Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Hack] Vad behövs i SRDn?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Samuel, Idag, 15.00
2 responses
38 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
42 responses
888 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
12 responses
275 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av Måns, Idag, 08.39
15 responses
203 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.684 visningar
1 gillar
ragi
av ragi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
93 responses
3.890 visningar
10 gillar
Angrontyr  
Skapad av Lambendil, Idag, 13.41
1 response
73 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Idag, 11.57
0 responses
42 visningar
2 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
42 responses
1.075 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
118 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Hack] Vad behövs i SRDn?

    Jag håller på att pussla ihop en SRD för Järn, som jag tänkte lägga under Creative Commons. Frågan är vad jag ska ha med, och i synnerhet följande:

    Klanskapande – kommer folk hacka bort det?
    Folkslag – räcker det med folkslagsskaparriktlinjer? Kan det finnas generiska fantasy-raser istället?
    Värv – räcker det med värvsskaparriktlinjer?
    Sejd – ska det vara med alls?
    Odjur – räcker det med riktlinjer att skapa dem?

  • #2
    Det beror väl på vad du räknar med att SRDn skall användas till.
    Jag får en känsla att det mesta av det du tänker kan hackas bort beror på att du ser det som setting-specifikt?
    Men i så fall borde även komponenter som själsformerna plockas ut eftersom de är minst lika specifika som folkslagen.

    I vilket fall skulle jag säga att klanskapande är hyfsat centralt. Det kanske går att göra aningen mer generiskt, men själva idén med gemensamt skapande av fisktanken tycker jag borde finnas med i någon form.

    Kommentera


    • #3
      Jag har fått uppfattningen att de som efterfrågar en SRD mest är ute efter något att hacka.

      Kommentera


      • #4
        Klanskapandet tycker jag bör varav med

        men annars tror jag att mallerna räcker för borde folkslag och odjur

        Kommentera


        • #5
          För att möjliggöra många hacks så kan det ju vara bra med lite allt möjligt, klanskapande t.ex. kanske inte passar i alla spel, men i Järndöd där man skapar olika överlevar-grupperingar så passar det kanske jättebra för att visa på skillnader mellan olika grupperingar.

          Edit: när det gäller odjur så borde riktlinjer fungera alldeles utmärkt så kan man själv göra alla sorters monster man vill.

          Kommentera


          • #6
            Vad är en SRD?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
              Vad är en SRD?
              System Reference Document.

              I rollspelssammanhang beukar det betyda (delar av) regeltexten i lämpligt editeringsbart dokumentformat som man kan använda för att göra egna derivat eller hack av spelet ifråga genom att till stor del klippa och klistra och sedan skriva in sitt eget stuff där det behövs. Ofta ingår någon form av licens som låter vem som helst göra hack (på vissa villkor) utan att riskera att stämmas av någon.

              Kommentera


              • #8
                Klanskapandet känns gjutet att ha med. Kanske med nån lätt hint om hur man kan göra om det till att gälla ett startup-företag, eller besättningen på ett mindre handelsrymdskepp, ett gatugäng i en cyberpunkmiljö, eller ett legosoldatsförband, etc. Fan, blir grymt sugen på att hacka in det i nåt av ovanstående, det låter sjukt najs och sandboxy! Sandbox e nog min nya favvo. Ska bli sjukt kul att testa på det i lite olika format.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                  Jag har fått uppfattningen att de som efterfrågar en SRD mest är ute efter något att hacka.
                  Själv använder jag ju d20-SRDn för snabba regelcheckar eftersom det kan vara ett helvete att hitta saker i D&D-böckerna. Så, IMO: Tryck med så mycket du bara kan. Klanskapande, folkslag, vanliga odjur, värv. Visst, Järn är ett mycket mindre rollspel, men det kan vara bekvämt att ha sådant tillgängligt på nätet ibland.

                  Kommentera


                  • #10
                    Klanskapandet bör gärna vara med! Det är ytterst hackvänligt och ger absolut värde. Men man hackar inte bort utan om.

                    Hur lägger upp det med SRD:n, är den en kortvariant på Järn med samma setting och så? Eller är den en generaliserad version på regelsystemet som är mindre låst till just fornnördisk tid? I så fall kanske klanskaparprocessen kan generaliseras en smula. Kanske inte behöver vara just de viktiga platser som nämns och namngivna roller i klanen?

                    Jag tycker även sejd ska vara med. Det har nämligen visat sig vara ganska bra förlaga för annat liknande mystiskt kuckilurande. Religion med böner och gudar i stället för andar funkar bra, bara man byter namn på "sejd" till "bön", exempelvis.

                    Vad gäller övriga saker tycker jag riktlinjer är viktigast, men gärna exempel.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av hakanlo Visa inlägg
                      Hur lägger upp det med SRD:n, är den en kortvariant på Järn med samma setting och så? Eller är den en generaliserad version på regelsystemet som är mindre låst till just fornnördisk tid?
                      Det senare. Folk vill ju skjutjärna och iä'rna och rosta och himlarna vet vad.

                      Jag har ett ganska fett hack-dokument som dels förklarar filosofin bakom systemet och dels ger en massa förslag på hur regler kan hackas. Det ska nog bakas in i SRDn också.

                      Kommentera


                      • #12
                        Låter bra!

                        Här är det Skjutjärn som gäller. En vacker dag... Sejd kommer att passa bra till lite indian-magi. Klaner kommer att anpassas bra till rancher, nybyggarbyar, järn(!)vägsbyggen mm. Folkslag blir förstås bara rent kulturella skillnader men det kan ju möjligen speglas i vissa färdigheter. Värv kommer att vara lätt att använda och hacka in. Odjuren kanske inte blir lika balla som i Fantasy-järn dock...

                        Vore intressant att generalisera själsform. Vad kan tänkas vara liknande uttryck som inte innebär att kovbojsaren plötsligt blir en bäver mitt i saloonen? Gå bärsärk? Psykos?

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                          Det senare. Folk vill ju skjutjärna och iä'rna och rosta och himlarna vet vad.
                          En vacker dag ska jag faktiskt ha tid och ork att läsa Järn. Sen ska jag försöka hitta tiden att bygga Hjärn...

                          Kommentera


                          • #14
                            SRDn bör väl innehålla de delar som folk pratar om. Och det jag hör är klan hit och klan dit så det verkar som att det är denna bit som gör att folk vill använda järn som utgångspunkt istället för något annat. ( också ordvitsar på namnet...)

                            Även om några vill ta bort klanerna, upplever jag att det är de som gör järn till järn och inte en DoD-variant. Så även den som vill ta bort klanerna gör det i relation till dem. Om du bara ska släppa en del av spelet i SRD bör det därför vara klanerna. Att slå en t100 kan man sno från många spel, så utgå från det unika

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag skulle vilja se exempel på hur jag bygger egna folkslag/monster/&c.

                              Vill jag bygga ett Järn-hack är det ju inte de existerande folkslagen/monstren/&c. jag vill använda – jag vill ha filosofin och reglerna bakom så jag kan bygga egna utan att ha sönder något.

                              Klanreglerna blir svårare att generalisera – men kan kanske kokas ner till ett mer allmänt samberättar-världsbyggande-relationsetablerings-verktyg. Dvs. mekanismerna som ingår i klanbyggeriet kan användas till att etablera andra saker/relationer i världen.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X