Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Agency] Expertiser / undersökande färdigheter?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    [Agency] Expertiser / undersökande färdigheter?

    Vad är Agency? Man spelar agenter anställda av någon form av byrå för att undersöka brott, hot och mystiska händelser kopplade till ??????. Vad ?????? är varierar från kampanj till kampanj, och tillhandahålls till grundspelet i form av moduler.

    Tänk Arkiv X, BRPD, Monarch, Bureau of Control. Ungefär nutid.

    Ibland funderar jag på att leverera Agency som ett helt regellöst paket, som man behöver tillföra ett regelsystem till eller som man liksom hakar på sin existerande agentkampanj. Men jag tror att även om det helt klart kommer att kunna funka så, så vill jag nog leverera en variant av mitt regelsystem Krank med Agencys grundbok, för att det ska kännas lite mer komplett. Jag gillar produkter som inte kräver att man köper något.

    Men. Krank har ju expertiser, alltså motsvarande Gumshoes undersökande färdigheter ungefär. De är i princip binära och om du har rätt expertis när du undersöker en ledtråd så får du detaljerna om ledtråden, annars måste du uppsöka en expert. Begripligt?

    Iallafall, jag har skissat på en uppsättning expertiser till Agency. Detta blir alltså något slags grund, som man sedan kompletterar med typ 1–3 som är relaterade till ??????.
    • Administration, juridik och byråkrati
    • Bibliotek och arkiv
    • Rättsmedicin
    • Kriminalteknik (samla in fingeravtryck och sådant)
    • Psykologi
    • Ballistik och vapen
    • Teknik och datorer
    • Kulturer och subkulturer
    • Konst och design
    • Biologi och kemi
    • Språk och koder
    Någon som saknas? Någon som känns som att den aldrig kommer att användas? Något som borde brytas upp eller slås ihop ytterligare?
    Last edited by krank; 05 January 2020, 03.09.

    #2
    Synd att WRNU hatar vissa Unicode-tecken.
    Och ASCII-tecken.

    Annars hade de där frågetecknen kunnat visa en lite småsnygg effekt, typ som överstrukna censureringar.
    Last edited by krank; 05 January 2020, 03.13.

    Kommentera


      #3
      Spontant tycker jag inte att kriminalteknik hör hemma där, eftersom det låter som en praktisk färdighet för att samla in bevis, medan alla de andra är teoretiska färdigheter för att analysera bevisen.

      Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.

      Sedan saknar jag historia, geografi, religion, men det kanske du tänkt dig hör hemma inom Kulturer eller Konst?

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Spontant tycker jag inte att kriminalteknik hör hemma där, eftersom det låter som en praktisk färdighet för att samla in bevis, medan alla de andra är teoretiska färdigheter för att analysera bevisen.
        Hm, bra poäng. Jag hade nog tänkt mig det som att man skulle använda den lite som Sherlock Holmes, dvs uttyda saker ur skostorlekar och fingeravtryck, men nu när jag tänker efter borde nog det heta något annat isf och passar dessutom inte genren jättebra.

        Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.
        Det köper jag också, rakt av.

        Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
        Sedan saknar jag historia, geografi, religion, men det kanske du tänkt dig hör hemma inom Kulturer eller Konst?
        Nej, jag hade bara glömt dem. Jag funderar på om de ska vara separata eller typ ett större "SO-ämne". Jag lutar åt det senare.

        Kommentera


          #5
          Folklore, mysticism, ockultism, myter, legender osv.? Visserligen under Kulturer/subdito och Bibliotek kanske, men...

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Voldstagg13 Visa inlägg
            Folklore, mysticism, ockultism, myter, legender osv.? Visserligen under Kulturer/subdito och Bibliotek kanske, men...
            Jag funderade på flera av dem men valde nog bort dem eftersom jag tänkte att deras relevant i hög grad beror på vad man valt för X-modul, alltså vad det är man undersöker. Om man är typ BRPD är ju sånt superrelevant, kanske något mindre om man ska undersöka folk med psykiska krafter eller tidsresenärer.

            Kanske kan det gå in under SO-ämnes-paraplyt jag nämner ovan, tillsammans med religion och historia? Och brytas loss till egna expertiser när man har en modul som passar?

            Kommentera


              #7
              Bygger systemet eller äventyren på sociala skill checks? Typ, är det bara player skill att avgöra om någon ljuger, att övertala någon, att muta någon och så vidare, eller bör det finnas en färdighet för detta? Eller faller det in under "psykologi"?

              Typ, RP pratar med en SLP som ljuger för dem. Är det upp till spelarna att genomskåda lögnen baserat på SL:s minspel och/eller inkonsekventa saker som hen säger, eller finns det en expertis som tar hand om det?

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
                Bygger systemet eller äventyren på sociala skill checks? Typ, är det bara player skill att avgöra om någon ljuger, att övertala någon, att muta någon och så vidare, eller bör det finnas en färdighet för detta? Eller faller det in under "psykologi"?

                Typ, RP pratar med en SLP som ljuger för dem. Är det upp till spelarna att genomskåda lögnen baserat på SL:s minspel och/eller inkonsekventa saker som hen säger, eller finns det en expertis som tar hand om det?
                Jag brukar föredra player skill alla gånger, men jag har förstått att många inte gillar det. Så det är en av anledningarna till att jag lade in "Psykologi".

                Expertiserna är ju också graderade, så för en riktigt bra lögnare kanske det krävs att nån med 2 eller kanske t.om 3 (max) i expertisen observerar personen för att kunna se tecken på att personen kanske inte talar sanning helt och hållet.

                Lite så har jag resonerat hittills.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                  Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.
                  Om jag minns rätt är Bibliotek och arkiv en expertis från Kutulu. Den kanske var mer relevant då, men jag har alltid ränkt mig att den mer handlar om att navigera bibliotek och akrivs databaser (analoga som digitala). D.v.s. den typ av kunskap man efterfrågar från bibliotekarien (som väl inte vet mer än mig om biologi). På större bibliotek och arkivinstutioner (KB, Riksarkivet) kan jag lova att "fråga bibliotekarien" möjligtvis är det första steget av tio för att hitta det man letar efter.

                  Sen kan det förstås mycket väl vara så att det speltekniskt är rimligare att använda ämnesexpertis för att gräva fram information.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                    Om jag minns rätt är Bibliotek och arkiv en expertis från Kutulu. Den kanske var mer relevant då, men jag har alltid ränkt mig att den mer handlar om att navigera bibliotek och akrivs databaser (analoga som digitala). D.v.s. den typ av kunskap man efterfrågar från bibliotekarien (som väl inte vet mer än mig om biologi). På större bibliotek och arkivinstutioner (KB, Riksarkivet) kan jag lova att "fråga bibliotekarien" möjligtvis är det första steget av tio för att hitta det man letar efter.

                    Sen kan det förstås mycket väl vara så att det speltekniskt är rimligare att använda ämnesexpertis för att gräva fram information.
                    Ja, det beror ju lite på genren. I Cthulhu-baserade spel är det en relativt vanligt att rota i gamla arkiv och bibliotek för att hitta deras exemplar av De Vermis Mysteriis eller Unausprechlichen Kulten, men färdigheten kommer inte användas så mycket om rollpersonerna ägnar sig mer åt andra typer av aktiviteter.

                    Kommentera


                      #11
                      Ni har helt rätt; Bibliotek och arkiv kommer från Kutulu och är nog mer relevant där…

                      Jag skapade den här listan genom att i princip utgå från de som fanns i Kutulu och Rotsystem, och fundera litegrann. Jag plockar nog bort Bibliotek och arkiv från listan – inte för att man aldrig ska göra sånt i Agency, utan för att jag inte vill lägga fokus där. Valet av expertiser signalerar ju trots allt till SL vilken sorts ledtrådar hen ska lägga ut.

                      Kommentera


                        #12
                        En justerad lista blir alltså något i stil med:
                        • Administration, juridik och byråkrati
                        • Rättsmedicin
                        • Psykologi
                        • Ballistik och vapen
                        • Teknik och datorer
                        • Kulturer och subkulturer
                        • Konst och design
                        • Biologi och kemi
                        • Språk och koder
                        • Humaniora
                        Jag vet att "språk" skulle kunna räknas in i "humaniora" också, men tvekar lite inför att slå ihop dem. Listan är redan ganska kort.

                        Jag skulle kunna dela upp Humaniora. Jag skulle vilja ha ett samlingsnamn för "Administration, juridik och byråkrati". "Administration" kanske duger? Eller "Systemkunskap" kanske har rätt klang?

                        Jag skulle vilja få bort några "och", tror jag.

                        Jag funderade på att ha "Naturvetenskap" istället för "Biologi och kemi". Det överlappar väl visserligen lite med Rättsmedicin, men man kanske kan stå ut med det på samma sätt som att Språk bryts ut ur Humaniora…

                        Borde Rättsmedicin kanske vara Medicin, bara?

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

                          Jag funderade på flera av dem men valde nog bort dem eftersom jag tänkte att deras relevant i hög grad beror på vad man valt för X-modul, alltså vad det är man undersöker. Om man är typ BRPD är ju sånt superrelevant, kanske något mindre om man ska undersöka folk med psykiska krafter eller tidsresenärer.

                          Kanske kan det gå in under SO-ämnes-paraplyt jag nämner ovan, tillsammans med religion och historia? Och brytas loss till egna expertiser när man har en modul som passar?
                          Med skräddarsydda moduler verkar expertiser helt rätt, nämna i grundboken att det är så det delas upp i modulerna. Bra tänkt. Fast utan regler kanske du inte behöver en grundbok, bara fristående moduler med kort sammanfattning om grundtanken och tyngd på hur varje undersökande 'agency' fungerar, unikt för den.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av Voldstagg13 Visa inlägg
                            Bra tänkt. Fast utan regler kanske du inte behöver en grundbok, bara fristående moduler med kort sammanfattning om grundtanken och tyngd på hur varje undersökande 'agency' fungerar, unikt för den.
                            Nja, jag vet att de flesta rollspel nog funkar så, men det tycker ju jag är en svaghet, en brist. Nästan inga rollspel ger någon ordentlig hjälp till SL – hur man förbereder äventyr, hur man strukturerar äventyr så att de blir spelbara och intressanta och innehåller player skill och meningsfulla val och inte känns för rälsade. Hur man metasnackar för en bra upplevelse, hur man bygger återanvändbara SLP:er. Hur man börjar bygga ett äventyr när man inte har någon inspiration eller några idéer.

                            De flesta spel jag läst brukar ha typ… några stycken kanske om känsla och tema, några äventyrsfrön, om man har tur kanske lite bludder om dramatiska kurvor. Resten förväntas man som SL redan ha och kunna bygga ihop utan vidare instruktioner. Och det kan säkert många, men jag har alltid tyckt att den biten är jättesvår och jag är varken intresserad av eller speciellt sugen på impro.

                            Jag brukar säga att mitt ideal är att ha en "motor", en mekanism, som jag som SL kan gå in i helt utan inspiration och komma ut ur på andra sidan med något som är fullt spelbart och som spelarna kommer tycka är spännande och intressant att utforska och utreda. Och som jag som SL helst blivit inspirerad av medan jag byggt det.


                            Agencys grundbok kommer till den absolut största majoriteten att bestå av sådant: konkreta, hjälpsamma tipsoch tekniker/mekaniker för hur SL kan skapa utrednings-äventyr som spelarna kan ta sig igenom.

                            Såhär ser outlinen ut just nu; den kommer att fyllas på allt eftersom.

                            Sedan lägger respektive modul helt enkelt till The Weird (arbetsnamn), alltså det som är märkligt. Superkrafter eller aliens eller så. Med fokus på hur just dessa kan ge upphov till ledtrådar, mysterier, platser och aktörer som passar in i de tekniker och strukturer SL fått i grundboken.



                            I min spelstil är ju reglerna den allra oviktigaste delen av det vi håller på med kring bordet. Det är inte för att läsa sådana jag köper grundböcker, utan för att lära mig hur man spelleder, kunna nå den punkt där jag känner att jag är bekväm i att sätta ihop mina egna äventyr och köra. Jag brukar nästan alltid bara hoppa över regelkapitlen själv.
                            Last edited by krank; 05 January 2020, 18.58.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                              En justerad lista blir alltså något i stil med:
                              • Administration, juridik och byråkrati
                              • Rättsmedicin
                              • Psykologi
                              • Ballistik och vapen
                              • Teknik och datorer
                              • Kulturer och subkulturer
                              • Konst och design
                              • Biologi och kemi
                              • Språk och koder
                              • Humaniora
                              Jag vet att "språk" skulle kunna räknas in i "humaniora" också, men tvekar lite inför att slå ihop dem. Listan är redan ganska kort.

                              Jag skulle kunna dela upp Humaniora. Jag skulle vilja ha ett samlingsnamn för "Administration, juridik och byråkrati". "Administration" kanske duger? Eller "Systemkunskap" kanske har rätt klang?

                              Jag skulle vilja få bort några "och", tror jag.

                              Jag funderade på att ha "Naturvetenskap" istället för "Biologi och kemi". Det överlappar väl visserligen lite med Rättsmedicin, men man kanske kan stå ut med det på samma sätt som att Språk bryts ut ur Humaniora…

                              Borde Rättsmedicin kanske vara Medicin, bara?
                              Tycker det ser bra ut, men vad sägs om en Fysik och Matematik?

                              När jag tänker efter är det kanske inte jättevanligt med sådana ledtrådar iofs.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                              27 responses
                              433 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                              15 responses
                              494 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by krank, 30 March 2020, 18.07
                              5 responses
                              111 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg DeBracy
                              av DeBracy
                               
                              Started by Gurgeh, 31 March 2020, 11.00
                              12 responses
                              417 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg crilloan  
                              Started by Gamiel, 03 April 2020, 18.54
                              10 responses
                              291 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Lupus Maximus  
                              Started by Mekanurg, Igår, 20.10
                              0 responses
                              91 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by bortom12e, 01 April 2020, 15.17
                              13 responses
                              327 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Thanuir
                              av Thanuir
                               
                              Started by CapnZapp, 27 February 2020, 21.03
                              15 responses
                              545 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg DeBracy
                              av DeBracy
                               
                              Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.26
                              5 responses
                              157 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Lupus Maximus  
                              Started by Rymdskeppet, 03 April 2020, 10.50
                              24 responses
                              532 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Äventyr  
                              Arbetar …
                              X