Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Lite frågor om Hjältarnas Tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bogmoll, Idag, 14.21
2 responses
30 visningar
1 gillar
Lightshy  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
3 responses
30 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
8 responses
179 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Tant Ragnar, Igår, 17.21
24 responses
503 visningar
0 gillar
slanfan
av slanfan
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
17 responses
276 visningar
5 gillar
Impetigo  
Skapad av P.eLL.e, 22 June 2017, 13.30
8 responses
164 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av P.eLL.e, 23 June 2017, 13.28
1 response
56 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Henke, Igår, 20.34
3 responses
66 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av Twitchy, Igår, 01.15
20 responses
432 visningar
1 gillar
Zire
av Zire
 
Skapad av Staffan, 01 June 2017, 23.38
1 response
62 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Lite frågor om Hjältarnas Tid

    Hej! Jag tycker Hjältarnas Tid verkar elegant, lättbegripligt och roligt att spela. Jag har lite frågor som jag inte hittat svar på:

    * Finns reglerna att köpa i elektronisk form? Mina vänner bor inte i byn, så vi får spela online. Det blir klurigt att dela på samma (fysiska) regelbok.

    * Hur mycket av rollpersonernas förmågor styrs av folkslag/värv och hur mycket kan spelarna skräddarsy?

    * Uppfattar jag det rätt att rollpersonerna börjar som rätt så stryktåliga och kompetenta?

    * Ni som har provat - vad är de största nackdelarna/begränsningarna med Hjältarnas Tid?
    Last edited by Flanellkatt; 15 April 2017, 16.57.

  • #2
    1. Nej, inte ännu i alla fall.

    2. Svårt att besvara. På ett sätt kan man säga att värvet bestämmer minst 90%, på ett annat sätt kan man säga att inom värvets gränser är du totalt fri. Så här: värvet avgör vilka 10 eller så färdigheter du antagligen kommer att var bäst på, men inom den gruppen kan du välja vilken som är din specialitet.

    3. Ja. Åtminstone om du fördelar dina poäng med det i åtanke.

    4. Att det inte finns fler supplement ute än.

    Kommentera


    • #3
      OT: Åh heter det "värv" i HT?! Bra jobbat Krille, jag gillar det skarpt!

      Kommentera


      • #4
        Om man vill få en bra koll på Hjältarnas tid finns här ett demopaket - med regelsammanfattning, äventyr och färdiga rollpersoner: http://helmgast.se/asset/link/demopa...d-20161001.pdf

        Kommentera


        • #5
          Tack Marco vilken generös PDF! Men… vad får man för turordning när man är naken? Samma som med kläder eller? Dvs fyra T6, ta dom högsta?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            Tack Marco vilken generös PDF! Men… vad får man för turordning när man är naken? Samma som med kläder eller? Dvs fyra T6, ta dom högsta?
            Kläder eller naken räknas båda som utan rustning, ja.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Flanellkatt
              * Uppfattar jag det rätt att rollpersonerna börjar som rätt så stryktåliga och kompetenta?
              Ja, en erfarenhet som både huvudförfattaren Krille och vi hjälpredor delar, efter att ha spelat rollspel med liknande regelsystem som Hjältarnas tid, är att det är roligare att börja med en kompetent rollperson än en som inte är det.

              Kommentera

              Arbetar …
              X