Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelfrågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
33 responses
605 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
21 responses
495 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Evokee, Igår, 22.47
13 responses
282 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av CapnZapp, 10 November 2017, 09.41
9 responses
209 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
6 responses
177 visningar
0 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
59 responses
1.162 visningar
0 gillar
Janke
av Janke
 
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
66 responses
1.581 visningar
1 gillar
kaptendral  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
85 responses
2.200 visningar
11 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Acenchious, Igår, 22.17
4 responses
79 visningar
0 gillar
Fahnen
av Fahnen
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
228 responses
8.649 visningar
1 gillar
Paal
av Paal
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Regelfrågor

    Hej till att börja med Grattis! och tack för ett riktigt fint rollspel.
    Har lite funderingar kring regler och tänkte att jag kunde samla fler här om de dyker upp.

    HANDLINGAR:
    I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?

    DELSTRIDER:
    Förmodligen jag som bara är förvirrad och behöver mer kaffe men...
    Innebär delstrider att RP alltid slåss ensam mot en eller flera motståndare? (förutom om någon stöttar dvs) tills RP är x antal mot bara en motståndare eller numerärt överlägsna?
    exempel1: om RP1 slåss mot 3 motståndare och RP2 lägger sig i striden delas den upp i så fall och hur?
    exempel2: 3RP slåss mot 3SLP i 3 separata delstrider och RP1 dräper SLP1. Måste RP1 i så fall välja vilken delstrid som hen ska gå in i? och den delstriden blir då 2st RP mot 1st SLP?
    exempel3: RP1 slåss mot SLP1 & 2. RP1 blir svårt pressad. RP2 byter delstrid för att stötta RP1. Blir denna delstrid 2RP mot 2SLP? Kommer SLP att dra stans mot båda RP?

    AVSTÅNDSVAPEN:
    ¨Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
    Last edited by Jedvard; 11 November 2015, 09.06.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    Hej till att börja med Grattis! och tack för ett riktigt fint rollspel.
    Tack!

    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?
    Du kan bli skjuten på och blir Fri, men du drar från den delstriden och kan inte bli anfallen av dem som är kvar i delstriden.

    Vilket iofs är en sanning med modifikation, för slår du exceptionellt kan du hoppa in i en annan delstrid i den nya zonen, och då kan du bli anfallen.

    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    Innebär delstrider att RP alltid slåss ensam mot en eller flera motståndare? (förutom om någon stöttar dvs) tills RP är x antal mot bara en motståndare eller numerärt överlägsna?
    Nej. Principen är "en mot en eller fler", och det spelar ingen roll om det är en rollperson på sidan "en", eller om det är flera rollpersoner på sidan "en eller fler".

    Det här är tillåtna delstrider:

    Alvheid + Botulf <---> Zurk

    Alvheid <--> Zurk + Yrvi

    Alvheid <--> Zurk
    Botulf <--> Yrvi


    Det här är en otillåten delstrid:

    Alvheid + Botulf <--> Zurk + Yrvi

    Uppstår den delstriden så måste den splittas i två:

    Alvheid <--> Zurk
    Botulf <--> Yrvi


    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    exempel1: om RP1 slåss mot 3 motståndare och RP2 lägger sig i striden delas den upp i så fall och hur?
    Ja, den delas upp på ett av två sätt:

    Alvheid <--> Zurk + Yrvi
    Botulf <--> Xar


    eller

    Alvheid <--> Zurk
    Botulf <--> Yrvi + Xar


    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    exempel2: 3RP slåss mot 3SLP i 3 separata delstrider och RP1 dräper SLP1. Måste RP1 i så fall välja vilken delstrid som hen ska gå in i? och den delstriden blir då 2st RP mot 1st SLP?
    Rollperson 1 blir Fri. Då ser delstriderna ut så här:

    Alvheid är fri eftersom Zurk är död
    Botulf <--> Yrvi
    Cnut <--> Xar


    Alvheid kan kliva in i en delstrid sen, eller stå utanför som fri och titta på. Kliver hon in i Botulfs delstrid så blir det:

    Alvheid + Botulf <--> Yrvi
    Cnut <--> Xar


    Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
    exempel3: RP1 slåss mot SLP1 & 2. RP1 blir svårt pressad. RP2 byter delstrid för att stötta RP1. Blir denna delstrid 2RP mot 2SLP? Kommer SLP att dra stans mot båda RP?
    Nej, den delstriden måste splittas. Då blir läget som den otillåtna delstriden ovan:

    Alvheid + Botulf <--> Zurk + Yrvi

    Och den måste alltså splittas:

    Alvheid <--> Zurk
    Botulf <--> Yrvi

    Kommentera


    • #3
      Toppen tack för svaren :)

      AVSTÅNDSVAPEN:
      ¨Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
      Skulle man i så fall även kunna skjuta 3 pilar mot en motståndare i en annan zon med samma avdrag?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
        Har jag förstått det hela rätt att man kan anfalla 3st motståndare i varje runda med de vanliga avdragen för fler stanser så länge man är "fri" och inte delaktig i en delstrid?
        Jupp. Gå bananas så länge du har kort kvar.

        Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
        Skulle man i så fall även kunna skjuta 3 pilar mot en motståndare i en annan zon med samma avdrag?
        Nej. En stans per motståndare.

        Använd Aggressiv stans för att representera tre snabba pilar i ett och samma mål, slå ett anfallsslag som får samla ihop alla tre skotten, och skadepåslaget från Aggressiv stans får representera en extra träff eller två.

        Kommentera


        • #5
          Toppen tack för det :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

            Alvheid <--> Zurk
            Botulf <--> Yrvi
            Go team Zurk och Yrvi! :-)

            Kommentera


            • #7
              EXCEPTIONELLA SLAG?

              Hittar inget specifikt för vad som händer om man gör ett exceptionellt misslyckat försvar/anfallslag? (kanske motsatsen att man förlorar 1t6 gard?)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Jedvard Visa inlägg
                EXCEPTIONELLA SLAG?
                Hittar inget specifikt för vad som händer om man gör ett exceptionellt misslyckat försvar/anfallslag? (kanske motsatsen att man förlorar 1t6 gard?)
                Det finns inget specifikt utom den allmänna "något annat men dåligt händer".

                Kommentera


                • #9
                  Okidoki då är jag med på noterna :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det finns några tankar om saken på sidan 87-88.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

                      Jupp. Gå bananas så länge du har kort kvar.



                      Nej. En stans per motståndare.

                      Använd Aggressiv stans för att representera tre snabba pilar i ett och samma mål, slå ett anfallsslag som får samla ihop alla tre skotten, och skadepåslaget från Aggressiv stans får representera en extra träff eller två.
                      Ska den som blir beskjuten välja stans mot skytten?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av claes Visa inlägg
                        Ska den som blir beskjuten välja stans mot skytten?
                        Ja.

                        Det är dock inte säkert att man kan utföra handlingen från stansen om man är mål för bågskytte och använder närstridsvapen. Se sidan 72 för när målet kan anfalla eller försvara sig.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Jedvard
                          I strid sker ju alltid handlingen i fas 0 och stansen räknas som ingen stans om jag skulle bli anfallen. Men eftersom handlingen "förflyttning" sker i fas 0 och stanser i fas 1-4 innebär det då att jag inte kan bli anfallen när jag använder den handlingen?
                          Ursprungligen skrivet av Krille
                          Du kan bli skjuten på och blir Fri, men du drar från den delstriden och kan inte bli anfallen av dem som är kvar i delstriden.
                          Betyder det att man får ingen stans mot skytten om man valt förflyttning?

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av claes Visa inlägg
                            Betyder det att man får ingen stans mot skytten om man valt förflyttning?
                            Japp.

                            Kommentera


                            • #15
                              Har en förfrågan angående att hålla fast ett stort monster. RP kommer att stöta på en björn en riktigt stor rackare vad kan man tänkas använda för färdigheter/förmågor i den motsatta utmaningen? jag funderar på manöver/slagsmål/ etc något förslag?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X