Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tatters of the King – Goatswood (Att bygga ett alternativ till bok 2)

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag fick en dröm/vison/idé som jag nog vill bygga in i den här härliga röran; tydligen drömde jag den för flera veckor sedan och skrev ner den men hittade inte anteckningen förrän nyss…

Tanken är i all enkelhet "ett annat, övergivet London". Ett lätt förvridet London som dels kan få lite profetisk anstrykning genom svaga hänvisningar till det kommande andra världskriget om man vill det, men som framför allt är dunkelt, fyllt med aska och så vidare. Det här kan man drömma om. Här kan man jagas av en man med gethuvud, till exempel. Se stora statyer av Cybele med murkronan.

Jag tänker att det kanske rentav är ett fysiskt ställe; en kopia av London som kanske rentav finns på 65 Cybele. Kanske är Hawksmoor-kyrkorna ett sätt att skapa en ohelig konvergens, kanske finns motsvarande kyrkor redan i anti-London. Vad finns mer där, tro? Någon form av manifestation av Shub-Niggurath som någon av sekterna vill få hit till vanliga London? Mannen med gethuvud, kanske. Hans fysiska form. Kanske är det det Gresty vill? Släppa loss varelsen för att dels visa sig duktig inför Shub, dels kunna ha skydd mot resterna av Edwards' sekt.

Det kanske är den pusselbit som saknas. Shubsekten vill inte alls hämta hit varelsen; de vet inte ens att han finns där. Gresty har hittat informationen i helt andra källor. Kanske i drömmar.

Om jag vill blanda in Kungen i det här, så skulle man ju faktiskt kunna låta anti-London vara infekterat även av Carcosa? Så att om Gresty lyckas så är det inte bara mannen med gethuvud som kommer, utan också en variant av Främlingen, som kommer bakom honom…

Kommentera

Jag kände att jag började få svårt att ha överblick över alltihop, så jag testar att föra in lösa tankar och dra lite pilar mellan dem i Padlet. Det finns såklart andra verktyg, men Padlet var tillräckligt enkelt för min smak. Jag vill ju egentligen inte ha så många val vad gäller exakt hur mina lösa lappar ser ut; jag behöver bara blanka lappar och en canvas att lägga ut dem på. Det måste inte se ut som postitlappar eller index ca?s och det måste inte vara på en corkboard…

Nå; jag ska göra lite efterforskningar kring Brigid och Astarte tror jag. Men det känns som att det här börjar bli en lagom mumsig soppa för att bygga ett äventyr på. Jag funderar på ifall anti-London riskerar att röra till det för mycket; det blir ju då två olika semifiktiva städer men… Jag tröstar mig med att originalkampanjen inte direkt drog sig för att blanda ihop saker.

Also: det är coolt med semifiktiva städer. Det har jag tyckt ända sedan jag läste om Orq'with i serietidningen Doom Patrol…

Kommentera

Nu har jag varit upptagen med annat en stund, men jag borde återvända till det här.

Just nu funderar jag lite över hur kopplingen mellan Gresty och paret Quarrie ser ut.

Det allra tråkigaste alternativet, exakt det jag vill undvika, är ju att Gresty helt enkelt spiller bönorna och agerar expositionskvarn. Det är mycket mer tillfredsställande att pussla saker själv.

Det jag skulle vilja informera rollpersonerna om är alltså i princip att Quarries fru bor på Nugs gård i Severn valley.

Det de vet sedan tidigare är att Gresty tjänar "geten" (utan att de riktigt har någon koll på vilken get), att det finns en magiker vid namn Atkinson som är en gammal gubbe som är ute efter Quarries fru.

Just nu är min preliminära tanke att Gresty till att börja med är tillräckligt intressant i sig själv för att rollpersonerna ska börja utreda grejer när hans namn poppar upp. Framför allt när det dessutom börjar blandas in getter och konstiga kyrkor och grejer.

Här tänker jag att RP kan få uppgift om att Gresty har en sliten gammal dokumentportfölj, som han håller hårt i. Vittnen kan få berätta att de fått sig en avhyvling, kanske rentav en tjottablängare i plytet, om de någon gång försökt kolla över axeln när Gresty bläddrar bland sina papper. Att han har med sig den där portföljen överallt.

Och givetvis är den inte kvar, när RP hittar den lägenhet han nyligen flytt från.

Sedan skulle jag vilja förflytta rollpersonernas fokus från Gresty själv till hans portfölj, så att de i en hypotetisk situation där de måste välja vilken de ska lägga händerna på, väljer portföljen. Jag skulle gärna vilja att de relativt tidigt får veta att Gresty har ett brev av något slag från Atkinson eller kanske rentav från fru Quarrie. Eller båda. Hur får man veta att någon fått ett brev från någon an…

En granne. Som fått felaktigt levererad post, och överlämnat den till Gresty. Såklart.

Så så länge rollpersonerna besöker Grestys gamla krypin, så kan jag ge dem den informationen där.

Kanske kan man rentav låta grannen ha ett brev, som RP kan få. Men som inte innehåller något av värde utom hänvisning till ett tidigare brev. Så rollpersonerna fattar att det finns ett intressant brev.

Sen tänker jag att i värsta fall kan ju Gresty själv också råka försäga sig, ifall RP nu klantar sig och helt missar dokumentportföljen. Men då bör det nog finnas något slags pris inblandat, kanske att Atkinson hinner få förvarning om att RP är honom på spåren. Kanske kan RP får informationen från Gresty genom att höra honom genomföra något slags fjärrkommunikations-ritual? Där han i desperation ber Atkinson om hjälp?
        Last edited by krank; 27 March 2020, 11.50.

Kommentera

En tanke som just slog mig:

I del 1 hade vi Carcosa, i sig självt.

I del 2 har jag redan funderat på Anti-London, infekterat av Carcosa. Här kan de ju delvis smälta samman; Carcosa som ett slags Metropolis – Carcosa får inslag av engelsk arkitektur, medan Anti-London får drag av Carcosa.

I del 3 sedan, när rollpersonerna åker till Paris och sedan Milano, så kan ju Carcosa finnas även där. Det Carcosa rollersonerna ser, möter i sina drömmar antar egenskaper hos fler städer. Kanske också städer de inte ännu besökt – New York, Moskva, Bombay.

Carcosa kryper in i konstnärers drömvärld och via dem ut i verkligheten – överallt.

Jag vet inte om jag gör så i slutänden, men det känns som att del 2 och 3 ändå behöver något slags liksom stegring jämfört med del 1. Annars blir ju Carcosabesöket i slutet av bok 1 liksom klimax för hela kampanjen.
          Last edited by krank; 27 March 2020, 17.08.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
          Started by gabrielledebourg, 12 March 2020, 16.20
          12 responses
          650 visningar
          14 gillar
          Senaste inlägg Puckohue  
          Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
          27 responses
          437 visningar