Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nu skall pöbeln spela Järn

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
22 responses
855 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
210 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
229 visningar
7 gillar
Dante
av Dante

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

En annan klassiker i de flummigare spelen är ju att låta spelare som inte har någon rollfigur med i en scen spela bifigurer/spelledarpersoner. Det kanske är i flummigaste laget för en tradpöbel men jag tänker att det kan vara en kul upplevelse även där. Och man kan ju givetvis inte kolla fejan samtidigt som man spelar klanens bästa sejdkona.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
      En annan klassiker i de flummigare spelen är ju att låta spelare som inte har någon rollfigur med i en scen spela bifigurer/spelledarpersoner. Det kanske är i flummigaste laget för en tradpöbel men jag tänker att det kan vara en kul upplevelse även där. Och man kan ju givetvis inte kolla fejan samtidigt som man spelar klanens bästa sejdkona.
      ​Det här var lite min tanke när jag snöade in på att scenerna var viktigt för Järn helt plötsligt. En perfekt lösning. Samtidigt hade jag ju läst mig till att det är min roll som pöbelmästare att leda birollerna/spelledarpersonerna och då fick jag lite mer vatten på kvarn. De där scenerna är lite för läskiga och de kommer splittra mupparna för håååårt.

Nu är jag lugnad.

Sen är det ju en rätt naturlig del att slänga in en spelare som biroll och låta den spelaren spela en spelledarperson. De har ju trots allt varit med och skapat karaktären så det är ju bara fresh om de ger färg åt den. Troligen en feature som skulle funnits med i Järns regelverk.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Konrad Konvalj Visa inlägg
        Sidnot. Hur många fler personer innehåller klanen utöver kartan? Känns som det framkommer lite dåligt (mer troligt har jag skummat mig förbi den delen på ett slarvigt vis). Eller så baseras klanens storlek på nått annat som jag inte läst fullt ut.
        När ni har gjort de bestämda personerna och relationerna så tittar du på kartan. Hittar du en klase trianglar som du kan använda för första spelmötet så är det lugnt. Om inte så fortsätter ni att stoppa in personer och fler relationer tills du hittar en klase trianglar som kan användas.

Kommentera

(Jag vet typ inget mer om Järn än att Xhakhal har haft ett finger i det. Men jag har spelat scen-baserat i många år, och har byggt några hjälpligt populära spel i genren.)

Jepp, scenbaserat spel är fantastiskt. Nu är ni ju rätt pepp på att dra igång just Järn, annars hade jag föreslagit att ni spelade världens bästa finska zombiefilmsrollspel - Zombie Cinema - en eller två gånger, som är en fantastisk skola i just den spelformen.

Men till dig som SL:
          - Att ha lika mycket handling på ett 4-timmars spelmöte som man i vanliga fall ser i en 90minuters action-film är inget ovanligt.

- Håll scenerna korta och koncisa.

- Dravla inte runt med att shoppa prylar eller liknande. Skulle du zappa till nästa kanal om det var TV är det dax att klippa scenen.

- Hoppa över tom tid i berättelsen, det finns ingen poäng att slentrianspela en resa i två timmar. Skippa vidare direkt till nästa spännande situation.

- Lär spelarna att signalera när de tycker att en scen har gått i stå genom att klippa med fingrarna i luften. Det blir en påminnelse till de som är aktiva i scenen att komma till sak, eller att inse att scenen inte är på väg någonstans och att det går att avsluta den och gå vidare.

- När du skall sätta nästa scen låt fokus falla på den spelare som inte har spelat på längst tid.

- Du måste inte sätta alla scener själv. Har en spelare en ide om vad hum vill se, låt dem sätta scenen själva, eller hjälp till om det behövs.

- En scen måste inte vara lång för att vara bra. En spelare kan sätta en scen där hums rollperson vallar lite getter och det är fin solnedgång, och sedan avsluta scenen innan någon annan har gjort något. Det är coolt.

- Sätt scener som handlar om något. Bra scener visar oss något om en huvudperson som vi inte visste före scenen.

- Bara för att en spelares rollperson inte är med i scenen så är inte spelaren utesluten ur spelet. Man kan spela biroller, göra ljudeffekter, ställa frågor, fylla på detaljer, jubla, nicka instämmande, klippa med fingrarna om folk tappar tråden osv.
          Last edited by wilper; 23 March 2016, 23.15.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Konrad Konvalj Visa inlägg

​Det här var lite min tanke när jag snöade in på att scenerna var viktigt för Järn helt plötsligt. En perfekt lösning. Samtidigt hade jag ju läst mig till att det är min roll som pöbelmästare att leda birollerna/spelledarpersonerna och då fick jag lite mer vatten på kvarn. De där scenerna är lite för läskiga och de kommer splittra mupparna för håååårt.

Nu är jag lugnad.

Sen är det ju en rätt naturlig del att slänga in en spelare som biroll och låta den spelaren spela en spelledarperson. De har ju trots allt varit med och skapat karaktären så det är ju bara fresh om de ger färg åt den. Troligen en feature som skulle funnits med i Järns regelverk.

Det var även precis vad jag menade också :) Och klanens storlek varierar väl lämpligtvis med den handling du vill ha på ditt äventyr.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
              (Jag vet typ inget mer om Järn än att Xhakhal har haft ett finger i det. Men jag har spelat scen-baserat i många år, och har byggt några hjälpligt populära spel i genren.)

Jepp, scenbaserat spel är fantastiskt. Nu är ni ju rätt pepp på att dra igång just Järn, annars hade jag föreslagit att ni spelade världens bästa finska zombiefilmsrollspel - Zombie Cinema - en eller två gånger, som är en fantastisk skola i just den spelformen.

Men till dig som SL:
              - Att ha lika mycket handling på ett 4-timmars spelmöte som man i vanliga fall ser i en 90minuters action-film är inget ovanligt.

- Håll scenerna korta och koncisa.

- Dravla inte runt med att shoppa prylar eller liknande. Skulle du zappa till nästa kanal om det var TV är det dax att klippa scenen.

- Hoppa över tom tid i berättelsen, det finns ingen poäng att slentrianspela en resa i två timmar. Skippa vidare direkt till nästa spännande situation.

- Lär spelarna att signalera när de tycker att en scen har gått i stå genom att klippa med fingrarna i luften. Det blir en påminnelse till de som är aktiva i scenen att komma till sak, eller att inse att scenen inte är på väg någonstans och att det går att avsluta den och gå vidare.

- När du skall sätta nästa scen låt fokus falla på den spelare som inte har spelat på längst tid.

- Du måste inte sätta alla scener själv. Har en spelare en ide om vad hum vill se, låt dem sätta scenen själva, eller hjälp till om det behövs.

- En scen måste inte vara lång för att vara bra. En spelare kan sätta en scen där hums rollperson vallar lite getter och det är fin solnedgång, och sedan avsluta scenen innan någon annan har gjort något. Det är coolt.

- Sätt scener som handlar om något. Bra scener visar oss något om en huvudperson som vi inte visste före scenen.

- Bara för att en spelares rollperson inte är med i scenen så är inte spelaren utesluten ur spelet. Man kan spela biroller, göra ljudeffekter, ställa frågor, fylla på detaljer, jubla, nicka instämmande, klippa med fingrarna om folk tappar tråden osv.

Tack för tips Wilper och jag skall absolut anamma några av dessa hårt.

Bra att veta om pöbeln är att de är experter på att:

1) Shoppa prylar och liknande
              2) Slentrianspela värdshusbesök och gärna stanna där i flera timmar, alltså flera timmar IRL.

Med tiden har vi blivit mycket bättre på att klippa scener när vi spelar. Resor, handla prylar och sånt skit har vi i stort kopplat bort redan men pöbeln är ju som vilken knarkare som helst. Återfallen är ljuvliga och ibland ett måste. Järn har en fin "resmekanik" som jag diggar innan spel så jag tror vi inte kommer lida av att det blir långa tråkiga resor. Järn har också en bra mekanik gällande värdshushängande. Det finns ju inga värdshus så där har jag redan vunnit en stor seger för pöbeln kan inte sitta och supa på ett värdshus hela kvällen.

Kommentera

Arbetar …
              X