Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att utveckla en klan

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
22 responses
855 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
210 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
229 visningar
7 gillar
Dante
av Dante
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att utveckla en klan

    Klankonceptet är bland det coolaste med Järn helt klart. Det blir en utmärkt degel av äventyr och intriger som rollpersonerna inte kan annat än dras med i. Genom att bara följa stegen för att skapa en klan får man ett utmärkt verktyg att skapa en utgångspunkt när man startar kampanjen. Men sedan då?

    Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?

  • #2
    Kontinuerliga tillägg

    Efter varje spelmöte så går man ett varv runt bordet där varje deltagare får lägga till, ta bort eller förändra en relation i klandiagrammet. Om man lägger till en relation till/från en person som inte finns sedan tidigare så lägger man till den personen. Om någon blir av med sin sista relation så tar man bort denne. Minst en av personerna som ingår i den tillagda relationen måste ha funnits sedan tidigare. Det är tillåtet att lägga till personer som inte ingår i klanen också (de har ju uppenbarligen en relation till klanen).

    Relationsändringen man gör måste dock vara möjlig. Antingen att det är någonting som etablerats under spelmötet, eller något man skulle vilja ha med som inte motsägs av det som skett tidigare.

    Om det gäller RP så har dock spelaren veto. Och för SLP så har SL veto. Men det har vi inte behövt använda än.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
      Men sedan då?

      Vad använder ni för knep och husregler för att hålla igång klanen så att den inte bara blir ett startläge?
      Till att börja med använder jag riktlinjerna på sidan 85:
      • Personer som skapats under eller före spelmötet ska in.
      • Spelgruppen kan gemensamt skapa en ny person.
      • Alla spelare kan skapa en ny relation.
      Till det skulle jag bara notera vad som händer under spelmötet och framförallt se till att hålla relationer och positioner i klanen uppdaterade. Folk kommer dö, bli utkastade, bli beordrade till nya roller, och det viktiga är att klanschemat är uppdaterat efter vad som händer under spelmötet.

      Kommentera

      Arbetar …
      X