Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Agency] Konsten att avsluta en undersökningsfokuserad kampanj

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Jag tycker det här är en skitbra tråd och har inte så mycket att tillföra, men jag undrar om ”otillfredsställelsen” med slut är mer något SL upplever och är rädd för än spelarna? Kan inte komma på ett enda kampanj-avslut som jag upplevt som ”meh” som spelare, och då har det varit slutstrider, Tatters och massa annat. Menar så klart inte att man inte ska försöka gräva i hur man gör bättre slut, bara att det kanske handlar om att förbättra något redan bra, snarare än att rädda något som brukar bli kass?
    För min del handlar det nog om att jag är så extremt ovan vid att kampanjer överhuvudtaget "tar slut" på annat sätt än genom att man glider isär och slutar spela ihop och allt bara rinner ut i sanden.

De få gånger kampanjer verkligen tagit slut och haft ett avslut så har det för mig varit genom slutstrider.

Så jag blir lite villrådig och försöker – min vana trogen – jobba igenom min villrådighet genom att försöka spalta upp och skapa mönster och planera =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
      Det stora avslöjandet är svårare. Så lätt att spelarna inte tycker det är lika ball som SL eller att de räknade ut det för tio spelpass sen.
      Frågan är då om inte kampanjen skulle ha avslutats där för tio spelpass sedan. Om kampanjen handlade om att Avslöja en Stor Hemlighet och spelarna avslöjat den, så¨tycker jag att det känns som att det är typ där avslutet borde ligga.

Kan man tänka sig att man i det läget helt enkelt som SL bör försöka skapa max ett scenario till, som fokuserar på att knyta ihop alla andra trådar samt på hur rollpersonerna nu hanterar sin nyfunna kunskap?

Jag är lite inne på det, att om man har "Det Stora Mysteriet" som central kampanjgrej så är det kanske egentligen inte Avslöjandet som blir det som avslutar det hela, utan vad man egentligen väljer att göra med det – vilka konsekvenser avslöjandet får, så att säga.

Eller så är det bara jag som har svårt att släppa de episka skeendena som klimax; jag har svårt att tänka mig att det skulle vara tillräckligt klimaktiskt att bara just få Avslöjandet. Att det dyker upp ny information i min hjärna är något väldigt personligt; det påverkar inte nödvändigtvis världen i stort – kan det fortfarande kännas som ett slut?

Jag vet inte…

En fundering kring löften: Kan man kommunicera i spelgruppen kring det? Kan man prata om vad man vill att kampanjen ska utmynna i, utan att det känns som en spoiler? Jag tänker inte att man snackar det specifika, men kanske snarare att SL säger redan innan man börjar spela att "OK, tanken är att ni ska undersöka det här centrala mysteriet. När ni hittat lösningen på det så tänker jag att kampanjens slut är ganska nära; vi knyter ihop det sista och sen ser vi hur världen förändrats och ifall vi vill påbörja en ny kampanj i det eventuellt ändrade landskapet". Kan det funka? Sätta förväntningarna redan från början?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
      Started by zonk, 25 January 2020, 14.20
      17 responses
      347 visningar
      3 gillar
      Senaste inlägg Pansarsvinet  
      Started by Caligo, Idag, 09.01
      2 responses
      80 visningar