Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att utveckla en klan

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 16.50
12 responses
171 visningar
0 gillar
terje
av terje
 
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
31 responses
727 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
132 responses
3.164 visningar
9 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Brynolf, Idag, 12.47
8 responses
114 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, Idag, 18.12
0 responses
6 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 18.11
0 responses
12 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Brynolf, Idag, 15.03
3 responses
74 visningar
1 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av Khan, Idag, 10.09
7 responses
192 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
184 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
140 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att utveckla en klan

    Klankonceptet är bland det coolaste med Järn helt klart. Det blir en utmärkt degel av äventyr och intriger som rollpersonerna inte kan annat än dras med i. Genom att bara följa stegen för att skapa en klan får man ett utmärkt verktyg att skapa en utgångspunkt när man startar kampanjen. Men sedan då?

    Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?

  • #2
    Kontinuerliga tillägg

    Efter varje spelmöte så går man ett varv runt bordet där varje deltagare får lägga till, ta bort eller förändra en relation i klandiagrammet. Om man lägger till en relation till/från en person som inte finns sedan tidigare så lägger man till den personen. Om någon blir av med sin sista relation så tar man bort denne. Minst en av personerna som ingår i den tillagda relationen måste ha funnits sedan tidigare. Det är tillåtet att lägga till personer som inte ingår i klanen också (de har ju uppenbarligen en relation till klanen).

    Relationsändringen man gör måste dock vara möjlig. Antingen att det är någonting som etablerats under spelmötet, eller något man skulle vilja ha med som inte motsägs av det som skett tidigare.

    Om det gäller RP så har dock spelaren veto. Och för SLP så har SL veto. Men det har vi inte behövt använda än.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
      Men sedan då?

      Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?
      Till att börja med använder jag riktlinjerna på sidan 85:
      • Personer som skapats under eller före spelmötet ska in.
      • Spelgruppen kan gemensamt skapa en ny person.
      • Alla spelare kan skapa en ny relation.
      Till det skulle jag bara notera vad som händer under spelmötet och framförallt se till att hålla relationer och positioner i klanen uppdaterade. Folk kommer dö, bli utkastade, bli beordrade till nya roller, och det viktiga är att klanschemat är uppdaterat efter vad som händer under spelmötet.

      Kommentera

      Arbetar …
      X