Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg

Den episka kampanjen i all ära. Men jag tycker inte man ska försumma den halv-episka kampanjen. Något kortare, gärna i sandlådestil hade jag blivit glad för. Inspirerat mer av Marsklandet än av Konfluxen kanske
    Jag kan hålla med här. Vi älskar kampanjer, men håller redan på med Törnetronen till Symbaroum och Emissariern som försvann till Coriolis. Och vi har Svärdets Sång-kampanjen och Mutant-kampanjerna på listan vi vill spela redan.

En mastigt öppet äventyr eller en modulär svit av mindre äventyr som kanske klarades av på runt 8-10 kortare spelmöten hade varit mycket mer realistisk att bli spelad av oss.

Kommentera

Ja, vårt upplägg är lite annorlunda jämfört med de stora klassiska kampanjerna. Kopparhavskrönikan är en mycket lös ram för öppet utforskande - någon nämnde Svärdet sång, och det finns defintivt likheter (och for the record hade vi den här modellen klar långt innan Svärdets sång släpptes - det låg väl i luften ;) ), men jag skulle säga att KK är öppnare - spelmiljön är mindre "kontrollerad" än den är i Svärdet sång, och erbjuder därför förvisso mindre struktur för spelgruppen.

Några av er kanske minns "Kopparhavskampanjen" i en gammal sinkadus? Där finns ett av fröna till våra idéer. Och det var ju en klassiker att bränna igenom Marsklandet, konfluxsviten och nidland med samma spelgrupp. Någonstans där började vi.

Ett steg ned från Kopparhavskrönikan förekommer sedan enskilda äventyrsmoduler - äventyr och kampanjer - och de tänker vi ganska precis som det många av er pratar om: stand-alone moduler (som inte alls behöver spelas som en del av KK) som kombinerar en hel "berättelse", en miljö och kanske något nytt element som hör ihop tematiskt - kanske besvärjelser eller monster eller en ny SLP
      Last edited by Leon; 06 April 2020, 09.20.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Kampanj? Ja.
        Kalkerad på just de exemplen? Njä...
        Alltså, jag är ingen rabiat motståndare till räls, det kan vara tryggt och trevligt att veta vart man är på väg. Men det är så gjort. Jag har otaliga sådana kampanjer på lager redan.
        Ja, vi är inte heller några varma rälsförespråkare. Jämförelsen är snarare en längre sammanhållen spelstruktur, alltså kampanj som motsats till äventyr.

Som Leon säger är det mycket sandlåda, nedslag och ram snarare än räls.

Kommentera

Gör en minikampanj till olika platser/hamnar.
          2-3 kortare äventyr man kan spela innan man seglar vidare.
          Till detta kan ny knyta en metaplott med olika fraktioner inblandade.
          Lite som man gjorde med Krilloan.

Kommentera

Låter ju riktigt spännande med en sådan kampanj. När kommer en första del, ungefär?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
              Låter ju riktigt spännande med en sådan kampanj. När kommer en första del, ungefär?
              Bra fråga! Vi släpper ju regelboken nu i Maj/Juni, efter det kommer det rätt snart en ny Kickstarterkampanj till vårt nästkommande äventyr Sirenens klagan. Detta äventyr skrivs (eller snarare har skrivits, för det har i princip klart manus) av vije. Nästa planerade släpp är Kopparhavskrönikans startmodul. När den kan bli aktuell är väldigt svårt att säga, men vi har påbörjat arbetet med den.

Vi har även lite annat smått och gott på gång, men vi återkommer om det! :)

Kommentera

Äventyr går alltid hem hos mig. Gillar även kampanjplatser med äventyrkrokar, eller varför inte mindre scenarier :)

Kommentera

Jag skulle vilja se en regionbok med äventyrsplatser, ungefär som gamla Torshem. En schysst sandlåda som äventyrarna kan utforska på flera sätt.

Kommentera

Jag kunde inte se att det nämnts tidigare och det kanske inte klassas som en modul men jag skulle väldigt gärna se en spelledarskärm, kanske med ett tillhörande äventyr eller samling äventyrskrokar.
                    Eller ett häfte med ytterligare spelledarhjälpmedel som, om jag minns rätt, var med i SL-skärmen till Warhammer Fantasy 2nd ed, där det fanns listor med namnförslag till spelledarpersoner och ritningar på vanliga byggnader i världen tillsammans med äventyrskrokar kring dessa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tjocken Visa inlägg
                      Jag kunde inte se att det nämnts tidigare och det kanske inte klassas som en modul men jag skulle väldigt gärna se en spelledarskärm, kanske med ett tillhörande äventyr eller samling äventyrskrokar.
                      Eller ett häfte med ytterligare spelledarhjälpmedel som, om jag minns rätt, var med i SL-skärmen till Warhammer Fantasy 2nd ed, där det fanns listor med namnförslag till spelledarpersoner och ritningar på vanliga byggnader i världen tillsammans med äventyrskrokar kring dessa.
                      Vi är såklart sugna på den typen av tillbehör (även tärningar) men det är lite svårt att just nu rättfärdiga rent ekonomiskt. Marginalen är rätt dålig så det blir dyra produkter som mest ger oss jobb och inga pengar. Å andra sidan är det ju hela affärsmodellen... ;)

Just nu prioriterar vi illustrationer till kommande moduler, men skulle vi nå galna framgångar kommer vi göra allt vi tycker är kul (och där ingår såklart en SL-skärm).

Kommentera

Regler för att skaffa sig land och underhuggare, ta in skatt. Fältslag och erövra grannens land, alltså Gigant.

Kommentera

En samling med olika sjökort i en folder skulle vara både användbart och annorlunda samtidigt som det är tematiskt rätt. De kan beskriva olika delar av Kopparhavet, göras i olika skalor och storlekar (A5, A4, A3) och hålla varierande detaljeringsgrad.

De kan ha olika syften som navigering, handel, smuggling och krigföring. Ålder och härkomst kan variera vilket styr utseende, detaljeringsgrad, symboler samt mått- och skalangivelser. Några sjökort har kända landmärken, andra kan ha mer okända, kanske till och med uppförda landmärken som av olika skäl har försvunnit med tidens gång.

Det som gjorde att jag först fick upp ögonen för Kopparhavets hjältar var tonen i texterna samt alla underbara namn, både blinkningar till förr och nya påhitt. Framför allt skulle en samling sjökort ge möjlighet att strössla världen med olika fantasieggande namn på platser och fenomen som inte beskrivs närmare utan som både spelare och spelledare får spinna vidare på.

De kan också innehålla mer traditionell information som förhärskande vindriktningar, strömmar, rev och grynnor, öar, fyrar, goda fiskevatten, naturliga och skyddade ankringsplatser, snärjiga tångområden, platser för att bunkra färskvatten och proviantera frukt och vilt m.m.

Det är bara bra om olika illustratörer används så stilen på sjökorten blir unika. Konceptet borde också passa utmärkt på Kickstarter då varje stretchgoal kan bestå av ett sjökort över ytterligare någon region, ges en annorlunda design osv. Två sjökort som visar olika (motsatt?) information av samma område skulle också kunna vara användbart.

Poängen är att inte beskriva det mesta av informationen på sjökorten närmare utan överlåta det till spelledare/spelare. Det kortar ner produktionstiden och behåller konceptet sandlåda som jag och många andra gillar så mycket. Ofta krävs det inte mer för att kreativiteten ska börja bubbla!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Fierce Visa inlägg
                            En samling med olika sjökort i en folder skulle vara både användbart och annorlunda samtidigt som det är tematiskt rätt. De kan beskriva olika delar av Kopparhavet, göras i olika skalor och storlekar (A5, A4, A3) och hålla varierande detaljeringsgrad.

De kan ha olika syften som navigering, handel, smuggling och krigföring. Ålder och härkomst kan variera vilket styr utseende, detaljeringsgrad, symboler samt mått- och skalangivelser. Några sjökort har kända landmärken, andra kan ha mer okända, kanske till och med uppförda landmärken som av olika skäl har försvunnit med tidens gång.

Det som gjorde att jag först fick upp ögonen för Kopparhavets hjältar var tonen i texterna samt alla underbara namn, både blinkningar till förr och nya påhitt. Framför allt skulle en samling sjökort ge möjlighet att strössla världen med olika fantasieggande namn på platser och fenomen som inte beskrivs närmare utan som både spelare och spelledare får spinna vidare på.

De kan också innehålla mer traditionell information som förhärskande vindriktningar, strömmar, rev och grynnor, öar, fyrar, goda fiskevatten, naturliga och skyddade ankringsplatser, snärjiga tångområden, platser för att bunkra färskvatten och proviantera frukt och vilt m.m.

Det är bara bra om olika illustratörer används så stilen på sjökorten blir unika. Konceptet borde också passa utmärkt på Kickstarter då varje stretchgoal kan bestå av ett sjökort över ytterligare någon region, ges en annorlunda design osv. Två sjökort som visar olika (motsatt?) information av samma område skulle också kunna vara användbart.

Poängen är att inte beskriva det mesta av informationen på sjökorten närmare utan överlåta det till spelledare/spelare. Det kortar ner produktionstiden och behåller konceptet sandlåda som jag och många andra gillar så mycket. Ofta krävs det inte mer för att kreativiteten ska börja bubbla!
                            Youre in for a treat!! Vi har ambitiösa planer på just den här punkten! Till dess så är ju faktiskt vår världskarta lite av ett sjökort och redan i grundboken finns tabeller och info om de olika farvatten som Kopparhavet består av.

https://helmgast.se/asset/image/kopp...beta-map-1.png

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                            Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
                            23 responses
                            688 visningar
                            0 gillar
                            Senaste inlägg wilper
                            av wilper

Started by Leon, 20 May 2020, 21.00
                            31 responses