Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av aknaton Visa inlägg

Synd. Det var en av anledningarna till att jag backade spelet.
    En av tankarna med det som blir hela Hjältar-serien är att i principa allt material är kompatibelt med alla spel. Vill man använda reglerna för relationer från Hjältarnas väg även i Kopparhavet så är det superenkelt att föra in.

Anledningen till att vi inte lyfter in dem i grundboken är att en erfarenhet är att RP är ganska kompetenta som det är och att ytterligare 3-4 vändningar förhöjer inte upplevelsen. Samt att vi vill hålla det enkelt.

Det finns inget som hindrar spelarna från att ha relationer till andra RP. Utgår vi från Krilles exempel ovan så kan man lika gärna ha karaktärsdraget Beskyddande.

Men, dyker det upp någon snygg mekanik som vi känner funkar så är det inte alls försent att ha med.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av aknaton Visa inlägg
      Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
      Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.

Molok i vår kampanj har exempelvis särdragen:

* jag ska finna min son
      * jag är för gammal för den här skiten
      * jag bryter aldrig mitt kontrakt
      * hjälpsam

Kommentera

Spontant gillar jag detta! En viktig och intressant grej för mig är att det inkluderas info om hur och varför och när man kan/bör byta särdrag, exempelvis när Molok funnit in som eller sett det hopplösa i sin hjälpsamma natur etcetera.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg
          Spontant gillar jag detta! En viktig och intressant grej för mig är att det inkluderas info om hur och varför och när man kan/bör byta särdrag, exempelvis när Molok funnit in som eller sett det hopplösa i sin hjälpsamma natur etcetera.
          Kopparhavets hjältar, liksom Hjältarnas tid, bygger på enkelthet och låg tröskel för spel. Och även så få regler som möjligt väl i spel. Vi siktar på att nya regler ska följa befintliga mekaniker och försöker att absolut inte tillföra något.

Det sagt så kan jag tänka mig en kul sätt att använda Särdrag på.

- Om de spelat stor roll och verkligen definierat RP, gör om dem till en förmåga som RP kan börja lära sig.
          - Om RP ger upp eller uppfyller ett särdrag (på ett kul och intressant sätt) får hon ett extraförbättringsslag efter spelmötet, och kan välja ett nytt.
          - Om spelaren känner att särdraget inte är kul och vill byta kan hon göra det men får ingen belöning för det.

När det gäller förmågor så tänker jag att man helt enkelt får skapa nya alternativt låser upp sådana som redan finns. Jakten på nya förmågor är en rätt central del av karaktärsutveckligen. Men allt detta är i formen riktlinjer/husregler som nog inte kommer att få plats i grundboken. Jag tror också att detta är ett område där spelgrupper har väldigt olika preferenser. Hur som helst är det väldigt lätt att husregla kring detta och välja det man tycker är coolast.

Ps. Det sagt så har jag faktiskt inte ens läst hur reglerna för detta ser i HT grund... :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.

Molok i vår kampanj har exempelvis särdragen:

* jag ska finna min son
            * jag är för gammal för den här skiten
            * jag bryter aldrig mitt kontrakt
            * hjälpsam
            Detta låter bra!

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
            16 responses