Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Husregler

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Husregler

    Införskaffade HT nyligen.

    Har spelat lite och det funkar bra. Men då jag tycker om att fundera över/ändra regler så undrar jag vilka husregler andra använder?

    #2
    Vi använder:

    Om du tycker att egenskapen Bräcklig gör vapen för bräckliga, byt ut beskrivningen mot:

    »Slår du ett exceptionellt misslyckat försvarsslag bryts det i bitar och kan inte användas längre.«

    Det vill säga, vapnet går inte sönder vid exceptionellt misslyckade anfall.

    Och:

    Om du upplever att skölden är för dålig kan du byta ut beskrivningen av Skyddande mot följande:

    »Om du slår ett försvarsslag för Sköldkamp men slår under både färdighetsvärdet och motståndarens anfallsslag, får du +2T6 Skydd mot det anfallet.«

    Från: https://docs.google.com/document/d/1...oxvjbW-PU/edit

    Kommentera


      #3
      Tre sätt att försvara sig:
      Med vapenfärdighet – om du har ett vapen/sköld i handen.
      Med färdigheten Slagsmål.
      Med färdigheten Manövrer – men bara om du inte gör någon huvudhandling denna runda. Har du gjort en huvudhandling måste du försvara dig på något av de andra sätten. Om du försvarar dig med Manövrer innan det år din tur förlorar du din huvudhandling.

      Kommentera


        #4
        Vi husreglade erfarenhetsreglerna.

        När det är dags att höja en färdighet kan du spendera ett ERF för att antingen höja färdigheten ett snäpp direkt eller för att slå över ditt färdighetsvärde med 1T100. Om du slår över får du höja färdigheten med 1T6, om inte är ditt ERF förbrukat och inget händer.

        Det gjorde att låga färdigheter höjdes rätt kvickt, medan höga färdigheter fortfarande hade en chans att bli lite bättre efter ett spelmöte.

        Kommentera


          #5
          Husregel: Huvudhandlingen Skydda
          Du kan som huvudhandling Skydda någon som har samma eller lägre turordning än du, eller har avvaktat tills det blir din tur. Den du skyddar befinner sig i samma zon som du.
          Tre anfall per runda mot den du skyddar riktas mot dig i stället. Du får försvara dig enligt vanliga försvarsregler. Övriga anfall går förbi dig och på den du skyddar.
          Du skyddar tills det blir din tur igen. Då får du bestämma om du fortsätter skydda eller gör någon annan huvudhandling.
          Om den du skyddar förflyttar sig gör du det också. Undantaget är om den du skyddar sprintar mer än en zon, eller flyttar sig en Svårtillgänglig zon och du inte klarar ditt slag för Manövrer för att också förflytta dig.

          Kommentera


            #6
            Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

            funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
              Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

              funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
              Jag hade inte gjort någon skillnad. Hjälm är färg. Du har hjälm om du vill. Som med att bära svärdet på ryggen :)

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
                Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

                funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
                Svarade i helt fel tråd om helt fel sak. Så förlåt för skräpinlägg.

                Kommentera


                  #9
                  Vi har precis kört igång våran kampanj, så vi har inte så många husregler än (och de har inte testats mycket):
                  • Jag har ett gäng riktlinjer för spelledaren (d.v.s. mig) hur världen fungerar för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella.
                  • SLPs byggs med ett enda karaktärsdrag (som med fördel slumpas) och en enda förmåga (som får väljas fritt).

                  Kommentera


                    #10
                    Låter som bra idéer. Vilka är riktlinjerna för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella?

                    Kommentera


                      #11
                      Jag har alltid använt sköld-regeln från erratan. (Det var ju jag som föreslog den. )

                      Till nästa kampanj tänkte jag göra det lättare att få färdigheter över 100 (förbättringsslag på 99 eller 00 är alltid lyckade), och låta dem fungera som i Pendragon (alltså: det som överskjuter 100 blir en bonus på resultatet).

                      Jag gillar också Khans erfarenhetsregel från den här tråden. Den tänker jag sno.

                      På sistone har jag grubblat mycket på karaktärsdrag, och ifall de verkligen driver spelet på ett sätt jag gillar. Inte kommit fram till något tydligt ännu.

                      Kommentera


                        #12
                        Ett utkast på husregel för rättegång. Jag har inte hunnit testa den här än.


                        Rättegång

                        Slå en utmaning för Lagkunskap, Status, Viljestyrka, Vältalighet och eventuellt en färdighet som berör själva åtalet. (Exempelvis Härkonst om man är åtalad för att ha startat en strid, Sjömannaskap om en båt blivit stulen, Trolldom om någon utövat förbjuden magi.)

                        Den/de åtalade måste slå minst ett slag själv, men kan överlämna övriga slag åt någon som för dess talan, t ex en annan rollfigur eller en advokat. Advokater kostar som lärare (HV s. 72) ×2.

                        Varje slag öppnas eller stängs 1 snäpp för varje vittne som talar för eller mot de åtalade, och varje bevis som talar för eller mot deras skuld. Öppningar och stängningar tar som vanligt ut varandra.

                        Den som förlorar åtalet måste betala rättegångskostnader på 30 silvermynt per dag.
                        • Undermålig kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter och bedöms som särskilt omoraliska. De får stränga straff som utgör fara för deras liv eller hälsa – t ex fredlöshet, döden, stympning, arbetsläger, försöksdjur åt en galen magiker eller årets offer på blotet till den lokala demonen. Nästa spelmöte kommer handla om hur de avtjänar eller smiter från straffet.
                        • Låg kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter. Deras straff avtjänas under samma äventyr – t ex böter, förvisning från staden och/eller 3T6 i skada i spöstraff.
                        • Begränsad kvalitet: De åtalade döms skyldiga till några av åtalspunkterna, men inte de grövsta, och får milda straff. Alternativt döms de oskyldiga, men många på platsen tror att de egentligen är skyldiga. Slag för Handel, Status och Vältalighet är spärrade 2 snäpp i den trakten.
                        • God kvalitet: De åtalade döms oskyldiga.
                        • Överlägsen kvalitet: De åtalade frias från alla anklagelser. Alla deras slag för Handel, Status och Vältalighet i trakten öppnas 2 snäpp den närmaste månaden. Den som väckte åtal måste betala 2T6×10 silvermynt till dem i skadestånd för ärekränkning.

                        Kommentera


                          #13
                          Enda husregel hittills:
                          Kastkniv går på kastvapen enbart, knivkamp bara för att slåss med knivar i närstrid

                          Kommentera


                            #14
                            Egenskapen Snygg.
                            Vapen, rustningar, kläder och smycken kan ha egenskapen Snygg. Varje Snygg sak man har på sig öppnar slag för Status med 2 snäpp och Vältalighet med 1 snäpp.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
                              Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

                              funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
                              I Kopparhavets hjältar har vi infört att om du bär hjälm och rustning så innebär det att skyddstärningarna exploderar (som de gör vid skada).

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Dr_Dängrot, Igår, 14.55
                              6 responses
                              178 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Jocke
                              av Jocke
                               
                              Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
                              5 responses
                              244 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by luddwig, 10 May 2019, 09.18
                              67 responses
                              2.144 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by Massa, Igår, 09.49
                              11 responses
                              280 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg ChrilleT  
                              Started by Khan, 10 November 2019, 21.30
                              2 responses
                              135 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Ulfgeir
                              av Ulfgeir
                               
                              Started by Anthrox, 14 July 2018, 21.38
                              9 responses
                              688 visningar
                              9 gillar
                              Senaste inlägg Anthrox
                              av Anthrox
                               
                              Started by wilper, 03 June 2019, 21.18
                              19 responses
                              515 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                              Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 10.48
                              78 responses
                              1.674 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg ceruleanfive  
                              Started by Koftan, 08 November 2019, 18.53
                              2 responses
                              126 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Koftan
                              av Koftan
                               
                              Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                              121 responses
                              4.591 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Arbetar …
                              X