Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[HT] Äventyrens tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
139 responses
5.331 visningar
10 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Mekanurg, Igår, 20.00
1 response
81 visningar
2 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.58
33 responses
729 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av Kaigon, Igår, 21.16
1 response
51 visningar
2 gillar
Phelan
av Phelan

Skapad av Wikingen, 03 December 2017, 14.44
10 responses
292 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Gurgeh, Igår, 20.41
2 responses
75 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
312 responses
11.762 visningar
1 gillar
lilonjo
av lilonjo

Skapad av C-J, 01 December 2017, 19.42
13 responses
230 visningar
7 gillar
C-J
av C-J

Skapad av Ram, 09 December 2017, 10.28
7 responses
113 visningar
0 gillar
Ram
av Ram

Skapad av God45, Igår, 19.41
0 responses
54 visningar
3 gillar
God45
av God45

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [HT] Äventyrens tid

Jag har börjat skriva på regler som jag kallar Äventyrens tid och det här är resultatet än så länge:

Äventyrens Tid

Det här dokumentet innehåller anpassning av reglerna till Hjältarnas tid för att spela rollspel som utspelar sig under första halvan av 1900-talet. Jag har försökt ändra på så lite som möjligt och här hittar du bara det som inte är som i Hjältarnas tid. Mitt syfte med dessa reglerna är att i första hand att använda dem i stället för reglerna till Call of Cthulhu som jag tycker saknar mycket av den enkelhet och finess som Hjältarnas tid har. Dessutom föredrar jag en mer matiné-aktig, Indiana Jones-inspirerad spelstil vilket passar utmärkt med dessa regler. Eftersom båda är BRP spel kan man använda nästan alla Call of Cthulhu äventyr nästan utan att modifiera dem över huvud taget.

Skillnader från Hjältarnas tid
    • Inga folkslag eftersom alla är människor
    • Inga värv. I stället väljer man fritt vilka färdigheter man vill fördela sina värden på.
    • Utöver Äventyrsfärdigheter och Stridsfärdigheter kan rollpersonerna även ha Akademiska färdigheter.
    • Just nu finns det inga förmågor, men planen är att hitta på sådana, tills dess går ju alltid att använda lämpliga förmågor från Hjältanas tid.
    • Inga besvärjelser och ingen Skuld.
    • Mental hälsa som man förlorar då man utsätts för något obehagligt eller skrämmande
    Skapa rollpersonen

1: Ge alla stridsfärdigheter startvärdet 30 och alla äventyrsfärdigheter startvärdet 15. Akademiska färdigheter börjar på noll. Fördela värdena 45, 35, 35, 35, 25, 25, 25, 25, 15, 15, 15, 15, 15 på valfria färdigheter. Värdena läggs till startvärdet men du kan bara placera ut ett värde på varje färdighet. Om du använder ett värde för att lära dig en akademisk färdighet fördubblas värdet. Om du exempelvis väljer att använda en av dina 35:or för att lära rollpersonen Arkeologi får han värde 70 i Arkeologi
    2: Fördela 20 påslagstärningar på valfri färdigheter. Du får inte sätta påslagstärningar på akademiska färdigheter som inte redan har ett värde. Vill du ha en allmänbildad rollperson så sätt dem på Allmänbildning i stället.
    3: Sätt Gard och Hälsa till startvärdena 20 och fördela ytterligare tio poäng mellan dem.
    4: Sätt rollpersonens Mentala hälsa till samma värde som hennes värde i Viljestyrka.
    5: Ge rollpersonen lämplig utrustning.
    6: Bestäm rollpersonens karaktärsdrag.
    7: Beskriv rollpersonen.

Äldre rollpersoner

Om du vill spela en äldre rollperson med mer livserfarenhet så får du extra påslagstärningar men å andra sidan spärras visa färdigheter ett snäpp eller två på grund av rollpersonens ålder.
    Om rollpersonen är mellan 35 och 50 år får han tio extra påslagstärnigar och nackdelen Mogen som gör att alla hans slag mot färdigheterna Manövrer spärras ett snäpp.
    Om rollpersonen är över 50 får han tjugo extra påslagstärningar och nackdelen Medelålders som gör att Manövrer spärras två snäpp och Styrka och Uthållighet spärras ett snäpp.

Äventyrsfärdigheter

Uppsättningen av äventyrsfärdigheter är ungefär den samma som i Hjältarnas Tid. Några har försvunnit, några har lagts till och några har fått andra namn som bättre passar tiden.

Allmänbildning
    Chaufför
    Efterforskning
    Fingerfärdighet
    Första hjälpen
    Gömma sig
    Handel
    Jakt
    Ledarskap
    Leta
    Manövrer
    Pilot
    Reparera
    Rida
    Sjömanskap
    Spana
    Språk
    Status
    Styrka
    Uthållighet
    Vildmarksvana
    Viljestyrka
    Vältalighet
    Världsvana

Stridsfärdigheter

Stridsfärdighetern har lite annorlunda uppdelning med fler färdigheter för avståndsvapen och färre för närstridsvapen. Knivar, dolkar och andra småvapen inkluderas i Slagsmål. Alla former av svärd och värjor ingår i fäktning och alla andra närstridsvapen som yxor, klubbor och spjut ingår i Tunga vapen.

Bågskytte,
    Fäktning,
    Gevärsskytte,
    Kastvapen,
    Pistolskytte
    Slagsmål
    Tunga vapen

Akademiska färdigheter

De akademiska färdigheterna har inget startvärde och det finns inte heller något fast antal färdigheter. Här ryms allt som kan studeras på ett universitet som Arkeologi, Historia, Juridik, Kemi eller Litteraturhistoria.

I stället för Call of Cthulhu

Om man använder dessa regler i stället för reglerna i Call of Cthulhu tillkommer färdigheten Cthulhu mytologin som kan antecknas bland de Akademiska färdigheterna och som man får på samma sätt som i Call of Cthulhu. På samma sätt som i Call of Cthulhu utgör också 99 - Cthulhu mytologin det högsta värdet rollpersonen kan ha i Mental hälsa.
    Last edited by Zadrith; 14 January 2017, 09.04. Anledning: Rättade där det stod Akrobatik i stället för Manövrer

Jag har en sak som jag skulle vilja ha hjälp med här. Hur skulle ni göra regler för automatvapen och hagelbössor så att de passade bra in i regelsystemet?

Kommentera

Bra initiativ!

Ett par kommentarer:
      Du nämner färdigheten "Akrobatik" på ett par ställen, men den finns inte i listan.
      "Tunga vapen" kommer erfarna spelare att associera till vad det betyder i CoC - alltså kulsprutor och dylika tunga eldvapen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
        Bra initiativ!

Ett par kommentarer:
        Du nämner färdigheten "Akrobatik" på ett par ställen, men den finns inte i listan.
        "Tunga vapen" kommer erfarna spelare att associera till vad det betyder i CoC - alltså kulsprutor och dylika tunga eldvapen.
        Tack

Jag bytte först namn på manövrer till akrobatik men sedan bestämde jag mig för att byta namn på så få som möjligt så jag bytte tillbaka. Ska ändra. Har du (eller någon annan) ett bättre förslag på en färdighet för tunga närstridsvapen som är lite kortare än just "tunga närstridsvapen"?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zadrith Visa inlägg

Tack

Jag bytte först namn på manövrer till akrobatik men sedan bestämde jag mig för att byta namn på så få som möjligt så jag bytte tillbaka. Ska ändra. Har du (eller någon annan) ett bättre förslag på en färdighet för tunga närstridsvapen som är lite kortare än just "tunga närstridsvapen"?
          Jag skulle personligen inte klumpa ihop dem så mycket. Om syftet ändå är att minimera mängden färdigheter skulle jag kanske hålla mig till "Enkla vapen" (olika klubbor, hammare, yxor etc. som brukas med en hand) och "Stångvapen" (spjut, hillebarder, bajonetter etc.).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Jag skulle personligen inte klumpa ihop dem så mycket. Om syftet ändå är att minimera mängden färdigheter skulle jag kanske hålla mig till "Enkla vapen" (olika klubbor, hammare, yxor etc. som brukas med en hand) och "Stångvapen" (spjut, hillebarder, bajonetter etc.).
            Det är så sällan man använder tyngre närstridsvapen i en sådan setting att jag tycker det känns onödigt med flera färdigheter för det.

Kommentera

Det är så sällan man använder tyngre närstridsvapen i en sådan setting att jag tycker det känns onödigt med flera färdigheter för det.
              Det är förstås upp till dig. Men en vanlig yxa eller klubba är inte mer "tung" än ett svärd.

Kommentera

Jag hade sneglat på Noirs lösning vad det gäller automatvapen. Där slår man också 2t10 för anfallsslag (men lägger ihop istället för t100, men det spelar nog ingen roll.

Du kanske kan modifiera gard istället för initiativ (som man gör i Noir).

/j

Kommentera

Jag har en sak som jag skulle vilja ha hjälp med här. Hur skulle ni göra regler för automatvapen och hagelbössor så att de passade bra in i regelsystemet?
                  Jag har en skiss nånstans för skjutvapen, där vapen har en ammunitionsåtgång som kan vara 1, Lägsta/2, Lägsta, Högsta, Båda, Båda*2, Båda*3 etc. Det refererar till de enskilda tärningarna i procentslaget för anfallet: så många skott går åt.

Sen finns det anfalls-varianter, där man kan ösa på som fan och öka skadan till kostnad av mer ammunition, eller sikta noga och öppna slaget till kostnad av Turordning.

Vilket helt klart är inspirerat av Noir.

Kommentera

Tack

Jag hade nog slängt ihop alla sorters närstridsvapen (utom möjligtvis knivar, knogjärn, och sådant, som du redan bakat in i Slagsmål) i en enda färdighet, Närstridsvapen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Osbjer Visa inlägg
                      Jag hade sneglat på Noirs lösning vad det gäller automatvapen. Där slår man också 2t10 för anfallsslag (men lägger ihop istället för t100, men det spelar nog ingen roll.

Du kanske kan modifiera gard istället för initiativ (som man gör i Noir).

/j

Jag har tyvärr inte Noir så det blir lite svårt :-/

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Jag har en skiss nånstans för skjutvapen, där vapen har en ammunitionsåtgång som kan vara 1, Lägsta/2, Lägsta, Högsta, Båda, Båda*2, Båda*3 etc. Det refererar till de enskilda tärningarna i procentslaget för anfallet: så många skott går åt.

Sen finns det anfalls-varianter, där man kan ösa på som fan och öka skadan till kostnad av mer ammunition, eller sikta noga och öppna slaget till kostnad av Turordning.

Vilket helt klart är inspirerat av Noir.
                        Jag har tänkt mig två varianter. En där man sätter en salva av varierande storlek i ett mål och en där man sprider skotten över en hel zon och har en chans att träffa alla i zonen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                          Jag hade nog slängt ihop alla sorters närstridsvapen (utom möjligtvis knivar, knogjärn, och sådant, som du redan bakat in i Slagsmål) i en enda färdighet, Närstridsvapen.
                          Kanske är det bästa alternativet. Att ha tränat mer avancerad fäktning skulle ju kunna vara en Förmåga.

Kommentera

Jag tror det är extrapris under januari. Det är ett värt köp för det är ett mycket bra spel :)

Kommentera

Här finns en länk: http://gestaltarskiten.se/produkt/noir/
                              Last edited by hakanlo; 14 January 2017, 18.03.

Kommentera

Arbetar …
                              X