Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kult Divinity Lost Svenska eller English?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
    men jag är butter nog att tycka lätt illa om att allting ska vara på engelska nuförtiden. Jag tycker att det riskerar att leda till likriktning i rollspelshobbyn.

Men.... de skriver ju för en internationell publik !

Klaga isf på det, och inte på språket.

Kommentera

Visst hade det varit tråkigt om inget rollspel gjordes på svenska. Men så är knappast fallet.

Själv ser jag fram emot att Kult kommer på engelska, och jag föredrar att den kommer bara på engelska framför att den skulle komma bara på svenska. Min förhoppning är att de får blodad tand och återuppväcker idén om att ge ut Noir på engelska också.

Ur marknadsmässig synpunkt gissar jag att det finns fler presumtiva svenska köpare som läser engelska forum, än som finns här men som skippar spelet för att det kom på engelska. Så min gissning är att Kult på engelska kommer att sälja bättre, även om det bara köps av personer som kan läsa svenska.

Kommentera

Jag kommer att köpa Kult (men det säger inte så mycket, för jag är tokig och köper alla rollspel).

Men jag har ett litet önskemål:
        Kan ni snälla, snälla, snälla INTE klippa och klistra någon text alls från Apocalypse World-boken.

Det gör ingenting hur bra Apocalypse World är som spel (och det ÄR bra), för Vincent Baker är världens sämsta textförfattare och Apocalypse World är världens sämst skrivna bok. Någonsin.

Dungeon World (som har samma regelmotor) är oändligt mycket bättre än AW för de har skrivit en egen text. UTOM de delar av DW där de klippt och klistrat från AW. Just de delarna förstör hela DW-boken för mig.

Om ni skriver en helt egen text så kanske jag inte bara köper spelet, utan även spelar det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg

Jag tänkte att det är samma sak. Att skriva på engelska = att skriva för en internationell publik, om man inte har det som modersmål. Så visst, det jag klagar på är att de (och många andra svenska spelskapare) skriver för en internationell publik. Men jag förstår varför, speciellt med tanke på att Kult har en internationell fanbase. Och jag tycker att det vore dumt av Helmgast att bry sig om vad jag tycker.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg

Ja det är väl indirekt det jag klagar på. Det tycker jag är ganska underförstått. Jag har ingenting emot engelskan som språk. Det är att svenska rollspel ges ut på engelska istället för svenska som jag ifrågasätter just därför att det innebär att man prioriterar en internationell publik istället för en svensk publik (som iofs delvis ingår i den internationella publiken).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
              Ur marknadsmässig synpunkt gissar jag att det finns fler presumtiva svenska köpare som läser engelska forum, än som finns här men som skippar spelet för att det kom på engelska. Så min gissning är att Kult på engelska kommer att sälja bättre, även om det bara köps av personer som kan läsa svenska.
              Jag är tveksam till det men om det kan vi bara spekulera i nuläget. Det hade varit väldigt intressant om Helmgast hade följt upp den här tråden (eller skapat en ny tråd) där de hade presenterat försäljningsstatistik för engelska Kult fördelat på försäljning till kunder utomlands resp i Sverige (för enkelhetens skull baserat på leveransadresser).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                Eftersom så många gör sitt bästa för att negga i den här tråden så vill jag bara förklara för Helmgastarna att jag tänker köpa ert Kult. På Engelska och om det kommer på Svenska även där. I minst ett exemplar vardera. <3
                Jag neggar inte. Jag har ingenting emot att Kult kommer ut igen även om det så blir på engelska. Man måste väl få ifrågasätta att Kult ges ut på engelska istället för svenska utan att det klassas som att "negga" på Kult?

Jag tycker att tonen mot rollspelsföretagen är lite väl fjäskig här på forumet ibland. Visst företagen gör vad de gör av hängivenhet till hobbyn och inte för att tjäna pengar men det de begär av oss är likväl vår tid och våra pengar. Vi läser inte rollspels gratis. Det kostar oss (framförallt tid). Jag tycker att vi har rätt att ha åsikter om rollspelsföretagen och deras produkter. Även negativa. Framförallt om åsikterna består av konstruktiv kritik.

Man får höra att man borde skämmas om man skriver i min Dissa ditt pisspel-tråd och om någon startar en tråd där den ifrågasätter om ett rollspelsföretag är seriöst så får man höra att det hör till god ton att inte svara om man inte är en representant för företaget osv. Klart man får dissa pisspel säger jag (jag säger inte att Kult är ett pisspel för det tror jag absolut inte att det blir oavsett språk). Att rollspelskonstruktören har lagt ner sin tid och sin energi på att skapa spelet är inte mitt problem. Mitt problem är att jag slösar min tid (och mina pengar) på ett pisspel. Det finns pisspel så det räcker och blir över i den här branschen. Jag ser det tom som ett hot mot nyrekryteringen. Varför inför branschen inte en elitlicens dvs en kvalitetsmärkning som garanterar att spelet har haft en viss budget. När totalsågades ett svenskt rollspel sist?

Jag kan totalsåga två rollspel så här i efterhand:

Khelataar
                Positivt: Sexig brutta på lådan (säkert negativt för vissa).
                Negativt: Fantasilös fantasy. Överavancerade regler.
                Slutresultat: Ett meningslöst spel.

Western I
                Positivt: Passande tidsepok för ett rollspel (varför tog det så lång tid innan ett svenskt westernrollspel kom ut?). Världsbeskrivningen i världsboken textmässigt helt okej.
                Negativt: Överavancerade regler.
                Slutresultat: Ospelbart pga reglerna.

Western ångrar jag inte att jag köpte (tror jag köpte det begagnat dessutom). Bara att jag spelade. Khelataar ångrar jag att jag köpte och att jag spelade.

Jag är inte negativ till nya Kult. Jag bryr mig bara inte särskilt mycket om nya Kult och det av två anledningar: 1. Det är fel sorts skräck för mig. 2. Det är på engelska.
                Om bara ett av de två skälen hade varit fallet så hade jag troligtvis köpt nya Kult. Men eftersom Kult blir på engelska så kommer jag lägga pengarna på Chill 3rd istället tror jag. Jag tycker inte att jag neggar på nya Kult bara för att jag ifrågasätter att det ges ut på engelska istället för på svenska.

Ni behöver inte oroa er. Särskilt inte du (minns inte användarnamnet men det kvittar) som skrev att Helmgast skulle strunta i vad jag tycker. Jag är säker på att Helmgast inte låter forummedlemmen Mutanten bestämma om de ska ge ut Kult på engelska eller svenska och det har jag aldrig begärt heller.
                Last edited by Mutanten; 15 July 2015, 12.10.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mutanten Visa inlägg
                  Det hade varit väldigt intressant om Helmgast hade följt upp den här tråden (eller skapat en ny tråd) där de hade presenterat försäljningsstatistik för engelska Kult fördelat på försäljning till kunder utomlands resp i Sverige (för enkelhetens skull baserat på leveransadresser).
                  Det hade säkert varit jätteintressant...
                  ...men, säg mig hur du hade tänkt dig att det skulle gå till?

Helmgast skaffade Kult-licensen i våras, har inte arbetat med Kult tidigare och kan därför inte få fram någon som helst försäljningsstatistik för någon tidigare Kultversion, oavsett språk.

Jag är inte ens säker på att Paradox, som äger licensen, har tillgång till den statistiken. Men jag kan på rak arm säga att även om de hade statistiken skulle de vara totalt oförstående till att lämna ut den. För Paradox arbetar med licenser, inte rollspel, och ser ingen som helst egennytta i att ge ut "företagshemligheter" som de skulle kalla det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                    Helmgast skaffade Kult-licensen i våras, har inte arbetat med Kult tidigare och kan därför inte få fram någon som helst försäljningsstatistik för någon tidigare Kultversion, oavsett språk.
                    Jag talar uteslutande om den kommande försäljningsstatistiken av nya engelska versionen av Kult till svenska resp utländska kunder. För enkelhetens skull så kan Helmgast räkna på postort/land.

Frågan är alltså:

Hur många exemlar av nya Kult kommer att levereras till postorter i Sverige? Hur många exemplar av nya Kult kommer att levereras till postorter utanför Sverige? Dessa frågor hade det varit intressant att få svar på när det har gått tex 0,5 resp 1 år efter lanseringen.

Detta ger en hyfsad siffra på hur många svenskar som köper ett svenskt rollspel om det är på engelska. Är det 100 eller 1 000?

På motsvarande sätt hade det varit intressant att veta hur många ex av Mutant Year Zero som levereras till kunder med postort i Sverige. Är det svenskar som stödköper utlandssatsningen av MYZ?
                    Last edited by Mutanten; 15 July 2015, 12.20.

Kommentera

som garanterar att spelet har haft en viss budget.
                      För att budgeten inte betyder ett jota när det kommer till en skriven produkt.

Kommentera

Jag talar uteslutande om den kommande försäljningsstatistiken av nya engelska versionen av Kult till svenska resp utländska kunder. För enkelhetens skull så kan Helmgast räkna på postort/land.
                        Ah, du menar sååå...
                        Jag uppfattade dig som att du ville att Helmgast skulle skapa en statistiktråd nu.
                        Eftersom det nya spelet inte släpps förrän någon gång 2016 och spelet bör ha funnits till försäljning i ett halvår innan man kan se någon intressant så tog jag för givet att du menade äldre versioner.

Vad Helmgast skulle kunna göra är att visa statistik efter att Kickstartern avslutats hur många svenska respektive utländska personer som varit med och kickstartat.

Kommentera

Jag neggar inte. Jag har ingenting emot att Kult kommer ut igen även om det så blir på engelska. Man måste väl få ifrågasätta att Kult ges ut på engelska istället för svenska utan att det klassas som att "negga" på Kult?

Jag tycker att tonen mot rollspelsföretagen är lite väl fjäskig här på forumet ibland. Visst företagen gör vad de gör av hängivenhet till hobbyn och inte för att tjäna pengar men det de begär av oss är likväl vår tid och våra pengar. Vi läser inte rollspels gratis. Det kostar oss (framförallt tid). Jag tycker att vi har rätt att ha åsikter om rollspelsföretagen och deras produkter. Även negativa. Framförallt om åsikterna består av konstruktiv kritik.

Man får höra att man borde skämmas om man skriver i min Dissa ditt pisspel-tråd och om någon startar en tråd där den ifrågasätter om ett rollspelsföretag är seriöst så får man höra att det hör till god ton att inte svara om man inte är en representant för företaget osv. Klart man får dissa pisspel säger jag (jag säger inte att Kult är ett pisspel för det tror jag absolut inte att det blir oavsett språk). Att rollspelskonstruktören har lagt ner sin tid och sin energi på att skapa spelet är inte mitt problem. Mitt problem är att jag slösar min tid (och mina pengar) på ett pisspel. Det finns pisspel så det räcker och blir över i den här branschen. Jag ser det tom som ett hot mot nyrekryteringen. Varför inför branschen inte en elitlicens dvs en kvalitetsmärkning som garanterar att spelet har haft en viss budget. När totalsågades ett svenskt rollspel sist?

Jag kan totalsåga två rollspel så här i efterhand:

Khelataar
                          Positivt: Sexig brutta på lådan (säkert negativt för vissa).
                          Negativt: Fantasilös fantasy. Överavancerade regler.
                          Slutresultat: Ett meningslöst spel.

Western I
                          Positivt: Passande tidsepok för ett rollspel (varför tog det så lång tid innan ett svenskt westernrollspel kom ut?). Världsbeskrivningen i världsboken textmässigt helt okej.
                          Negativt: Överavancerade regler.
                          Slutresultat: Ospelbart pga reglerna.

Western ångrar jag inte att jag köpte (tror jag köpte det begagnat dessutom). Bara att jag spelade. Khelataar ångrar jag att jag köpte och att jag spelade.

Jag är inte negativ till nya Kult. Jag bryr mig bara inte särskilt mycket om nya Kult och det av två anledningar: 1. Det är fel sorts skräck för mig. 2. Det är på engelska.
                          Om bara ett av de två skälen hade varit fallet så hade jag troligtvis köpt nya Kult. Men eftersom Kult blir på engelska så kommer jag lägga pengarna på Chill 3rd istället tror jag. Jag tycker inte att jag neggar på nya Kult bara för att jag ifrågasätter att det ges ut på engelska istället för på svenska.

Ni behöver inte oroa er. Särskilt inte du (minns inte användarnamnet men det kvittar) som skrev att Helmgast skulle strunta i vad jag tycker. Jag är säker på att Helmgast inte låter forummedlemmen Mutanten bestämma om de ska ge ut Kult på engelska eller svenska och det har jag aldrig begärt heller.

MODERERING:

Mutanten, det här inlägget och flera av de andra du har skrivit i den här tråden har en mycket otrevlig diskussionston och hänivsar till frågor som du dels blivit ombedd att släppa och dels inte alls hör hemma i den här tråden. Du ger också ifrån dig flera fula gliringar riktade åt andra forumiter och för att vi inte i onödan ska ta av din dyrbara tid så ta 48 timmar och gör något annat istället för att skräpa ner den här tråden för trådstartaren och skapa en tråkig debattstämniung för dina medforumiter.

Korrigering: Efter övervägande och diskussion runt modereringen så har jag beslutat att den var väl hård. Åtgärden står kvar men Mutanten blir bannad i 24 timmar i stället för 48.

/Cissi
                          Last edited by Cissi; 15 July 2015, 15.41.

Kommentera

Oj vilken överraskning detta blev! Kommer givetvis stödja Kickstartern.

Hoppas på en Svensk utgåva också.

Vore trevligt om Helmgast även ville återuppliva kortspelet Kult :) Kanske då som ett stretch goal??

Kan inte Helmgast få en alldeles eget underforum gällande Kult?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arkadian Visa inlägg
                              Oj vilken överraskning detta blev! Kommer givetvis stödja Kickstartern.

Hoppas på en Svensk utgåva också.
                              Håller med. Som gammal KULT-freak ser jag fram emot en ny version, i både engländska och svenska. :)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Trockel, Idag, 22.07
                              1 response
                              13 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank

Started by Lemur, Idag, 09.55
                              5 responses