Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[HT] Avståndsvapen

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Äventyr, 30 June 2017, 12.15
10 responses
565 visningar
0 gillar
Frippe
av Frippe
 
Skapad av cogitare, Igår, 17.20
11 responses
177 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Stenhuggarn, Idag, 08.30
3 responses
100 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
125 responses
4.057 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
12 responses
604 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, Idag, 12.40
0 responses
19 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Idag, 12.39
0 responses
12 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
18 responses
653 visningar
10 gillar
Nergatar  
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
7 responses
84 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Honken, 19 August 2017, 11.23
5 responses
215 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [HT] Avståndsvapen

    Jag tittade närmre på de olika avståndsvapnen idag, och insåg att det är otroligt lite faktisk variation. I praktiken är det bågar, som gör 5T6 och är otympliga, samt kastvapen, som gör 4T6 (samt då lättare pilbåge, som är ett kastvapen som använder bågskytte, och kastknivar, som kan använda knivkamp (vänta, va...), gör mindre skada, och är vådliga).

    Spontat känns det som att man skulle vilja variera vapnen lite mer, på något sätt. Särskilt de olika kastvapnen, men även skilja på armborst och krigsbåge (åter igen är det annars problemet att det ena är billigare för samma effekt). Borde dessutom inte de olika bågvapnen vara Tvåhandsvapen?

  • #2
    Du har en poäng. Pilbågar och armborst borde förstås vara tvåhands. Jag föreslår också att armborst får egenskapen Vådlig, samt tar en runda att ladda om (hittar ingen egenskap för det, men låt oss kalla det Omladdas).

    Sedan, för de av oss som inte bryr oss så mycket om historisk realism, föreslår jag:

    Lätt armborst. Färdighet: Bågskytte. Skada:4t6. Egenskaper: Omladdas, Tvåhandsvapen, Vådlig.
    Armborstpistol. Färdighet: Bågskytte. Skada: 3t6. Egenskaper: Omladdas, Vådlig.

    Kommentera


    • #3
      Egenskapen Otymplig täcker redan omladdning.

      Däremot har ni rätt i att Tvåhandsvapen borde läggas till många av dessa vapen.
      Last edited by Bolongo; 28 December 2016, 23.59.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
        Egenskapen Otymplig täcker redan omladdning.
        Problemet där är att Otymplig även täcker "lyfta ett tvåhandssvärd" och "spänna en stark pilbåge". Jag köper att dessa två är ungefär jämförbara (gör det snabbt, så blir du uttröttad), men det känns spontant som att det borde ta längre tid att ladda om ett armborst. Jag kan kanske acceptera det för ett lättare armborst, men det i boken känns lite väl tungt.

        Säg:

        Lätt armborst: 4T6, Tvåhands, Otympligt, Vådligt
        Tungt Armborst: 5T6, Tvåhands, Vådligt, Omladdas*
        (Handarmborst är för folk som vill ha pistoler men tror att krutvapen förstör medeltidskänslan )

        *Omladdas: krävs 2 rundor för att ladda om ett sådant vapen, kan sänkas till 1 runda med 1T6 Gard.

        Sen är där fortfarande problemet med olika kastvapen, och där har jag färre idéer.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
          *Omladdas: krävs 2 rundor för att ladda om ett sådant vapen, kan sänkas till 1 runda med 1T6 Gard.
          Bra där. Det där med att använda Gard till lite det ena och det andra är ett intressant spår och passar bra här - man är så upptagen med att pilla med bössan att man blottar sig.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
            lättare pilbåge, som är ett kastvapen som använder bågskytte
            Eh... va?

            Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
            problemet att det ena är billigare för samma effekt
            Jag har en enklare lösning: strunta i priserna för saker. Eller åtminstone hantera dem mycket mer på en höft. Jag kan inte minnas någon gång sedan jag började gymnasiet som jag faktiskt tyckt det varit kul att räkna på hur många mynt av olika valörer jag har i ett rollspel.

            Sedan vad gäller skillnader mellan vapens egenskaper så är något av det mest inspirerande jag läst reglerna i 13th Age. Där varierar skada inte bara beroende på vapnets storlek, utan också vilken klass du är. Du får alltså en bonus för att uppfylla en arketyp. Ingen simulationism där, inte!

            Nu kan man inte sno en sådan regel på något enkelt sätt till ett system som inte har sådan stark "niche protection", men principen att du inte skall straffas för ett sådant futtigt val som vilket vapen du vill låtsas att din fantasiperson använder kvarstår. Gör det som känns coolt!

            Kommentera

            Arbetar …
            X