Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ritualmagi till Hjältarnas Tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Äventyr, 30 June 2017, 12.15
10 responses
565 visningar
0 gillar
Frippe
av Frippe
 
Skapad av cogitare, Igår, 17.20
11 responses
177 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Stenhuggarn, Idag, 08.30
3 responses
100 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
125 responses
4.057 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
12 responses
604 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, Idag, 12.40
0 responses
19 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 12.39
0 responses
12 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
18 responses
653 visningar
10 gillar
Nergatar  
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
7 responses
84 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Honken, 19 August 2017, 11.23
5 responses
215 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Ritualmagi till Hjältarnas Tid

    En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.

    Jag tycker att detta borde funka till Hjältarnas Tid också! Vet att Krille inte vill ställa till det med nya mekaniker, men det här gör väl inte det, iaf inte i termer av tärningsslag.

    Edit: för övrigt vill jag påpeka att det här spelet gör mig alldeles glad!
    Last edited by Doomhamster; 05 January 2017, 01.18.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
    spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista
    Det är ju lite så Sejd fungerar i Järn. När man vill utföra en magisk effekt så letar man reda på någon i andevärlden som kan göra det man vill uppnå.

    Och sedan behöver man förhandla och utbyta tjänster med varelsen. Det kan handla om vad som helst, förmodligen vill de att du gör någonting i den "vanliga" världen (där de är begränsade).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
      En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.
      En sådan mekanism skulle kunna funka, men har nackdelen att det kräver en del vana från spelledaren eller väldigt omfattande riktlinjer. Det var därför vi valde ett mer "konventionellt" magisystem för Hjältarnas Tid än det i Järn.

      Men jag gillar tanken.

      Kommentera

      Arbetar …
      X