Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hemligheter i grundboken?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
    Följdfråga här. Jag instämmer helt vad gäller Lost och andra serier och filmer som antyder komplexitet, men egentligen inte har svar själva. Däremot så är ju ”twisten”, det som redan Aristoteles pratade om som peripeteia, central i många bra berättelser. Välkända filmexempel: Sjätte sinnet eller The Others. Själv gläds jag snarast när det är bra gjort och tappar ingalunda respekt. Grejen är att twisten måste omfatta det som tidigare sagts, men vrida det till något helt annat genom förskjutning av perspektiv och ny information.
    För mig personligen behövs dessutom ett till krav för att det ska funka: det måste ha varit planerat från början. Jag älskar twister. De är bland det bästa jag vet. De bästa twistarna är de man kunde, eller hade kunnat, se komma – om jag i slutänden känner att det där hade jag kunnat räkna ut; i efterhand ter det sig som självklart så är det mumma. Men även vanliga twistar är riktigt trevliga.

    Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
    Jag frågar eftersom jag planerar en sådan vridning i expansionen jag fn skriver till Svärdets sång. Där gjorde vi från början så att historiska skeenden berättas ur ett människoperspektiv, så att man redan i grundreglerna anar att det här nog delvis är en friserad version av vad som egentligen hände. Vad tycker ni andra?
    Jag tycker om greppet, men hade helst sett att avslöjandet kom redan i grundboken, om det nu kommer ett avslöjande. Detta eftersom jag är sådan som SL att jag tycker om att bygga episka kampanjer som verkligen griper tag i och utnyttjar "de stora skeendena" i mina kampanjer. Framför allt om det finns hål, eller hemligheter. Så om det kommer ett avslöjande senare så finns det ju risk att det motsäger sånt jag etablerat och spelat ut.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
      Problem med publicerade hemligheter:
      Hemligheters awesomeness är 10% idé och 90% presentation, och man får bara idén i spelboken.
      Bara om man inte i spelboken ger strukturer och tekniker för att genomföra presentationen.

      Nu vet jag att det är min allra vanligaste käpphäst, kanske näst efter hur illa jag tycker om regler, men jag tycker att rollspelsböcker överlag är skitdåliga på att ge SL verktyg för att skapa äventyr och kampanjer. En av de saker de är skitdåliga på är att ge verktyg för att avtäcka hemligheter.

      Men det betyder inte att de inte kan göra det.

      Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
      Hemligheter begränsar användandet av spelvärlden.
      Det gör mycket annat också; begränsningar behöver inte vara ett problem. För egen del har jag kommit att betrakta alla spelvärldar som en-kampanjs-världar. Det finns för många häftiga spel och spelvärldar därute, jag kommer aldrig att hinna spela dem alla. Så varje spel kan få en stor ball kampanj där allt som är häftigt i den världen ingår – och där alla hemligheter upptäcks och avslöjas.

      Sedan är spelet slut och man går vidare till nästa spel, med nya rollpersoner och nya hemligheter…

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

        För mig personligen behövs dessutom ett till krav för att det ska funka: det måste ha varit planerat från början. Jag älskar twister. De är bland det bästa jag vet. De bästa twistarna är de man kunde, eller hade kunnat, se komma – om jag i slutänden känner att det där hade jag kunnat räkna ut; i efterhand ter det sig som självklart så är det mumma. Men även vanliga twistar är riktigt trevliga.

        Jag tycker om greppet, men hade helst sett att avslöjandet kom redan i grundboken, om det nu kommer ett avslöjande. Detta eftersom jag är sådan som SL att jag tycker om att bygga episka kampanjer som verkligen griper tag i och utnyttjar "de stora skeendena" i mina kampanjer. Framför allt om det finns hål, eller hemligheter. Så om det kommer ett avslöjande senare så finns det ju risk att det motsäger sånt jag etablerat och spelat ut.
        Vi pratar nog om flera olika saker här. Idealt för mig ska en twist inte förstöra eller negera något som redan sagts utan tillföra just en störning som kan fördjupa det existerande, det som hittills har utgått från ett annat perspektiv. Antag exempelvis att bevis plötsligt framkom att Jesus egentligen var kvinna. Hur skulle olika kyrkosamfund reagera? Vilka parter skulle utnyttja saken för att flytta fram sina egna maktpositioner?

        För mig är det så vår egen värld fungerar. Saker har hänt (även om händelserna nästan alltid är förknippade med grader av osäkerhet på olika nivå, detaljer betonas olika etc), men tolkningar, sammankopplingar och värderingen ändras ständigt och ibland medvetet så att nya, mer eller mindre ”sanna”, berättelser uppstår. Någon allvetande SL finns inte i vår värld och kan inte ens finnas eftersom all information kräver urval, tolkning och värdering samtidigt som den utgår från något narrativ som väldigt sällan är det enda möjliga.

        Vad gäller att allt ska vara bestämt redan från början (är detta ”blorb”?) så arbetar jag inte så själv. Min erfarenhet från skrivandet av romansviten om Trakorien är att samband erbjuder sig när man når en viss komplexitet. Berättelsen tar oanade vägar som ändå ter sig givna när man väl ser dem. Det är en ganska underbar känsla. Det tidigare sagda ska däremot gälla, och därför försöker jag aldrig säga mer än jag måste, vilket kan gnissla lite just när det gäller spelkonstruktion.

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
          Någon allvetande SL finns inte i vår värld och kan inte ens finnas eftersom all information kräver urval, tolkning och värdering samtidigt som den utgår från något narrativ som väldigt sällan är det enda möjliga.
          Nej, det finns ingen allvetande SL i vår värld. Det finns ingen SL överhuvudtaget i vår värld. Det hindrar oss inte från att ha en SL när vi spelar rollspel; jag ser inte riktigt relevansen här.

          När jag rör mig i min vardag så brukar det fungera ganska bra att utgå från att världen är fast – att kausaliteten går endast i en riktning, att den mätbara verkligheten existerar, att det visserligen kan existera olika berättelser baserade på mer eller mindre korrekta mätningar av verkligheten men att det ändå någonstans finns en mätbar verklighet som även t.ex. existerar när jag inte tittar på den. Det är klart att jag inte kan garantera existensen av en värld utanför mina sinnen, men om världen är illusorisk så verkar illusionen åtminstone tillräckligt konsekvent för att man tills vidare ska kunna utgå från att den är stabil.

          När jag spelleder föredrar jag att vara allvetande framför att upptäcka allt eftersom. Det är måhända inte "realistiskt" men det finns ganska mycket vi gör i rollspelssammanhang som inte är det.

          Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
          Vad gäller att allt ska vara bestämt redan från början (är detta ”blorb”?) så arbetar jag inte så själv. Min erfarenhet från skrivandet av romansviten om Trakorien är att samband erbjuder sig när man når en viss komplexitet. Berättelsen tar oanade vägar som ändå ter sig givna när man väl ser dem. Det är en ganska underbar känsla. Det tidigare sagda ska däremot gälla, och därför försöker jag aldrig säga mer än jag måste, vilket kan gnissla lite just när det gäller spelkonstruktion.
          Jag har läst en hel del författare beskriva sin process på det viset. För mig ter den sig riskabel, men det är svårt att argumentera emot att ett gäng av er som föredrar det arbetssättet både blivit klara och nått framgång med era verk. Det applåderar jag.

          Jag har inte försökt mig på att skriva romaner ännu, av olika skäl. Men i mitt skrivande – när jag skriver noveller eller rollspelsäventyr eller annat – så jobbar jag ju närmast på motsatt vis. Jag börjar med att skapa den övergripande strukturen för berättelsen. Sedan borrar jag mig neråt i allt större detaljrikedom. "I den här delen behöver de här sakerna hända, så då är det ju bara att skriva ner dem; förvandla min punktlista till läsbar text". Jag blir sällan överraskad av mina texter, men det vill jag heller inte bli.

          När jag läser böcker eller ser på film så tycker jag om när jag får samma känsla av fast mark under fötterna som jag får när jag upplever vår verklighet. Att även om mitt kikhål är begränsat, och även om verkligheten rentav skulle vara en illusion, så verkar den tillräckligt stabil och den verkar finnas även när jag inte tittar. Därför föredrar jag också när film- och bokskapare inte ändrar på bakomliggande saker allt eftersom. Allt måste inte nödvändigtvis vara bestämt från början, men allt som är viktigt för berättelsen bör vara det.

          Och om det inte är det – om man till exempel skulle skriva ett Agatha Christie-mysterium uppdelat på tre böcker där författaren bestämmer sig för vem som är mördaren först i och med skrivandet av den tredje boken – så vill jag gärna informeras om att det är det som är processen. På förhand. Annars riskerar jag definitivt att känna mig lurad.

          Lost är mitt favoritexempel. Jag lurades där att tro att det fanns svar att söka. Att det fanns en poäng i att försöka desciffrera de olika mysterierna, ledtrådarna, chiffren. Men som jag ser det så fanns det ju ingen lösning där i början – det var ett ihåligt, tomt, mysterium. En hägring, en dröm. Allt intellektuellt arbete som utfördes var förgäves.

          Hade de varit öppna från början med att mysterierna egentligen inte var några mysterier utan bara kulisser för karaktärsdramat så hade jag kunnat fokusera min tid annorlunda, och jag hade inte känt mig så lurad när verkligheten slutligen avslöjades – att de bara hittat på allt eftersom.



          Så long story short: jag vet nu mer om vilken inställning jag bör ha den dag jag tar mig an Trakoriensviten, och tackar så mycket för det!

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
            är detta ”blorb”?
            Påfyllnad: Det är en del av blorb, som jag förstår det. Behovet av att ha fast mark under fötterna när det gäller sådant som är viktigt är lite det som, såvitt jag förstått, ledde till att 2097 uppfann blorb och alla de termer och tekniker som hör ihop med den.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              Bara om man inte i spelboken ger strukturer och tekniker för att genomföra presentationen.
              Sant, det råkar bara vara allt för många spel som saknar det...

              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              För egen del har jag kommit att betrakta alla spelvärldar som en-kampanjs-världar.
              Jag betraktar spelvärldar med världsomvändarhemligheter likadant och det minskar chansen att jag köper dem av det skälet - de känns som one-shots. De kan säkert vara ok, men jag vill gärna veta om det är en kampanj eller öppen spelvärld jag köper. Är det en kampanj är chansen väldigt liten att jag kommer att spela den.

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
                Vad gäller att allt ska vara bestämt redan från början (är detta ”blorb”?) så arbetar jag inte så själv.
                Blorb är att sträva efter att minska spelledarens godtycke.

                Ursprungligen skrivet av Brior Visa inlägg
                Vad gäller att allt ska vara bestämt redan från början (är detta ”blorb”?) så arbetar jag inte så själv. Min erfarenhet från skrivandet av romansviten om Trakorien är att samband erbjuder sig när man når en viss komplexitet. Berättelsen tar oanade vägar som ändå ter sig givna när man väl ser dem. Det är en ganska underbar känsla. Det tidigare sagda ska däremot gälla, och därför försöker jag aldrig säga mer än jag måste, vilket kan gnissla lite just när det gäller spelkonstruktion.
                Jag måste hålla med om den känslan. Jag upplevde det så när min Järn-kampanj fick eget liv och saker bara hände (genom alla komplexa relationer och sammanhang). Jag (som SL) behövde aldrig "skapa" själv när det väl hade tagit fart, tanken fanns redan i huvudet och jag behövde bara svara på den. Jag försökte förklara för spelarna att jag inte bestämde någonting själv, utan bara reagerade på min första instinkt, men det är oklart om de förstod vad jag menade.

                Jag börjde testa blorbigt spelande när jag insåg att för spelarna hade det inte så stort betydelse om jag hade den känslan istället för att styra dem medvetet. Den underbara känslan fanns hos mig, inte dem...

                Kommentera


                  #23
                  Olika spelstilar och smaker. Det finns de som gillar J.J. Abrams "mystery box" där man lagt till ett mysterium utan att bestämt vad det är för ett mysterium. Personligen så hatar jag det. Jag är allergisk redan mot sådant som "speed of plot".

                  Bryr man sig inte om att det finns en förbestämd tanke med hemligheten, eller bryr sig om att få upptäcka hemligheterna under spel, så spelar det ingen roll var det ligger. Om man bryr sig om det, så blir det å andra sidan viktigt var det placeras.

                  Om det inte är med i grundmaterialet (vilket inte måste vara en bok, och flera rollspel har sin Core uppdelad på 2-3 böcker), så behöver den grupp som bryr sig hitta på en egen orsak, vilket kommer krocka med senare material och bli besvikna.

                  Så placera det i en spelledardel, oberoende i om det är i en extrabok som tillsammans utgör grundmaterialet, eller i en egen sektion av boken. De som går in och "tjuvläser" SL delen och får det avslöjat har då självmant gjort det. De som vill spelleda med author view kan läsa det. De som vill köra med rule of cool kan strunta i det.

                  Sådana som mig kommer att uppskatta om hemligheterna hölls borta från material jag kan låta spelarna läsa för att förstå världen, men att de är bestämda och hintade i grundmaterialet (sedan kan vissa av de myter och rykten som är vanliga runt hemligheten gärna finnas i texten spelarna har tillgång till).

                  Kommentera


                    #24
                    Förstår egentligen inte problemet.
                    Jag kommunicerar med mina spelare över vilket rollspel jag tänkt spelleda. Jag har kollat av med alla att de tycker det verkar roligt.
                    Vi har kommit överens om att de varken läser äventyr eller hemligheter i grundboken. (Goes without saying eftersom de är av normalintelligens eller högre).
                    Detta har aldrig varit ett problem någonsin, under 25 år.

                    Om man har spelare som drar igenom allt material och läser både "hemligheter" och äventyr så får man väl exkludera den här personen från spelgruppen. Såvida man inte är ok med att personen vet om meta-plottar och dylikt men lyckas dölja det under äventyren. (Om man gillar att spela så).

                    Men det sagt så vidhåller jag ursprungsargumentet, låt det stå i regelboken. Det är ett medvetet val av en spelare att läsa ett kapitel som förstör för resten av gruppen. Vi är ju alla vuxna människor och det måste ju gå att lita på sina spelare.
                    Om man har en person som vill läsa hemligheter och äventyr så ligger ju inte problemet i var någonstans detta var publicerat, problemet bör ju ligga i att personen medvetet ville skaffa sig information som denne inte bör ha.

                    Kommentera


                      #25
                      Jag skulle säga att om du har en Viktigt Stor Omvälvande Hemlighet så är du i grund och botten inte ute efter att skriva ett spel. Du är intresserad av att skriva en kampanj med ett spel som bihang. Det är, vad jag förstår, till stor del det Fria Ligan har gjort med Mutant År Noll - boxen handlar om Folket från Arken, och deras ansträngningar dels för överlevnad och utveckling, och dels deras sökande efter Eden. Nu har inte vår grupp spelat klart, men jag antar att det där finns en naturlig slutpunkt antingen när man hittat Eden eller kommit fram till att det bara var en hägring, och sedan är spelet i stort sett klart och kan läggas på hyllan. Man kan använda spelet till annat, men det är där fokus ligger. Gillar du systemet men vill göra något nytt med det, kör Genlab Alfa, Maskinarium, eller Elysium.

                      Detta skiljer sig från de flesta rollspel, som är skrivna som verktygslådor. Här har du regler, ofta en värld, kanske ett introduktionsäventyr. Gör vad du vill där.

                      Båda dessa är fullt kromulenta sätt att skriva spel på. Det jag har problem med är när ett spel utger sig för att vara en verktygslåda, men sedan visar sig bara vara ett skal för en metaplotkampanj. Sådant gillar jag inte. Framför allt gillar jag det inte när material kommer ut som ändrar på världen, och senare material utgår från att dessa ändringar stämmer. Blargh! Publicerade spelvärldar bör vara statiska, och överlåta historieskapandet till enskilda spelgrupper.

                      Kommentera


                        #26
                        Antydda hemligheter i rollspelböcker kan bli ett problem om spelledaren får för sig att utveckla dem och hitta på egna svar som senare motsägs av officiellt kampanjmaterial på ett sådant sätt att det inte går att jämka ihop det eller bortförklara det.

                        Det kan å andra sidan även hända med detaljer i rollspelsböcker som inte är hemligheter. Om det kommer en modul om en specifik stad, och det är en viktig poäng att staden ligger vid en sjö blir det ju problem om spelledaren har utvecklat samma stad på egen hand och lagt den på en kulle.

                        Jag tror nog att jag vill ha viktiga hemligheter förklarade i grundregelboken. Att spelarna kan läsa det blir bara ett problem om spelarna gör det till ett problem.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av dancodan Visa inlägg
                          Förstår egentligen inte problemet.
                          Jag kommunicerar med mina spelare över vilket rollspel jag tänkt spelleda. Jag har kollat av med alla att de tycker det verkar roligt.
                          Vi har kommit överens om att de varken läser äventyr eller hemligheter i grundboken. (Goes without saying eftersom de är av normalintelligens eller högre).
                          Detta har aldrig varit ett problem någonsin, under 25 år.

                          Om man har spelare som drar igenom allt material och läser både "hemligheter" och äventyr så får man väl exkludera den här personen från spelgruppen. Såvida man inte är ok med att personen vet om meta-plottar och dylikt men lyckas dölja det under äventyren. (Om man gillar att spela så).

                          Men det sagt så vidhåller jag ursprungsargumentet, låt det stå i regelboken. Det är ett medvetet val av en spelare att läsa ett kapitel som förstör för resten av gruppen. Vi är ju alla vuxna människor och det måste ju gå att lita på sina spelare.
                          Om man har en person som vill läsa hemligheter och äventyr så ligger ju inte problemet i var någonstans detta var publicerat, problemet bör ju ligga i att personen medvetet ville skaffa sig information som denne inte bör ha.
                          I en hälsosam spelgrupp är alla potentiella speleldare. Så alla har nog läst boken. Speciellt som man spelar i olika grupper, Om samma person varit spelledare i 25 år och det är ens enda grupp så är man ett konstigt specialfall och kan ha konstiga specialregler.

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                            Jag tror nog att jag vill ha viktiga hemligheter förklarade i grundregelboken. Att spelarna kan läsa det blir bara ett problem om spelarna gör det till ett problem.
                            Jag skulle nog vilja utveckla detta något, och tillägga att även om inte alla hemligheter förklaras i grundboken så bör de i alla fall flaggas. Alltså att spelskaparna säger "Det här är en viktig grej, den tänker vi göra saker med." Då vet SL att om hen går in på den saken på egen hand så kommer delar av framtida material bli svårare att använda.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                              I en hälsosam spelgrupp är alla potentiella speleldare. Så alla har nog läst boken. .
                              Fast om man i gruppen säger "nu ska vi spela en kampanj i Rymdskeppets häftiga nya spel och God45 ska vara SL" så finns det väl ingen anledning för övriga i gruppen att läsa de delar av boken som uttryckligen är skrivna bara för spelledaren?

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

                                Fast om man i gruppen säger "nu ska vi spela en kampanj i Rymdskeppets häftiga nya spel och God45 ska vara SL" så finns det väl ingen anledning för övriga i gruppen att läsa de delar av boken som uttryckligen är skrivna bara för spelledaren?
                                Nej, men chansen är att åtminståne någon annan i gruppen läst boken innan jag gick "Jag tänker spelleda det här".

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Evokee, Igår, 21.58
                                5 responses
                                96 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan
                                 
                                Started by Khan, Igår, 17.39
                                6 responses
                                104 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Khan
                                av Khan
                                 
                                Started by Evokee, Igår, 21.53
                                6 responses
                                94 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke
                                 
                                Started by Sodivra, Igår, 13.38
                                10 responses
                                148 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Evokee
                                av Evokee
                                 
                                Started by Evokee, Igår, 12.50
                                13 responses
                                322 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Evokee
                                av Evokee
                                 
                                Started by krank, Igår, 21.34
                                5 responses
                                93 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur
                                 
                                Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                91 responses
                                2.434 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg APM
                                av APM
                                 
                                Started by Dimfrost, Igår, 21.40
                                0 responses
                                47 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg Dimfrost  
                                Started by Dr_Dängrot, Igår, 14.54
                                15 responses
                                377 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by God45, Igår, 11.57
                                5 responses
                                174 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Arbetar …
                                X