Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Matlagning i Hjältarnas tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
8 responses
123 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
9 responses
388 visningar
6 gillar
God45
av God45

Skapad av PalMer, Igår, 21.43
0 responses
51 visningar
0 gillar
PalMer
av PalMer

Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
22 responses
759 visningar
4 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av God45, Igår, 00.04
8 responses
473 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av krank, 17 September 2018, 18.24
1 response
33 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Anthrox, 14 July 2018, 21.38
2 responses
312 visningar
6 gillar
Anthrox
av Anthrox

Skapad av Beastslayer, 20 September 2018, 22.10
0 responses
144 visningar
0 gillar
Beastslayer  
Skapad av acke, 19 September 2018, 12.19
6 responses
239 visningar
12 gillar
acke
av acke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
160 responses
6.261 visningar
14 gillar
Jocke
av Jocke

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Matlagning i Hjältarnas tid

Jag kan inte riktigt hitta någon färdighet som täcker matlagning (eller andra hantverk för den delen) i Hjältarnas tid. Om det sker över öppen eld kan jag låta det gå på Stigvana.

Men annars?
    En sammansatt handling för Fingerfärdighet, Spana och Leta? Eller Viljestyrka, Lärdom och Knivkamp?

Finns det någon annan lösning?

Varför skulle du någonsin rulla för det?! Och innan du hittar på en super specifikt situation, då kan du rulla en social skill för att påverka någon istället.

Kommentera

I Spelarboken vi kickstartar just nu lägger vi till färdigheten Skapa. Dessutom finns det möjligheter till fördjupning av färdigheter om du skulle vilja ha en mästerkock som rollperson.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Varför skulle du någonsin rulla för det?!
        För att se hur väl man lyckas laga mat. Det är som att fråga när man någonsin skulle slå för djurhantering eller sömnad.

Ursprungligen skrivet av Zadrith Visa inlägg
        I Spelarboken vi kickstartar just nu lägger vi till färdigheten Skapa. Dessutom finns det möjligheter till fördjupning av färdigheter om du skulle vilja ha en mästerkock som rollperson.
        Utmärkt!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
          För att se hur väl man lyckas laga mat. Det är som att fråga när man någonsin skulle slå för djurhantering eller sömnad.

Utmärkt!
          Varför SKULLE man slå för sömnad?! Hur påverkar det spelet.

Kommentera

Hur högt är det till tak i Hjältarnas Tid?

Kommentera

Varför SKULLE man slå för sömnad?! Hur påverkar det spelet.

Det beror väl på hur man spelar? Om man (kanske i egenskap av skräddare eller bara allmänt kunnig inom sömnad) har fått i uppdrag att leverera en förstklassig jävla sidenmantel till nån riking, kan det vara intressant att avgöra hur väl rollpersonen lyckas med sitt värv. Vem vet, kanske hänger hans eller hennes huvud på hantverkets kvalitet?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Paco Visa inlägg

Det beror väl på hur man spelar? Om man (kanske i egenskap av skräddare eller bara allmänt kunnig inom sömnad) har fått i uppdrag att leverera en förstklassig jävla sidenmantel till nån riking, kan det vara intressant att avgöra hur väl rollpersonen lyckas med sitt värv. Vem vet, kanske hänger hans eller hennes huvud på hantverkets kvalitet?
                Nej, jag godkänner inte det här exemplet. Det är inte intressant att rulla för att "se hur bra du syr" det leder på inget sätt till bra spel. Det behövs inte en färdighet för att sy, det är inte där dramat finns. Om vi på riktigt gör vad du säger här så rullar man kass och så blir man avrättad. Vad kul! Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?

Det är inte att man inte kan hitta en situation där man ska rulla för att sy eller laga mat. Det är att det ALDRIG är nödvändigt eller ett bra sätt att spelleda på att kräva ett sådant slag.

Kommentera

Nej, jag godkänner inte det här exemplet. Det är inte intressant att rulla för att "se hur bra du syr" det leder på inget sätt till bra spel. Det behövs inte en färdighet för att sy, det är inte där dramat finns. Om vi på riktigt gör vad du säger här så rullar man kass och så blir man avrättad. Vad kul! Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?

Det är inte att man inte kan hitta en situation där man ska rulla för att sy eller laga mat. Det är att det ALDRIG är nödvändigt eller ett bra sätt att spelleda på att kräva ett sådant slag.
                  Jag har haft jätteroligt genom åren med slag för matlagning, hantverk, etikett och heraldik. Att ha roligt är alltid kul, även om man har roligt på fel sätt :D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

Jag har haft jätteroligt genom åren med slag för matlagning, hantverk, etikett och heraldik. Att ha roligt är alltid kul, även om man har roligt på fel sätt :D
                    Men behöver du verkligen en speciell skill som tynger ner systemet för det eller hittar du något annat att rulla om det krävs?

Kommentera

Och varför skulle man spela en skräddare i ett spel som heter hjältarnas tid?
                      .
                      Kanske av följande skäl? :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Brave_Little_Tailor

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
                        Inte ens om vi spelar den historien är det relevant att rulla för att sy grejer! Du behöver rulla för att lura folk och vara listig and that is it. Vi kan citera Wikipedia artikeln:
                        • Tailor – this character is clever, intelligent, and confident. He uses misdirection and other cunning to trick other characters. For example, various forms of psychological manipulation to influence the behavior of others, such as turning the pair of giants against each other, and playing on the assassins' and the earlier giants' assumptions and fears. Similarly, he uses decoy tactics to lure the quest animals (unicorn, boar) into his traps, and to avoid being killed in the first giant's bed. This reliance on trickery and manipulation by the protagonist is a feature of the stock character of the antihero.

Kommentera

Vadå godkänner du är ingen jävla auktoritet vad det gäller bra spel. Låt folk spela hur de vill, alla vill inte spela som dig. Om folk tycker ett sånt slag är intressant låt dem slå det. För vissa kan det absolut skapa drama med slag för hantverksfärdigheter

Kommentera

God45, du tänker lite fyrkantigt känns det som. Men ok, jag har inte lirat Hjältarnas Tid, och har inga planer på det heller, så kan inte uttala mig i den specifika kontexten. Annars känner inte jag att färdigheter tynger ner systemet. I det ögonblick jag tycker det, struntar jag helt enkelt i att tillämpa regeln.

Kommentera

MODERERING

Till samtliga: De som vill diskutera hur man löser matlagningsfrågan i spelet Hjältarnas tid fortsätter att diskutera här. De som vill diskutera om det är relevant skapar en ny tråd och fortsätter där.

Ha en bra dag!

Kommentera

Arbetar …
                              X