Sen undrar jag lite om matten, då jag inte räknat på allt ännu.
      På sina ställen står det att ett värv får t.ex. 65, 45, 25 att sätta ut på tre grundfärdigheter och 25 i resten.
      Är detta korrekt, eller skulle det vara 65, 45, 35?
      Liknande finns på alla grupper av färdigheter, alltså att ibland är ett av dina värden lika lågt som min.

      På sidan 32 står det att det finns 35 färdigheter, ska vara 36.

      På sidan 23, i vapenlistan har Pata egenskapen Ripost. Den saknas i egenskapslistan.
      Kastkniv, borde inte den ha egenskapen Diskret likt dolk? Storleken borde inte vara särdeles stor.

      På sidan 138 så har draken Krakatus eldkvast egenskapen Uppladdning, denna egenskap saknas i listan.


      Bra fångat! Det mesta av detta är åtgärdat, eller åtminstone påpekat under korrektur, men Krakatus tror jag vi har missat! Tack! Kastkniven har vi nog bara kört rätt av från Hjältarnas Tid gissar jag.

      Och kul att ni är spelsugna! Tycker ni verkar ta er an materialet alldeles utmärkt och regeldelen ska nog inte dröja allt för länge innan vi kan dela med oss av!

      Angående uppräkningen av värden att sätta ut så är det en pedagogisk variant (krumbukt) som valts av gänget bakom Hjältarnas Tid och som vi adopterad. Jag håller med om att den kan upplevas som lite konstig, men alternativet kan tydligen missförstås så vi landade i samma lösning.

      Kommentera


        #4
        Tackar för svar.

        Har fått lite extra assistans från Leon vid sidan av, stort tack för det än en gång.

        Har redan blivit uppringd av två polare som vill vara med och lira, så planen med liten grupp i början ser ut att gå åt pipsvängen. Men jädrar vad kul att alla är så taggade.

        Måste även ge en stor eloge till er för erat engagemang och hur ni bemöter backers! Exemplariskt måste jag säga.

        Nu till en extra fråga.

        Egenskapen Stor och dess ännu större kompisar.
        Hur hantera det i strid?
        Innan strid känns lättare, då kan man planera och genomföra för att sedan börja banka på.
        Men om strid redan inletts, är det korrekt uppfattat att första rundan går till att utföra utmaningen?
        Samt, monstret ifråga när det blivit låst, kan det fortfarande agera normalt?


        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
          Tackar för svar.

          Har fått lite extra assistans från Leon vid sidan av, stort tack för det än en gång.

          Har redan blivit uppringd av två polare som vill vara med och lira, så planen med liten grupp i början ser ut att gå åt pipsvängen. Men jädrar vad kul att alla är så taggade.

          Måste även ge en stor eloge till er för erat engagemang och hur ni bemöter backers! Exemplariskt måste jag säga.
          Tack själv! Det är för er skull vi gör detta! (och för att vi tycker att världen blir en bättre plats med vårt spel i den ;) )

          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
          Nu till en extra fråga.

          Egenskapen Stor och dess ännu större kompisar.
          Hur hantera det i strid?
          Innan strid känns lättare, då kan man planera och genomföra för att sedan börja banka på.
          Men om strid redan inletts, är det korrekt uppfattat att första rundan går till att utföra utmaningen?
          Samt, monstret ifråga när det blivit låst, kan det fortfarande agera normalt?
          Ja, det är rätt uppfattat. Ja, man kan ju fly också... :) En strid mot ett stort monster kan innebära flera låsningar innan monstret är nedgjort (eller själv har flytt).

          Och jag skulle säga att monstret kan agera i huvudsak normalt. Beroende på hur låsningen sker kan vissa inskränkningar vara aktuella, men de höftas nog enklast från fall till fall.
          Last edited by Måns; 03 March 2020, 14.31.

          Kommentera


            #6
            Gött det. Då blev det rätt när vi lirade.
            Tänkte också att lite beroende på hur låsningen genomförs så kanske vissa saker blir hindrade, typ om ett nät används finurligt så kan monstret inte göra flygattacker t.ex.

            Sen kanske jag är blind, men jag kan inte hitta någonstans i betan vad Karduniens huvudstad heter? Är det medvetet gjort eller något som fallit genom stolarna?
            Last edited by Bastich; 04 March 2020, 00.04.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
              Sen kanske jag är blind, men jag kan inte hitta någonstans i betan vad Karduniens huvudstad heter? Är det medvetet gjort eller något som fallit genom stolarna?
              Och den har dessutom trillat bort från kartan! Men om jag inte minns fel så är det klassiska Ekeborg som är huvudstad, vilket alltså är den stora stadsikonen vid drottning Maldixas vapensköld.

              Kommentera


                #8
                Bastich Att vi inte nämner staden i texten är avsiktligt. Eller snarare, vi har inte haft någon anledning att göra det. Det är den princip vi jobbar efter. Vi beskriver inte per automatik städer/regioner/etc om de inte har någon spännande historia att berätta. De måste knyta in i relevanta konflikter, bjuda på äventyr eller dölja hemligheter. Därmed inte sagt att Ekeborg är helt alldagligt. Det är sannolikt en väldigt intressant plats där kungatrogna döljer sin lojalitet, där zorakiska spioner intrigerar och där Maldixas styre hårdfört straffar oliktänkande i Shamash namn!

                Kommentera


                  #9
                  Tack för utmärkt feedback, och kul att ni har kul! Rollpersonsgruppen låter spot on Kopparhavets hjältar :) Kul att ni har användning av Hjältarnas tid - material, det är ju en fördel att de två systemen är kompatibla (med lite färdighetstweaks) så bra att det hänger ihop.

                  Måns har redan svarat angående färdighetsvärdena. Det stämmer alltså att vissa av värdena är = minmimvärdet. I praktiken är det alltså en inbjudan att sätta ut tre högre värden på fyra färdigheter. Vet att det kanske känns ltie kontraintuitivt, men vi tror att det är mindre risk för missupppfattning eller regelmiss såhär än om man t.ex. skulle skriva "Sätt ut XX, XX och XX på fyra färdigheter" - eftersom det senare kan tolkas som att man kan sätta något av värdena flera gånger.

                  Du har helt rätt angående sjöfararutrustning. Det skall givetvis med.
                  Last edited by Leon; 04 March 2020, 09.23.

                  Kommentera


                    #10
                    Har nu lyckats klämma ut ytterligare två sessioner spel. Måste säga att detta har fått fram många bra sidor av oss som spelar.
                    Vi har börjat varje session med en liten genomgång av vad vi vill se framledes, vad vi missat, kan göra bättre etc.
                    Spelarna är gött taggade och vill ha mer. Mycket kul!

                    Efter förra sessionen så fortsatte jag med att plocka material från Hjältarnas tid, lite modifierat för att passa in bättre i vår kampanj.
                    Gyd och hans trogna vänner fick möta på en magisk spegel i skogen efter de missat många slag på sin rese-utmaning. Lite visioner och bonusar senare så har SL värsta bästa upplägget för att ställa till det senare med lite dubbelgångare om det skulle passa in.
                    Sällskapets resa fortsatte efter att de blivit räddade av en vänlig jägare som ledde dem ut från skogen och tillbaka till civilisationen i form av byn Utmir.
                    Härifrån fortsatte äventyren för gruppen. De blev lejda att undersöka grannbyn, vilket gjordes. Detta blev en moddad verision av startäventyret från Hjältarnas Tid. Kul var att de löste det genom att inte ta fighten utan lyckades övertyga skogsväsenet att byborna var oskyldiga.
                    Sedan fortsatte det hela med att de lovade en gammal kuf att de skulle hjälpa denne återfå sin magiska sten.
                    Kör en variant av det gamla äventyret Novastenen, till fleras glädje.

                    Måste säga att vi har haft grymt kul, och vi ser fram emot ännu mera nöje så fort tiden tillåter.

                    Nu till lite frågor.

                    I senaste Betan fick vi ju magireglerna. Där trodde jag att jag skulle få svar på en fråga som dök upp i Beta 2, nämligen vad de olika färdigheterna för "magitraditionerna" gör.
                    I Beta 2 nämna det att färdigheterna Status och Viljestyrka är viktiga för Skolmagi, samt att Förleda och Utstrålning är viktiga för Illusionism.
                    Varför?
                    Kanske är blind, men kan inte se, eller hitta något om detta.

                    Förmågan Magisk pakt säger att man får en extra besvärjelse för att åkalla sin beskyddare med startvärde 30. Stämmer detta då det verkar gå ifrån vad som sägs senare i magikapitlet?


                    Sen har jag en allmän fråga/vädjan till de som kan dessa regler bättre än mig, gällande konvertering av gammalt DoD material.
                    Hur hade ni gjort med effektgrader och skada? T.ex. en Blixt med effektgrad 3 skulle gjort 3t6 i skada om man kör utan träffområde i DoD.
                    Vad är en rimlig nivå för Kopparhavets Hjältar?
                    Är för grön ännu för att göra det snabbt och enkelt själv.

                    Avslutningsvis, stort tack för ett grymt spel som kommer ge mig och mina vänner mängder med kul spel.
                    Har inte fått fysisk produkt ännu, men kan knappt bärga mig i väntan på nästa.
                    Last edited by Bastich; 29 March 2020, 09.45.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                      Sen har jag en allmän fråga/vädjan till de som kan dessa regler bättre än mig, gällande konvertering av gammalt DoD material.
                      Hur hade ni gjort med effektgrader och skada? T.ex. en Blixt med effektgrad 3 skulle gjort 3t6 i skada om man kör utan träffområde i DoD.
                      Vad är en rimlig nivå för Kopparhavets Hjältar?
                      Jag hade använt vapenskada som en "rosettasten" när det gäller att översätta sådant. 3T6 i DoD är ett riktigt biffigt vapen, i samma skala som tvåhandssvärd (2T10). Ett slagsvärd, som är motsvarigheten i Kopparhavets Hjältar, gör 6T6 i skada. Jag hade eventuellt slängt på ytterligare 1T6 i just det här fallet då en BLIXT i DoD ignorerar rustning, och det tror jag inte magi gör i Kopparhavets Hjältar.

                      Kommentera


                        #12
                        Ja, det var lite i de banorna jag funderade jag med.
                        Får man bara till "rosetastenen" så blir allt lite enklare. Vill ju lägga mig på en lagom nivå så att det varken blir söndagspromenad eller tpk.
                        Känns onödigt så här i början innan man lärt sig och spelarna fortfarande håller på och finner sina karaktärer.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                          Har nu lyckats klämma ut ytterligare två sessioner spel. Måste säga att detta har fått fram många bra sidor av oss som spelar.
                          Vi har börjat varje session med en liten genomgång av vad vi vill se framledes, vad vi missat, kan göra bättre etc.
                          Spelarna är gött taggade och vill ha mer. Mycket kul!
                          Kul, jag upplever precis samma i min egen spelgrupp! Väldigt roligt att höra om era strapatser!

                          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                          Nu till lite frågor.

                          I senaste Betan fick vi ju magireglerna. Där trodde jag att jag skulle få svar på en fråga som dök upp i Beta 2, nämligen vad de olika färdigheterna för "magitraditionerna" gör.
                          I Beta 2 nämna det att färdigheterna Status och Viljestyrka är viktiga för Skolmagi, samt att Förleda och Utstrålning är viktiga för Illusionism.
                          Varför?
                          Kanske är blind, men kan inte se, eller hitta något om detta.
                          Jag tror att det mer har med fluff att göra. Alltså att illusionister är mer av charlataner eller som åtminstone är rätt extroverta. En grov generalisering givetvis. Skolmagiker är mer ansedda "vanliga" magiker.

                          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                          Förmågan Magisk pakt säger att man får en extra besvärjelse för att åkalla sin beskyddare med startvärde 30. Stämmer detta då det verkar gå ifrån vad som sägs senare i magikapitlet?
                          Det låter rätt. Inte att det ska motsägas senare dock. Har du någon sidhänvisning så kollar vi upp!


                          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                          Sen har jag en allmän fråga/vädjan till de som kan dessa regler bättre än mig, gällande konvertering av gammalt DoD material.
                          Hur hade ni gjort med effektgrader och skada? T.ex. en Blixt med effektgrad 3 skulle gjort 3t6 i skada om man kör utan träffområde i DoD.
                          Vad är en rimlig nivå för Kopparhavets Hjältar?
                          Är för grön ännu för att göra det snabbt och enkelt själv.
                          Jag vill minnas att Kille nämnt något om detta. Ska kolla!

                          Ursprungligen skrivet av Bastich Visa inlägg
                          Avslutningsvis, stort tack för ett grymt spel som kommer ge mig och mina vänner mängder med kul spel.
                          Har inte fått fysisk produkt ännu, men kan knappt bärga mig i väntan på nästa.
                          Kul! Den som väntar på nått gott... :)

                          Kommentera


                            #14
                            Konvertering från Sveriges första rollspel (SFR) till Hjältarnas Tid

                            Dessa riktlinjer gäller version 2 och 2.1 (svarta boxen respektive svartgröna boxen).
                            • Färdigheter går på samma skala som i Hjältarnas Tid och kan användas rakt av.
                            • SFR har grundegenskaper, som görs om till färdigheter.
                              • Styrkeprov blir Styrka x 5
                              • Manövrer blir Smidighet x 5
                              • Uthållighet blir Fysik x 5
                              • Lärdom blir Intelligens x 5
                              • Vältalighet blir Karisma x 5
                              • Viljestyrka blir Psykisk kraft x 5
                              • Hälsa blir Storlek + Fysik
                              • Gard blir Smidighet + Fysik
                            • Använd vapenvärden och rustning från Hjältarnas Tid istället.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg


                              Det låter rätt. Inte att det ska motsägas senare dock. Har du någon sidhänvisning så kollar vi upp!

                              Under förmågan Magisk pakt, sidan 45 beta 2, står det att man får en extra besvärjelser med startvärde 30 för att åkalla sin beskyddare. Står även en hänvisning om regler för skapande av sådan besvärjelse, som jag inte heller hittar för övrigt.
                              Läser man sedan besvärjelsen Åkalla beskyddare [namn], på sidan 78 i beta 3, så används flera färdigheter i linje med ritualreglerna.

                              Därav min undran. Förmodar att man får besvärjelsen kostnadsfritt, men borde man inte kunna nyttja den enligt ritualregler? Annars blir det att just den besvärjelsen blir en "extra färdighet"?

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Skarpskytten, Igår, 20.35
                              3 responses
                              36 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Tre solar  
                              Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                              40 responses
                              862 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Rymdhamster  
                              Started by krank, Igår, 01.12
                              5 responses
                              77 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Jocke
                              av Jocke
                               
                              Started by CapnZapp, 23 October 2019, 12.17
                              34 responses
                              1.211 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by McKatla, Igår, 16.34
                              2 responses
                              94 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Fiktionslek  
                              Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                              248 responses
                              10.777 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Ulfgeir
                              av Ulfgeir
                               
                              Started by krank, 20 May 2020, 15.52
                              2 responses
                              55 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Möller, Igår, 10.11
                              1 response
                              69 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Möller
                              av Möller
                               
                              Started by ragngand, 18 April 2020, 13.07
                              4 responses
                              182 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg ragngand  
                              Started by krank, 29 May 2020, 17.08
                              6 responses
                              269 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg bortom12e  
                              Arbetar …
                              X