Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Husregler

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
    På sistone har jag grubblat mycket på karaktärsdrag, och ifall de verkligen driver spelet på ett sätt jag gillar. Inte kommit fram till något tydligt ännu.
    Vi har bytt ut dem mot Särdrag vilket omfattar egentligen det mesta man kan tänka sig. Det kan vara relationer, drivkrafter, egenskaper...

    Vi upplevde också att 4 Karaktärsdrag inte riktigt gav färg eller driv. Det här funkar bättre och ger större frihet.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
    Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

    funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
    I Kopparhavets hjältar har vi infört att om du bär hjälm och rustning så innebär det att skyddstärningarna exploderar (som de gör vid skada).

    Kommentera:


  • Mannen i skogen
    svarade
    Egenskapen Snygg.
    Vapen, rustningar, kläder och smycken kan ha egenskapen Snygg. Varje Snygg sak man har på sig öppnar slag för Status med 2 snäpp och Vältalighet med 1 snäpp.

    Kommentera:


  • Anchorman
    svarade
    Enda husregel hittills:
    Kastkniv går på kastvapen enbart, knivkamp bara för att slåss med knivar i närstrid

    Kommentera:


  • Mannen i skogen
    svarade
    Ett utkast på husregel för rättegång. Jag har inte hunnit testa den här än.


    Rättegång

    Slå en utmaning för Lagkunskap, Status, Viljestyrka, Vältalighet och eventuellt en färdighet som berör själva åtalet. (Exempelvis Härkonst om man är åtalad för att ha startat en strid, Sjömannaskap om en båt blivit stulen, Trolldom om någon utövat förbjuden magi.)

    Den/de åtalade måste slå minst ett slag själv, men kan överlämna övriga slag åt någon som för dess talan, t ex en annan rollfigur eller en advokat. Advokater kostar som lärare (HV s. 72) ×2.

    Varje slag öppnas eller stängs 1 snäpp för varje vittne som talar för eller mot de åtalade, och varje bevis som talar för eller mot deras skuld. Öppningar och stängningar tar som vanligt ut varandra.

    Den som förlorar åtalet måste betala rättegångskostnader på 30 silvermynt per dag.
    • Undermålig kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter och bedöms som särskilt omoraliska. De får stränga straff som utgör fara för deras liv eller hälsa – t ex fredlöshet, döden, stympning, arbetsläger, försöksdjur åt en galen magiker eller årets offer på blotet till den lokala demonen. Nästa spelmöte kommer handla om hur de avtjänar eller smiter från straffet.
    • Låg kvalitet: De åtalade döms skyldiga på samtliga åtalspunkter. Deras straff avtjänas under samma äventyr – t ex böter, förvisning från staden och/eller 3T6 i skada i spöstraff.
    • Begränsad kvalitet: De åtalade döms skyldiga till några av åtalspunkterna, men inte de grövsta, och får milda straff. Alternativt döms de oskyldiga, men många på platsen tror att de egentligen är skyldiga. Slag för Handel, Status och Vältalighet är spärrade 2 snäpp i den trakten.
    • God kvalitet: De åtalade döms oskyldiga.
    • Överlägsen kvalitet: De åtalade frias från alla anklagelser. Alla deras slag för Handel, Status och Vältalighet i trakten öppnas 2 snäpp den närmaste månaden. Den som väckte åtal måste betala 2T6×10 silvermynt till dem i skadestånd för ärekränkning.

    Kommentera:


  • Bolongo
    svarade
    Jag har alltid använt sköld-regeln från erratan. (Det var ju jag som föreslog den. )

    Till nästa kampanj tänkte jag göra det lättare att få färdigheter över 100 (förbättringsslag på 99 eller 00 är alltid lyckade), och låta dem fungera som i Pendragon (alltså: det som överskjuter 100 blir en bonus på resultatet).

    Jag gillar också Khans erfarenhetsregel från den här tråden. Den tänker jag sno.

    På sistone har jag grubblat mycket på karaktärsdrag, och ifall de verkligen driver spelet på ett sätt jag gillar. Inte kommit fram till något tydligt ännu.

    Kommentera:


  • tupelo
    svarade
    Låter som bra idéer. Vilka är riktlinjerna för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella?

    Kommentera:


  • Zire
    svarade
    Vi har precis kört igång våran kampanj, så vi har inte så många husregler än (och de har inte testats mycket):
    • Jag har ett gäng riktlinjer för spelledaren (d.v.s. mig) hur världen fungerar för att färdigheter som tenderar att vara marginaliserade ska bli mer aktuella.
    • SLPs byggs med ett enda karaktärsdrag (som med fördel slumpas) och en enda förmåga (som får väljas fritt).

    Kommentera:


  • Minimoni
    svarade
    Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
    Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

    funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
    Svarade i helt fel tråd om helt fel sak. Så förlåt för skräpinlägg.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av tupelo Visa inlägg
    Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

    funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.
    Jag hade inte gjort någon skillnad. Hjälm är färg. Du har hjälm om du vill. Som med att bära svärdet på ryggen :)

    Kommentera:


  • tupelo
    svarade
    Kul att läsa mkt användbart. Har någon tankar om rustningar och hjälmar.

    funderar på att utan hjälm så skyddar rustning t.ex. 2t6-2 (beror på rustningen som nu) med hjälm 2t6 men har inte testat i spel.

    Kommentera:


  • Mannen i skogen
    svarade
    Husregel: Huvudhandlingen Skydda
    Du kan som huvudhandling Skydda någon som har samma eller lägre turordning än du, eller har avvaktat tills det blir din tur. Den du skyddar befinner sig i samma zon som du.
    Tre anfall per runda mot den du skyddar riktas mot dig i stället. Du får försvara dig enligt vanliga försvarsregler. Övriga anfall går förbi dig och på den du skyddar.
    Du skyddar tills det blir din tur igen. Då får du bestämma om du fortsätter skydda eller gör någon annan huvudhandling.
    Om den du skyddar förflyttar sig gör du det också. Undantaget är om den du skyddar sprintar mer än en zon, eller flyttar sig en Svårtillgänglig zon och du inte klarar ditt slag för Manövrer för att också förflytta dig.

    Kommentera:


  • Khan
    svarade
    Vi husreglade erfarenhetsreglerna.

    När det är dags att höja en färdighet kan du spendera ett ERF för att antingen höja färdigheten ett snäpp direkt eller för att slå över ditt färdighetsvärde med 1T100. Om du slår över får du höja färdigheten med 1T6, om inte är ditt ERF förbrukat och inget händer.

    Det gjorde att låga färdigheter höjdes rätt kvickt, medan höga färdigheter fortfarande hade en chans att bli lite bättre efter ett spelmöte.

    Kommentera:


  • Mannen i skogen
    svarade
    Tre sätt att försvara sig:
    Med vapenfärdighet – om du har ett vapen/sköld i handen.
    Med färdigheten Slagsmål.
    Med färdigheten Manövrer – men bara om du inte gör någon huvudhandling denna runda. Har du gjort en huvudhandling måste du försvara dig på något av de andra sätten. Om du försvarar dig med Manövrer innan det år din tur förlorar du din huvudhandling.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Vi använder:

    Om du tycker att egenskapen Bräcklig gör vapen för bräckliga, byt ut beskrivningen mot:

    »Slår du ett exceptionellt misslyckat försvarsslag bryts det i bitar och kan inte användas längre.«

    Det vill säga, vapnet går inte sönder vid exceptionellt misslyckade anfall.

    Och:

    Om du upplever att skölden är för dålig kan du byta ut beskrivningen av Skyddande mot följande:

    »Om du slår ett försvarsslag för Sköldkamp men slår under både färdighetsvärdet och motståndarens anfallsslag, får du +2T6 Skydd mot det anfallet.«

    Från: https://docs.google.com/document/d/1...oxvjbW-PU/edit

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Evokee, Idag, 13.14
1 response
13 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Rangertheman  
Started by 2097, Igår, 10.31
11 responses
414 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Jarl
av Jarl
 
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
109 responses
3.391 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Khan
av Khan
 
Started by Fiktionslek, Igår, 20.34
11 responses
183 visningar
5 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Started by Sofi, 19 November 2019, 13.01
6 responses
198 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Rickard
av Rickard
 
Started by pingas, 17 November 2019, 23.36
39 responses
1.175 visningar
1 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL
 
Started by 2097, Igår, 11.11
7 responses
240 visningar
8 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Started by Matolo, 01 October 2019, 19.27
65 responses
1.907 visningar
6 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Started by Nässe, 26 July 2019, 20.29
12 responses
459 visningar
2 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Started by entomophobiac, 05 August 2019, 16.08
21 responses
542 visningar
8 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097
 
Arbetar …
X