Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ritualmagi till Hjältarnas Tid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
44 responses
913 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av talgboll, Idag, 13.51
0 responses
4 visningar
0 gillar
talgboll  
Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
3 responses
102 visningar
8 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
17 responses
295 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Koppar, Idag, 12.20
0 responses
13 visningar
0 gillar
Koppar
av Koppar
 
Skapad av God45, Idag, 09.26
2 responses
55 visningar
3 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Henke, 22 June 2017, 08.28
12 responses
174 visningar
0 gillar
Fjodor Pollett  
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
1 response
48 visningar
1 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Hikage, 19 April 2017, 21.48
5 responses
159 visningar
0 gillar
Hikage
av Hikage
 
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
303 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Ritualmagi till Hjältarnas Tid

    En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.

    Jag tycker att detta borde funka till Hjältarnas Tid också! Vet att Krille inte vill ställa till det med nya mekaniker, men det här gör väl inte det, iaf inte i termer av tärningsslag.

    Edit: för övrigt vill jag påpeka att det här spelet gör mig alldeles glad!
    Last edited by Doomhamster; 05 January 2017, 01.18.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
    spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista
    Det är ju lite så Sejd fungerar i Järn. När man vill utföra en magisk effekt så letar man reda på någon i andevärlden som kan göra det man vill uppnå.

    Och sedan behöver man förhandla och utbyta tjänster med varelsen. Det kan handla om vad som helst, förmodligen vill de att du gör någonting i den "vanliga" världen (där de är begränsade).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Doomhamster Visa inlägg
      En liten grej jag tänkte på! I Dungeon World finns det ritualregler som går ut på att spelaren beskriver för SL vad de vill åstadkomma, och SL ger dem ett antal krav från en lista. Det kan vara allt från "du behöver ett par assistenter" eller "det kostar 3 guld att köpa rökelse och myrra och annat slikt krafs" till "du kan bara utföra den här ritualen under den första nymånen på året" eller "du måste jaga ner Unikt Kritter och offra dess hjärta". Om SL är lite kreativ kan de mjölka en halv kampanj ur RPs ansträngningar att förbereda sin ritual.
      En sådan mekanism skulle kunna funka, men har nackdelen att det kräver en del vana från spelledaren eller väldigt omfattande riktlinjer. Det var därför vi valde ett mer "konventionellt" magisystem för Hjältarnas Tid än det i Järn.

      Men jag gillar tanken.

      Kommentera

      Arbetar …
      X