Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blorb—Nässes definition

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #76
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

    Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

    Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
    Jag vet inte om jag helt håller med.

    Många av de svar som 2097 ger på mina specifika frågor pekar just på att det i hennes bild skall finnas stöd i 1-sanningar (främst skriven text) eller 2-sanningar (tabeller etc) eller också finns det inte. Blorb-modellen som jag upplever den är uppbyggd på att saker som kan ha verklig effekt på storyn behöver ha skrivits ned i någon form i förväg annars skall det inte finnas.

    Väldigt många av de frågor och funderingar som jag får av mina kreativa spelare när vi spelar är sådana som åtminstone jag inte har funderat över innan och som jag får höfta eller slumpa on the fly. "Kan jag jaga ett djur som kan ge mig lite extra status när jag tar det till byn?", "Jag vill starta en eldsvåda som inte riskerar bränna ned hela staden, finns det något bra ställe?" "Finns det någon i mitt handelshus som har annorlunda sexuella böjleser?", "Jag ger den här personen som är nummer tre i den här fraktionen det här storslagna erbjudanted för att göra det här åt mig", "Finns det Soleld i lasten på det här random skeppet som vi kapade?", "Var är det lämpligast att ställa upp sina trupper för att förhala fiendens frammarch mot staden?", "Hur stor är efterfrågan på vara X i land Y?".

    Den skala som jag tycker om att rollspela på, maktkamp mellan grupperingar på en kontinent, gör att mängden material som jag behöver förbereda för att vara ens hyfsat förberedd skulle vara jämförbart med King James bibel.

    Kommentera


      #77
      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

      Men det är ju exakt detta vi pratar om! :) Hur ser din realtionskarta ut? Vilka redskap använder du för att avgöra vem som vet vad, när?
      Ja, men min dokumentation runt det är några A4 och 99,9% av det som finns existerar bara i mitt huvud. Varje fraktion är beskriven med kanske 5 rader och 10 namn fast de är hundatals individer etc.

      Kommentera


        #78
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

        Det känns som att det föreligger något slags missförstånd om vad blorb är eller hur blorbigt spel ser ut. Naturligtvis är det ingen som efterfrågar "slumptabeller för alla tänkbara förutsättningar". Men hur agerar gruppering X under hot? Hur stor chans är det att de får upp spåret av RP? Etc.

        Det är just "regler/principer och slumptabeller som stöd" som avses här.
        Fast att skriva hur en gruppering reagerar på hot i preppen kan man absolut göra . Men det är ju bara en sak som RP kan göra mot den grupperingen, det känns som att jag inte har tid att skriva hur alla skall reagera i förhand i varje enskild situation . Jag skriver väl snarare ner en känsla kring grupperingen och vad de har för mål. Utifrån de förutsättningarna improviserar jag dess reaktion.

        PS: Insåg att jag ju ofta slumpar vissa delar i reaktionen (fattar de vem som agerat mot dem ex.), men använder nog snarast en allmän reaktionstabell för alla grupperingar. Men det är väl iofs någon form av nivå 2 sanning.
        Last edited by Swedish Chef; 03 December 2019, 09.18.

        Kommentera


          #79
          Sen vill jag bara säga så här det finns massa bra grejer i blorbmanifestet. Vissa verkar vara emot det av princip, det är inte jag. Jag försöker snarare komma på saker jag kan stjäla av det för att förbättra min SL kunskap. Om jag verkar kritisk är det för att jag vill komma åt teknikerna så att jag kan stjäla dem.

          Kommentera


            #80
            Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
            Sen vill jag bara säga så här det finns massa bra grejer i blorbmanifestet. Vissa verkar vara emot det av princip, det är inte jag. Jag försöker snarare komma på saker jag kan stjäla av det för att förbättra min SL kunskap. Om jag verkar kritisk är det för att jag vill komma åt teknikerna så att jag kan stjäla dem.
            Ja, jag vill gärna hålla med om detta också. Jag tycker absolut att blorb i sig är bra. Det är ett bra verktyg i spelledarverktygslådan. Men det är inte hela lådan.

            Kommentera


              #81
              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
              Sen vill jag bara säga så här det finns massa bra grejer i blorbmanifestet. Vissa verkar vara emot det av princip, det är inte jag. Jag försöker snarare komma på saker jag kan stjäla av det för att förbättra min SL kunskap. Om jag verkar kritisk är det för att jag vill komma åt teknikerna så att jag kan stjäla dem.
              Vill bara understryka att jag absolut inte är en av dem som är emot blorb av princip, så att ingen tror att jag sitter och argumenterar mot blorb. Det är inte alls det jag försöker göra! Jag intresserad av hur blorb fungerar, dels för att det är så annorlunda mot hur jag själv brukar spela och dels av de anledningar som Swedish Chef nämner. Och framförallt försöker jag förstå vilken sorts spel som egentligen går att spela 100 % blorbigt.

              Kommentera


                #82
                Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg
                I 2097:s blorb är ju hela poängen att det ska stå i boken/papprena annars är det inte på riktigt. Det innebär ju att förutsättningarna är bestämda på förhand.
                Nja, bara om det föreligger konkreta hot mot RPs liv och hälsa.

                Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg
                Pratar du om blorb eller blorbiga inslag i spel nu? Om det bara är det senare så är vi helt överens, men om det är det förra så får jag inte ihop det hela.
                Jag menar att vi bara kan ta ett steg i taget. Det steget behöver inte ta oss hela vägen, men det är en bit på vägen. Jag tror att det är viktigt att ta med sig att det är så blorbar byggs. Det går inte att ta höjd för allt. Man bygger ut successivt. Blorben består helt enkelt av så många blorbiga inslag som du känner att du behöver. Då är du framme.

                Kommentera


                  #83
                  Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

                  "Men hur agerar gruppering X under hot?" är inte en så enkel fråga som det kan verka. Hur agerar de under hot från gruppering Y? Från rollpersonerna? Från rollpersonerna och Y om de allierar sig? Från gruppering Z? Om gruppering Y hotar dem tidigt i kampanjen? Sent? Om de är allierade med rollpersonerna men hotas av en allians bestående av Y och Z? Helt plötsligt har man femtioelva olika utfall bara för olika typer av hot. Sedan ska man ha liknande tabeller för handelsförslag, alliansförslag, spåra RP, etc, plus att det sannolikt kommer att dyka upp massor av situationer som du som SL aldrig kunnat föreställa dig. I slutänden blir det förmodligen ändå en rimlighetsbedömning och olika ad hoc-reaktioner eller ett spelpass där 80% går åt till att sitta och slå i ett tjockt tabellhäfte.
                  Nu hänger jag inte med. Varför ska du ha allt detta? Ja, känner du att du behöver det så är det ju bra att sätta igång med det känns mest som att drar drar ditt argument in absurdum för att försöka hamra in en poäng som jag till att börja med inte håller med. Backa typ 1000 steg så kan vi vara konstruktiva. jag menar, om SL aldrig kan föreställa sig det så är det väl lite onödigt att avkräva det av henne?

                  Kommentera


                    #84
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    Jag menar att vi bara kan ta ett steg i taget. Det steget behöver inte ta oss hela vägen, men det är en bit på vägen. Jag tror att det är viktigt att ta med sig att det är så blorbar byggs. Det går inte att ta höjd för allt. Man bygger ut successivt. Blorben består helt enkelt av så många blorbiga inslag som du känner att du behöver. Då är du framme.
                    Tycker att du tummar rätt mycket på 2097:s definition där, men nu förstår jag i alla fall vad det är du pratar om! Vilket jag skulle kalla "blorbiga inslag" snarare än "blorb", utifrån definitionerna i början av tråden.

                    Backa typ 1000 steg så kan vi vara konstruktiva. jag menar, om SL aldrig kan föreställa sig det så är det väl lite onödigt att avkräva det av henne?
                    Återigen, 2097 trycker ju på behovet av att undvika 3-sanningar i möjligaste mån. Om man försöker följa det så hamnar man i Rangertheman:s exempel. Det är väl lite det som är poängen som vi undrar över - blir det inte en massa problem om man försöker följa blorbdefinitionen?

                    Sen har exempelvis 2097 tryckt på att inte ens hon spelar 100 % blorbigt utan att det mer är ett ideal att sträva mot. Och jag tror att många av oss som inte blorbar och har frågor om blorbande blir lite förvirrade av de problem som uppstår om man skulle spela 100 % blorbigt. Känns som att vi missförstår varandra där - Måns pratar om ett blorbigt men inte 100 % blorbigt spel medan exempelvis jag pratar om hur ett 100 % blorbigt spel skulle fungera.

                    Kommentera


                      #85
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      Varför ska du ha allt detta?
                      Jag tror att det handlar om att bli bekant och bekväm med själva definitionen. Från Nässes första inlägg i tråden:

                      Spel/ spelpass/ äventyr som är blorbiga undviker SLs godtycke i allt som är viktigt för spelet.
                      Att SL:s godtycke ska elimineras är en knäckfråga för mig, och för några andra som är vana att spela rollspel på det "gamla vanliga sättet". Hur uppnår vi det om inte genom miljoner regler?

                      Men diskussionen verkar ha landat mer i att godtycket inte ska elimineras till varje pris utan att det absolut kan finnas behov av godtycklighet men att SL bör ha verktyg för att i så långt det är möjligt undvika detta. Vilket för mig är mycket rimligare, men vilket försvagar "renheten" i definitionen av en blorb.

                      /M
                      Last edited by Magnus Seter; 03 December 2019, 10.30.

                      Kommentera


                        #86
                        Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                        Men diskussionen verkar ha landat mer i att godtycket inte ska elimineras till varje pris utan att det absolut kan finnas behov av godtycklighet men att SL bör ha verktyg för att i så långt det är möjligt undvika detta. Vilket för mig är mycket rimligare, men vilket försvagar "renheten" i definitionen av en blorb.

                        /M
                        I dagsläget upplever jag att blorb inte är ett särskilt rent koncept. Det gör det dock inte dåligt, bara lite smalare och svårare att greppa – för mig iaf.

                        De finns framför allt två "icke-rena" aspekter som jag har uppfattat det. Den första är just att spelledarens
                        ska
                        minimeras,
                        men av praktiska skäl kan det ju aldrig
                        elimineras. Den andra är att spelvärldens vederhäftighet är i fokus och mekaniken är helig – men bara från spelledarens håll, inte för rollpersonerna

                        Ovanstående är bara min tolkning, men det gör att jag upplever att det egentligen handlar mer om en spelstil än om en ren rollspelsegenskap. Jag förstår att det kan uppfattas som en kontroversiell eller förringande uppfattning – det är dock inte alls min avsikt att trampa på blorben. Jag försöker mest att förstå och få möjlighet att reda ut mina eventuella missförstånd.

                        Kommentera


                          #87
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                          Nu hänger jag inte med. Varför ska du ha allt detta? Ja, känner du att du behöver det så är det ju bra att sätta igång med det känns mest som att drar drar ditt argument in absurdum för att försöka hamra in en poäng som jag till att börja med inte håller med. Backa typ 1000 steg så kan vi vara konstruktiva. jag menar, om SL aldrig kan föreställa sig det så är det väl lite onödigt att avkräva det av henne?
                          Fast den poäng som jag upplever förs fram i samtal runt detta tycker jag alltid landar i "är det relevant och inte preppat så säg nej". Kistan är tom. Det finns ingen mossa.

                          Jag har frågat dessa frågor flera gånger och det är så jag upplever det.

                          Kommentera


                            #88
                            Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                            Väldigt många av de frågor och funderingar som jag får av mina kreativa spelare när vi spelar är sådana som åtminstone jag inte har funderat över innan och som jag får höfta eller slumpa on the fly. "Kan jag jaga ett djur som kan ge mig lite extra status när jag tar det till byn?", "Jag vill starta en eldsvåda som inte riskerar bränna ned hela staden, finns det något bra ställe?" "Finns det någon i mitt handelshus som har annorlunda sexuella böjleser?", "Jag ger den här personen som är nummer tre i den här fraktionen det här storslagna erbjudanted för att göra det här åt mig", "Finns det Soleld i lasten på det här random skeppet som vi kapade?", "Var är det lämpligast att ställa upp sina trupper för att förhala fiendens frammarch mot staden?", "Hur stor är efterfrågan på vara X i land Y?".
                            Grejen är att vi har regler för dom där sakerna, många av dom kommer från OSR-rörelsen. Soleld vet jag inte vad det är, men vi har regler för att ta fram vad ett rando skepp har för last som tvåsanningar.

                            Det är som Måns säger, blorbens nomiska kvalitéer ("om du behöver använda en tresanning, det är ok, men täta till hålet för framtiden") gör att det täcker mer och mer och mer. Vår första kampanj för fem år sen kändes tillräckligt blorbig men vår nuvarande då har det inte varit en tresanning på hur länge som helst.

                            Om jag skulle ha behövt samla ihop alla dom här reglerna innan vi först började köra skulle det ha varit omöjligt. Skaffa starter set och bygg ut från där säger jag istället! Börja enkelt?

                            Kommentera


                              #89
                              Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                              Fast den poäng som jag upplever förs fram i samtal runt detta tycker jag alltid landar i "är det relevant och inte preppat så säg nej". Kistan är tom. Det finns ingen mossa.
                              Kistan är tom. Gör kistinnehållsregler och använd dom i framtiden.
                              Det finns ingen mossa. Gör mossletningsregler och använd dom i framtiden.
                              Vi har mossletningsregler nu och vi har kistinnehållsregler. Vi har regler för det allra mesta mellan himmel och jord.

                              En sak som många här har föreslagit som jag har börjat prova är luck rolls eller en slumpmässig chans att det finns. Sen tätar jag ändå hålet till nästa gång dvs jag förlitar mig inte på att luck rolls alltid ska vara det som används till lösa kistinnehåll eller mossnärvaro.

                              Kommentera


                                #90
                                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                                Kistan är tom. Gör kistinnehållsregler och använd dom i framtiden.
                                Det finns ingen mossa. Gör mossletningsregler och använd dom i framtiden.
                                Vi har mossletningsregler nu och vi har kistinnehållsregler. Vi har regler för det allra mesta mellan himmel och jord.

                                En sak som många här har föreslagit som jag har börjat prova är luck rolls eller en slumpmässig chans att det finns. Sen tätar jag ändå hålet till nästa gång dvs jag förlitar mig inte på att luck rolls alltid ska vara det som används till lösa kistinnehåll eller mossnärvaro.
                                Här finns även en annan metod som jag själv använder:

                                - Kistan innehåller dagens inkomst från bageriet (eftersom det är rimligt att anta)
                                - Det växer vanlig mossa i skogens fuktigare partier (eftersom det är rimligt att anta)
                                - etc

                                Alltså, ersätt "safe and boring" med "rimligt antagande". Luck rolls funkar utmärkt, men även andra skills. Att hitta Mossa hade jag gjort om till en skillslag för Vildmarksvana eller liknande.

                                Har man ett system för komplikationer odyl så kan det i sin tur leda till konsekvenser. Ett fumlat slag för sökande av Mossa innebär att man går ner i ett kärr/hittar giftmossa/råkar störa en björnhona med ungar eller något annat rimligt. Vet vi att det finns gott om stråtrövare i regionen så kan det innebära att man råkar på rövare.

                                Det är är inte 100% blorb, men det är rätt långt ifrån godtycklighet. Jag höftar inte fram att det finns stråtrövare i skogen. Det är redan etablerat. RP vet att de befinner sig på farlig mark. Att ströva iväg och leta mossa i en okänd skog är inte att rekommendera.

                                (man skulle också kunna låta fummel leda till slag på "Farliga möten: Skog" eller liknande)

                                Det är är som sagt kanske inte blorb, men det är inte antiblorb.

                                Jag uppelver att "nej det finns ingen mossa i skogen" bryter min inelvelse. Då blir det "vafan är det för jävla knepig skog. Ingen mossa?". Ja, vi har pratat om detta innan. Avsaknaden av mossa kan upplevas så för att den ska upplevas så, men för mig blir det samma skav mot det mänskliga interfaces som blorben ska plocka bort. Man skapar alltså ett probelm (för mig) genom att lösa (något som inte är ett) problem (för mig).

                                Och det här är viktigt anser jag, att plocka till sig det man gillar med blorben och tweaka annat. Så gör vi ju med det mesta.

                                Även svar till Ram Magnus Seter och Monokel

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Nässe, Igår, 22.06
                                10 responses
                                78 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Tre solar  
                                Started by krank, Igår, 21.14
                                6 responses
                                51 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Tre solar  
                                Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                                4 responses
                                192 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by Henke, Igår, 16.28
                                12 responses
                                121 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by Spelledarn, Igår, 18.59
                                3 responses
                                88 visningar
                                10 gillar
                                Senaste inlägg ceruleanfive  
                                Started by WiccedSwede, 08 December 2019, 19.42
                                3 responses
                                68 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg WiccedSwede  
                                Started by Pilgiftsgrodan, Igår, 15.46
                                1 response
                                63 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Froste
                                av Froste
                                 
                                Started by Stillafors, 09 December 2019, 21.02
                                5 responses
                                182 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Rickard
                                av Rickard
                                 
                                Started by krank, 09 December 2019, 19.27
                                4 responses
                                70 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by God45, Igår, 07.33
                                27 responses
                                389 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg DeBracy
                                av DeBracy
                                 
                                Arbetar …
                                X