Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hacka Drakar och Demoner

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    Jag gillar det. Det enda felet med det är att den typen av specialförmågor inte riktigt känns som DoD. Ett BRP-systerm gör lätt att rollpersonerna bara skiljer sig i grad, inte i art: alla kan slåss lite, smyga lite, dyrka upp några lås och finna somliga dolda ting. Det var bara magikerna som kunde göra något som de andra inte kunde. Hjälteförmågorna ändrade på det, men de var ju rätt ovanliga. Yrkesförmågorna och specialförmågorna i senare versioner var väldigt oinspirerade, tyvärr.
    Det gäller bara att göra det bra. Förmågorna i Hjältarnas Tid, som visserligen inte är True BRP, löser det väldigt bra!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
      Fast hjälteförmågor á la Expert är högnivå-stuff, och kräver att man är en Hjälte. Det är saker som det absolut kan finnas utrymme för, men jag vill ha saker på lägre nivå.

Och specialförmågor från DoD'91 är bara en besvikelse. Du har ingen kontroll över vad du får, och över 50% är av typen "Skarpögd: +2 på Finna Dolda Ting". Wow, det var verkligen värt 10 BP, som jag annars skulle kunna ha köpt FV 15 i Finna Dolda Ting rakt av för och fortfarande haft 14-16 EP över...

.
      Specialförmågor (yrkesförmågor) a -91 är en styggelse och bryter mot det som är grunden för mig i BRP. Det är inget magiskt med bakgrunden du kommer ifrån som gör att du för alltid kan göra ngt som ingen annan kan.

Med hjälteförmågor och specialförmågor syftar jag på varianten som lyftes fram i Sinkadus 24 (tror jag) Där var de mer jordnära och "realistiska". Med de reglerna skulle man med lätthet kunna göra det du vill med spåra..

C

edit PowerNap sover inte , 24 var det
      Last edited by crilloan; 05 April 2020, 19.06.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg

Med hjälteförmågor och specialförmågor syftar jag på varianten som lyftes fram i Sinkadus 17 (tror jag) Där var de mer jordnära och "realistiska". Med de reglerna skulle man med lätthet kunna göra det du vill med spåra..

C

Det var i Sinkadus 24 artikeln Hjälten beskrev Gerf och specialförmågor. Alltid roligt när någon kommer ihåg den!

- Daniel Bernhoff

Kommentera

Apologies for writing in English.
          I think the question of armor ultimately comes down to a realism question.

Realistically, an opponent wearing good armor is going to be highly resilient to most attacks. A coat of mail makes you basically immune to sword slashes beyond a few bruises and even a specifically armor piercing weapon like a warhammer is not very effective against plate.

You need to either bypass the armor in some fashion (maybe using the differential on the attack roll? If you roll X below your skill where X is the armor points, you've bypassed the armor) or batter the guy down.
          When tinkering with a DoD retroclone, our two solutions were:

All hits inflict 1 point of damage minimum.

All armor has a Bypass roll (which we used instead of hit locations). Its a range of 1D20 and if you roll within that, the armor counts half since you hit a weak point. Just roll the D20 alongside the damage roll.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av runequester Visa inlägg
            Realistically, an opponent wearing good armor is going to be highly resilient to most attacks. A coat of mail makes you basically immune to sword slashes beyond a few bruises and even a specifically armor piercing weapon like a warhammer is not very effective against plate.
            Givet att man bara står och slår på rustningen. Strid är mer än så. Det är grepp, det är fällningar, det är låsningar, det är att hålla fast för att greppa sin dolk och sedan sticka den i glipor i rustningen.

Om man ska snacka om realism så bör man snacka om dessa delar, men utan att fokusera på detaljism.

Det är därför AC från Dungeons and Dragons faktiskt är bland det mest "realistiska" abstraktionen. Det blir svårare att göra skada. Att ha vapenskada i första fallet är rätt dumt. Alla vapen är till för att döda (ok, kanske inte rapiren) - vissa bara dödar mer brutalt än andra.

Ta bort vapenskadan och låt rustningen påverkan chansen att bli utslagen, antingen genom att höja försvarsvärdet eller genom att höja en traumatröskel som i Mutant: Undergångens arvtagare, där personer automatiskt blir utslagna när de tillräcklig hög skada, men utan att komma upp i den totala kroppspoängen.

---

Det är konstigt när folk sitter och pratar om vad de känner är realistiskt i ett stridssystem, utan att ta hänsyn till eller göra efterforskning i hur en strid egentligen går tillväga. Det blir ännu konstigare när folk föreslår att hitta på specialregler, utöver de vanliga reglerna för denna realistiska" approach när det i själva verket blir mer detaljer utan att tillföra något. Plocka bort saker istället och gör om grunden. Ta bort vapenskada och låt färdighetsvärdet avgöra skadan - låt vapen vara modifieringar av färdighetsvärdet, vilket är precis hur andra verktyg fungerar i BRP. Dåliga dyrkar --> negativ modifikation. Bra vapen --> positiv modifikation.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av crilloan Visa inlägg

Specialförmågor (yrkesförmågor) a -91 är en styggelse och bryter mot det som är grunden för mig i BRP. Det är inget magiskt med bakgrunden du kommer ifrån som gör att du för alltid kan göra ngt som ingen annan kan.

Med hjälteförmågor och specialförmågor syftar jag på varianten som lyftes fram i Sinkadus 24 (tror jag) Där var de mer jordnära och "realistiska". Med de reglerna skulle man med lätthet kunna göra det du vill med spåra..
              Jag vill minnas att systemet i Sinkadus 24 bara var ett annat sätt att komma åt hjälteförmågor och att höja grundegenskaper, men jag kan minnas fel.

Måns nämnde Hjältarnas Tid, och systemet med förmågor där tycker jag verkar hyggligt - framför allt förstärkt med Hjältarnas Väg, som låter en skaffa fler förmågor även i spel.

Kommentera

Måns nämnde Hjältarnas Tid, och systemet med förmågor där tycker jag verkar hyggligt - framför allt förstärkt med Hjältarnas Väg, som låter en skaffa fler förmågor även i spel.
                Ja, förmågor är ju en finurlig del av erfarenhetsmekaniken. När du når 85% eller så börjar det bli tråkigt att försöka höja (du måste slå över 85 med en 100) men för att lära sig en förmåga gäller det omvända, du ska då slå under 85.

Kommentera

Kroppsdelar á la Expert/Runequest är jag inte särskilt förtjust i. Jag hade hellre snott systemet från M:UA, där en smäll som ger halva totala KP eller mer på en gång slår ut en kroppsdel, och en som ger lika mycket som totala KP förstör den.
                  Traumatröskel var snyggt (finns även t.ex. i Warlords of Alexander) - en av de bitar som visar att MUAs BRP var ganska smart och framåtsyftande

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

Det är konstigt när folk sitter och pratar om vad de känner är realistiskt i ett stridssystem, utan att ta hänsyn till eller göra efterforskning i hur en strid egentligen går tillväga. Det blir ännu konstigare när folk föreslår att hitta på specialregler, utöver de vanliga reglerna för denna realistiska" approach när det i själva verket blir mer detaljer utan att tillföra något. Plocka bort saker istället och gör om grunden. Ta bort vapenskada och låt färdighetsvärdet avgöra skadan - låt vapen vara modifieringar av färdighetsvärdet, vilket är precis hur andra verktyg fungerar i BRP. Dåliga dyrkar --> negativ modifikation. Bra vapen --> positiv modifikation.
                    The problem here is that this isn't how RPG combat works.

Players want an exchange of blows with "tactical choices" to calmly pick from a menu and they want those actions to have a measurable impact, but realistic fighting between armored opponents is more likely to be two guys rolling in the mud until one of them gets a dagger into the other guys eye.

At some point, we can abstract everything to "roll 1D6, +1 if you are better" and the higher score wins somehow, in a manner appropriate to the setting. But the RPG market is full of 400 page mega-tomes full of rules, so here we are.

Realistic armed combat in a medieval setting has nothing to do with anything gamers or movie nerds expect, it'd be barely recognizable. Most major medieval battles between thousands of troops see a few hundred men get wounded or killed prior to one side or the other routing, because armored men are largely immune to attacks and the tactics that get past armor are very hard to employ in a massed battle.

Det är grepp, det är fällningar, det är låsningar, det är att hålla fast för att greppa sin dolk och sedan sticka den i glipor i rustningen.
                    Yup. That's what the suggested house rule and my "armor bypass" rule accounts for.
                    Last edited by runequester; 05 April 2020, 23.14.

Kommentera

Jag vill minnas att systemet i Sinkadus 24 bara var ett annat sätt att komma åt hjälteförmågor och att höja grundegenskaper, men jag kan minnas fel.
                      Stämmer, artikeln innehöll hjälteförmågorna från Expert och Gigant. Det som skulle vara mer jordnära var att de kopplades till rollpersonens grundegenskaper och i många fall färdigheter, och att man behövde bygga upp till dem över tid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Traumatröskel var snyggt (finns även t.ex. i Warlords of Alexander) - en av de bitar som visar att MUAs BRP var ganska smart och framåtsyftande
                        När jag hörde om den var jag tvungen att plocka fram PDF:en som jag fick med via Hindenburg kickstartern. Den regeln gick omedelbart in i mitt DoD2016 hack.

C

Kommentera

Ursprungligen skrivet av PowerNap Visa inlägg

Stämmer, artikeln innehöll hjälteförmågorna från Expert och Gigant. Det som skulle vara mer jordnära var att de kopplades till rollpersonens grundegenskaper och i många fall färdigheter, och att man behövde bygga upp till dem över tid.
                          Jordnära!
                          Det är definitionen av BRP (och framför allt Expert!) för min del.

Det är så lång ifrån man kan komma med levelbaserade system där KP ökar till bisarra nivåer och en hjälte kan skaka av sig några direktträffar av en jätte utan att få mer en skrubbsår

C

Kommentera

The problem here is that this isn't how RPG combat works.

Players want an exchange of blows with "tactical choices" to calmly pick from a menu and they want those actions /.../

But the RPG market is full of 400 page mega-tomes full of rules, so here we are.
                            Problemet är snarare ett vissa spelmakare tror att det är så regler måste skrivas.

Yup. That's what the suggested house rule and my "armor bypass" rule accounts for.
                            Vilket mest är detaljer i regler utan att tillföra något. Vari ligger de taktiska valen i ditt förslag? För det var ju vad du kände att spelarna ville ha. Ditt förslag (och din regeldesign) är ju en anledning till att man får 400+ sidor.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Traumatröskeln är väl typ samma mekanik som Pendragons gamla Major Wound-regel? Men det är en bra kompromiss och IMO mer trovärdigt än räkna-poäng-för-varje kroppsdel á la EDD och RQ.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Theo Visa inlägg

Traumatröskeln är väl typ samma mekanik som Pendragons gamla Major Wound-regel? Men det är en bra kompromiss och IMO mer trovärdigt än räkna-poäng-för-varje kroppsdel á la EDD och RQ.
                                Fanns även i Stormbringer - vet dock inte vilken version då spelet är från -82. 4ED hade det i all fall.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Leon, 20 May 2020, 21.00
                                31 responses
                                769 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Lightshy  
                                Started by Trockel, Igår, 22.07
                                6 responses
                                241 visningar