Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

:)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 25 May 2017, 20.55
14 responses
223 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av 2097, 28 May 2017, 10.33
35 responses
432 visningar
5 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Caligo, 25 April 2017, 09.03
16 responses
324 visningar
4 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Mundo, Igår, 10.44
5 responses
130 visningar
1 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av cogitare, Igår, 13.49
32 responses
300 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Samuel, Igår, 21.25
1 response
31 visningar
2 gillar
Samuel
av Samuel
 
Skapad av P.eLL.e, Igår, 22.17
2 responses
45 visningar
2 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av krank, Igår, 16.51
1 response
39 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel
 
Skapad av Khan, Igår, 11.31
5 responses
99 visningar
1 gillar
Lukas
av Lukas
 
Skapad av Korman, Igår, 21.47
0 responses
21 visningar
0 gillar
Korman
av Korman
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • :)

    Tjenare! Bestämde mig för att köpa HT och har precis läst igenom allting! Dock finns det ju inga äventyr med i boxen (om vi räknar bort Starthäftets lilla äventyr) På Helmgasts egen hemsida har de ju ett äventyr, men går det att få tag på något annat? Isåfall var? Man kan ju skriva, men skriveri har aldrig varit min starka sida...

  • #2
    Två äventyr på hemsidan: det finns ett trevligt litet äventyr i demopaketet! :)

    Kommentera


    • #3
      Jaså?

      Det får jag kolla in! :D

      Tack!

      Kommentera


      • #4
        Det kommer mera snart. En äventyrsbok kommer alldeles strax att publiceras, och efter GothCon kommer konventsäventyret att läggas ut.

        Kommentera


        • #5
          Vad tyckte ni efter att ha spelat med starthäftet?

          Kommentera


          • #6
            En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
              Vad tyckte ni efter att ha spelat med starthäftet?

              Nice spel! :)

              Kommentera


              • #8
                1 äventyr i startboxen är standard, vissa spel kommer helt utan...
                Kul att ni gillade spelet

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                  En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…

                  Det finns aldrig tillräckligt med tid! På tal om att konvertera: Finns det tankar på att publicera regler/idéer för konvertering från t ex Runequest? Det finns ju en oändlig källa att plocka ur men förvandlingsprocessen kan ju ta musten ur en ibland. Det var ju det här med tiden...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                    En sak man kan göra, eftersom det är rätt enkelt att improvisera spelledarpersoner och odjur, är att ta äventyr till andra rollspel och använda dem. Jag har en klase Pathfinder-kampanjer (Reign of Winter, Rise of the Runelords och Curse of the Crimson Throne) som jag tror är ganska enkla att konvertera. Pathfinder-förmågorna behåller jag någorlunda eftersom det känns som att de är enkla att överföra, och för övriga värden tar jag någon av de generiska motståndarna på sidan 70. Om jag bara hade tid att köra dem…
                    Hmm. Själv får jag känslan att HT likt de flesta BRP-baserade spel är ett ganska "platt" system - man börjar ganska kompetent men blir inte så fasligt mycket bättre med tiden. D&D-baserade spel som Pathfinder är tvärtom: där börjar man som olika grader av inkompetent, men blir någorlunda snabbt jävelmäktig.

                    Just Pathfinders kampanjer tar fasta på detta - i Rise of the Runelords har vi gått från att slåss med goblins och förvuxna råttor i del 1 till stenjättar och drakar i del 4 (sedan har vi inte spelat på ett tag), och ännu hårdare lär det bli i del 5-6. Jag tror det kan bli svårt att uppnå samma effekt i Hjältarnas Tid. Att konvertera ett enstaka äventyr fungerar säkert bra, men just kampanjerna är jag osäker på eftersom de sätter fokus på skillnaden mellan spelen.

                    Kommentera


                    • #11
                      I mitt äventyr som finns på spelets hemsida, Havsdrakens Tand, har jag konverterat några monster från Dungeons & Dragons. Jag kan inte ge någon formel för detta, eftersom jag inte gjorde det enligt någon formel. Men jag hade några principer.
                      * Vad är det ikoniska med monstret? Det måste finnas med på något sätt, som antingen färdigheter eller förmågor.
                      * Vad gör det farligt? Är det snabbt eller träffsäkert eller hårdslående eller någon kombination? Skicklighet motsvaras i HT av hög procent på attacker, styrka motsvaras av höga skadetärningar. Försök hitta något med liknande profil i HT-boken att jämföra med.
                      * Hur skyddar det sig? Är det en tank eller en dodger? Återigen, jämför med något liknande ur HT-boken. Hårda mål har högt Skydd och Hälsa, i den andra änden av spektrumet har de istället högt Försvar och Gard. Allra farligast är förstås att ha alltihop.

                      Jag har inte gjort några konverteringar från RuneQuest eller andra BRP-spel, men jag föreställer mig att det är enklare:
                      * Färdigheter och attacker är ju bara att flytta över direkt. Lite rensning och förenkling av antalet färdigheter kan vara i sin ordning, förstås.
                      * Som ovan, bestäm ifall varelsen har något aktivt Försvar eller inte.
                      * Bedöm balansen mellan Hälsa och Gard. Är den mest tuff eller smidig?

                      Vad gäller frågan om progression i exempelvis Pathfinder-kampanjer, så behöver man nog platta ut kurvan på motståndet något för att motsvara rollpersonernas utvecklingskurva. Vad betyder det i praktiken? Tja, på de högre "nivåerna" kan det exempelvis betyda att minska på antalet motståndare ganska rejält. Över huvud taget tror jag man bör nedtona stridernas betydelse. Om jag återigen får peka på mitt eget äventyr, så är det avsett att i viss mån simulera känslan i ett D&D-äventyr, men utan att mekaniskt fungera som ett sådant. Framför allt är det bara slutstriden som är tänkt att innehålla någon egentlig risk för rollpersonerna - vilket i och för sig kanske mest beror på att det är avsett för konvent, och inte så mycket på själva spelsystemet...

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X