Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hemligheter i grundboken?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Hemligheter i grundboken?

Jag satt en dag och skrev på mitt rollspel (som man gör) när jag plötsligt kom fram till ett problem. Spelet har ganska viktiga omvälvande hemligheter kopplade till spelvärden och att få reda på dessa förstör i stort sett spelet för en som spelare. Borde de då finnas med i grundboken (SL-delen) eller i senare publicerat kampanjmaterial?

Såhär tänker jag:

Fördelar med att ha den i grundboken:

- Spelledare som skriver egna scenarion och kampanjer kan ta hänsyn till hemligheterna och använda sig av dem.

- Spelledare som läser grundboken får gåshud av alla balla hemligheter de kommer kunna låta sina spelare upptäcka.

- Spelet blir mer "fokuserat"

Nackdelar:

- Du kommer inte kunna spela spelet på ett fungerande om du råkat läsa grundboken.

- Kommande kampanjmaterial är hjälplöst bundet av sådant som skrevs i grundboken oavsett hur urbota korkat det var.

Vad tycker ni?

Skriv med det i grundboken, säger jag. Känns handikappande att inte ha med det i den om det är essentiellt för spelet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
      Skriv med det i grundboken, säger jag. Känns handikappande att inte ha med det i den om det är essentiellt för spelet.
      Tack, jag kanske överdrev hur viktiga hemligheterna är. De är ungefär lika viktiga som de i MUA. Tråkiga att få veta som spelare men inte helt oumbärliga som SL.

Kommentera

Jag är också inne på att ha med dem i grundboken. Ha en speciell sektion för spelledare och varna att man kan få nöjet förstört som spelare om man tjuvkikar. Om du ska publicera digitalt kan du ha dem som separata delar.

Kommentera

Håller med föregående talare. Ta med det. Och även om en spelare skulle råka läsa hemligheterna så är de väl strikt taget ingenting som hindrar dem från att spela ändå? Jag menar, som spelare brukar man ju ändå filtrera undan metakunskaper man har om spelet och sina medspelares rollpersoner.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdskeppet Visa inlägg
            Jag satt en dag och skrev på mitt rollspel (som man gör) när jag plötsligt kom fram till ett problem. Spelet har ganska viktiga omvälvande hemligheter kopplade till spelvärden och att få reda på dessa förstör i stort sett spelet för en som spelare. Borde de då finnas med i grundboken (SL-delen) eller i senare publicerat kampanjmaterial?
            I grundboken eller i samtidigt publicerat gratis-PDF-material, skulle jag säga. Som SL förväntar jag mig att få sånt direkt när jag köper spelet, eftersom jag tenderar att vilja utgå från just sådana hemligheter när jag själv designar mina kampanjer.

Det här med att få saker senare i kampanjmaterial är något som mest gör mig frustrerad och sur. Jag är inte vid spelbordet för att "play to find out", jag vill inte "upptäcka" saker vid spelbordet. Jag vill presentera, avtäcka!

- Kommande kampanjmaterial är hjälplöst bundet av sådant som skrevs i grundboken oavsett hur urbota korkat det var.
            Om vad som är "sanningen" ändras i efterhand och jag får veta det så kommer jag ändå att tappa väldigt mycket respekt. Lite som när jag fick reda på att Lost i själva verket var en avskyvärd skitserie eftersom de bara lurat mig att de visste vad de höll på med och hade en plan. I själva verket hittade de ju bara på allt eftersom, och därmed var allt som hände i serien helt meningslöst.

Nej, jag behöver fast mark under fötterna. Och det betyder att jag som SL behöver veta när jag drar igång min kampanj vad som gäller, och jag behöver veta att det inte kommer att ändras.

Jag tänker att man (eller jag iaf) generellt vill undvika att behöva filtrera metakunskap sådär som Dazumal skriver (det är inte det värsta jag vet, men det ligger på listan över saker jag helst slipper och som dödar en god del av min upplevelse), så antingen gör man layoutmässigt i grundboken så att hemligheterna inte kan "råka läsas" (t.ex. trycker de sidorna upp och ner?) eller så kan man ge ut dem i en separat hemlighets-PDF som spelarna i så fall aktivt behöver leta rätt på.

Kommentera

Måste hålla med föregående talare (skrivare). Om det är viktigt för spelledaren att veta dessa major plot lines så bör de vara med i grundboken. Dock kanske i ett kapitel märkt "Endast för spelledaren".
              Då har ju alla spelare ett val om de vill förstöra för spelgruppen eller inte genom att läsa det avsnittet.

Att komma med viktig info i senare utgivet material skulle ha förstört mycket för mig personligen eftersom jag alltid bygger kampanjer just runt sådana hemligheter eller meta-plottar.

Kommentera

Hur ofta läser nån annan än den som köpt spelet egentligen i grundboken? Skriv på.

Kommentera

Nackdelar:

- Du kommer inte kunna spela spelet på ett fungerande om du råkat läsa grundboken.

Vad tycker ni?
                  * Spelare som köper boken får inte läsa den hur som helst, och måste betala för bitar de inte får titta på.
                  * spelledaren måste vara lite försiktig med att lämna över boken till spelare för att slå upp saker själva.

jag är rätt ,mycket emot sånt. Jag tycker grundboken för rollspel skall kunna läsas från pärm till pärm av SL så väl som spelare. Den kan gärna innehålla en "sl-del". Men det bör i så fall (i mitt tycke) vara SL-verktyg som det inte gör något om en spelare läst igenom också.

Vill du inte göra en helt separat bok för SL så rekomenderar jag en gratis-PDF för nedladdning med kampanjhemligheter. Det har fördelen att du enkelt kan kompletera med fler PDF:er (eller en utökad PDF) allteftersom du släpper mer material...

Kommentera

SPOILERS I DEN HÄR POSTEN

Alla kommer läsa "hemligheten". Det spelar ingen roll. Vi vet alla hemligheterna i Unknown armies, Vampire, Fading Suns (Hippies!) och Mutanta UA. De spelen går att spela ändå. Hela iden med att det finns en "ball hemlighet" är extremt 90-tal på det värsta sättet. Värsta som kan hända är att det är SLA industries hemligheten vilken... Urk... mellan versionen är "DET ÄR EN ANNAN GENRE EGENTLIGEN" och i bästa fall så är det en UA hemlighet där det inte spelar någon roll.

Om du måste ha med en sådan här hemlighet (du borde inte) så ha den i grundboken så jag slipper få reda på att det egetnligen är et holodeck i bok 3.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Alla kommer läsa "hemligheten". Det spelar ingen roll. Vi vet alla hemligheterna i Unknown armies, Vampire, Fading Suns (Hippies!) och Mutanta UA. De spelen går att spela ändå.
                      Precis så.

Även om SL vinnlägger sig om att hålla hemligheten hemlig så kommer det inte att hålla särskilt länge. Och skulle det (mot alla odds) bli så att hemligheten aldrig blir känd av spelarna så försvinner ju helt poängen med att det finns en hemlighet.

Kommentera

Om du måste ha med en sådan här hemlighet (du borde inte)
                        Jag håller med om detta. Världsomkullkastarhemligheter är inte så roliga som speltillverkare verkar tro. Skippa dem, skriv en roman istället. Är det viktigt bara för ett visst tema eller del av spelvärlden, så presentera det och hemligheten i en separat bok. Tumregel: har man sagt A får man säga B, och B ska inte sägas i en annan bok. Undantag: Om man aldrig har tänkt berätta vad B är, men gör detta tydligt för SL.

Problem med publicerade hemligheter:
                        • Superlätt för spelarna att ta reda på.
                        • Risk att någon från en annan spelgrupp inte alls greppade att det var en hemlighet och spoilar.
                        • Hemligheters awesomeness är 10% idé och 90% presentation, och man får bara idén i spelboken.
                        • Hemligheter begränsar användandet av spelvärlden.

Sedan är det förmodligen försäljningstekniskt skitsmart att göra precis tvärtom. Bind upp spelvärlden med en massa hemligheter så att ingen SL vågar göra annat än att köpa alla officiella äventyr och moduler.

Kommentera

Alla kommer läsa "hemligheten".
                          Nää. Jag har spelat med rätt många spelare genom åren och de flesta har inte brytt sig om att bläddra bortom kapitlet om att skapa en rollperson i spelens böcker.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Om vad som är "sanningen" ändras i efterhand och jag får veta det så kommer jag ändå att tappa väldigt mycket respekt. Lite som när jag fick reda på att Lost i själva verket var en avskyvärd skitserie eftersom de bara lurat mig att de visste vad de höll på med och hade en plan. I själva verket hittade de ju bara på allt eftersom, och därmed var allt som hände i serien helt meningslöst.
                            Följdfråga här. Jag instämmer helt vad gäller Lost och andra serier och filmer som antyder komplexitet, men egentligen inte har svar själva. Däremot så är ju ”twisten”, det som redan Aristoteles pratade om som peripeteia, central i många bra berättelser. Välkända filmexempel: Sjätte sinnet eller The Others. Själv gläds jag snarast när det är bra gjort och tappar ingalunda respekt. Grejen är att twisten måste omfatta det som tidigare sagts, men vrida det till något helt annat genom förskjutning av perspektiv och ny information.

Jag frågar eftersom jag planerar en sådan vridning i expansionen jag fn skriver till Svärdets sång. Där gjorde vi från början så att historiska skeenden berättas ur ett människoperspektiv, så att man redan i grundreglerna anar att det här nog delvis är en friserad version av vad som egentligen hände. Vad tycker ni andra?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
                              Problem med publicerade hemligheter:
                              • Superlätt för spelarna att ta reda på.
                              • Risk att någon från en annan spelgrupp inte alls greppade att det var en hemlighet och spoilar.
                              • Hemligheters awesomeness är 10% idé och 90% presentation, och man får bara idén i spelboken.
                              • Hemligheter begränsar användandet av spelvärlden.
                              .
                              Jo, fast de problemen gäller ju i lika hög utsträckning publicerade äventyr som grundböcker. Vill man använda publicerat material istället för att skapa allt själv så är det en "risk" man får ta. "Risk" inom citationstecken eftersom problemet med spelare som tjuvläser hemligheter gissningsvis inte är särskilt utbrett.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Gurgeh, 31 March 2020, 11.00
                              13 responses
                              422 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Staffan
                              av Staffan

Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                              16 responses