Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nu har jag spelat Järn!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av MandaWall, Igår, 12.12
12 responses
194 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Ugglefar, 18 July 2017, 16.01
2 responses
97 visningar
0 gillar
Ugglefar  
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
10 responses
265 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Äventyr, Idag, 13.44
0 responses
20 visningar
3 gillar
Äventyr  
Skapad av jensofsweden, 16 July 2017, 04.30
23 responses
386 visningar
4 gillar
jensofsweden  
Skapad av zonk, 20 July 2017, 16.57
4 responses
97 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Dr_Dängrot, 03 June 2017, 08.42
79 responses
2.081 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Day-Dreamer, Idag, 06.11
1 response
35 visningar
2 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Mekanurg, Igår, 13.54
9 responses
246 visningar
10 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Inkognito, 12 November 2016, 15.47
13 responses
436 visningar
3 gillar
Magnamund  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Nu har jag spelat Järn!

    Under helgens DanCon fick jag äntligen spela lite Järn. Och med självaste Krille som spelledare dessutom.

    Eftersom det var ett färdigt scenario med färdiga rollfigurer blev det inget klanbyggande, utan bara lite etableringar av relationer till SLP:er.

    Och eftersom vi överkom alla hinder utan våld blev det heller ingen strid – utom för att känna på stridssystemet efter att vi spelat klart.

    Men resten av systemet testkördes och det var snabbt, enkelt och väldigt oivägen.

    Man kan tycka vad man vill om ett T100-baserat system, men det är (åtminstone för mig) väldigt lätt att greppa hur bra ens rollis är på saker och ting.

    Färdigheternas och fördjupningarnas namn samt den tillhörande procentsiffran var mer än nog för att jag skulle förstå min rollpersons styrkor och svagheter.

    Och tillsammans med de fyra karaktärsdragen hade jag tillräckligt med information för att komma underfund med hurdan min rollperson var och att hänga upp min rolltolkning på.

    Över huvud taget innehöll rollformuläret väldigt lite svårkrypterad info, och väldigt mycket spelbart fluff (som samtidigt är crunch – shit pomfritt va fiffigt, liksom).

    Och grundegenskaper saknade jag inte alls.

    Jag vill spela mer Järn.

    Jag vill skriva Järn-hack.

    Jag vill ha Järn-reglerna som SRD.
    Last edited by Dante; 07 March 2016, 17.21.

  • #2
    Krille borde följa med i en startbox så alla får den upplevelsen!

    Kommentera


    • #3
      Då får jag nog banta lite till, annars blir portot svinhögt.

      Kommentera


      • #4
        Alltså, bara för att så har jag kollat upp det där nu och nackdelen med posten är ju att det är en maxvikt på 20 kilo vilket då kräver vissa.. extrema metoder för uppdelning som ändå resulterar i väldigt lite spelledare när det kommer fram. Så, det ger ju inget. MEN via DHL räcker det med en låda på en pall och några hundra kronor så är problemet löst. Billigare än att flyga! Inte lika bekvämt däremot så kanske inget man rekommenderar (säkert inte speciellt lagligt heller).

        Startboxen får ju en ny innebörd dock. "I startboxen medföljer ett sett tärningar, alla grundregler, 10 formulär och en kampanj som framförs av medföljande Spelledare."

        Edit: Skype är ju ett alternativ iofs. Eller egna spelledare. Järn verkar iaf väldigt bra. Måste nog köpa det, med eller utan Krille ;)

        Kommentera


        • #5
          Det där problemet borde verkligen vara löst vid det här laget!

          RFC 1437 postades för 13 år sedan (så när som på nån månad...) och det verkar fortfarande inte finnas någon fungerande implementation.

          Kommentera


          • #6
            Ett par hundralappar är det ju klart värt. Men glöm inte att räkna in kostnader för mat och uppehälle också. Vilket påminner mig:

            Krille: Glöm inte att stoppa med matningsinstruktioner och sånt i lådan!

            Provspelande av Järn är en av sakerna jag är mest ledsen för att ha missat, men å andra sidan var det hur striden hanterades som jag var mest nyfiken på; framför allt implementationen av zoner och hur det funkar egentligen. Jag har historiskt varit lite emot sånt men har bara senaste månaderna blivit mer och mer positiv till konceptet efter att ha hanterat åtskilliga strider i Dark Heresy.

            Kommentera


            • #7
              Det här snacket om att skicka Krille i postpaket får mig osökt att tänka Velvet Undergrounds fina låt/berättelse om Waldo Jeffers. Jag rekommenderar det inte, baserat på hur den slutar.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                Eftersom det var ett färdigt scenario med färdiga rollfigurer blev det inget klanbyggande, utan bara lite etableringar av relationer till SLP:er.
                Klanbyggande är min favvo hittills! Det har nog sålt mig lite på samberättande-grejer.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                  Klanbyggande är min favvo hittills! Det har nog sålt mig lite på samberättande-grejer.

                  Samma här! Sedan må jag ju säga att jag tycker det fungerar väldigt bra att köra kampanjer med Järn. (Även om vi iofs bara är uppe i fem spelmöten så här långt.)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                    Man kan tycka vad man vill om ett T100-baserat system
                    Nej, man måste tycka det är bäst!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                      Man kan tycka vad man vill om ett T100-baserat system,
                      DIE RESULT EFFECT
                      1-15 HELL YES!
                      16-30 You like it, in a platonic but reverent kind of way.
                      31-45 You _mostly_ like it.
                      46-55 Well, it is _one way_ to make an RPG
                      56-65 Nah! Not my cup of tea.
                      66-75 Meh. FATAL did it better.
                      76-85 Worst. Game. System. Ever!
                      86-95 I'd rather eat all the sea cucumbers in the world. With stale mayo.
                      96-99 Close GITMO! End the D100-system! Those are the two worst evils in the world right now.
                      00 So bad it's good. In a weird way...

                      Kommentera


                      • #12
                        Nu har jag beställt Järn :) Det jag mest ser fram emot är samberättande och att spelarna i stor utsträckning själva skapar berättelsen. Som gammal (nåja) återvändare till hobbyn, känns inte hård SL-styrning längre lika kul.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                          Nu har jag beställt Järn :) Det jag mest ser fram emot är samberättande och att spelarna i stor utsträckning själva skapar berättelsen. Som gammal (nåja) återvändare till hobbyn, känns inte hård SL-styrning längre lika kul.
                          Tyvärr får jag väl säga att om du ser fram emot samberättande så kommer du inte att hitta så ohyggligt mycket i Järn. Förvisso är spelarna mycket delaktiga i skapandet av klanen och världen, men i övrigt så är Järn ett ganska traditionellt rollspel. Å andra sidan är Järn bra, välgjort och mysigt, och du kan säkert föra in samberättande som en del i din spelledarstil.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Dazumal Visa inlägg

                            Tyvärr får jag väl säga att om du ser fram emot samberättande så kommer du inte att hitta så ohyggligt mycket i Järn. Förvisso är spelarna mycket delaktiga i skapandet av klanen och världen, men i övrigt så är Järn ett ganska traditionellt rollspel. Å andra sidan är Järn bra, välgjort och mysigt, och du kan säkert föra in samberättande som en del i din spelledarstil.
                            Bara det att spelarna är delaktiga i att skapa klanen är värt mycket för mig :)

                            Kommentera

                            Arbetar …
                            X