Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kult - Min första setting

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Honken, 16 August 2017, 19.17
3 responses
172 visningar
1 gillar
Honken
av Honken
 
Skapad av Honken, Idag, 11.23
0 responses
20 visningar
0 gillar
Honken
av Honken
 
Skapad av talgboll, Idag, 09.16
0 responses
28 visningar
1 gillar
talgboll  
Skapad av Henke, Idag, 08.24
1 response
49 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
6 responses
394 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Pntus, 11 August 2017, 16.03
4 responses
125 visningar
0 gillar
Fillion
av Fillion
 
Skapad av Feuflux, 10 August 2017, 20.44
1 response
82 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
10 responses
453 visningar
4 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Ja!, 11 August 2017, 14.16
4 responses
99 visningar
0 gillar
Ja!
av Ja!
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kult - Min första setting

    Min första setting för Kult har jag efter noga övervägande bestämt. Jag har nämligen sett en riktigt bra film, Oscars-nominerade Sicario. Filmen rekommenderas starkt, oavsett om du gillar Kult eller ej. Så vad vill jag göra? Stad: Juarez, möjligtvis kan det förläggas till Favelorna i Brasilien istället, det spelar föga roll. Kan inte tänka mig en plats på vår jord där man är närmare Nekropolis än dessa platser. (Eller mjo, det kan jag, men jag vill inte kampanja i Syrien eller i Nordkorea).

    Var tänker ni förlägga er första kampanj? Tankar och idéer?

  • #2
    Om (när) jag spelleder Kult blir det nog hemma i Sverige, kanske i Umeå där jag och mina spelare bor. Det blir så distanserat när skräcken förläggs någonstans långt bort från våra egna liv. Nefariterna och arkonterna får gärna lura i vår egen vardag.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg
      Om (när) jag spelleder Kult blir det nog hemma i Sverige, kanske i Umeå där jag och mina spelare bor. Det blir så distanserat när skräcken förläggs någonstans långt bort från våra egna liv. Nefariterna och arkonterna får gärna lura i vår egen vardag.
      Det här förklarar fullständigt min naturvetenskapslärare på gymnasiet nu när jag tänker efter...

      Kommentera


      • #4
        Jag föredrar svenska miljöer, men precis som du kan jag förlägga något utrikes om jag har sett en bra film som fått mig att bli pepp. Om jag behöver en riktig storstad i äventyret så skulle jag nog också välja ett annat land, av naturliga skäl. ;)

        Kommentera


        • #5
          Vad gäller Sicario ger jag den första delen med Emily Blunt fem stjärnor.

          Spoiler: 
          Den absurda slutdelen med en plöfsig Del Toro som lönnmördare med rätt att döda var däremot helt ointressant och får två svaga stjärnor. Att uppföljaren ska handla om honom är rent vansinne (sådärja, där fick jag till Kult-kopplingen ;)

          Kommentera


          • #6
            [QUOTE=CapnZapp;n164313]Vad gäller Sicario ger jag den första delen med Emily Blunt fem stjärnor.


            Jag håller med. Sista halvtimmen blev en action-rulle av något slag, som inte var så bra gjord, kändes out of place.
            Den absolut sista scenen är skitbra dock, tänker på pojken och mamman.

            Kommentera


            • #7
              Jag tänker mig en kampanj som delvis går i Florens med kopplingar till Dantes gudomliga komedi. Jag tänker mig ett bokgrävarmysterie liknande filmen "The Ninth Gate", och att den ursprungligen versionen av gudomliga komedin var något helt annorlunda en den vi känner till idag.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Southmountain Visa inlägg
                Jag tänker mig en kampanj som delvis går i Florens med kopplingar till Dantes gudomliga komedi. Jag tänker mig ett bokgrävarmysterie liknande filmen "The Ninth Gate", och att den ursprungligen versionen av gudomliga komedin var något helt annorlunda en den vi känner till idag.

                Låter som en bra utgångspunkt. För lite Florens- och Danteinspiration kan du med fördel läsa Dan Browns Inferno.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för tipset! Jag har faktiskt läst både Dan Browns Inferno och Dantes Inferno (och jag jobber vidare med purgatorio) med anledning av detta.

                  tl:dr: Röriga tankar kring en kampanj om olika versioner av den gudomliga komedin.

                  Läser man (dantes) inferno med "KULT-ögon" är det faktiskt en hel del saker som sticker ut. OM man skalar bort det religiösa så finns en del mystiska saker kvar. Dels så bekräfta ju boken att döden bara är början, själen behåller sin identitet efter döden (i alla fall initialt). Vidare så kan själarna i inferno skåda framåt i tiden (=dvs tid är falskt). Vidare så stöter Dante på en del vidunder som varken kan likställas med varelser bortom vår verklighet.

                  Min tes för kampanjen är att Dante inte skrev den gudomliga komedin. Han skrev kanske delar av den. Beroende på hur jag känner när jag läst de delarna av gudomliga komedin, kan jag tänka mig att Dante skrev purgatorio och paradisio, de mer hoppfulla delarna. Dante var väl ganska okänd innan den gudomliga komedin, och hade väl egentligen baa skrivit Vita Nova. Alternativt så är iden att den ursprungliga komedin bara innehöll inferno. Jag har inte listat ut vilket ännu.

                  Tanken är i alla fall att boken i den del som behandlar inferno verkligen var en beskrivelse av KULTs inferno. Möjligen framkom beskrivningen av inferno som ett försök från en redan uppvaknad att så sprickor i illusionen. De kyrkliga aspekterna (fördelningen i kretsar efter dödssynder osv), skärselden och paradisio tillkom som en modifiering från arkonterna så att boken blev verktyg för att kontrollera mänskligheten. Men skrapar man på ytan tittar fortfarande sanningen fram, speciellt i någon av de tidigare versionerna av boken som skall förekomma i kampanjen.

                  Idén är alltså att rollpersonerna på något sätt får tag på (eller kontaktas a någon) ett fragment av tidig version av den gudomliga komedin som skall kontrolleras avseende äkthet (handout: en delvis omskriven sida av infernodelen, endast små detaljer ändrade). Varvid grävande och mysterielösande påbörjas (och fler versioner dyker upp: dvs jag får skriva om fler sidor av inferno). Ganska snart noteras dock deras förehavanden av de som vill hålla sanningen dold, varvid personer börjar försvinna och dödstalet börjar stiga. Hur långt vågar rollpersonerna gräva och vad är de villiga att offra för att hitta bokens ursprunsgversion? Vad är sanning? Döden är bara början...

                  Kommentera


                  • #10
                    Var ute en sväng med sonen och rullade barnvagn. Fick en klar blixt från himlen på ett schysst kampanjupplägg för Kult. Hur fan ska man få ut allt ur skallen nu och göra det spelbart?

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
                      Var ute en sväng med sonen och rullade barnvagn. Fick en klar blixt från himlen på ett schysst kampanjupplägg för Kult. Hur fan ska man få ut allt ur skallen nu och göra det spelbart?
                      Dela det med oss!

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

                        Dela det med oss!
                        Nja. Jag har arketyperna direkt och ett kampanjupplägg. Tror inte arketyperna finns i nuvarande Kult eller kommande. Länge sen jag kollade regelböckerna. Sen måste jag hänga upp storyn på någon lämplig antagonist i bakgrunden och dennes undersåtar. Slutligen kommer det krävas en del scener som öppnar upp mystiken och suger ner rollpersonerna i mörkret.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X