Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att utveckla en klan

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av MandaWall, Igår, 12.12
12 responses
193 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Ugglefar, 18 July 2017, 16.01
2 responses
97 visningar
0 gillar
Ugglefar  
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
10 responses
265 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Äventyr, Idag, 13.44
0 responses
20 visningar
3 gillar
Äventyr  
Skapad av jensofsweden, 16 July 2017, 04.30
23 responses
386 visningar
4 gillar
jensofsweden  
Skapad av zonk, 20 July 2017, 16.57
4 responses
97 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Dr_Dängrot, 03 June 2017, 08.42
79 responses
2.081 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Day-Dreamer, Idag, 06.11
1 response
35 visningar
2 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.54
9 responses
246 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Inkognito, 12 November 2016, 15.47
13 responses
436 visningar
3 gillar
Magnamund  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att utveckla en klan

    Klankonceptet är bland det coolaste med Järn helt klart. Det blir en utmärkt degel av äventyr och intriger som rollpersonerna inte kan annat än dras med i. Genom att bara följa stegen för att skapa en klan får man ett utmärkt verktyg att skapa en utgångspunkt när man startar kampanjen. Men sedan då?

    Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?

  • #2
    Kontinuerliga tillägg

    Efter varje spelmöte så går man ett varv runt bordet där varje deltagare får lägga till, ta bort eller förändra en relation i klandiagrammet. Om man lägger till en relation till/från en person som inte finns sedan tidigare så lägger man till den personen. Om någon blir av med sin sista relation så tar man bort denne. Minst en av personerna som ingår i den tillagda relationen måste ha funnits sedan tidigare. Det är tillåtet att lägga till personer som inte ingår i klanen också (de har ju uppenbarligen en relation till klanen).

    Relationsändringen man gör måste dock vara möjlig. Antingen att det är någonting som etablerats under spelmötet, eller något man skulle vilja ha med som inte motsägs av det som skett tidigare.

    Om det gäller RP så har dock spelaren veto. Och för SLP så har SL veto. Men det har vi inte behövt använda än.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
      Men sedan då?

      Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?
      Till att börja med använder jag riktlinjerna på sidan 85:
      • Personer som skapats under eller före spelmötet ska in.
      • Spelgruppen kan gemensamt skapa en ny person.
      • Alla spelare kan skapa en ny relation.
      Till det skulle jag bara notera vad som händer under spelmötet och framförallt se till att hålla relationer och positioner i klanen uppdaterade. Folk kommer dö, bli utkastade, bli beordrade till nya roller, och det viktiga är att klanschemat är uppdaterat efter vad som händer under spelmötet.

      Kommentera

      Arbetar …
      X