Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blorb—Nässes definition

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg
    Den där misstänksamheten förstår jag verkligen i "besegra spelet"-spel. Vilket väl snarast förstärker mitt intryck av att blorb först och främst är ett format för välpreppade dungeons (vilket jag säger utan att lägga någon värdering i begreppet!).
    Det är därför jag försöker förklara att det inte bara handlar om det.
    Känslan av att uppleva något handlar inte bara om att övervinna det.
    Det är som… är att dansa en tävling? Är att åka på semester en tävling?

Tänk dig själv, du åker på semester till, säg en stuga vid en underbar äng. Och sen har du hela tiden en gnagande misstanke om att den här stugan finns inte på riktigt, den här ängen finns inte på riktigt.
    Det skulle då vara så himla skönt att komma till den riktiga underbara ängen och den riktiga underbara stugan. Och det är det som blorbighet kan göra.

Som sagt, det tar sig inte alltid uttryck som speciellt gnagande. Kan också vara "vi tar det med en klackspark" eller som "nu är det dags att gå in i grimdark skådis-läget i den här 'pjäsen' vi håller på att spela upp runt vårt bord". Sluta ha en hangup på att det bara är bra för besegra-spelet–spelande. Ja jo det är en grundförutsättning för den typen av spelande men det är inte bara det.

"Nu ska jag underhålla dom andra genom att berätta om hur jag byter hjärnor" vs "Jag trycker på den blå knappen… händer det nåt?"

Det blir… en interaktion på ett annat sätt. Med blorben behandlar vi det gemensamma fantasimöblemanget som något äkta och riktigt och solitt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Det blir… en interaktion på ett annat sätt. Med blorben behandlar vi det gemensamma fantasimöblemanget som något äkta och riktigt och solitt.
      Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...

För mig personligen blir saker riktigare om jag upplever att de passar in i vår gemensamma berättelse. Spelar vi ett fantasyspel och SL plötsligt säger att en SLP drar upp en magnum-revolver och blåser huvudet av min RP, spelar det ingen roll om SL preppade personen med revolvern för 100 spelmöten sedan och att vi råkade stöta på honom först nu.

Kommentera

Sluta ha en hangup på att det bara är bra för besegra-spelet–spelande. Ja jo det är en grundförutsättning för den typen av spelande men det är inte bara det.
        Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?

"Problemet" för mig är att jag aldrig haft den där känslan av att saker inte är på riktigt om de inte stod på ett papper innan spelet började. Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet. Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig". Snarare tvärtom. Det är förstås en fråga om spelstil och smak. Har saknat den tydligheten i definitionerna - vilka upplevda problem det är som blorb löser i spel som inte handlar om att "besegra spelet".

Kommentera

Det är ju därför jag ber om exempel på hur blorb ger fördelar för andra sorters spel. Att alla exempel som läggs fram råkar handla om dungeons och/eller platsutforskning kanske bara är en slump?

"Problemet" för mig är att jag aldrig haft den där känslan av att saker inte är på riktigt om de inte stod på ett papper innan spelet började. Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet. Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig". Snarare tvärtom. Det är förstås en fråga om spelstil och smak. Har saknat den tydligheten i definitionerna - vilka upplevda problem det är som blorb löser i spel som inte handlar om att "besegra spelet".
          Som med allt annat är det bara ett problem om det är ett problem. För mig är det problem när glöggen smakar lakrits! WTF liksom!?!?! Men för andra är det jättekul.

Med det sagt har jag ett exempel jag ska dra lite senare när jag får tid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
            en blorb kan inte ha element som definierar vad som kommer hända, dvs förutbestämda skeenden
            Huga! Vänta nu.

Då är ju världen försatt i stasis överallt utom där dit spelarna väljer att deras rollpersoner går. Och när de går därifrån inträder stasis igen.

Det låter ju inte så roligt eller trovärdigt, är det inte SL:s uppgift att låta världen utvecklas även där inte rollpersonerna påverkar skeendet?

/M

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

Huga! Vänta nu.

Då är ju världen försatt i stasis överallt utom där dit spelarna väljer att deras rollpersoner går. Och när de går därifrån inträder stasis igen.

Det låter ju inte så roligt eller trovärdigt, är det inte SL:s uppgift att låta världen utvecklas även där inte rollpersonerna påverkar skeendet?

/M
              Läs: räls. Världen kan utvecklas, men man bör ha i åtanke att RPs agerande eventuellt kan ändra på det. Alltså, inget får vara skrivet i sten, för det kan finnas en mikroskopisk chans att RP höjs till gudar och kan påverka världens gång. Men det är akademiskt. Du har rätt i ditt antagande. Man begöver inte ta höjd för varje tänkbart skeenden. "Dag 11 rånar Johnssonligan banken, om inget annat sker som förhindrar det"

Kommentera

Magnus Seter spelledarpersonernas beteende kan med fördel vara regelstyrt tycker jag. regler för hur smittor sprids eller härer drar fram.

Kommentera

Först och främst så behöver dungeons och platsutforskning inte alls handla om att "besegra spelet". Jag vet att många uppskattar den typen av spel, men det är inte det jag själv gillar med sådana spel.

Du kan spela en blorbig kampanj som handlar om intrigerande vampyrer i ett dystert 50-tals-Chicago, om maktspel på ett dimmigt Venus i en avlägsen framtid, om vägen till kungamakten i en vikingavärld, och så vidare. Det blorben gör är att ge ett ramverk för att skapa en spelvärld där det är etablerat hur den reagerar på att rollpersonerna och andra interagerar med den. Där det som sker inte är något som hittas på i stunden utan följer etablerade regler och riktlinjer.

För mig är det här med misstänksamhet inte en så viktig aspekt av det hela och jag har i allmänhet förtroende för de jag spelar med, inklusive spelledaren. Blorbigt spel handlar för mig mer om att etablera ett sorts socialt kontrakt om vilken typ av spel vi vill ha, där till exempel rälsning inte är önskat (och framförallt inte i när det sker i hemlighet utan att spelarna vet om det). Det handlar också om att renodla spelledarens roll till att bli mer av en domare och mindre av en regissör. Inte för att jag inte litar på spelledaren, utan för att jag uppskattar när input kommer från spelet och preppen istället för beslut tagna i stunden, som ibland är omedvetet partiska och där potentiella konsekvenser inte alltid har tänkts igenom. Spelledarens domarroll är för övrigt något jag kanske framförallt uppskattar när jag själv spelleder, eftersom jag tycker det är bekvämt att lägga besluten på preppen/spelet istället för mig själv.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
                    Det handlar också om att renodla spelledarens roll till att bli mer av en domare och mindre av en regissör. Inte för att jag inte litar på spelledaren, utan för att jag uppskattar när input kommer från spelet och preppen istället för beslut tagna i stunden, som ibland är omedvetet partiska och där potentiella konsekvenser inte alltid har tänkts igenom.
                    Finns det något skäl, förutom kostnaden för avancerad AI, till att inte robotisera både preppen och spelledandet?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                      Känns lite som att säga att Aragorn är riktigare och mer solid än Jon Snow...
                      Jon Snow är från Games of Throne va? Jag har aldrig sett det.
                      är det nån påhittad person i det? Förstår inte referensen
                      är det nån person typ the great pumpkin som andra glada kompisarna i västerås eller vad det nu heter bara drömmer om?

Aragorn vet jag ju vem det är<3
                      Viggo<3<3<3

Spelar vi ett fantasyspel och SL plötsligt säger att en SLP drar upp en magnum-revolver och blåser huvudet av min RP, spelar det ingen roll om SL preppade personen med revolvern för 100 spelmöten sedan och att vi råkade stöta på honom först nu.
                      Det här svaret som jag ska skriva nu kanske kommer lite åt "besegra spelet"-hållet men jag tycker inte att mina andra har varit det:

Det är inte schysst av en spelledare att hitta på en magnumrevolver och blåsa skallen av rollpersonerna så dom dör. Det är oschysst.

Men det är inget problem för en spelledare att korrekt spelleda fram en revolverist ("fantasy" eller inte -- eftersom den finns i preppen är hen uppenbarligen en del av spelvärlden) och redogöra för hur rollpersonens ihopramlande med henom få ödesdigra konsekvenser. Det är då prepparen som har ansvaret. Prepparen och spelledaren ska vara olika. Om inte samma person så åtminstone olika "hattar".

Mycket orättvist att du klippte bort mitt exempel med den underbara ängen.

Du tolkar allt genom linsen av att "äh det där med dungeons, platsutforskning och besegra spelet" är inget för mig och sen läser du allt som om det var det jag menade.

Jag spelar spel där det är underförstått att spelledaren försöker underlätta för gruppen att berätta en bra historia tillsammans, vilket ibland kan innebära att saker hen inte planerat dyker upp i spelet.
                      Berätta en historia. Men blorben ger dig inte en teaterbiljett utan en resebiljett till ett annat liv.

Har aldrig upplevt att det stör eller gör historien mindre "verklig".
                      Historien. Men blorben låter dig få göra saker med dina egna händer (genom gränssnittet av med munnen sagda och med öronen hörda ord).

Kommentera

kloptok du är bäst<3<3<3<3

Finns det något skäl, förutom kostnaden för avancerad AI, till att inte robotisera både preppen och spelledandet?
                        Jag använder gärna robotisering som stöd i preppandet. Men för spelledandet, se här!

Sen tycker inte jag det är det minsta tråkigt att spelleda blorbigt. Att preppa är att ställa i ordning det här lilla dockskåpet eller petridishen och sen när spelarna och tärningarna klampar in och flipperkulorna börjar fara, det tröttnar jag aldrig på. Är det tråkigt för programmerare att första gången köra sitt program och få reda på vad resultatet av körningen blir? Inte för mig iaf!

Kommentera

Jon Snow är från Games of Throne va? Jag har aldrig sett det.
                          är det nån påhittad person i det? Förstår inte referensen
                          Båda är fiktiva personer. Både "godtyckesrollspel" och blorb är fantasier. Ändå är det flera här som hävdar att blorb är riktigare. Oavsett hur väl preppad stugan och ängen är kommer du aldrig att kunna känna gräset mot fötterna eller stänga stugdörren om dig, lika lite som om jag, över fikabordet, målar upp en bild av en äng och en stuga som jag där och då fantiserade fram.

Kommentera

Svenska språket är också en fantasi ändå är ordet "ord" ett ord… T_T
                            Schack är också en fantasi ändå är berlinförsvaret mot damgambit en ganska remibenägen öppning T_T
                            Irrgången är en fantasi ändå händer det nåt när man drar i spaken i den T_T

andra blorb-begripare får gärna hoppa in här och hjälpa mig förklara detta

Kommentera

Det är en intressant hypotetisk fråga. Hypotetisk för att det med dagens tillgängliga neurala nätverk förr eller senare nog mest kommer leda till skratt över hur konstiga svar man får. Men intressant, absolut. Det är svårt att blicka in i framtiden och se vad som blir möjligt, men jag tror kreativt arbete så som rollspel kräver ett mått av generell intelligens som vi inte i dagsläget kan se i de modeller som finns. Det är också viktigt att komma ihåg att en AI-modell aldrig blir bättre än den data vi använder för att träna den. En AI för att skapa häftiga beskrivningar av inredningen i ett rum, spelledarpersoner – absolut! Det är bara att mata in de texter du tycker är bra, så kommer du få ut något liknande. AI för att svara på mer komplexa frågor som till exempel hur tjuvgillet reagerar när rollpersonerna bryter sig in i samma skattvalv som tjuvarna sneglat på i två månader och av misstag släpper ut en farsot i form av en sång som leder till galenskap – mycket svårare! Men där kan det vara rätt svårt att kunna svara bra även som blorb-spelledare. Detta får väl ses som kärnan i svårigheten med blorb, förr eller senare kommer du i de flesta fall behöva fatta beslut under kampanjens gång som är potentiellt kampanjavgörande och inte svaras på i din prepp. Det är också anledningen till att jag själv inte skulle spela blorb så slaviskt som det målas upp i många exempel här på forumet. Tycker det är okej att inte alltid kunna följa sina principer till 100%.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

Inte för att jag inte litar på spelledaren, utan för att jag uppskattar när input kommer från spelet och preppen istället för beslut tagna i stunden, som ibland är omedvetet partiska och där potentiella konsekvenser inte alltid har tänkts igenom.
                                Yes, jag förstår risken för att framimproviserade saker inte alltid blir genomtänkta! Det ger en nerv till spelledandet som jag själv uppskattar, men har också upplevt att det blir problematiskt ibland.

Det är det där med "partiska" som jag helt enkelt inte begriper utanför en "besegra spelet"-kontext! Vadå partiskt? Vems sida är det spelledaren tar?

Ursprungligen skrivet av 2097
                                Mycket orättvist att du klippte bort mitt exempel med den underbara ängen.

Du tolkar allt genom linsen av att "äh det där med dungeons, platsutforskning och besegra spelet" är inget för mig och sen läser du allt som om det var det jag menade.
                                Nja, alltså, jag har spelat dungeons och platsutforsknings genom åren och uppskattat det. Och när huvudsyftet med spelet är just sådant så vill jag också ha det planerat i förväg. Det är inte den sortens spel som jag föredrar, men jag ser värdet i det. Däremot så upplever jag som sagt ingen skillnad på om spelledaren improviserar vad som finns på ängen vid semesterplastsen under spelmötet eller om spelledaren improviserat vad som finns på ängen tidigare när hen förberedde. Och tycker kanske att det i just det exemplet verkar som att ängen är det som du kallar tapet, vilkt väl får improviseras...? Du får gärna utveckla ängsexemplet så att det blir lite konkretare! Jag är uppriktigt intresserad av att förstå och det är därför alla de här följdfrågorna kommer.

Ursprungligen skrivet av 2097
                                Berätta en historia. Men blorben ger dig inte en teaterbiljett utan en resebiljett till ett annat liv.
                                Får be om ursäkt om jag använder fel terminologi ibland - har inte hängt med i rollspelsdebatten på väldigt länge! Du kan ersätta "berätta en bra historia" med "skapa en bra upplevelse" eller "skapa maximal inlevelse" eller liknande om det blir tydligare att det handlar om att få en bra rollspelsupplevelse tillsammare med de begreppen. Det jag pratar om är att jag litar på att spelledaren och de övriga spelarna försöker göra spelmötet till en bra upplevelse för alla.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Big Marco, 25 May 2020, 12.54
                                4 responses
                                356 visningar
                                12 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Started by Trockel, 25 May 2020, 22.07
                                8 responses
                                327 visningar