Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blorb—Nässes definition

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Monokel Visa inlägg

Ok, men hur främjar blorben den sortens spel då?
    Genom att upptäckandet och händelserna som sker i spel känns mer "på riktigt" när alla i spelgruppen vet att ingen vid spelbordet från början avgjort vad som ska ske eller vilka vändningar kampanjen kommer ta (klassiska "play to find out"-svaret). Angående spännande miljöer, så främjar nog inte blorben i sig det, den biten handlar väl mer om att använda sig av eller skriva äventyrsplatser som innehåller just spännande miljöer och en spelgrupp/SL som är bra på att hitta på spännande, evokativa tapetbeskrivningar. Men just upptäckandet av en mystisk, okänd miljö är något speciellt för mig, som jag egentligen bara upplevt i spelande av blorbig karaktär.

Kommentera

Vi är överens om "besegra spelet"-biten, men hur främjar blorb inlevelse i rollpersonen?
      Genom att världen som rollpersonen lever i blir mer "verklig" i en blorb där den är definierad i förväg, än i ett spel där varje del av världen får en fast defintion först efter att rollpersonerna rört sig genom den (om ens då).

I vad mån känslan av en "verklig" spelvärld främjar inlevelsen i en rollperson kan nog vara väldigt beroende av tycke och smak.
      Det är så för mig, och tydligen för 2097, men inte nödvändigtvis för alla.

Kommentera

hur främjar blorben den sortens spel då?
        Utan blorb ingen spelvärld att göra avtryck i, inga spännande miljöer att utforska, inga robotar att byta hjärna med (som jag gjorde när Kloptok spelledde). Blorben behövs för att dom där sakerna ska finnas.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Utan blorb ingen spelvärld att göra avtryck i, inga spännande miljöer att utforska, inga robotar att byta hjärna med (som jag gjorde när Kloptok spelledde). Blorben behövs för att dom där sakerna ska finnas.
          Njae... Blorbens syfte är väl att göra det fördefinierat, eventuellt med ett syfte att sätta en möjlighet på kartan? Utanför blorb kan dessa saker absolut finnas/uppstå i alla fall.

Jag ser blorben är både som en möjlighets- och en begränsningsmodell. Den dikterar vad som finns och vad som inte finns ännu.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

Genom att upptäckandet och händelserna som sker i spel känns mer "på riktigt" när alla i spelgruppen vet att ingen vid spelbordet från början avgjort vad som ska ske eller vilka vändningar kampanjen kommer ta (klassiska "play to find out"-svaret).
            Ursprungligen skrivet av erikt
            Genom att världen som rollpersonen lever i blir mer "verklig" i en blorb där den är definierad i förväg, än i ett spel där varje del av världen får en fast defintion först efter att rollpersonerna rört sig genom den (om ens då).
            Tack för de här svaren! Jag kan förstå att ni upplever det så, även om jag själv nog känner precis tvärtom (att på förhand ha definierat exakt vad som finns på en plats eller i en hel kampanjvärld skulle kännas enormt begränsande för mig både som spelare och spelledare). Men så är jag heller inte så intresserad av "besegra spelet"-spel eller spel som mest handlar om att utforska platser, vilket verkar vara vad blorb handlar om (och för sådana spel förstår jag verkligen poängen med spelsättet).

Ursprungligen skrivet av 2097
            Det där är ju däremot inte alls sant. Jag har gjort avtryck i spelvärldar, utforskade spännande miljöer och bytt hjärna med... kanske inte robotar, men i alla fall andra människor. Allt det här i väldigt oblorbiga spel.

Kommentera

Ps. Gjorde ett litet tillägg i min intro-post.

Kommentera

Det där är ju däremot inte alls sant. Jag har gjort avtryck i spelvärldar, utforskade spännande miljöer och bytt hjärna med... kanske inte robotar, men i alla fall andra människor. Allt det här i väldigt oblorbiga spel.
                Nej... ni missförstod.

Blorben, eller åtminstone blorbiga inslag eller blorbiga kvalitéer (i ett kanske inte 100% blorbigt spel), behövs för att dom där sakerna ska finnas. För att spelvärlden, miljön, hjärnbytarmaskinen ska vara... konkreta spelpjäser, leksaker, verktyg... att leka med, att göra saker med.

Vi kan säga i ett impro-lir som ex vis Fiasco att hohoho jag har en maskin (eller besvärjelse) här och när jag trycker på den så byter du och jag hjärna, fröken Robot! Sagan om den bytta hjärnan.

Men i en blorb kan det finnas en sån maskin och vi kan utforska hur den fungerar och försöka.... använda den.

Ja, jo, i ett improspel som har pågått ett tag kan framimproviserade platser/föremål till sist få en blorbig kvalité. När det är etablerat genom vårt improviserande precis hur den där maskinen fungerar. Jag älskar jättejättemycket att det kan bli så, det är ganska magiskt. <3 Och i ett helblorbigt spel så har allt den kvalitén redan från början. Det är ännu mer magiskt. <3

Och, i ett blorbigt spel kan det på ett meningsfullt sätt finnas hemligheter och "off screen" saker. Maskinen kanske bara fungerar när den har bränsle osv och det kanske inte rollpersonerna vet om. Att införa såna hemligheter i ett impro-lir riskerar att bara bli calvinball och det rycker bort all påtaglighetskänsla under fötterna på en.
                Last edited by 2097; 02 December 2019, 12.21.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                  SLs roll är att tolka prata för blorben
                  Gloraklet är spelledarens verktyg för det! Gloraklet är alltså prepp+regler+tärningar

Kommentera

En fråga som jag ändå tycker passar in här (jag vet att den tröskats tidigare men jag har nog inte förstått ändå...). Varför kan inte tidslinjer vara blorb? Eller, jag förstår att vissa sorters dramafokuserade tidslinjer inte kan vara det men alla? På vilket sätt är "på söndagen inleder baron Stålklo sin offensiv mot Grannien" - givetvis med reservationen att RPna inte på något sätt interagerar för att ändra på det och att det då finns mekanismer för att hantera inblandningen, (ex. slumptabeller) oblorbigt?

Kommentera

Bifur Din reservation där gör ju hela skillnaden<3

Kommentera

Sen tycker inte jag att det är så roligt som DM att veta vad som kommer hända. Skulle hellre ha en "1d6 chans per dag att offensiven inleds" eller nåt. För jag som DM vill ju också bli överraskad av vad som händer. Men det är väl en smaksak!

Kommentera

Bifur Din reservation där gör ju hela skillnaden<3
                          Då är jag med. Det här är dock något jag tror kan vara bra förtydliga i jobbet med att definiera blorben, kan ju vara fler som missförstår.
                          Last edited by Bifur; 02 December 2019, 13.02.

Kommentera

Nej... ni missförstod.
                            Det skulle underlätta för mig om du inte uttrycker jag-tycker-att-saker med så-här-är-det-ord. Blir lätt att missförstå i text :)

Och, i ett blorbigt spel kan det på ett meningsfullt sätt finnas hemligheter och "off screen" saker. Maskinen kanske bara fungerar när den har bränsle osv och det kanske inte rollpersonerna vet om. Att införa såna hemligheter i ett impro-lir riskerar att bara bli calvinball och det rycker bort all påtaglighetskänsla under fötterna på en.
                            En sak som jag inte förstår är hur spelarna vet om maskinen är framimproviserad i stunden eller minutiöst förberedd i förväg. Så länge spelledaren inte är tydlig med att "det här hittar jag på precis här och nu!" så blir väl effekten under spelmötet detsamma?
                            Last edited by Monokel; 02 December 2019, 12.54.

Kommentera

En sak som jag inte förstär är hur spelarna vet om maskinen är framimproviserad i stunden eller minutiöst förberedd i förväg. Så länge spelledaren inte är tydlig med att "det här hittar jag på precis här och nu!" så blir väl effekten under spelmötet detsamma?
                              Ja... om alla hade kört blorbigt hela tiden och fudgandet aldrig hade uppfunnits så skulle det där vara ett mycket mindre problem...

Som det är nu så finns det en gnagande misstänksamhet att "det här är bara påhittat nu". Får man bort den misstänksamheten, det är då får man den där blorb-kicken. I början, nu har vi ju spelat i fem år, men i början så visade jag dom sidor från boken och bara "se här står det att det var två vargar i rummet" osv. Gör det fortfarande ibland när det är lite väl märkvärdiga sammanträffanden. (Ex vis en var förvandlad till gris och dog. Senare blev dom uppätna av en zombifierad gris. Var tvungna att visa dom i boken att det redan var en zombifierad gris i det rummet och att det bara var ett väldigt kusligt sammanträffande att deras vän råkade precis minuterna innan ha grisifierats och dött.)

Som exemplet där bränslet tar slut i hjärn-maskinen. Blir det tvivel kan man visa dom boken.

Eller "gnagande misstänksamhet" är inte alltid det rätta ordet, kan också vara en känsla av lolrandom eller gonzo eller seriöst sammanbitet "nu ska jag leverera en bra story genom att gestalta den förbittrade och alkoholiserade polisen Henrietta" som infinner sig hos spelaren. Men när man förstår att föremålet/platsen/besvärjelsen/monstret är blorbigt, då kan man ta det på ett annat sorts allvar. Då kan det börja... "finnas".

Kommentera

Som det är nu så finns det en gnagande misstänksamhet att "det här är bara påhittat nu".
                                Den där misstänksamheten förstår jag verkligen i "besegra spelet"-spel. Vilket väl snarast förstärker mitt intryck av att blorb först och främst är ett format för välpreppade dungeons (vilket jag säger utan att lägga någon värdering i begreppet!).

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Big Marco, 25 May 2020, 12.54
                                4 responses
                                365 visningar
                                12 gillar
                                Senaste inlägg dancodan  
                                Started by Trockel, 25 May 2020, 22.07
                                8 responses
                                329 visningar