Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nybörjarfrågor

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Kronolaben Visa inlägg
    Tack för bra och snabba svar Zire. Att ta hjälp av en SLP är förstås alltid en idé. Jag tror jag provar utan först så får vi se hur de klarar sig. Man kan ju alltid introducera en SLP om det går allt för dåligt.

Då jag nu lite noggrannare har gått igenom magireglerna har jag också frågor om några besvärjelser som jag gärna skulle höra hur andra tänker kring.

Blixthand (Magins väv s. 39)
    Får kastaren välja mål eller är de slumpvisa? Kan zonen som påverkas vara den egna? Det står angränsande men det borde ju kunna funka i den egna zonen också, med slumpvisa mål kan det dock bli spännande.

Den rämnande kölden (Magins väv s. 39-40)
    Drabbas även magikern själv av splitterskadan?

Häxflamma (Magins väv s. 47)
    Här antar jag att magiker väljer mål helt fritt.

Jag hoppas kunna spela i helgen!
    Vi tolkade det som att magikern kan styra vem som träffas av blixthand, men de måste stå i angränsande zon, inte samma som magikern. Men jag gillar att den skulle kunna träffa slumpmässiga mål. Jag kan tänka mig att sänka svårighetsgraden till utmanande, men istället göra att den träffar slumpmässiga mål i vald angränsande zon.

Om magikern står i samma zon som objektet som exploderar så träffas denne också av splitter.

Ja, magikern väljer fritt målen som träffas av häxflamma.

Kommentera

Tack igen för snabba svar!

Med svårighetsgrad svår så är det kanske rimligt att man får välja mål för blixthand.

Jag insåg att det inte står någonstans att man måste vara i samma zon för att lägga den rämnande kölden. Jag tog bara för givet man var tvungen att var det. Om man kan kasta besvärjelsen på avstånd så kan man ju undvika skadan och dessutom använda den som ett vapen. Är det så ni tolkat det? Finns det någon allmän regel om på vilket avstånd man kan lägga besvärjelser om det inte är angivet i beskrivningen?

Har du eller någon annan några kloka tankar om Askefroas anfall fängslande blick som är hypnotisk. Går attacken att använda när som helst i en strid? På vilket avstånd? Jag tänker att det inte är så lätt att hypnotisera någon mitt i en strid men om det är tänkt att vara mer som Medusas blick så kanske den fungerar mitt i fajten också.

Kommentera

Har du eller någon annan några kloka tankar om Askefroas anfall fängslande blick som är hypnotisk. Går attacken att använda när som helst i en strid? På vilket avstånd? Jag tänker att det inte är så lätt att hypnotisera någon mitt i en strid men om det är tänkt att vara mer som Medusas blick så kanske den fungerar mitt i fajten också.
        Jag kör med att hon kan hypnotisera även stridande parter i pågående strid. Men hon har väl bara 45% i det (jag kan minnas fel)? Det kanske speglar svårigheten att få ögonkontakt med någon i en sådan situation?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg

Jag kör med att hon kan hypnotisera även stridande parter i pågående strid. Men hon har väl bara 45% i det (jag kan minnas fel)? Det kanske speglar svårigheten att få ögonkontakt med någon i en sådan situation?
          Tack för svar! Jag hoppas att jag inte besvärar med mina frågor.

Hon har 95% vilket gör det till ett fruktansvärt vapen med den tolkningen. Tankar kring vilket avstånd den fungerar på?

Någon som har några tankar om mina frågor om den rämnande kölden ovan?

Till sist en fråga vars svar kanske är uppenbart för alla; får en magiker skuld även om en besvärjelse misslyckas? För mig är det inte helt tydligt ur reglerna, men jag kanske missar något.

Kommentera

Tack för svar! Jag hoppas att jag inte besvärar med mina frågor.

Hon har 95% vilket gör det till ett fruktansvärt vapen med den tolkningen. Tankar kring vilket avstånd den fungerar på?

Någon som har några tankar om mina frågor om den rämnande kölden ovan?

Till sist en fråga vars svar kanske är uppenbart för alla; får en magiker skuld även om en besvärjelse misslyckas? För mig är det inte helt tydligt ur reglerna, men jag kanske missar något.
            Jag ser inte den hypnotiska blicken som särskilt problematisk. Den innebär ju inte total kontroll, bara att man inte får anfalla henne. Det går utmärkt att anfalla hennes haugbui eller springa därifrån. Detta är inte menat att vara en fajt som spelarna kan vinna lätt. Dessutom, en runda då hon använder blicken är ju en runda då hon inte spetsar någon.

Vad gäller avstånd för hennes blick eller besvärjelser eller avståndsvapen eller vad som helst, så är det siktavstånd om inget annat anges.

Jag har alltid spelat att magikern får Skuld även vid misslyckande. Dels utifrån en ordagrann läsning av reglerna (i punktlistan står det bara att det händer, inga kvalificeringar görs), dels eftersom det verkar metafysiskt rätt.

Kommentera

Trevligt att ni engagerar i mina frågor! Jag uppskattar verkligen att diskutera regeltolkningar.

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Vad gäller avstånd för hennes blick eller besvärjelser eller avståndsvapen eller vad som helst, så är det siktavstånd om inget annat anges.
              Det låter som en bra generell regel. Är detta beskrivet någonstans i reglerna som jag har missat? Att hypnotisera någon på pilskotts avstånd känns dock lite svårt. Jag hittar nog på någon begränsning här.

Jag har alltid spelat att magikern får Skuld Även vid misslyckande. Dels utifrån en ordagrann läsning av reglerna (i punktlistanstår det bara att det händer, inga kvalificeringar görs), dels eftersom det verkar metafysiskt rätt.
              Jag läste också reglerna som att magikern får skuld hur det än går. Att jag tvekade berodde på att det inte är supertydligt och det i övrigt verkar vara ett ganska snällt rollspel.

Jag ser inte den hypnotiska blicken som särskilt problematisk.
              Att Askefora ska vara en utmaning har jag inga problem med, men blir hon inte nästan omöjlig att ha ihjäl? Kan jag inte som diabolisk SL använda fängslande blick i tur och ordning på varje rollperson (har dessutom bara två i gruppen). Med FV 95% och begränsad viljestyrka hos rollpersonerna kommer hon (nästan) hypnotisera en rollperson per runda. Redan där har det väl blivit omöjligt att döda henne. Hypnosen bryts ju inte förrän den hypnotiserade blir skadad. Finns det någon annan begränsining i hypnosens varaktighet?

Askefora kan förmodligen också skada rollpersonerna ganska mycket innan de blir fria, åtminstone de som är i samma zon som hon. Hon kan ju köra spetsande grenar tills en hypnotiserad rollperson tappat all gard och dessutom förmodligen ett antal gånger till. Hypnosen byts ju inte förrän ”skada minskar målets hälsa” och då krävs ett lyckat slag för viljestyrka. Med en viljestyrka på 25% är risken ganska stor att rollpersonen hinner dö innan de blir fria. Även med 50% i viljestyrka så får hon ju ofta (50% av fallen) in minst två anfall som ger 5T6 skada. Missförstår jag något i reglerna?

För att göra fängslande blick mer balanserad skulle man kunna köra att hypnosen bryts så bryts så fort Askefora anfaller den hypnotiserade, eller åtminstone att man får göra viljestyrkeslaget så fort hon anfaller. Man skulle också kunna göra slaget för viljestyrka lättare om hon strider med någon av rollpersonerna. Andra tankar?

Kommentera

Jag läste också reglerna som att magikern får skuld hur det än går. Att jag tvekade berodde på att det inte är supertydligt och det i övrigt verkar vara ett ganska snällt rollspel.
                Så funkar det även i kommande Kopparhavets hjältar (som har har samma regelsystem) men vi har skrivit ut det lite tydligare.

Kommentera

Tack för svar! Kopparhavets hjältar är verkligen något jag ser fram emot. Jag uppledde många äventyr i Kopparhavet i min ungdom. Hade jag hört talats om projektet tidigare så hade jag gärna stöttat det. Jag kommer i alla fall att införskaffa det så fort som möjligt. När släpps det?

Hjältarnas tid verkar ju ha bra och enkla regler men då jag har begränsad tid nuförtiden så saknar jag en spelvärldsbeskrivning lite grand.

Någon som har tankar om fängslande blick?

Kommentera

Avstånd är väldigt abstrakt i HT eftersom zoner kan vara av oerhört varierande storlek. Det hade blivit konstigt om man lade på ett extra lager med regler som kräver ett måttband.

Vad gäller Askefroa tycker jag det är rätt uppenbart att äventyret inte är upplagt för att man skall slåss med henne. Alternativet finns med eftersom det alltid finns några spelare som vill dra sina svärd, men det är inte på något sätt en balanserad fajt.
                    Budskapet är: don't mess with Mother Nature. ;)

Kommentera

Så mina tolkningar ovan är korrekta och Askefroa ska vara en nästintill omöjlig motståndare. Så kan det naturligtvis vara tänkt och det är i så fall till och med ganska kul. Jag är dock inte helt övertygad om det är korrekt. Jag tänker att det ändå är något missförstånd (från min sida) om hur egenskapen hypnotisk är tänkt att fungera. Att jag tänker så beror på att: 1) Striden mot Askefroa ägnas ganska mycket utrymme i ett nybörjaräventyr utan minsta påpekande om att det är en nästan omöjlig motståndare. 2) Hon inleder inte med fängslande blick utan med att försöka ”snärja den som verkar mest farlig för henne”.

Det kommer väl fler möten med motståndare som kan hypnotisera så det vore bra att ha en korrekt regeltolkning eller omtolkning. Får verkligen den hypnotiserade ta emot stryk tills garden är borta och hen blir skadad? Får rollpersonen försvara sig mot anfall från hypnotisören? Finns det någon tidsgräns för hypnosen?

En idé till regeländring vore att man får slå nytt slag för viljestyrka varje gång man blir attackerad av hypnotisören och kanske också att slaget öppnas mer och mer ju fler gånger man blir slagen på.

Kommentera

Askefroas farlighet hänger ju lite på vilken taktik hon använder.
                        Vill hon döda alla rollfigurerna eller hålla dem ifrån sig tills de tröttnar och går därifrån? Nu vet vi iofs redan att
                        Spoiler: 
                        hon dödat nästan alla byborna och vättarna i blint raseri.

Det är taktiskt bättre att inte anfalla dem som är hypnotiserade, iom att de får en chans att bryta hypnosen om de blir skadade. Hypnos är så sett en mer defensiv taktik.
                        Vill hon kunna anfalla dem som är neutraliserade så är ju snärjande rötter bättre.
                        Samtidigt kanske spelledaren måste göra en avvägning av hur mycket askefroa genomskådar rollfigurerna innan striden. Kan hon avgöra vem av dem som kan tillfoga mest skada på henne? Kan hon gissa vem som har mest i Viljestyrka eller mest i Manövrer eller Styrkeprov? Bedömde hon rollfigurerna i deras första strid mot haugbui? Om inte, så väljer hon förmodligen mål för snärjande rötter eller hypnotisering på måfå, tills rollfigurerna visat vad de går för.

Jag har spellett Ask och törne några gånger, och det har aldrig resulterat i en slutstrid med Askefroa.
                        Om det skulle ske (och jag hade tid att tänka igenom strategin) så skulle jag nog spela ut det så här:
                        1. Askefroa försöker snärja de tyngst beväpnade rollfigurerna och alla som har en sejdstav synligt. Att försvara sig mot snärjande snår bör (enligt regler på s. 45) kunna ske med både Slagsmål, Styrkeprov eller Manövrer. Askefroa kan snärja upp till 3 mål i sin egen zon.
                        2. Haugbui anfaller i första hand snärjda rollfigurer, eftersom dessa har försvar spärrat 2 snäpp.
                        3. Askefroa lägger ytterligare en runda på att försöka snärja 3 mål.
                        4. De rollfigurer som håller sig undan att bli snärjda bedöms som alltför fysiskt kapabla. Askefroa försöker hypnotisera dem, vilket dock går långsammare eftersom hon bara kan hypnotisera en per runda.
                        5. Hypnotiserade rollfigurer blir inte utsatta för fler attacker från vare sig Askefroa eller haugbui, åtminstone inte förrän alla övriga rollfigurer är utslagna.
                        6. Om Askefroa får total kontroll över en rollfigur befalls denna att anfalla sina icke hypnotiserade kamrater. Detta har stor chans att slå ut minst en rollfigur.
                        7. När alla rollfigurer är antingen utslagna eller hypnotiserade slutar Askefroa och haugbui attackera. Askefroa upprepar därefter den hypnotiska attacken, tills hon slår exceptionellt lyckat och kontrollerar rollfiguren, på varje kvarvarande rollfigur.
                        8. Om hon får kontroll över alla rollfigurer är det upp till SL om hon
                          1. behåller dem som ej vandöda viljeslavar. (TPK, dags för nya rollfigurer)
                          2. får dem att bära ut sina döda kamrater ur byn, ger dem en chans att återuppliva dem, säger "Kom aldrig mer tillbaka" och stänger vägarna med snårskog. (Kanske lite långsökt, men spelarna behöver inte bli av med nygjorda rollfigurer.)
                        9. Och försöka komma ihåg att
                          1. Askefroa är skrämmande.
                          2. haugbui är skrämmande.
                          3. Askefroa har 1T6 i rustning (bark).
                          4. rollfigurerna håller på att anfalla Askefroas "hemträd". Hon kommer inte fly genom att teleportera till något annat träd.

Kommentera

Tack för svar! Kopparhavets hjältar är verkligen något jag ser fram emot. Jag uppledde många äventyr i Kopparhavet i min ungdom. Hade jag hört talats om projektet tidigare så hade jag gärna stöttat det. Jag kommer i alla fall att införskaffa det så fort som möjligt. När släpps det?
                          Vi sitter just nu och färdigställer spelets artwork, för in korr och kommer inom kort fixa fullständig layouta (backers har fått en komplett beta-pdf utan bilder, korr och slutgiltig layout) och efter det skickar vi på tryck. I samband med det så kommer vi öppna upp vår webshop på www.helmgast.se för förbeställningar. Dock kommer Kickstart-exklusivt material inte finnas till försäljning.

Vi hoppas på färdigt tryck i Maj.

Kommentera

Tack till Mannen i skogen för ett engagerat svar om Askefroa och tack Måns för informationen om Kopparhavets hjältar. Jag kommer att beställa. Vad har jag missat för spännande exklusivt material? Kommer det aldrig att gå att köpa?

I helgen spelledde jag äventyren i starthäftet och som jag befarade så hamnade mina spelare i strid med trädet. De försökte snacka men var inte så underdåniga och slaget för vältalighet misslyckades.

De lyckades faktiskt besegra henne utan allt för mycket hjälp från SL. Jag följde äventyrets instruktioner att Askefroa håller sig i dungen och att hon börjar med att ”försöka snärja den som verkar mest farlig”, ett anfall som krigaren lyckades avvärja. Av rent förbiseende skickade jag också in haugbuis (eller vad nu plural formen är) en runda försent vilket hjälpte lite. Jag lät henne heller inte försöka hypnotisera redan hypnotiserade spelare, ffa för att jag inte tänkte på det. Innan båda spelarna var hypnotiserade var Askefroa ganska svårt skadad och när haugbuis lyckade skada magikerns hälsa lyckades han med ett slag för viljestyrka efter att ha vänt på tärningarna. En blixt från magikerns hand gjorde sedan aska av asken.

Efter att ha spellett de första äventyren kom jag på två nya frågor:
                            1. Finns det några konsekvenser av att förlora hälsa? (Förutom risken att dö förstås.) Jag hittar inget i reglerna men jag kanske missar något. Man skulle ju kunna tänka sig att vissa handlingar blir svårare att utföra om man är svårt skadad.
                            2. Är den enda konsekvensen av att ha noll i gard att man inte kan använda förmågor som ger avdrag på gard?
                            Trots det gedigna svaret om Askefroa så hittade jag inget svar på min fråga om hypnos.
                            • Får hypnotisören attackera den hypnotiserade tills hens gard är slut och hälsan minskar? Det vore kul att höra vad ni tycker.

Kommentera

Kronolaben Vi hade en KS-exklusiv utgåva i fuskläder (inkl. "Kaparbrev" och speciellt omnämnande i boken) som inte kommer tryckas igen, men vi valde att inte ha massa unikt extramaterial utöver det.

Kul att du är intresserad! Med tanke på ditt nick kan vi säga att hela världsbygget tar sin avsats i främst Erik Granströms och Ander Blixt tidiga arbete. Eriks mytologi, Anders geografi, något förenklat.

Kommentera

Efter att ha spellett de första äventyren kom jag på två nya frågor:
                                1. Finns det några konsekvenser av att förlora hälsa? (Förutom risken att dö förstås.) Jag hittar inget i reglerna men jag kanske missar något. Man skulle ju kunna tänka sig att vissa handlingar blir svårare att utföra om man är svårt skadad.
                                2. Är den enda konsekvensen av att ha noll i gard att man inte kan använda förmågor som ger avdrag på gard?
                                Trots det gedigna svaret om Askefroa så hittade jag inget svar på min fråga om hypnos.
                                • Får hypnotisören attackera den hypnotiserade tills hens gard är slut och hälsan minskar? Det vore kul att höra vad ni tycker.
                                1. Nej. Inga dödsspiraler i det här spelet.
                                2. Nja, att all skada börjar gå in på Hälsa är en rätt allvarlig konsekvens tycker jag.

Vad gäller sista frågan är svaret självklart ja, så som förmågan är skriven.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                                32 responses
                                689 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Staffan
                                av Staffan

Started by Måns, 04 March 2020, 15.21
                                9 responses
                                301 visningar
                                15 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by Måns, 29 January 2019, 22.20
                                40 responses
                                1.379 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Hans E Magnusson  
                                Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.27
                                27 responses
                                718 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Tant Ragnar  
                                Started by Marrik den allvetande, 02 April 2020, 11.07
                                5 responses
                                291 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg nano
                                av nano

Started by crilloan, 29 March 2020, 18.54
                                12 responses
                                351 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by God45, Idag, 11.55
                                2 responses
                                107 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                88 responses
                                2.322 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                                46 responses
                                838 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg JJoghans  
                                Started by God45, Idag, 09.49
                                2 responses
                                110 visningar