Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WRNUs rollspelsmakarkalender 2019

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    WRNUs rollspelsmakarkalender 2019

    Jag kom på en skojjig idé som jag skulle vilja testa. Förr i tiden brukade det, om minnet inte sviker, finnas en julkalender på wrnu. Jag skulle vilja starta upp den traditionen igen. Denna gång lite spontant crowdsourcat och med lite lösa tyglar.

    Så alright, here's the thing:
    • Tillsammans strävar vi efter att öppna en lucka per dag fram till julafton.
    • Det finns ingen gräns för hur många luckor som kan öppnas på samma dag. Det kan finnas flera luckor med samma siffra.
    • Man "öppnar en lucka" genom att posta ett inlägg.
    • I inlägget ska följande finnas med:
      • En kort beskrivning av vad som finns på utsidan av luckan, förutom siffran.
      • Valfritt: ett julrim relaterat till innehållet.
      • Ett innehåll.
    • Innehållet ska vara något man skapat till något rollspel. Eller det kan ju vara ett rollspel också, om man hunnit bygga ett. Det kan vara en husregel man just kom på, en SLP som kan slängas in någonstans, det kan vara ett vapen med stats, en ny klass till D&D, en ny bakgrund till Rotsystem, en mini-dungeon, en häftig organisation, ett äventyrsfrö, en inspirerande mening eller nästan vad som helst som faller under kategorin "skapande" och "rollspel".
    • Skulle vi som kollektiv missa en dag så gör det inte jättemycket, men om man är den förste som postar något nästföljande dag så är det helt OK att numrera sitt inlägg retroaktivt.
    Känns det här som en grej vi skulle kunna testa, tror ni? Det finns ju så himla mycket kreativitet på det här forumet. Och jag tänker att när det faktiskt inte måste vara något stort eller ens "färdigt" man presenterar så bör det väl gå?

    Jag ska samla mig lite och se om jag kan öppna åtminstone lucka 1 retroaktivt, men om nån hinner före är jag inte den som är den…

    #2
    OK; jag gör det lätt för mig – klockan är trots allt snart 23 och jag vill gärna ge oss alla en clean slate och känslan av att vara ikapp i morgon. Jag öppnar Lucka 1 och 2 samtidigt.

    På utsidan av luckorna syns en snötäckt timrad stuga, men något är fel – upp genom snön sträcker sig tjocka, svarta rötter som blockerar dörren och fönstren. Luckorna är två av de övervuxna fönstren; dörren kanske är en kommande lucka.

    Under lucka 1 finns Laban, en SLP från ett kommande Rotsystem-äventyr.

    Laban.png

    Namn/alias: Laban
    Sysselsättning: Student / dansare
    Kön: Cisman
    Sexualitet: Asexuell
    Utseende: Lång och lite rund, hockeyfrilla med lång hästsvans där bak. Latino. Jeans och vitt linne.
    SL-instruktion: Var stressad. Flåsa lite när du talar. Spänn axlarna. Andas in kraftigt mellan meningar. Hoppa med ena benet när du sitter ner.
    Mål: Dra ut på studierna så länge föräldrarna betalar, fokusera på dansandet och klubblivet under tiden.
    Rädsla: Göra bort sig.



    I lucka 2 finns Sarnai, en annan SLP från ett annat kommande äventyr:

    Sarnai.png

    Namn/alias: Sarnai
    Sysselsättning: Mjukvarudesigner
    Kön: Ciskvinna
    Sexualitet: Bi
    Utseende: Brunt hår, lugg. Ser trött och lite fårad ut. Har cybernetisk ryggrad. Vit, solbränd hud.
    SL-instruktion: Tala lågt, men med eftertryck. Var en smula böjd i ryggen, men spänd. Titta intensivt på folk genom lugg. Lita inte på folk; framför allt inte folk som kanske är anställda av Pelopia (hennes exfru).
    Mål: Bli stark och självständig. Bygga ett eget liv.
    Rädsla: Bli trampad på. Spendera resten av livet ensam.

    Kommentera


      #3
      Lucka 3: På utsidan av luckan finns det en fin julstjärna omgiven av snö. Men vid närmre eftertanke ser stjärnan ut som ett pentagram... Innanför luckan finns det en pamflett som kan skrivas ut och sedan vikas till tre sidor för att ha en hel dungeon i en pamflett: https://www.dropbox.com/s/cd1klifvkq...illan.pdf?dl=0
      Last edited by God45; 03 December 2019, 01.21.

      Kommentera


        #4
        Lucka 4: Det finns en bild av ett litet leksaks nöjesfält på luckan. När luckan öppnas finns där ett dungeon rum:

        100 mumifierade råttor står på ett miniatyr nöjesfält med små pariserhjul, berg och dalbanor och andra karuseller. Råttorna kan tala. Råttorna är ledsna för att deras karuseller inte går. Det finns stora vevar för att driva karusellerna. Om karaktärerna vevar så att karusellerna går blir mumieråttorna glada och åker dem ett tag. Råttorna kommer sedan komma och ge karaktärerna guld för att fortsätta veva. Om de står och vevar ett tag kommer råttorna ge dem 1000 guld. Sedan är råttorna nöjda.

        Om karaktärerna på något sätt är elaka mot mumieråttorna kommer de fly och sedan varna monster i andra rum i templet att spelarkaraktärerna kommer/sprida elaka lögner om karaktärerna. Råttorna kan inte slåss och har bara en livspoäng var.

        Kommentera


          #5
          Också lucka 4: Dörren på den tidigare nämnda stugan.

          Innanför luckan döljer sig TOMTAR PÅ LOFTET, ett äventyrsfrö till Rotsystem eller valfritt cyberpunkspel.

          En robottomte av det slag som brukar sitta i köpcentra och fråga barn vad de vill ha i julklapp hittas sönderslagen och nedsprejad. När den undersöks närmare visar det sig att den förutom den vanliga positronhjärnan med svag AI inuti, så har den dessutom en människohjärna inkopplad i ett avancerat livsuppehållande system som fortfarande är igång. Hjärnan har inte haft någon kontroll över kroppen, men har fått sinnesintryck från allt den gjort.

          Hjärnan lever fortfarande, men sinnet i den är fullständigt vansinnigt.

          Vem är det som placerats i tomten? Varför? Något slags tortyr? En kink som gått fel? Vem har slagit sönder tomten, och varför? Har de två med varandra att göra?
          Last edited by krank; 04 December 2019, 18.31.

          Kommentera


            #6
            Jag har gjort tre luckor! Fast var och en av dom tog urmycket tid.
            Gav dom egna trådar här:Det finns en kvar men den har jag inte gjort än! Den kommer heta "Aj, skada!"

            Kommentera


              #7
              Jag öppnar Lucka 5, vars framsida är helt vit – is täckt av snöstorm.

              Det är ett äventyrsfrö som kan funka till lite av varje – Kutulu om man är villig att köra lite kontrafaktisk historia, kanske Chock om man vill köra i modern tid.

              Rollpersonerna, erfarna mysterielösare, anlitas för att undersöka vraket efter HMS Terror. Det visar sig att Terror och dess syskon Erebus var på uppdrag att undersöka vissa magnetiska anomalier i norra kanada. Anomalierna var i själva verket… Ja, ni kan nog tänka er. Något mystiskt och monstruöst. Kanske fortplantade sig de magnetiska vibrationerna i skeppens besättning och i skeppen själva, och ledde till deras förlisning och till vansinne med tillhörande kannibalism. Rollpersonerna behöver först och främst försöka pussla ihop vittnesmål, loggböcker och nedtystade skandaler, och sedan själva utröna var skeppen befinner sig och där hitta ett sätt att neutralisera anomalierna.

              (Det kan säkert finnas äventyr på det här temat redan. Ursäkta, isf)

              Kommentera


                #8
                Jag öppnar lucka 6, på vars framsida vi ser en skurk i mörk dräkt sväva över Rosenhills bank.



                Det är Bertram Snell, alias Ugglan, en skurk till Handbok för superhjältar - rollspelet.

                Grund 3, Strid +2, Teknik +2, Idrott +1 Stryktålighet 10
                Krafterna Flyga 1, Kontrollera djur 2, Energistråle 1 (1t6)
                SL-instruktion: Bertram har lite gnällig röst och gillar att vara dramatisk, talar om sig själv som Ugglan i tredje person

                Bertram använder sin tekniska kompetens och sin förmåga att kontrollera djur för att göra 2-3 stötar i varje stad, och sedan dra vidare innan han blir upptäckt. I Rosenhill har han luskat ut att djurskötarna Rex, Iris och Igge på djurparken nyligen har gått med i ett ganska radikalt nätverk för djurvänner. Genom att hota att avslöja det här för deras arbetsgivare har Bertram lyckats pressa dem till att samarbeta med honom för hans första stöt.

                De lämnade helt enkelt en väg in i schimpansernas inhägnad öppen så att Bertram kunde ta sig in, ta kontroll över några av dem, och sedan låta dem bryta sig in på Rosenhills Sparbank och stjäla en hel del pengar och värdesaker! Bertram slog ut larm och störde övervakningskameror, så de enda ordentliga spår som finns från rånet är lite aphår och en luddiga övervakningsbilder på små mörka figurer.

                Bertram är intresserad av att göra ett par stötar till, men Rex, Iris och Igge är tveksamma. De vill dock få ihop nog med kapital för att kunna skicka iväg djur från djurparken till återanpassningsanläggningar där de kan få hjälp att återgå till naturliga hemvister.

                (Bilden framgooglad från DeviantArt)

                Kommentera


                  #9
                  Lucka sju är gjord av barkpapyrus och dekorerad med formlinjer som bildar allt från flintlåspistoler till lanternor. När vi öppnar den hittar vi en samling utökade tabeller för startutrustning till Travellers on a Red Road!

                  Kommentera


                    #10
                    Lucka 8 är ett förstoringsglas som ligger i snön. Det leder fotspår till glaset, men inte därifrån.

                    (En sak jag upptäckt när jag försökt vara kreativ multipla gånger på kort tid såhär, är hur mycket jag får kämpa mot mina filter. "Men tänk om det här inte är tillräckligt originellt", "tänk om det är tråkigt", "den här idén är ju inte så julig" etc. Men vad är egentligen the stakes här? Vad gör det, om ett äventyrsfrö redan gjorts en massa gånger? Ingenting, that's what. Jag avslöjas som en person som inte läst alla äventyr som någonsin skrivits. *big shock*)

                    Så okej, en äventyrsidé som anföll mig igår och ville bli nedskriven innan jag fick tänka på annat:

                    Man upptäcker att en seriemördare är lös. Samma väldigt specifika ritualistiska tillvägagångssätt har använts på ett antal personer. Rollpersonerna, välkända experter på ockulta grejer och mysterier, kallas in som experter för att leda utredningen.

                    Spoiler: 
                    Först visar det sig att samma modus operandi använts tidigare, för typ 20 år sedan, eller 10, vad som nu känns lämpligt. Och 20 år innan dess. Och 20 år innan dess. Och 20 år innan dess. Det kan omöjligt vara samma mördare, men de måste ju hänga ihop?

                    Vid närmare undersökningar av de gamla fallen visar det sig att det finns ögonvittnesskildringar och annat som tyder på att en av rollpersonerna utfört mordet. I ungefär den ålder rollpersonen är nu. Bevis för de andra rollpersonernas närvaro dyker, efter vidare undersökningar, också upp.

                    Är rollpersonerna i själva verket odödliga med minnesförlust? Men de har ju barndomsminnen och barndomsvännen och föräldrar? Är det något slags tidsrese-grej? Men varför skulle rollpersonerna mörda de här personerna?

                    …så långt kom jag inte i mina funderingar att jag har svar på de frågorna; jag kände mest för att skriva något slags tidstwist-dobbelganger-scenarioidé.

                    Kommentera


                      #11
                      Lucka 9 är några barn ca 11-15 år som tittar in i en grottöppning som det kommer ett grönt ljus ur. De har kläder från ca 1920 på sig. Deras ögon är vilt uppspärrade och det rinner svart klet från dem ner längs deras kinder.

                      Husregler till Kutulu för att göra unga rollpersoner (ca 11-15 år):
                      • Fundera på i vilket sammanhang rollpersonen är uppväxt. Kanske är det någon förälders eller mentors sysselsättning som varit tongivande för vad rollpersonen lärt sig?
                      • Egenskaper köps för 10 poäng istället för 13.
                      • Expertiser köps för 3 poäng istället för 10.

                      Kommentera


                        #12
                        Också bakom Lucka 9 finner vi Galeta, från mitt kommande äventyr En Knytnäve Av Stål till Mutant 2089. Galeta är ledare för den fruktade Mutantmaffian, vilka kontrollerar slummen i ett framtida Barcelona. Galeta styr Mutantmaffian med järnhand och är en av Barcelonas mest fruktade invånare. Det sägs att det inte finns ett brott som han inte har begått, och det är sedan länge omöjligt att räkna alla liv han tagit. Låt oss hålla tummarna att några rollpersoner snart kommer att sätta käppar i hjulet för hans verksamhet...

                        galeta.jpg

                        Kommentera


                          #13
                          Lucka 11 föreställer en glänta där solen skiner på en tjärn med kristallklart vatten.

                          I luckan möter vi alven Alen som håller i en benflöjt och stirrar koncentrerat ned i skålen med vatten som vi känner igen från luckans utsida.

                          Karaktärsdrag:
                          Samlar på musik: 2 + t6 - t6. Vid frestelser på denna punkt är det troligt att Alen kan gå långt för att bejaka den musikaliska känsla som strömmar genom honnom.
                          Ärelystnad: -4 +t6 - t6. Vid värde under noll, tappar Alen tålamodet med den ärelystna personen
                          Ljsspel: 0 +t6 -t6. Kan försjunka i egna tankar vid vackert ljusspel, särskilt som uppstår i vatten.

                          Kommentera


                            #14
                            Lucka 10 är en bild på en mikrofon omgiven av tärningar i olika färger och valörer. Bakom den luckan döljer sig en länk till https://rpgcasts.com

                            Kommentera


                              #15
                              Lucka 12 är en bild på ett luciatåg med en kärnreaktor i bakgrunden. När luckan öppnas förändras bilden: reaktorn brinner och luciatågets medlemmar är täckta av bölder och halvt förruttnade.

                              Det här är en superskurk till din superhjältekampanj. Lucclear (uttalas Lus-kler, för maximal förvirring) leder ett tåg av vandöda tärnor och stjärngossar som skjuter blixtar med sina stjärnstavar. Lucclear själv är superstark, kan väcka liv i sina undersåtar varje gång de dött, och kan skjuta laser från ljuskronan.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Monokel, 15 January 2020, 21.43
                              34 responses
                              577 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg luddwig
                              av luddwig
                               
                              Started by pingas, Igår, 13.52
                              13 responses
                              267 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg entomophobiac  
                              Started by Bifur, Idag, 13.00
                              3 responses
                              43 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Voldstagg13, 07 January 2020, 11.02
                              27 responses
                              691 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg dancodan  
                              Started by entomophobiac, 16 January 2020, 13.18
                              37 responses
                              1.284 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Gnosis
                              av Gnosis
                               
                              Started by Henke, 17 January 2020, 12.07
                              18 responses
                              536 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by krank, 15 January 2020, 21.38
                              6 responses
                              152 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Henke
                              av Henke
                               
                              Started by Monokel, 15 January 2020, 21.31
                              31 responses
                              479 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                              168 responses
                              6.732 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by krank, 16 January 2020, 20.10
                              9 responses
                              163 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Arbetar …
                              X