Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nybörjarfrågor

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Nybörjarfrågor

Hejsan! Jag införskaffade HT nyligen och vi provade spela första
    äventyret i starthäftet. Min grupp och jag är nybörjare, och under
    spelningen slog det mig att det fanns en bunke saker som jag inte
    förstod helt, eller som verkade lite oklara. Min oerfarenhet till
    rollspel kanske får frågorna att verka rätt dumma så ha överseende och
    forgive.

1) På första sidorna i starthäftet använder man manövrer i strid, men
    i senare strider nämns det inte, och det är ju inte heller listat som
    stridsfärdighet, men kan man använda manövrer som försvar i strid
    speciellt mot räckviddsvapen, typ om man saknar sköld? Eller är det
    fortfarande vapenfärdigheten (exempelvis svärd) som bör användas för
    att skydda mot inkommande pilar? Eller räknas slagsmål som 'manövrer i
    strid'?

2) Turordningen verkade klar tills jag kom till vättar som rider på
    snöbestar, vems turdordning används för rörelse, vätt eller snöbest;
    och om vätten kontrollerar snöbesten och går fram och anfaller, slår
    då snöbesten först som ett "avvaktat anfall" iom att den nu är i
    räckvidd och har högre turordning? Jag blev så konfunderad av detta
    att dom hoppade av sina snöbestar och alla attackerade individuellt :(

3) Gäller exploderande tärningar även för monster?

4) Om man attackerar med ett otympligt vapen som armborst, går det att
    anfalla direkt nästa runda utan att slå för 1T6 gard om man bytar
    vapen till ett närstrids (typ skjuter armborstet och slänger det på
    marken och tar fram spjutet)? Alltså eftersom otymplighet är något som
    bor i vapnet, kan man då skjuta upp när man slår 1T6 gard tills nästa
    gång man använder armborstet igen, inte nödvändigtvis rundan
    omedelbart efter?

Så som jag förstår det:

1) Nja, färdigheten Manövrer används för att flytta sig under strid, t.ex. om man behöver svinga sig i ett rep el.dyl. Det kan inte användas till försvar (speltekniskt beror det på att färdigheten skulle bli obalanserat bra om den fyllde två så centrala funktioner). Syftet är att vapenfärdigheter används till försvar, och har du ingen sköld när någon skjuter på dig från avstånd är det kokta fläsket stekt.
    Fotnot: jag kör med en husregel som jag lånat från liknande spel där man faktiskt kan använda Manövrer för att kasta sig i skydd - men då får man inte göra något annat i en runda.

2) Det är upp till SL att avgöra hur självständigt ett riddjur agerar. I det klassiska fallet en riddare till häst skulle jag säga att hästen är väldigt osjälvständig och endast förser sin ryttare med bättre förflyttning, höjdfördel och dylika passiva bonusar. Vättar på snöbestar? Det känns som om de djuren har mer av egna tankar och vätten mest hänger med så gott den kan...

3) Som reglerna är skrivna, ja.
    Detta är något jag funderat på att husregla så att inte dussinmotståndare får det, alternativt att enbart bossar får exploderande tärningar. Det är ett reglage man kan ha för att modifiera "hjältenivån" i en kampanj.

4) Det verkar rimligt. Bara du inte glömmer det när rollpersonen byter tillbaks. ;)

Kommentera

Jag har noll koll på HT, och Bolongo verkar redan ha svarat på dina frågor, men jag ville bara säga välkommen tll hobbyn och till forumet! Hoppas att du blir långvarig i dem båda.

Kommentera

Hej och tack Genesis, ja det tror jag att jag blir =)

Tack för svaren Bolongo, men jag är fortfarande lite oklar på #1, i regelboken så står det att om folk skjuter en zon bort så måste du ha sköld för att försvara dig, men om de skjuter i samma zon så får man försvara sig även utan sköld, det är mest detta jag har problem att knåda ihop i mina tankar, för det verkar inte rimligt att använda knivkamp att försvara sig mot en inkommande pil men samtidigt som du sa så verkade det aningen overpowered att använda manövrer som försvar -- det var därför jag undrade om slagsmål tar manövrers plats i strid, annars vetefan...

Kommentera

Med reservation för att jag varken har spelat eller läst hjältarnas tid. Om zonerna fungerar på så sätt som jag använder zoner så hade jag motiverat det som så att du använder dina vapenfärdigheter för att pressa en motståndare som försöker använda ett avståndsvapen i närstrid (tänker att alla karaktärer i samma zon är någon form av relativ närstrid). Detta genom att t ex kasta sig mot skytten som tvingas hoppa undan och därmed missar sin pil, eller kanske bara stressande att någon kommer springande med en yxa i högsta hugg medan man försöker lägga pilen rätt mot bågsträngen, spänna och sikta. Finns säkert fler rimliga sätt att tolka detta men skulle i första hand inte tolka det som att man klyver en pil med sitt vapen. En kastyxa, -kniv eller liknande är nog mer rimligt att man kan slå ur luften (tänk Aragorn i sagan om ringen i striden mot Lurtz).

Kommentera

I beskrivningen av färdigheten Slagsmål (grundboken s. 27) står att Slagsmål alltid kan användas som försvar mot närstridsanfall. Jag brukar i det avseendet räkna attacker med avståndsvapen från samma zon som "närstridsanfall".
            Dessutom gör jag samma sak som Bolongo, tillåter att man försvarar sig med Manövrer om man inte gör någon huvudhandling den rundan. Detta är en uttolkning av vad som står i beskrivningen av Manövrer (samma sida som ovan); färdigheten inkluderar att "ducka undan saker som kommer farande mot en".

Möjligen kan man tänka sig att det går att försvara sig mot avståndsanfall från samma zon genom att stressa anfallaren med sitt närstridsvapen. Då kan man ju använda vilken närstridsfärdighet som helst. Men jag skulle nog bara tillåta Slagsmål, Sköldkamp eller, om man inte gör någon huvudhandling den rundan, Manövrer.

Kommentera

Ja det var precis den beskrivningen av slagsmål som fick mig att tolka användningen som en typ 'dex dodge' i sammanhanget Skogsmannen! Att begränsa den typen av försvar till sköld och slagsmål precis som du säger är ju exakt det jag tänkt mig, så jag är glad att jag inte är helt ute och seglar. Manövrer-dodgen som du och Bolongo båda husreglar passar också väldigt bra in så jag tar den också =)

Tack för tips om att använda beskrivningar Spelevinken, uppskattat =)

Jag kommer säkert posta fler dumma frågor, tack för all hjälp =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Spelevinken Visa inlägg
                Med reservation för att jag varken har spelat eller läst hjältarnas tid. Om zonerna fungerar på så sätt som jag använder zoner så hade jag motiverat det som så att du använder dina vapenfärdigheter för att pressa en motståndare som försöker använda ett avståndsvapen i närstrid (tänker att alla karaktärer i samma zon är någon form av relativ närstrid). Detta genom att t ex kasta sig mot skytten som tvingas hoppa undan och därmed missar sin pil, eller kanske bara stressande att någon kommer springande med en yxa i högsta hugg medan man försöker lägga pilen rätt mot bågsträngen, spänna och sikta. Finns säkert fler rimliga sätt att tolka detta men skulle i första hand inte tolka det som att man klyver en pil med sitt vapen. En kastyxa, -kniv eller liknande är nog mer rimligt att man kan slå ur luften (tänk Aragorn i sagan om ringen i striden mot Lurtz).
                Ja, dels det.

Dels är alla vapenfärdigheter tänkta att inkludera såväl anfall som pareringar, duckande, fintande - ja, allting som kan hända i en strid. Till det kan läggas att exakt förflyttning och placering inom en zon är något abstrakt. Sammantaget betyder det om du ser någon i din omedelbara närhet rikta ett armborst mot dig, kan du t.ex. göra någon liten rörelse för att placera ett hinder i vägen, det ingår i dina allmänt stridstränade reflexer.

Nu kan man anmärka att jag var tvungen att anstränga mig för att inte använda ordet "manöver" i stycket ovan. Så kanske är det namnet på färdigheten Manövrer som leder tankarna snett - vad den handlar om är inte all sorts kroppsrörelse utan specifikt sådant du blir bättre på genom att träna friidrott.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by Nässe, Idag, 00.06
                5 responses
                35 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg God45
                av God45

Started by krank, 12 November 2019, 22.13
                3 responses