Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Trudvang ? Hjältarnas tid

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Trudvang ? Hjältarnas tid

Är det någon som har några smarta metoder för att konvertera SLP och varelser från Trudvang till Hjältarnas tid?
    Jag har hittat ett Trudvang-äventyr som jag gärna skulle köra i Hjältarnas tid, men jag har nästan inte spelat Trudvang alls så jag har dålig koll på referensramarna. En varelse i Hjältarnas tid med 100 i Hälsa är en ruskig motståndare som kan ge sig på en hel grupp rollfigurer själv. Är det samma sak för en varelse i Trudvang med 100 KP?
    I några fall kan jag (gissar jag) byta ut varelser mot HT-varelser med samma namn, t ex gråtroll.
    Är en muspeljotn tillräckligt likt en eldjätte för att kunna ersättas av en sådan?

Jag har tyvärr ingen bra konvertering för Trudvang (jag har inte haft tid), men det borde inte vara så svårt.

Kommer du på en bra metod, posta gärna!

Kommentera

Det är väl just detta att jag inte har så bra koll på vad som är normala, töntiga eller episka värden i Trudvang. Så det är svårt att bedöma om det blir rimliga värden i Hjältarnas tid.

Annars har jag skissat på att KP blir Hälsa, högsta värdet på Stridspoäng blir Gard, färdigheter multipliceras med 5 och får +10 från fördjupningar.
      Vapen och rustningar ersätts av motsvarande saker från HT. Rustningspoäng kan också delas med 3 och bli så många T6 i skydd, t ex vid naturligt skydd.
      Storlek kan resultera i egenskaper för detta. Skräckfaktor kan ge Skrämmande eller Fasansfull.

Men framför allt har jag inget att gå på när det gäller hur starka gifter är i Trudvang.
      Men någon på detta forum borde kunna svara på vilken skala giftstyrka anges på.

Kommentera

Spontant känner jag här snöa inte in på gifterna. Sno de större bitarna, djupa skogar, snöiga vidder, hrimtrusar, isjättar och troll. Tänk snarare vad en badass general/krigshövding har för värden i hjältarnas tid än att det ska vara direkt överförbart till Trudvang.

Kommentera

Mer specifikt är det megadungeonen Stenhjärta jag vill köra. Där finns
          Spoiler: 
          bara ett enda gift, med styrka 3, men det är ganska relevant för handlingen
          . Så jag har ett antal specifika speldata, och vissa av dessa känns viktigt att få på åtminstone rätt skala.

Kommentera

Är det följande som åsyftas?
            Spoiler: 

mahurgäpple
            lindrig verkan: Den förgiftade blir sur och bitter och svår att samarbeta med.
            måttlig verkan: Den förgiftade blir lättretlig och börjar bråka över minsta liten sak.
            ansenlig verkan: Den förgiftade tror att konspiratörerna närmar sig slutskedet av sin plan. Den drabbade kan inte sova och lämnar aldrig ifrån sig sina vapen.
            Fullständig verkan: Den förgiftade blir helt paranoid och kommer omedelbart att försöka fly. Alla som är i vägen eller försöker hindra den förgiftade att fly anfalls.

I så fall skulle jag läsa det som ett potent gift med styrka 75 i Hjältarnas tid, och sedan tolka resultatet av motståndsslaget mot Uthållighet enligt följande:
            Om giftets slag misslyckas: Ingen effekt (Eller lindrig verkan, om du är lite elak och vill ha lite drama åtminstone).
            Om giftets slag lyckas men du vinner slaget: Måttlig verkan.
            Om du lyckas men giftet vinner: Ansenlig verkan
            Om du misslyckas och giftets slag lyckas:
            Fullständig verkan

Kommentera

Kan inget om systemet i hjältarnas tid så kan inte ge tips om konvertering men körde stenhjärta i somras och kan försöka besvara frågan om giftskalan:

Giftets påverkan i trudvang avgörs med 1T20, 1-5 = lindrig verkan, 5-10 = måttlig o.s.v. Slaget modifieras av giftets styrka och av exceptionella karaktärsdrag (oftast Con/Fys) av vilka bästa möjliga är +4. Om en karaktär inte har exceptionell Con/Fys så kommer ett intaget gift alltid att iaf ge måttlig verkan. I fallet du undrar över så skulle alltså en spelarkaraktär med näst intill övernaturlig hälsa ha 5% chans att klara sig undan utan någon som helst effekt om det spelades i Trudvang. Ett gift med styrka 4 eller högre är alltså omöjligt för spelarkaraktärer att motstå fullt.

Kommentera

Stort tack för hjälp!

Ursprungligen skrivet av Råttfångaren Visa inlägg
                men körde stenhjärta i somras
                Hann ni klart? Kom rollfigurerna ut? Hur lång speltid tog det?

Kommentera

Vi hann klart på kanske 7-9 4/5timmars möten men mot de senare träffarna så använde jag inte lika mycket slumpade möten då jag ville bli klar innan hösten, jag la även till och tog bort visst material. Alla kom ut men det var tack vare att de var både erfarna och hade raud, utan Raud så hade nog iaf hälften dött i tunnlarna.

Kommentera

Okej, vi spelar i allmänhet på helger så det får bli en långhelg verkar det som.
                    Alternativt att jag fudgar slagen för var de hamnar när de utforskar anläggningen.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Henke, 16 February 2020, 13.32
                    46 responses
                    779 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg entomophobiac  
                    Started by Puckohue, Idag, 10.02
                    5 responses
                    86 visningar