Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alltså, Järn!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
22 responses
857 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
210 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
229 visningar
7 gillar
Dante
av Dante
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Jag var lite skeptisk först när jag fick boken, tyckte att reglerna kanske inte innehöll så mycket nyheter och var tveksam till hur spelarna skulle ställa sig till att det inte fanns någon gedigen världsbeskrivning. Jag tyckte att reglerna för att skapa världen verkade "tunna".

    Men gosse vad fel jag hade! Vi har kört massor av rollspel DoD, Eon, DnD, Noir, AW, MG, M0, Västmark osv. men det här är nog det första spelet där vi har skapat världen tillsammans. Antingen så följer spelvärlden med eller så har spelledaren själv gjort den. Det tog två spelmöten att göra klanen och rollpersonerna, men det var det absolut värt. Dels så är spelarna helt insatta och engagerade i spelvärlden på sätt som jag aldrig varit med om tidigare. Det var riktigt kul att turas om att lägga till element och diskutera kring dem, det blev väldigt kreativt och oväntade samband och tvister. Dels så blev också rollpersonerna väldigt involverade med spelledarpersonerna. Eftersom man skapade så pass många och rollpersonerna "tvingades" ha relationer med åtminstone ett par av dem så blev det många intressanta indirekta relationer. Dessutom var spelarna väldigt engagerade i spelledarpersonerna och deras förehavanden i och med att de hade varit med och skapat dem.

    Eftersom vi har skapat spelvärlden i samband med klanen och rollpersonerna så gör det också att allt är relevant. Jag (som SL) vill helst inte välja bort någonting. Det har gjort det lättare än någonsin att planera material till kampanjen. Jag vet inte om det är settingen (som jag ändå var lite skeptisk till innan), alltså järnålder eller att spelarna har skapat större delen av världen runt klanen, men jag sitter snarare och försöker sovra bland saker som kan tas med, än att hitta på massa nya saker. Som någon tidigare skrev, det är som att världen/äventyret skapar sig själv, jag bara följer med.

    Reglerna är väldigt enkla och raka, vissa färdigheter var lite luriga att förstå och det tog ett litet tag innan man hade koll på dem alla, men det vållade inga större bekymmer. Möjligtvis tyckte vi att det var lite konstigt att man fick så många specialiseringar från början.

    Stridsreglerna var enkla, men lite lurigt att hålla reda på föremålens egenskaper. Att välja stans ger en taktisk känsla och ett slumpmoment som kan vara ganska avgörande ibland (när någon svår motståndare inte lyckas anfalla på flera rundor). Möjligtvis så kan det bli lite väl många rundor när alla är rustade och så, men ändå inget större problem eftersom det var en genialisk beskrivning av hur striderna bör användas:

    När många andra spel beskriver strid som någonting spännande man kan kasta in för att få upp spänningen och tempot, så beskriver Järn strid som en jordbävning som byggs upp (eller nått sånt, jag har inte boken här). En strid tar tid och sänker tempot så låt den handla om någonting intressant för att det ska vara värt det. Så jag har helt avstått från att använda strid som ett hinder, istället så är det antingen RP som initierar eller SLPs absoluta frustration som skapar striden. Så det börjar med tvister och gruff som eskalerar och blir hot och vapenskrammel och i absolut värsta fall blir det en strid om eskaleringen pågår väldigt länge. Att det står ett gäng mörkalver och vaktar grottan blir inte en strid (om inte RP anfaller), däremot kan det bli en vapenuppvisning med hot och nerv, men mörkalverna är inte heller intresserad av att gå i strid (hade det varit old me så hade jag ställt mörkalverna där som ett hinder för spelarna att besegra i strid, de hade dragit vapen och gått till anfall när de sett RP).

    Kommentera


    • #32
      Så, med tanke på att Järn verkar vara århundradets rollspel, när kommer det på engelska och marknadsförs till resten av världen då? Iron. Funkar ju lika bra det.

      Är det planer på det? Jag har själv inte läst det än, men hade jag bara haft en spelgrupp hade jag redan köpt och börjat spela tror jag ;) verkar verkligen bra och intressant

      Kommentera


      • #33
        Vi har funderingar på en engelsk version av Järn (som förstås också skulle heta "Järn", metal ümlauts and all) och har forskat lite i kostnader, men det är allt.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
          Vi har funderingar på en engelsk version av Järn (som förstås också skulle heta "Järn", metal ümlauts and all) och har forskat lite i kostnader, men det är allt.
          Jag är gärna översättnings-konsulent. ;)

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

            Jag är gärna översättnings-konsulent. ;)

            Jag med!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Robert Visa inlägg

              Personligen är det den trygga grunden tillsammans med de nya greppen. Nya och nya, allt är givetvis stulet men det känns så streamat och självklart. Upplägget ger väldigt mycket crunch och även om det tar en till två möten, beroende på längd, bara att lyfta för att börja spela är det ändå sparad tid jämfört med att plugga moduler. Dessutom blir spelarna involverade i skapandet av klan och omgivningarna kring bosättningen. Reglerna innehåller också mål att uppnå om man vill. Högre värde i att sköta gård ger större gård osv.

              Storheten ligger även i begränsningen. Att skapa klanen gör man så här med de här valen och den här strukturen. Det känns smidigt och eftersom klanen byggs ut under spel dör inte dokumentet heller.

              Magisystemet är svagheten för i grunden är det spells som förpackad i narrativt fluff. Likt en pilot i Star Wars flyger sejdaren ensam iväg på en anderesa med mycket berättande och kämpar, med förhandling och kamp, ihop en 1T6 i hela. Bra tanke med vi får se hur det fungerar i spel.

              Ämlans snyggt är det också.
              Sorry, jag hade missat det här svaret! Det låter helt klart väldigt spännande, tack så mycket!

              Kommentera


              • #37
                Efter allt fint som skrivits om Järn, så tog jag mig i kragen och började läsa mitt exemplar (tanken var att jag skulle lura sambon att köra det, men övertalningarna har inte haft effekt...).

                Jag är inte så förtjust i BRP, så man kan säga att jag hade en hel del bias emot Järn på regelfronten, men som BRP är implementerat i Järn ser det faktiskt riktigt vettigt ut! Jag har redan börjat dra i min spelgrupp för att börja köra, och det var faktiskt längesedan jag blev såhär entusiastisk inför ett spel.

                Kommentera


                • #38
                  En engelsk version låter strålande tycker jag. Det finns definitivt en nyfikenhet på spelet på BRP Central.

                  Kommentera


                  • #39
                    Nån som meckar med klassisk post-atomapokalyps? Järnobyl?

                    Kommentera


                    • #40
                      Den som gör ett Cthulhu-Järn-hack måste döpa det till Iä'rn fthagn!

                      Kommentera


                      • #41
                        Ta ett Järn med klanen?

                        Kommentera


                        • #42
                          En mash-up med Symbaroums barbarklaner, som utspelar sig precis när ambrierna börjar välla över Titanerna, känns som något som mina spelare skulle kunna gå igång på. Därför har jag knåpat ihop en sådan =)

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                            Vi har funderingar på en engelsk version av Järn (som förstås också skulle heta "Järn", metal ümlauts and all) och har forskat lite i kostnader, men det är allt.
                            Fast Järn är ett riktigt ord med riktiga prickar. Naturligtvis ska det heta IRÖN.

                            Kommentera

                            Arbetar …
                            X