Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

1348: Flugornas år

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av talgboll, 26 July 2017, 20.07
37 responses
509 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
37 responses
891 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av Tomatalven, Igår, 23.32
2 responses
28 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av krank, 18 July 2017, 13.05
19 responses
645 visningar
6 gillar
Björn den gode  
Skapad av Äventyr, 22 July 2017, 13.44
11 responses
386 visningar
7 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Khan, 26 July 2017, 15.26
24 responses
435 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Hans E Magnusson, 26 July 2017, 06.50
19 responses
628 visningar
1 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av krank, 24 July 2017, 16.54
1 response
51 visningar
0 gillar
Pilzeman  
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.19
7 responses
177 visningar
0 gillar
Pilzeman  
Skapad av God45, Igår, 11.57
0 responses
44 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • 1348: Flugornas år

    Jag tänkte ta och presentera en setting/kampanj/spelmiljö som börjar ta form lite i mitt huvud. Jag tänkte nog använda den istället för världen i Dragon Age.


    1348: Flugornas år

    Pesten har dödat av enorma mängder människor, så samhället har mer eller mindre kollapsat. Den ordning som rådde förut har ersatts med ett svettigt men bitvis ganska lågmält kaos. De lärda vid universitetet i Paris tror att farsoten beror på en konjunktion mellan Jupiter, Saturnus och Mars 1345. Andra tror att det är ett straff från Gud, eller att djävulen fått makt över jorden.

    Oavsett vilket så är det mer än bara sjukdom som ställer till det. Hösten och vintern vägrar komma. Sent på året är det ännu varmt och torrt. Gräset gulnar, svetten lackar och flugorna – de feta jävla flugorna – finns överallt. Dessutom går rykten om demoner som hemsöker skogarna...

    Kort sagt: medeltid men man behöver inte bry sig så jäkla mycket om hur det "ska" vara för samhällsordningen är ändå på ända och det finns beastmen/trollocker att fajtas mot (för det är awesome med köttiga och pälsiga tingstar med horn/rovfågelsnäbb/huggtänder/bockben). Kanske lite skelett/pestzombies och nån svartkonstnär.

    Jag känner inte direkt att jag behöver så mycket bakstory till hur det egentligen hänger ihop, men jag antar att någon lyckades komma åt någon slags källa till magi i samband med den där konjunktionen 1345 och att svartkonst sedan dess fungerar och smittar världen allt eftersom.

    Jag har inte tänkt mig nåt quest-spelande, utan mer något kringdrivande/överlevande/upplevande på franska landsbygden som känns "här och nu" och febrigt, snarare än någon välordnad setting. Inspiration kommer från bland annat Better Than Any Man (Lamentations-modul), Skymningens färdkamrater (fransk serie) och Narciss och Goldmund (bok).

    Några förslag på nåt som borde vara med?
    Nån utförligare tanke om vad tusan som hände 1345?
    Och, om det nu behövs för spelandets skull, hur tusan man stoppar det?

  • #2
    Walking dead goes medieval?

    http://en.wikipedia.org/wiki/1345

    Kommentera


    • DeBracy
      DeBracy kommenterade
      Ändrar en kommentar
      Ja, lite så kanske?

      Sweet, via wikipedialänken hittade jag Guy de Chauliac som var en såndär som skyllde på konjunktionen (och kämpade emot uppfattningen att judarna låg bakom genom att förgifta brunnar, m.m.).

  • #3
    Alltså Bourgeon ftw. Men vad är det för regelsystem DeBracy. Dragon Age från Green Ronin?

    Kommentera


    • #4
      Hundraårskriget och historiska karaktärer som "den svarte prinsen"

      Kommentera


      • #5
        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        Alltså Bourgeon ftw. Men vad är det för regelsystem DeBracy. Dragon Age från Green Ronin?
        Ja precis, mitt TullCon-inköp. Jag vill testa stuntreglerna men är inte så intresserad av Dragon Age-settingen så jag tänkte det kunde vara en hygglig matchning. :-)

        Kommentera


        • #6
          Hoppas du får roligt med dom!

          Kommentera


          • #7
            Några förslag på nåt som borde vara med?

            Munkar som går runt och piskar sig själv och sprider pesten.

            Stenhårda veteraner från korstågen som kommer hem och är redo att sparka röv/bli spelarkaraktärer.

            Märkliga läkare med teorier om hur sjukdomar smittar som går runt och försöker undersöka pesten med en blandning av primitiv vetenskap, ockultism och alkemi.

            Pest, en av apokalypsens fyra ryttare, rider runt Europa och ställer till med elände. Är du en bad enough dude att spöa pesten?

            Tidiga prickskjutar/tidiga artillerimän. Alltså folk som kånkar runt på kanoner och gevär.


            Nån utförligare tanke om vad tusan som hände 1345?

            Apokalypsen har börjat. Pest har redan börjat rida genom Europa och de andra ryttarna är inte långt efter. De första sigillen har börjat spricka och demoner har börjat sippra upp ur helvetet. Kaine har synts till södra Heliga romerska riket, domedags kulter finns överallt och någonstans har en liten pojke med ett stort öde fötts... Det här är de yttersta dagarna.

            Eller:

            Stjärnorna står nästan rätt under året och medan de värsta sakerna fortfarande sover inuti månen, under havet och långt upp i norr så har mindre varelser sipprat mellan dimensionerna. Yithianska utsända tar över mäns sinnen, magiker och mystiker känner sina krafter öka, ormmänen har kommit ner från bergen, de äldre sakerna har rört sig igenom Europa och råkat sprida sjukdomar utan att ens verka märka det, arabiska matematiker skriver böcker som blandar magi och matematik och runt om på Jorden rör Nyarlathoteps avatarer på sig...


            Och, om det nu behövs för spelandets skull, hur tusan man stoppar det?

            Du knivhugger det i ansiktet! Möjligtvis bränner du också kropparna, men först knivhugger man det i ansiktet. Okej, visst, ibland kanske man behöver hitta någon som designar en ritual som man sedan måste hitta ingredienser för och sedan genomföra för att fördriva eller försvaga de större skurkarna (som Pest, Kaine eller en av Nyarlathoteps avatarer) men det är egentligen bara att knivhugga någon med magi så...

            Kommentera


            • #8
              Här är en dungeon crawl utan stats för monster eller fäller (för jag kan inte systemet). Men jag skrev den för att den skall passa din kampanj.

              Pestdemonens kammare

              Det finns ett gömt tempel uppe på sidan av Mont Blanc. Du vet detta eftersom märkliga män och kvinnor klädda i smutsiga kåpor och absolut drypande av pest har vandrat ner från bergen, gått in i städer och byar för att sedan skrika om att demonen Agares har satt upp en utmaning i ett tempel på berget. Om ingen lyckas besegra utmaningen kommer djävulens styrkor, pest och engelsmän, förinta Frankrike. Den som klarar utmaningen kommer att ha räddat Frankrike från pesten och ha chansen att stjäla Agares skatter. Budbärarna antingen dog från pesten eller blev dödade av arga folkmassor strax efter att de lämnat sitt medelande. Flera kyrkor och adelsmän har däremot lovat att ge en belöning till de äventyrare som lyckas besegra Agares utmaning och rädda Frankrike.

              Om äventyrarna tar sig till templet så kommer de finna hela byar av människor döda i pesten på vägen. Templets ingång är skulpterad rakt ur berget och föreställer ett djävulsansikte med en öppen mun som utgår ingången.

              Rum A: Templets ingång är ett djävulsansikte uthugget ur berget. En bit in i gapet på djävulen finns en dörr med texten: Oculus sinister vilket betyder både: "Onda ögat" och "Vänstra ögat" på latin. Ögonen på djävulsansiktet glimmar och två putsade bronsplåtar är insatta för att få ögonen att glittra ondsint. Om en karaktär klättrar upp och bänder ut ansiktets vänstra öga så finner de en nyckel till dörren bakom den. Om de istället bänder ut plåten som utgör det högra ögat flyger en svärm flugor ut och anfaller karaktären vilket riskerar att infektera dem med pesten.

              Rum B: Rummet karaktärerna kommer in i om de går in genom dörren från rum A. Karaktärerna kommer in från väster i det här stora fyrkantiga rummet innehåller sex pelare som håller upp taket och som är täckta av uthuggna reliefer av skrattande djävulsansikten. Alla väggarna i rummet är täckta av bilder av människor som dör i pest och demoner som tar deras själar. Mitt i rummet finns det tre en meter höga altare. På det norra altaret finns en symbol av en dolk, på det östra altaret finns det en symbol av ett pentagram och på det södra altaret finns det en symbol av ett hjärta. Mellan altarna finns det en rund lucka i golvet som är gjord av metall. I rummets norra vägg finns det en dörr med en dolk målad på, i den östra väggen finns det en dörr med ett pentagram målat på och i den södra dörren finns det en dörr med ett hjärta målat på. Dessa dörrar leder i tur och ordning till rum C, D och E. Om de gyllene objekten som är avbildade på pelarna hittas i rummen där de finns målade på dörrarna och placeras på pelaren med motsvarande symbol öppnas luckan i golvet vilken leder till rum F.




              Rum C: Om dörren till rum C öppnas med hjälp av en kniv eller av någon som håller i en kniv så öppnas dörren normalt. Om dörren öppnas på något annat sätt utlöses en fälla som får syra att spreja från pelarna i rum B mot hela området framför rum C. Innanför dörren finns en trappa som leder ner i en mörk kammare endast upplyst av facklor. Mitt i rummet finns det en vidrig demonisk varelse som står mitt i ett lysande pentagram. I en förvriden klo håller varelsen en gyllene dolk. Varelsen håller upp dolken och kväker ut med en bruten, grodliknande röst att den har tre gåtor och om karaktärerna klarar av dem så får de dolken. Om de misslyckas med detta kommer de vara tvungna att slåss mot demonen och frammanade svärmar av flugor som karaktärer riskerar att få pesten av. Demonen är fast i sitt pentagram tills det att någon anfaller den eller på annat sätt passerar över eller får något annat att passera över gränsen på pentagramet. Demons gåtor är:

              Gåta 1:Den är högre än gud, djävulen fruktar den, den fattige har den, den rike behöver den, vad är det?

              Svar 1: Inget.

              Gåta 2: En man red till staden på Onsdag. Han stannade där över natten. Och red hem på samma Onsdag. Hur är det möjligt?

              Svar 2: Hans häst heter Onsdag.


              Gåta 3: Den som gör den vill inte ha den. Den som köper den kommer inte använda den. Den som använder den ser den inte

              Svar 3: En likkista.


              Rum D: Om personen som öppnar dörren har ett pentagram på sig i någon form ( på en amulett, på en tatuering, målat på...) så öppnas dörren normalt. Har personen inte ett pentagram på sig antänds pentagramet på dörren och sprutar ut eld rakt i ansiktet på personen som står framför dörren. Dörren leder ner in i en arena av romersk stil. Karaktärerna kommer in på arena golvet som är täckt av sand och längs kanten av arenan finns brinnande facklor i ansiktshöjd med en människa som står nere i arenan. Uppe på läktarna runt arenan sitter en publik bestående av skelett och zombier klädda som alla karaktärerna har dödat (det är faktiskt alla som karaktärerna har dödat. Du kan nu ta fram de dödade npc:ernas stats igen). Mitt i arenan finns en gyllene pentagram amulett på en piedestal. 30 sekunder efter att den första av karaktär gått in på arenan kommer ett galler ner framför dörren karaktärerna kom in genom och stänger av deras flyktväg/ingång. Ovanför gallret finns en primitiv klocka som tickar ner tills det att dörren öppnas igen. Dörren öppnas igen efter 2d6 stridsrundor. Varje runda som en karaktär befinner sig i arenan hoppar en medlem av publiken ned och anfaller karaktärerna i arenan. Om karaktären som plockar upp pentagramet ber en bön till Gud eller djävulen innan de plockar upp pentagramet händer inget märkligt (saker som att täcka sig själv med vigvatten fungerar också). Om de inte gör detta slår helveteseld ut ur pentagramet och skadar dem.


              Rum E: Om dörren till det här rummet öppnas av någon som håller i något som symboliserar en kärlek de känner till något, säger något som har att göra med något/någon de älskar eller håller i ett mänskligt hjärta öppnas dörren utan några vidare problem. Annars slår demoniska klor ut ur dörren och försöker slita ut karaktärens hjärta. Innanför dörren finns en illusion av en trappa som leder nedåt. Egentligen finns där en liten kant precis inne längs väggen som karaktärerna kan gå på men om de går rakt ner för trappan ramlar de genom illusionen och landar på meterlånga, vassa pålar som är täckta med avföring. Bortom trappan finns där en förgylld dörr som det inte är något märkligt alls med. Den gyllene dörren leder in till i ett litet, tomt rum med ett förgyllt mänskligt hjärta liggandes på ett svart altare. På altaret står texten: "Den som tar detta hjärta utan att lämna något av samma vikt kommer dö.". Om en karaktär bara tar hjärtat dör denna omedelbart. En karaktär som offrar något de älskar på altaret kan ta det utan risk. Någon som ersätter hjärtat med något som väger lika mycket (inom 10 gram) kan också ta hjärtat utan risk.


              Rum F: När karaktärerna placerar de tre förgyllda föremålen på de tre piedestalerna öppnas luckan i mitteln av rummet och en lång svart trappa leder ner i mörkret. På botten av trappan (vilken bör ta 5 minuter att gå ner för) finns en enorm kammare med en enorm tron på vilken Agares själv sitter omgiven av pestsmittade, förvridna präster och hans husdjur som är en enorm, pestsmittad krokodil. Om karaktärerna kan besegra Agares (som bör vara en svår fight mest på grund av horderna av minions som han gör mäktigare genom att smitta dem med mer pest med hjälp av sin magi) kan de stjäla hans magiska spira som kan bota från eller smitta någon med pest en gång per dag.

              Kommentera


              • #9
                Behöver du en grupp av rivaliserande äventyrare som kan dyka upp och vara grupp svin här och där tills spelarna bestämmer sig för att sticka ner dem? Jaha, det var synd för här får du dem i alla fall.

                Malice De Amberville

                Malice är en psykotisk och mordisk ung kvinna från en fransk adelsfamilj som låtsas vara sin bror som hon var tvingad att döda (det hade varit omänskligt att låta honom leva efter vad hon gjorde med hans ansikte!). Hon rider alltså runt på landbygden, tungt beväpnad och bepansrad, tillsammans med sin "äventyrargrupp" dåligt förklädd till en man. Om någon kommer på att hon är en man (eller, alltså, säger något om att hon uppenbarligen är en kvinna) känner hon sig tvingad att mörda personen och alla vittnen.

                Malice föredrar att slåss med ett av de där stora svärden med förånga taggar på och som har sågtänder på ena sidan. Hon har en personlighet som en antropomorfisk slaktar kniv med en dålig attityd.





                Nikea Metzger

                Nikea är Malice närmsta rådgivare och "väpnare". Visst, Malice är ingen riddare och Nikea är en professionell torterare och lönnmördare samt en rekreationell mordbrännare och våldtäktsman som tycker alldeles förmycket om att se folk dö. Så, visst, de passar ganska bra ihop. Nikea vill framstå som en cool lonewolf som inte tycker om att prata med någon vilket betyder att han bara verkar vara ännu mer av en antisocial och mentalt obalanserad luffare än han egentligen är. Nikea brukade jobba för Malices bror och tortera hans fiender, mörda politiska rivaler och dumpa kropparna från horor han ströp. Men han föredrar att jobba för Malice, hon håller inte tillbaks hans naturliga impulser för sadism och våld.




                Sara Carlebach

                Sara är Malices barberare. Det är enligt Malice väldigt viktigt att ha en för att låtsas att hon är en man. I praktiken betyder detta att Sara är en mordisk galning som svingar två rakbladsvassa bitar metall mot Malices fiender skrattandes som en galning hela tiden. Medan Nikea är en tillbakadragen enstörning så är Malice en uppenbar mordisk galning som tycker om att döda folk, äta barn och färga sitt hår med deras blod. Hon har ärligt talat ingen bakgrundshistoria, on bara dök upp en dag och började mörda folk och är mer av en naturkraft än en person.



                Heike Horst

                Heike är benig och lång med psykotiskt intensiva ögon. Ryktet säger att magikern för länge sedan slöt en pakt med mörka krafter för att få tillgång till mer magi. Medan det ryktet inte är sant så har det hemsökt trollkarlen under dennes hela vuxna liv och lett till flykten från dennes hemland i kejsardömet till Frankrike. Heike utger sig för tillfället för att vara en "spejare" och "fällexpert" istället för en magiker vilket Malice är för borta för att ifrågasätta, Sara inte bryr sig ett skit om och vilket Nikea vetat hela tiden men hej, hade du sagt något till den paranoida nekromantikern? Heike låtsas mest "spåra folk" eller så hänger han tillbaks och kastar "diskret" (inte alls diskreta) formler på gruppens fiender.

                Kommentera


                • #10
                  Och så en lite trevligare grupp...

                  Yannic Camille

                  Yannic blev tvångsrekryterad som fotsoldat till det sista korståget och var med i några av de blodigaste slagen. Oförmögen att återvända till ett fredligt liv stryker Yannic nu runt landsbygden och tar strö jobb som knäbrytare och "äventyrare". Yannic är massivt byggd och klädd i illasittande och dåligt sköt svart rustning. Röda lockar ramar in ett ärrat och bränt ansikte som ett par döda gröna ögon stirrar ut ifrån.




                  Jan Morgan

                  Morgan var en äldre katolsk präst i Paris. Vid sin höga ålder kände prästen sig säker i att lägga fram ett förslag om en mindre förändring i kyrkans dogma. Detta var tydligen ett misstag. Han använde alla sina kontakter inom kyrkan och såg till att han blev utskickad på "pilgrimsfärd" istället för att brännas på bål. Medan Morgan skickades iväg för att dö på vägarna har den gamla prästen bestämt sig för att göra någonting av tiden som är kvar istället för att bara ge upp. Både predikande och hedna dräpande står på agendan.



                  Danni Elliot

                  Danni såg hela sin by bli slaktad av vampyrer och deras odöda tjänare. Det enda som räddade unga Danni var att gömma sig i sin famljs källare tills monstren var borta. Danni svor att aldrig låta det hända någon annan och när vampyrjägare kom ridande genom ruinerna av byn på jakt efter monstren fick barnet medlen att lära sig hämnas. Men mer än två årtionden av jakt av de odöda har lämnat Elliot som ett ryckigt, nervöst vrak som är lite för avtryckare glad och lite för alkoholiserad.



                  Lucas

                  Luca blev inkallad och tjänade riket som bågskytt under korstågen. När kriget var över upptäckte bågskytten att dennes hemby hade blivit nedbränd och att det inte fanns någon ersättning att vänta från kronan. Med kriget slut försvann också behovet av soldater så inte heller där fanns arbete att finna. Utan alternativ blev Luca en kringstrykande bandit som försökte att mest råna andra brottslingar eller otrevligare adelsmän. Men när desperationen varit stor nog har även de som inte förtjänat det strukit med.

                  Kommentera


                  • #11
                    Den Svarta Fördämningen.

                    I ett stenbrottssamhälle utanför Libourne har allt vardagligt liv stannat av. Ur marken grävs nu endast en okänd svart mineral upp. Hela befolkningen spenderar all sin vakna tid med detta. Stenen fraktas till floden Estuaire de la Gironde där en omöjligt stor fördämning sakta byggs. Om befolkningen lyckas färdigställa dammen innan de har svultit till döds kommer det leda till enorma problem för tusentals boende nedströms om samhället. Men de svälter i rasande takt.
                    Endast en ordentlig exorcism eller extremt våld kan få dem att sluta bygga.

                    Personer som befinner sig mer än några timmar på platsen kommer känna sig villiga att deltaga i byggandet.

                    Kommentera


                    • #12
                      Du behöver en ond konspiration som sprider pesten!
                      Minns från mina historiedagar att pesten spreds ovanligt snabbt, snabbare än vad människor kunde färdas på den tiden. Finns säkert förklaringar till detta, mest troligt otillförlitliga källor, men en frän konspiration kan såklart passa in.
                      Historiskt sett fick judarna skulden för pesten, eller ja, antagligen judar, änkor, folk med olikfärgade ögon och alla andra som desperata människor kan särskilja från populationen och därmed märka som onda, ung. som muslimer idag.

                      Men tänk OM det finns en konspiration? Och tänk om dom inte är helt onda? Målet är att framkalla harmageddon för att på så vis skapa Guds rike på jorden, en tanke så god som någon och som ursäktar mordet på flera miljoner människor.

                      Kommentera


                      • #13
                        Jag vill mest bara posta och säga att det här verkar skitballt och jag är avis på att det är du och inte jag som kom på det.

                        Men för att posta något matnyttigt:


                        Nån utförligare tanke om vad tusan som hände 1345?
                        Viktigaste frågan. Mitt förslag är: flera saker. En farsot som kanske startade naturligt men BLEV sedan onaturlig/förstärktes av något/någon. Kosmisk strålning, Cthulhu, Hin Håle, Thulsa Doom eller Skeletor. Eller allihopa, fast på olika platser och olika sätt. Att ha flera källor till det är mitt förslag, för då kan de andra frågorna besvaras på flera olika sätt.

                        Och, om det nu behövs för spelandets skull, hur tusan man stoppar det?
                        Fördelen med flera källor är att man kan stoppa delar av det på olika sätt. Man kan bränna upp åkern som de utomjordiska svamparna som skapar zombiemutanter växer på, man kan genom botgöring få Vite Krist att hjälpa till att göra Hin Håles makt mindre och man kan förlöjliga Skeletor inför publik på en trapets på en cirkus tills han skäms så mycket att han smiter tillbaka till Snake Mountain (I kid you fucking not, det här är direkt från ett avsnitt av He-Man: The Greatest Show on Eternia. Där Skeletor blir arg på cirkusen för att folk går dit och har roligt, något Skeletor blir avis på och därför tar över cirkusen så bara han kan ha kul!)

                        Några förslag på nåt som borde vara med?
                        Svarar du på de tidigare frågorna så har du antagligen redan svar på det här. Och det är däför jag flyttar den till sist där den hör hemma, inte som fråga 1 :)

                        Kommentera


                        • #14
                          Coola grejer hörrni! Flagellanter, pestdoktoralkemisten, Malice De Amberville och den där knasiga svarta fördämningen en del annat passar nog in finfint!

                          Jag lutar mot att det kanske helt beror på himlakropparnas positioner och att de låser sig i en position under en tid och att kampanjens mål är att följa rollpersonerna tills sommaren som inte vill ta slut faktiskt tar slut. Inga förklaringar, inte så mycket att upptäcka utan bara nån slags mardrömspassage som i stort är en parentes i deras liv (om deras liv nu inte tar slut där, ingen går säker).

                          Kommentera


                          • #15
                            Det bidde ett litet spelmöte ikväll! De lämnade staden Agen men siktet inställt på att undvika engelska soldater och att ta sig upp i Pyrenéerna (till byn Montaillou) där luften borde vara klar och soldaterna få. De hann en bit på vägen i alla fall. Det träffade på en vildögd pestdoktor som tydligen var smittad själv, och den märkliga svarta fördämningen som byborna frenetiskt bygde av den märkliga glasartade sten som låg i en krater nära ån. De sade att Gud bodde i dammen, men om den där sexbenta paddlika styggelsen var Gud så är Gud död nu. Resan fortsatte mot Pyrenéerna, och byborna klättrade förvirrade upp ur kratern och återgick till sina liv, nästan som om inget skulle ha hänt...

                            Kommentera


                            • kloptok
                              kloptok kommenterade
                              Ändrar en kommentar
                              När det gäller styggelser är sexbenta paddlika sådana bland mina absoluta favoriter.
                          Arbetar …
                          X