Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nybörjarfrågor

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Nybörjarfrågor

Hejsan! Jag införskaffade HT nyligen och vi provade spela första
    äventyret i starthäftet. Min grupp och jag är nybörjare, och under
    spelningen slog det mig att det fanns en bunke saker som jag inte
    förstod helt, eller som verkade lite oklara. Min oerfarenhet till
    rollspel kanske får frågorna att verka rätt dumma så ha överseende och
    forgive.

1) På första sidorna i starthäftet använder man manövrer i strid, men
    i senare strider nämns det inte, och det är ju inte heller listat som
    stridsfärdighet, men kan man använda manövrer som försvar i strid
    speciellt mot räckviddsvapen, typ om man saknar sköld? Eller är det
    fortfarande vapenfärdigheten (exempelvis svärd) som bör användas för
    att skydda mot inkommande pilar? Eller räknas slagsmål som 'manövrer i
    strid'?

2) Turordningen verkade klar tills jag kom till vättar som rider på
    snöbestar, vems turdordning används för rörelse, vätt eller snöbest;
    och om vätten kontrollerar snöbesten och går fram och anfaller, slår
    då snöbesten först som ett "avvaktat anfall" iom att den nu är i
    räckvidd och har högre turordning? Jag blev så konfunderad av detta
    att dom hoppade av sina snöbestar och alla attackerade individuellt :(

3) Gäller exploderande tärningar även för monster?

4) Om man attackerar med ett otympligt vapen som armborst, går det att
    anfalla direkt nästa runda utan att slå för 1T6 gard om man bytar
    vapen till ett närstrids (typ skjuter armborstet och slänger det på
    marken och tar fram spjutet)? Alltså eftersom otymplighet är något som
    bor i vapnet, kan man då skjuta upp när man slår 1T6 gard tills nästa
    gång man använder armborstet igen, inte nödvändigtvis rundan
    omedelbart efter?

Så som jag förstår det: