Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[HT] Regelfrågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
28 responses
516 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Idag, 11.57
8 responses
133 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Minimoni, Idag, 16.43
0 responses
21 visningar
1 gillar
Minimoni  
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
44 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
96 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
36 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
36 visningar
1 gillar
Phelan
av Phelan

Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
248 visningar
2 gillar
marat
av marat

Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
193 visningar
9 gillar
APM
av APM

Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
147 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [HT] Regelfrågor

Kanske regelfråga mer än errata, men...

Kan någon annan än en rollperson med värvet Magiker lära sig magi? För att lära sig nya besvärjelser, refereras till "om din rollperson är en magiker". Frågan är om magiker här refererar till värvet Magiker, eller mer allmänt till magikunnigt folk? Jag misstänker att det är den snävare tolkningen som gäller, men värt att kolla (så vet jag om det blir en husregel eller inte ;) )

Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
    Kanske regelfråga mer än errata, men...

Kan någon annan än en rollperson med värvet Magiker lära sig magi? För att lära sig nya besvärjelser, refereras till "om din rollperson är en magiker". Frågan är om magiker här refererar till värvet Magiker, eller mer allmänt till magikunnigt folk? Jag misstänker att det är den snävare tolkningen som gäller, men värt att kolla (så vet jag om det blir en husregel eller inte ;) )
    För närvarande är det den snävare tolkningen som gäller. Det är värvet "magiker" som åsyftas.

Det finns en plan att i magiboken öppna möjligheten för andra att bli magiker och kunna lära sig besvärjelser, men genom en prövning.

Prövningen är i skisstadiet och inte speltestad än, och det kan kuttas ur det färdiga manuset om det visar sig att det inte funkar. Men tanken är att prövningen ska vara rätt skitfarlig. Det är en reell möjlighet att aspiranten antingen dör eller förvrids till ett monster (och tas över av spelledaren som, well, monster) – i vilket fall är risken inte negligerbar att du blir av med din rollperson. Men överlever du och klarar prövningen kan du börja lära dig besvärjelser.

Kommentera

Moderering:

Jag bröt ut regelfrågor till en egen tråd, så försöker vi hålla errata-tråden till bara buggar.

Kommentera

Well, när det nu blev en ny tråd och allt (inte alls så att jag länge övervägde om jag skulle starta ny tråd eller använda befintlig):

Vad gäller för om man sitter på häst (eller liknande djur)? Fördelar? Nackdelar? Och vad har pållen för stats?

Kommentera

Också regelfrågor:
          - Hur fungerar strid mot flera motståndare? Får man slå försvarsslag mot varje anfallare? Innebär det minskad chans efter den första?
          - Hur fungerar sköld? Det finns stat för skada men inte för skydd?!? Om försvararen lyckas, men sämre än anfallaren, ger skölden då inget skydd alls? Och kan man anfalla med sköld??

Kommentera

Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
            Också regelfrågor:
            - Hur fungerar strid mot flera motståndare? Får man slå försvarsslag mot varje anfallare? Innebär det minskad chans efter den första?
            - Hur fungerar sköld? Det finns stat för skada men inte för skydd?!? Om försvararen lyckas, men sämre än anfallaren, ger skölden då inget skydd alls? Och kan man anfalla med sköld??
            1) Ja, man får alltid slå ett försvarsslag om inget motsäger detta (som att man bara kan använda en sköld mot avståndsattacker utanför egen zon, tex)
            2) Skölden kan användas vid försvar som vilken annan stridsfärdighet som helst som du kan försvara med (tex så är ju Bågskytte ett undantag). Sköldens två fördelar kommer från dess egenskaper - dels att man kan försvara sig mot avståndsanfall från långt ifrån, samt att du kan offra 1T6 Gard för att ge dig själv +1T6 i Skydd fram tills det är din tur igen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
              2) Skölden kan användas vid försvar som vilken annan stridsfärdighet som helst som du kan försvara med (tex så är ju Bågskytte ett undantag). Sköldens två fördelar kommer från dess egenskaper - dels att man kan försvara sig mot avståndsanfall från långt ifrån, samt att du kan offra 1T6 Gard för att ge dig själv +1T6 i Skydd fram tills det är din tur igen.
              Tack för svar! Men vad betyder det att det finns en skadeangivelse för sköld i vapentabellen?

Kommentera

Tack för svar! Men vad betyder det att det finns en skadeangivelse för sköld i vapentabellen?
                Att du kan bonka någon med skölden, så klart. :)

Kommentera

Att du kan dunka till motståndaren med skölden.

(Edit: What? Hur kunde jag missa Bolongos svar med 9 min?!)
                  Last edited by Zire; 16 October 2016, 07.34.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg

1) Ja, man får alltid slå ett försvarsslag om inget motsäger detta (som att man bara kan använda en sköld mot avståndsattacker utanför egen zon, tex).
                    Men blir det svårare ju fler man har att kämpa mot? T.ex ett snäpp svårare per motståndare utöver den första?

Kommentera

Men blir det svårare ju fler man har att kämpa mot? T.ex ett snäpp svårare per motståndare utöver den första?
                      Nej, i många andra spel är det ju så, men som reglerna i HT är skrivna har du oändligt antal försvarsslag med fullständig färdighet,

Inget hindrar dig att husregla in en svårighet om du tycker det känns bättre.

(Jag tänker istället husregla in en förbättring av sköldar, eftersom ingen vill använda dem med de skrivna reglerna.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Makaron Visa inlägg
                        Vad gäller för om man sitter på häst (eller liknande djur)? Fördelar? Nackdelar? Och vad har pållen för stats?
                        Häst-material är inte skrivet än. Det finns ett avsnitt om det i Järn, men de beror på stridskorten och stansval en smula och är inte rakt av överförbara till Hjältarnas tid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                          (Jag tänker istället husregla in en förbättring av sköldar, eftersom ingen vill använda dem med de skrivna reglerna.)
                          Du får hemskt gärna publicera resultatet här.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Du får hemskt gärna publicera resultatet här.
                            Instämmer till fullo. Efter gruppens snabba titt på Järn finns det lite samma känsla här...

Kommentera

Lite osäker på om det här är bra ställe, men eftersom jag misstänker att det är lättare for moderatorer att bryta ut en diskussion än att lägga in den, så...

Några missar/konstigheter vi upptäckte med när man gör nya karaktärer:

Tjuv har en pilbåge eller ett armborst, men ingen färdighet att använda det (annat än fria tärningar). Det enda distansvapen hen kan förväntas vara bra på, är kastknivar... som hen inte har några (om inte SL säger att dess 4 dolkar kan bytas mot kastknivar)

Ädling kan ha en ridhäst, men saknar sadel och dylikt för den.

Äventyrarutrustningspaketet innehåller inte ett vattenskinn, trots att detta torde vara något man kan förvänta sig att varje äventyrare vill ha (inte heller vildmarksutrustningen gör det). Miss, eller avsiktligt?

Äventyrarutrustningen innehåller även en oljelampa, men ingen olja till denna. Dito, miss eller avsiktligt?

Slutligen, de flesta Värv kan välja någon form av distansvapen, men ammunition till detta ingår inte...

(Min bedömning som SL var att 20 pilar/armborstlod ingick om man valde ett distansvapen, samt att en sats olja och ett vattenskinn ingick i äventyrarutrustningen)

Kommentera

Arbetar …
                              X