Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blorb—Nässes definition

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #46
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Magnus Seter spelledarpersonernas beteende kan med fördel vara regelstyrt tycker jag. regler för hur smittor sprids eller härer drar fram.
    Jag ser dock inte hur jag ska kunna skapa regler som styr hur den politiska situationen i Altdorf utvecklas i samspelet mellan elektorerna, tillgången till mat, allmän oro bland underklassen och vad som händer i resten av världen och konsekvenserna av rollpersonernas handlingar.

    För mig är det en avgörande del i mitt spelledande att det är jag och mitt godtycke som bestämmer det, och om det godtycket skapar bra rollspelande så blir spelarna glada.

    Men då är det ju inte blorbigt, så det är inte en invändning mot definitionen, bara en observation om ett tillfälle då jag inte ser hur jag skulle kunna tillämpa teorin.

    /Magnus

    Kommentera


      #47
      Om jag som åhörare köper din framimproviserade äng och börjar ta den på allvar så kan den få blorbiga kvalitéer. I improviserade spel kan vissa entiteter till sist bli så etablerade att dom börjar kännas blorbiga. Jag tycker om att det kan bli så.
      Jag vill att allt i spelet ska ha den kvalitén. Därför blorb.

      Kommentera


        #48
        Riskerar inte ett väldigt blorbigt spel att tvinga spelledaren och spelarna att alltid slå upp allt i vad som måste bli många och tjocka böcker.

        Någon måste dessutom ha koll på allt som står eller i alla fall vad man kan förvänta sig stå. Om spelaren frågar en sak så förväntar denna sig att spelledaren inte hittar på detta utan vet vad som står skrivet. Om spelledaren inte vet vad som står skrivet eller ens om det står skrivet så blir det en massa bläddrande. Men jag kanske har missat något men sådan gör ju ofta att spelet tar en paus och inlevelsen bryts. I många fall tycker jag, att det då är bättre att spelledaren hittar på så att spelet löper på (i alla fall saker som i det stora hela inte har så stor betydelse).

        Ett blorbigt spel sätter väl en massa krav på att spelledaren lägger mycket tid på förbereda sig, något som kanske inte alla kan.

        Jag ser även en risk i att spelarna läser dessa böcker, kanske mer noggrant än spelledaren och då vet vad som finns var och spelledaren får inte ändra på detta.

        Men jag tycker inte att detta är dåligt utan väldigt intressant även om jag personligen skulle gilla något mellanting bäst. Speciellt om man skulle kunna skapa digitala stöd för att procedurellt skapa innehåller utifrån regler och på det sättet kunna få fram betydligt större mängder data än vad man på förhand kan skriva.

        Kommentera


          #49
          Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

          Yes, jag förstår risken för att framimproviserade saker inte alltid blir genomtänkta! Det ger en nerv till spelledandet som jag själv uppskattar, men har också upplevt att det blir problematiskt ibland.

          Det är det där med "partiska" som jag helt enkelt inte begriper utanför en "besegra spelet"-kontext! Vadå partiskt? Vems sida är det spelledaren tar?
          Jag ville inte heller egentligen använda ordet "partisk" just av den anledningen men kom inte på något bättre svenskt ord. Det jag menar är mer en omedveten "bias", det vill säga någon sorts tankegångar som påverkar ditt beslut som du inte alltid är helt medveten om. Inte att vara partisk mot någon sida, utan att ha en massa bagage i hjärnan som påverkar ditt beslut. Jag tycker helt enkelt att det är mer underhållande när beslut fattas genom extern input.

          Kommentera


            #50
            Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
            Det är också anledningen till att jag själv inte skulle spela blorb så slaviskt som det målas upp i många exempel här på forumet.
            Jag kan inte heller det… T_T
            jag gör mitt bästa<3

            Kommentera


              #51
              Ursprungligen skrivet av Celledor Visa inlägg
              Riskerar inte ett väldigt blorbigt spel att tvinga spelledaren och spelarna att alltid slå upp allt i vad som måste bli många och tjocka böcker.
              Så ser det ut hos oss! Ett ständigt bokslagande!

              Och här kanske datorerna verkligen skulle kunna hjälpa oss. En hypertext där det går att klistra in alla möjliga regler och moduler och dungor och också kunna skriva mer på dom för att uppdatera dom typ "skatten i kistan är stulen av Frimzoor" om rollpersonen Frimzoor stjäl skatten.

              Måste säga att på 90-talet fick vi lära oss att det var smutsigt&stämningsdödande att slå i böcker under spelmötet och ja jo men det finns en stor fördel: det ökar verkligen känslan av buy-in. "Oj den där besvärjelsen har verkligen den där kraften? Aha men bara om du koncentrerar dig. OK!"

              Kommentera


                #52
                Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

                Jag ville inte heller egentligen använda ordet "partisk" just av den anledningen men kom inte på något bättre svenskt ord. Det jag menar är mer en omedveten "bias", det vill säga någon sorts tankegångar som påverkar ditt beslut som du inte alltid är helt medveten om. Inte att vara partisk mot någon sida, utan att ha en massa bagage i hjärnan som påverkar ditt beslut. Jag tycker helt enkelt att det är mer underhållande när beslut fattas genom extern input.
                Förstår jag det rätt om jag tror att det du säger är att målet är att undvika att spelledaren styr spelet i en viss riktning? Att styra spelet går i och för sig lika bra att göra via prepp som genom improvisation, men kan förstå om någon upplever att risken för det är större vid improvisation (även om jag personligen kanske inte håller med om det).

                Kommentera


                  #53
                  Det slår mig att D&D3 hade en slogan: rules not rulings. Så mycket makt som möjligt skulle ges till reglerna och i förlängningen spelarna. Godtyckligheten skulle bort.

                  Sedan förfinades det i D&D4, vilket resulterade i att D&D-fansen gjorde uppror och förkastade den modellen som omöjlig för Dungeon Mastern att hantera, eftersom DM blev slav åt spelarna och särskilt åt bokstavstrogna spelare som dessutom kombinerade regler på de mest bisarra sätt. Reglerna i D&D4 blev dessutom offer för "sameness" alltså att allt kändes som samma sak.

                  Därav D&D5 som flyttade balansen tillbaks mot att DM ska ha makten, istället för att reglerna har det. Så nu när jag tänker på detta så rankar jag enligt detta:

                  Låg blorb: ?
                  Medel blorb: D&D5
                  Hög blorb: D&D 3.x
                  Extrem blorb: D&D4

                  Värt att kolla närmare på för att förfina det som är bra med blorb.

                  /M
                  Last edited by Magnus Seter; 02 December 2019, 15.08.

                  Kommentera


                    #54
                    Magnus Seter
                    Ja när det kommer till mängden judgement calls, där är trean fyran mer blorbvänliga, men spelkulturen kring trean och fyran blev oftare en kedja av "set pieces" / snäva situationer, t.ex. "en strid", "en skill challenge", "en resa". Men om hela spelet är en stor blorb kan man ju göra vad man vill i den, inte bara slussas från set piece till set piece. Jag vet att inte alla DMs spelade trean och fyran så…

                    Det andra är att jag tycker inte om en massa färdighetsslag utan rollspelar hellre ut scenerna för att se vad som händer.

                    Kommentera


                      #55
                      Femman har en sak som är fantastisk för blorb: bounded accuracy. Dom kan gå vart dom vill och så är det ändå samma monster dom möter. Exempel från vår egen kampanj förra tisdan. Dom tillverkade en zombie, alltså en level ett zombie a la klenaste modellen, och det var den zombien som fick in dödande träffen på nån mycket farligare fiende! I trean och fyran skjuter armor class upp så fasligt över levels.

                      Kommentera


                        #56
                        Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

                        Förstår jag det rätt om jag tror att det du säger är att målet är att undvika att spelledaren styr spelet i en viss riktning? Att styra spelet går i och för sig lika bra att göra via prepp som genom improvisation, men kan förstå om någon upplever att risken för det är större vid improvisation (även om jag personligen kanske inte håller med om det).
                        Ja, något åt det hållet. Jag uppskattar när spelarna styr spelet (som inte sitter på alla hemligheter som spelledaren gör). Gällande att styra spelet med prepp, så är en poäng med blorb just därför att göra så mycket som möjligt av preppen i förväg, innan man ens sett rollpersonerna. Då har du inte någon "bias" i din hjärna av de specifika rollpersonernas egenskaper och möjligheter och anpassar dig inte efter det, ens omedvetet. (Sedan har du såklart, som alltid, en massa annan bias, till exempel kunskap om spelgruppens preferenser och smak, som påverkar din prepp ändå. Det går inte att komma undan när människor är involverade.)

                        Sedan kan väl preppen, även om den görs i förväg, anses styra på så sätt att det som är preppat i mer detalj förväntas ta en större plats i kampanjen. Och i praktiken när vi spelar finns det ett visst mått av att vi håller oss till det av SL preppade materialet, förmodligen med en tanke att det blir roligare att göra det än att dra iväg åt något helt annat, mindre preppat, håll. Men det finns ändå en förståelse av att det faktiskt skulle vara okej att göra det, om gruppen vill, och det händer med jämna mellanrum.

                        Kommentera


                          #57
                          Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

                          Jag ser dock inte hur jag ska kunna skapa regler som styr hur den politiska situationen i Altdorf utvecklas i samspelet mellan elektorerna, tillgången till mat, allmän oro bland underklassen och vad som händer i resten av världen och konsekvenserna av rollpersonernas handlingar.
                          Detta är den främsta svaghet som även jag ser med blorben som helhetssystem. Teorin säger att man bör kodifiera ditt exempel men jag ser inte hur det är möjligt inom rimlighetens gränser. Jag har (pre-blorb-diskussionerna på wrnu) provat i mindre skala och skulle säga att risken är stor att preppen bara förskjuter problemet ett led och så står SL där och måste tolka hur det kodifierade utfallet ska gestaltas. Då har mina förberedelser egentligen inte hjälpt mig att utan istället tagit tid från annan prepp.

                          Kommentera


                            #58
                            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                            Det andra är att jag tycker inte om en massa färdighetsslag utan rollspelar hellre ut scenerna för att se vad som händer.
                            Det här tycker jag personligen är den intressantaste frågeställningen kring blorb just nu! (För att jag inte fattar den.)

                            För mig är färdighetsslag just ett sätt att minska SL-godtycke och göra världen ”verklig”. I mina öron låter det som att ”rollspela scener för att se vad som händer” bäddar för ett enormt godtycke från SL, som då avgör vad som händer utan att använda mekaniken. Så jag får inte ihop det i just mitt huvud.

                            Har jag missförstått något?

                            Kommentera


                              #59
                              fives, ja att det är väl inte godtycke om skatten finns i lådan dom tittar i eller inte finns i lådan dom tittar i. det står ju i glorakelpapprena.

                              M.a.o. det är mekanik men det ska vara diegetiska mekaniker. C.f. inlägg #3 i den här tråden
                              Last edited by 2097; 02 December 2019, 15.41.

                              Kommentera


                                #60
                                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                                fives, ja att det är väl inte godtycke om skatten finns i lådan dom tittar i eller inte finns i lådan dom tittar i. det står ju i glorakelpapprena.
                                Nej, det skriver jag under helt på! Där ser jag i ärlighetens namn inte att det alls skulle kunna vara rimligt med ett färdighetsslag – förutsatt att man inte har någon kvant-Schrödinger-mekanik som grund för spelet.

                                När jag hör ”rollspela istället för färdighetsslag” tänker jag främst på sociala situationer och dylikt. Men det kanske inte alls det var det du syftade på?

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by krank, Idag, 01.12
                                0 responses
                                1 view
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by wilper, Igår, 20.30
                                1 response
                                28 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45
                                 
                                Started by CapnZapp, 23 October 2019, 12.17
                                32 responses
                                1.141 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45
                                 
                                Started by God45, 30 September 2019, 19.49
                                242 responses
                                10.560 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Bunny
                                av Bunny
                                 
                                Started by OctaTracker, 22 June 2019, 21.30
                                76 responses
                                3.232 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Lightshy  
                                Started by ragngand, 29 August 2019, 11.43
                                7 responses
                                271 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg ragngand  
                                Started by Bifur, 27 May 2020, 16.49
                                23 responses
                                1.045 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by krank, 29 May 2020, 17.08
                                4 responses
                                180 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Boldtaar, 21 April 2020, 01.34
                                1 response
                                93 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Draun
                                av Draun
                                 
                                Started by Mekanurg, 16 May 2020, 20.22
                                5 responses
                                404 visningar
                                26 gillar
                                Senaste inlägg Marrik den allvetande  
                                Arbetar …
                                X