Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ritualmagi till Hjältarnas Tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
5 responses
110 visningar
4 gillar
Järven
av Järven
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
553 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
20 responses
307 visningar
1 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.291 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Rangertheman, Igår, 17.46
0 responses
39 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
18 responses
410 visningar
0 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
37 responses
1.349 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Brynjard, 30 September 2017, 08.40
20 responses
493 visningar
5 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
26 responses
1.187 visningar
5 gillar
Eagi
av Eagi
 
Skapad av thartvigsson, 10 October 2017, 17.49
25 responses
1.289 visningar
0 gillar
Reddokk Fheg  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Ritualmagi till Hjältarnas Tid

    En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.

    Jag tycker att detta borde funka till Hjältarnas Tid också! Vet att Krille inte vill ställa till det med nya mekaniker, men det här gör väl inte det, iaf inte i termer av tärningsslag.

    Edit: för övrigt vill jag påpeka att det här spelet gör mig alldeles glad!
    Last edited by Doomhamster; 05 January 2017, 01.18.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
    spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista
    Det är ju lite så Sejd fungerar i Järn. När man vill utföra en magisk effekt så letar man reda på någon i andevärlden som kan göra det man vill uppnå.

    Och sedan behöver man förhandla och utbyta tjänster med varelsen. Det kan handla om vad som helst, förmodligen vill de att du gör någonting i den "vanliga" världen (där de är begränsade).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
      En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.
      En sådan mekanism skulle kunna funka, men har nackdelen att det kräver en del vana från spelledaren eller väldigt omfattande riktlinjer. Det var därför vi valde ett mer "konventionellt" magisystem för Hjältarnas Tid än det i Järn.

      Men jag gillar tanken.

      Kommentera

      Arbetar …
      X