Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Den feta kampanjen
    Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
    Jag hade gillat en sådan, har själv alldeles för lite tid att skriva grejer numera. Jag gillade iofs undergångens arvtagare modellen med både satts info och del äventyr i samma.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Den feta kampanjen
      Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
      Generellt stort ur min synvinkel. Det är många gånger det som säljer hela spelet för mig - alltså att jag kan serveras en serie äventyr som verkar väcker mitt intresse. Bara bra setting och regler är mer sällan tillräckligt (och jag har märkt en trend hos mig att jag mer och mer skaffar intressanta äventyr och ibland struntar i själva spelet).

      Sen är inte alltid jättemycket text som spänner över massor av tid och platser det bästa. Jag tycker kortare upplägg som Ärans väg eller liknande kan vara nog så intressanta och sälja spelet lika väl.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

        Generellt stort ur min synvinkel. Det är många gånger det som säljer hela spelet för mig - alltså att jag kan serveras en serie äventyr som verkar väcker mitt intresse. Bara bra setting och regler är mer sällan tillräckligt (och jag har märkt en trend hos mig att jag mer och mer skaffar intressanta äventyr och ibland struntar i själva spelet).

        Sen är inte alltid jättemycket text som spänner över massor av tid och platser det bästa. Jag tycker kortare upplägg som Ärans väg eller liknande kan vara nog så intressanta och sälja spelet lika väl.
        Ja, jag är ju lite likadan. Samtidigt är det nästan omöjligt att spela kampanjer för mig. Men det kan ändras framöver när folk flyttar hem till byn! :)

        Iaf, vi har ett kampanjupplägg på gång där planen är att det ska vara episkt, episodiskt, modulärt och öppet på samma gång. Och relativt handout-drivet. Får vi ihop det så kan det blir riktigt, riktigt coolt! Drakar, uråldriga ruiner, gudar och dimensionsresor. Och givetvis en hel del seglande kors och tvärs över Kopparhavet, på jakt efter artefakter och hemligheter, med Edsförbundets flotta jagandes efter! :)

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

          Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?
          En sak jag tyckte var snygg med mötestabellerna i Monsterboxen var att det i bebodda trakter var mycket större chans till ett möte, men man slog ett lägre resultat på tabellen (har för mig att det var uppdelat i fyra kategorier, där civiliserade trakter hade 40% chans till ett 1T100-slag, medan yttersta vildmarken hade 10% chans till ett 4T100-slag. Sedan var tabellen upplagd så att de låga resultaten var typ "en bonde på väg till marknaden" och de höga var saker som "dödsriddare med följe". Det var ett intressant sätt att slå ihop flera saker till en tabell.

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
            En sak jag tyckte var snygg med mötestabellerna i Monsterboxen var att det i bebodda trakter var mycket större chans till ett möte, men man slog ett lägre resultat på tabellen (har för mig att det var uppdelat i fyra kategorier, där civiliserade trakter hade 40% chans till ett 1T100-slag, medan yttersta vildmarken hade 10% chans till ett 4T100-slag. Sedan var tabellen upplagd så att de låga resultaten var typ "en bonde på väg till marknaden" och de höga var saker som "dödsriddare med följe". Det var ett intressant sätt att slå ihop flera saker till en tabell.
            Vi får ta och kika på den! Klart är att vi sannolikt inte vill göra en monsterbok som bara består av ett monster/varelse på varje sida. Det måste vara något mer. Zonernas Zoologi hade en bra approach med Onkel Zanders och Adelias in-gameredogörelser (har ni inte ZZ så passa på att köd den i FL:s Hindenburg-KS omgående!) men vi vill ffa göra modulen mer användarvänlig. Ska man beskriva väktarmonstret lamassu så bör man även ge konkreta förslag på vad det vaktar!

            Kanske en monsterfokuserad äventyrsantologi?

            Ps. Kan avslöja att monsterbok inte kommer ha prio 1. Vi är väldigt angelägna om att få ut den första delen i Kopparhavskrönikan först!

            Kommentera


              #21
              Något sent på bollen men jag skulle vilja se en fullmatad modul om handel (med reservation för att det inte kommer finns ett kapitel om detta i regelboken).

              Modulen skulle till exempel kunna ta upp handelsrutter till havs och till lands, import/export i olika länder och regioner, stora och små handelshus, kontraband och smuggling, lyxvaror, tullar, mutor och rådande embargon. Intressanta platser och ett färgstarkt persongalleri. Regler för köp och sälj, att driva affärsrörelser, riktlinjer och tips hur man driver en handelsfokuserad kampanj m.m. Intressanta äventyrsuppslag bör vara enkelt att få till.

              Jag missade kickstartern och har precis börjat läsa igenom trådarna på forumet i kronologisk ordning så handel har kanske redan diskuterats någon annanstans!

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Fierce Visa inlägg
                Något sent på bollen men jag skulle vilja se en fullmatad modul om handel (med reservation för att det inte kommer finns ett kapitel om detta i regelboken).

                Modulen skulle till exempel kunna ta upp handelsrutter till havs och till lands, import/export i olika länder och regioner, stora och små handelshus, kontraband och smuggling, lyxvaror, tullar, mutor och rådande embargon. Intressanta platser och ett färgstarkt persongalleri. Regler för köp och sälj, att driva affärsrörelser, riktlinjer och tips hur man driver en handelsfokuserad kampanj m.m. Intressanta äventyrsuppslag bör vara enkelt att få till.

                Jag missade kickstartern och har precis börjat läsa igenom trådarna på forumet i kronologisk ordning så handel har kanske redan diskuterats någon annanstans!
                Handel kommer! Vi smygstartar lite i regelboken men har planerar på att djupdyka i ämnet lite längre fram.

                Kommentera


                  #23
                  I dessa tider kanske det skulle vara intressant med material som fungerar mot Roll20, Fantasy Grounds eller andra online spelplattformar?

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
                    I dessa tider kanske det skulle vara intressant med material som fungerar mot Roll20, Fantasy Grounds eller andra online spelplattformar?
                    Det är dock ingen kompetens eller fokus vi har just nu, men sitter det någon där ute med kunskap kring detta är vi naturligtvis väldigt intresserade!

                    Kommentera


                      #25
                      Jag vill se äventyrsmoduler i klassiskt häftesformat. Och håll dem korta och publicera oftare. Jag älskar Symbaroums Törnetronskampanj, och älskar Mattias Johanssons text, den är en fröjd att läsa, men TT är alldeles för invecklad och har för långa böcker för att jag troligen någonsin kommer att ha tid/orka köra den.

                      Fokusera på en plats (stad, ö, mindre region) per modul och inkludera två-tre korta äventyr som kan spelas separata eller länkade, med en till två speltillfällen per äventyr, typ som gamla Sagan om Ringen Rollspelet-modulerna.

                      Introducera nya monster och SLP som är viktiga spelare i Kopparhavsregionen i äventyren, så att man kan återanvända senare, snarare än att publicera en monsterbok (vilket jag iofs älskar och gärna ser också; backade just Monsterboken till DoD16 såklart).

                      Istället för att göra en magi-expansion, introducera nya besvärjelser och magiskolor som skatter och något som SLP i äventyren tillhör och som rollpersonerna får genomföra ett helt äventyr för att lära sig om, ta reda på var de finns, resa till med stor möda och med fara för livet och slutligen som belöning får lära sig och sen kunna använda i kommande äventyr (och bli jagade för att SLP vill åt deras nya magiska hemligheter!). Det är en grej som många rollspel pratar om att man ska göra, men som allt för sällan (vad jag har sett) stöds i publicerat material.

                      EDIT: Oh! Och eftersom att det här är ett hamn-hoppande spel vore det superfint med nån typ av kort lista i varje äventyr på import/export och förslag på var skeppen som anlägger i varje äventyrsplats kommer ifrån och är på väg till, så att SL lätt kan planera vart spelarna väljer att resa efter äventyrets slut och kan plantera adventure hooks hos mystiska män som röker pipa i mörka hörn på värdshuset i hamnen! ;)
                      Last edited by Angerforce; 05 April 2020, 22.31.

                      Kommentera


                        #26
                        Ursprungligen skrivet av Angerforce Visa inlägg
                        Jag vill se äventyrsmoduler i klassiskt häftesformat. Och håll dem korta och publicera oftare. Jag älskar Symbaroums Törnetronskampanj, och älskar Mattias Johanssons text, den är en fröjd att läsa, men TT är alldeles för invecklad och har för långa böcker för att jag troligen någonsin kommer att ha tid/orka köra den.

                        Fokusera på en plats (stad, ö, mindre region) per modul och inkludera två-tre korta äventyr som kan spelas separata eller länkade, med en till två speltillfällen per äventyr, typ som gamla Sagan om Ringen Rollspelet-modulerna.

                        Introducera nya monster och SLP som är viktiga spelare i Kopparhavsregionen i äventyren, så att man kan återanvända senare, snarare än att publicera en monsterbok (vilket jag iofs älskar och gärna ser också; backade just Monsterboken till DoD16 såklart).

                        Istället för att göra en magi-expansion, introducera nya besvärjelser och magiskolor som skatter och något som SLP i äventyren tillhör och som rollpersonerna får genomföra ett helt äventyr för att lära sig om, ta reda på var de finns, resa till med stor möda och med fara för livet och slutligen som belöning får lära sig och sen kunna använda i kommande äventyr (och bli jagade för att SLP vill åt deras nya magiska hemligheter!). Det är en grej som många rollspel pratar om att man ska göra, men som allt för sällan (vad jag har sett) stöds i publicerat material.

                        EDIT: Oh! Och eftersom att det här är ett hamn-hoppande spel vore det superfint med nån typ av kort lista i varje äventyr på import/export och förslag på var skeppen som anlägger i varje äventyrsplats kommer ifrån och är på väg till, så att SL lätt kan planera vart spelarna väljer att resa efter äventyrets slut och kan plantera adventure hooks hos mystiska män som röker pipa i mörka hörn på värdshuset i hamnen! ;)
                        Massa grymma idéer. Det är kusligt hur nära du är inne och nosar på flera av våra idéer och designkoncept. Jag skall inte gå in i detalj, och jag skall inte spoila för mycket - men just den här idéen med nålstick som ger dig äventyr, monster, nya regler, kanske nya magitraditioner i en modul - ja det är precis så vi tänker.

                        Sedan innebär inte det att vi gjort avkall på det storslagna ramverket - tvärtom. Vi har ett koncept - krönikan - som syftar att lämna tyglarna hos spelgruppen och snarare ge beståndsdelar än en färdig berättelse. Mer om detta senare.

                        Vad gäller handel är vår tanke med handelsregler precis att skapa en självgående äventyrsmotor. Väldigt bra idé där med handelshamnar...
                        Last edited by Leon; 06 April 2020, 06.52.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

                          Massa grymma idéer. Det är kusligt hur nära du är inne och nosar på flera av våra idéer och
                          ????designkoncept. Jag skall inte gå in i detalj, och jag skall inte spoila för mycket - men just den här idéen med nålstick som ger dig äventyr, monster, nya regler, kanske nya magitraditioner i en modul - ja det är precis så vi tänker.

                          Sedan innebär inte det att vi gjort avkall på det storslagna ramverket - tvärtom. Vi har ett koncept - krönikan - som syftar att lämna tyglarna hos spelgruppen och snarare ge beståndsdelar än en färdig berättelse. Mer om detta senare.

                          Vad gäller handel är vår tanke med handelsregler precis att skapa en självgående äventyrsmotor. Väldigt bra idé där med handelshamnar...
                          Great minds think alike! ;) Det låter som att ni har ett toppenkoncept på gång! Kul att ni sourcear fan-basen för idéer också, måste jag säga.

                          Jag är naturligtvis helt ombord (höhö) med en stor episk krönika också. Jag älskar det konceptet, men jag ser det gärna mer som du beskriver det ovan. Låter lite som det som Fria Ligan gjort med kampanjen Korpens klagan (och vad den nya kickstartade nu heter) till Svärdets Sång; att spelarna får hooks och sen väljer själva vilka de vill nappa på och kör kampanjen i lagom portionsstorlek, utan att spelledaren nödvändigtvis behöver ha koll på vad alla falanger i alla fraktioner nu tyckte i fråga X, och vilka som var undercover fiender och vad som händer på andra sidan kontinenten at any given moment. Det är otroligt mycket enklare att preppa när man är vuxen och har begränsat med tid och mentala resurser, och jag skulle gissa att det även sänker tröskeln för nybörjare i rollspelshobbyn viket jag ser som en stor fördel. Två flugor, en smäll och sådär! Ser fram emot att de det färdiga spelet och vad ni kommer med senare! Hejja!
                          Last edited by Angerforce; 05 April 2020, 23.38.

                          Kommentera


                            #28
                            Det här hade kanske funkat bättre till Hjältarnas Tid än Kopparhavets Hjältar, men jag hade gärna sett en modul som fyller samma funktion som världens bästa datoräventyrsspel: Quest For Glory (ursprungligen släppt som Hero's Quest, men fick byta namn då det låg för nära brädspelet).

                            I Quest For Glory är man en blivande Hjälte (man har tagit en korrespondenskurs) som kommer till den lilla byn Spielburg. Spielburg, med omgivande land, har massvis med problem. Skogarna är fulla av banditer och goblins, baronen har gått ner sig alldeles efter att båda hans barn försvunnit under mystiska omständigheter, den lokala helaren har blivit av med sin ring, och alla möjliga andra problem. Skogarna runtomkring är också fulla med udda fenomen, varav vissa är relaterade till Spielburgs problem, och andra kör sitt eget race.

                            Det jag hade velat se är alltså en bok som beskriver ett relativt litet område med diverse färgstarka karaktärer, och en massa problem för rollpersonerna att lösa på sin väg mot Hjälteskap. Det närmaste jag har kommit något liknande är webb-expansionen till Star Wars Age of Rebellion Beginner Game, Operation: Shadowpoint, där man ska lyckas reparera och driva en stulen imperiebas samtidigt som man allierar sig med lokalbefolkningen och håller basen och dess övertagande hemligt. Mini-kampanjen har en blandning av reaktiva ("Något händer, vad gör ni åt det?") och proaktiva ("Vilket av de här problemen vill ni lösa nu?") scenarier. Jag hade dock gärna sett något med mer kött på benen än den.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                              Den feta kampanjen
                              Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
                              Kampanj? Ja.
                              Kalkerad på just de exemplen? Njä...
                              Alltså, jag är ingen rabiat motståndare till räls, det kan vara tryggt och trevligt att veta vart man är på väg. Men det är så gjort. Jag har otaliga sådana kampanjer på lager redan.
                              Skulle hellre se något inspirerat av hur 13th Age gör det. De har två stora kampanjböcker.
                              Den första heter Eyes of the Stone Thief, och ser vid första anblick ut som en mega-dungeon av klassiskt snitt.
                              Spoiler: 
                              Skillnaden är att man inte tillbringar all sin tid nere i dungan. Man gör snabba expeditioner in i den för specifika syften, däremellan behöver man göra en hel del annat i världen utanför. Exakt vad det är man vill uppnå och hur är extremt öppet - till stor del p.g.a. spelets system med Ikoner, som gör att man kan ha nästan ett dussin olika uppdragsgivare med olika motivationer. Det finns också ett ovanligt definitivt slut - dungan är i själva verket ett levande ting som måste dödas.

                              Den andra heter Shards of the Broken Sky, och börjar lite mer som det Staffan frågar efter: en mysig, småputtrig by med små problem...
                              Spoiler: 
                              Och sedan kraschar en flygande stad till marken, vilket skapar en stor sandlåda med farlig miljö, monster, och äventyrsplatser i form av individuella byggnader/delar av staden. Den här är mycket mer open-ended eftersom spelarnas möjliga ingångsmotivationer också är vidöppna.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                                Den feta kampanjen
                                Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
                                Den episka kampanjen i all ära. Men jag tycker inte man ska försumma den halv-episka kampanjen. Något kortare, gärna i sandlådestil hade jag blivit glad för. Inspirerat mer av Marsklandet än av Konfluxen kanske

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
                                23 responses
                                660 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg wilper
                                av wilper
                                 
                                Started by Leon, 20 May 2020, 21.00
                                31 responses
                                785 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Lightshy  
                                Started by Trockel, Igår, 22.07
                                6 responses
                                245 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by T-RED, 20 May 2020, 22.12
                                7 responses
                                262 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                                234 responses
                                10.131 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Johan Jonsson  
                                Started by DeathByTincan, Idag, 12.11
                                0 responses
                                23 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg DeathByTincan  
                                Started by Minimoni, Idag, 08.29
                                2 responses
                                101 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Minimoni  
                                Started by Lemur, Igår, 09.55
                                9 responses
                                180 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg APM
                                av APM
                                 
                                Started by Feuflux, 22 February 2020, 13.07
                                4 responses
                                139 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Nippn
                                av Nippn
                                 
                                Started by Big Marco, Igår, 12.54
                                3 responses
                                335 visningar
                                11 gillar
                                Senaste inlägg Tre solar  
                                Arbetar …
                                X