Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tillgänglighet kontra djup i rollspel

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Oj, vill du verkligen ha en hel beskrivande atlas? Jag hade nog föredragit en beskrivning av en liten landsdel eller stad och låtit den få djup. Skulle ändå aldrig hinna resa runt med RP i hela världen så hellre att göra närområdet djupt o intressant...
    Nej, det är ett exempel på en struktur som jag tycker tillåter både djup och tillgänglighet. Om den strukturen sedan appliceras på en hel planet, en hel kontinent, ett helt land, en hel stad, ett helt kvarter eller en hel gata (eller för all del, en halv av vad det nu är) får gärna vara upp till spelets syfte och fokus.

Kommentera

MUA hade en bra struktur. Håller helt med Måns om en värld som är lättilllgänglig men ändå djup. "En minut att lära sig, en livstid att utforska" för att parafrasera familjespelet Othelllo.

Jag tror att det innebär att man bör fokusera på det som är väsentligt. Behöver man ens veta vad kontinenten man befinner sig på heter? Om du spelar en noir-deckare kanske det viktiga är hur de korrupta poliserna fungerar, den slitna krogen på hörnet och deckarbyråns skulder.

Det beror förstås på genre, men jag tror show dont tell och less is more är bra ledord

Kommentera

Noir har mycket som vi redan känner till, vilket gör att det blir "gratisdjup". Men om det t.ex. utspelar sig i New York, hur många känner till att det var olagligt att skilja sig, med några få undantag. Så ett par som är överens om att skilja sig kan leta upp en "oetisk privatsnok", och få lite arrangerade foton där den mannen ser ut att vara otrogen.

Är automatiska växlar vanligt, eller vevtelefon där man kommer till en telefonist. Är det ett klass-samhälle där folk skall tituleras, osv.

Är man ok med en lätt pastisch på genren så spelar det kanske inte så stor roll, men olika deltagare kan spela med olika antaganden vilket kan ge rätt sura miner.

Kommentera

Djup och tillgänglighet är väl inte motsatser egentligen, om man inte menar mängden tid som behövs för att sätta sig in i ett spel för att kunna spela det som det är tänkt. Det känns mer som det menas hur annorlunda är spelvärlden mot vad folk i gemen vet, och hur mycket måste förklaras.

Djup för mig är hur långt man går i beskrivningen av världen, dess kulturer och detaljer. Jag har spel utan någon världsbeskrivning alls utanför det man kan utläsa ur monsterlistor, spelbara arter osv. Sen i andra ändan av spektrat spel där namnen på regionsspecifika ostar och deras smakkaraktär kan hittas. I djuphetskategorin föredrar jag att ha så mycket djup som möjligt. Jag spenderar hellre tid på att skala bort eller ignorera det jag inte vill ha istället för att lägga till det jag saknar. Lyckligtvis är det få spel jag har läst som inte är djupa nog direkt ur grundboken/boxen/setet. Jag håller absolut med att det finns onödigt djup, men vad som är onödigt är nog olika för olika personer, de finns ju dem som bara köper för att läsa och förkovra sig i världsmaterial och inte spelar alls.

Tillgänglighet för mig är hur lätt det är hitta det man behöver i spel. Man skulle även kunna inkludera lätthet att göra rollperson i denna kategori, men det känns mer som uppstart än tillgänglighet.

Kommentera

En relaterad fråga, som kanske är intressantare, är hur man presenterar en lättillgänglig setting som inte känns platt och oinspererande och en djup värld som inte känns som en C uppsats i Historia.

Samtidigt kan man behöva ta höjd för framtiden eller för att undvika att man plockar med sig slentrianuppfattningar in i spelet.

Och hur stor plats settingen ska ta i spel.

Kommentera

Jag vill ha en spelvärld som inspirerar till äventyr. Den bör därför ha något som får den att sticka ut, gärna långt ifrån vår egen värld och ingenting direkt episkt tack. Dessutom vill jag att spelvärlden ska ha en inre logik. Det är också viktigt att den ger mig spelrum för eget skapande. Ett visst mått av detaljer är inte fel men alltför omfattande beskrivningar gör mig uttråkad och tar död på min inspiration. Jag kan läsa rollspel av nyfikenhet men i princip aldrig som ren underhållning. Vill jag bli underhållen läser jag skönlitteratur istället.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                En relaterad fråga, som kanske är intressantare, är hur man presenterar en lättillgänglig setting som inte känns platt och oinspererande och en djup värld som inte känns som en C uppsats i Historia.
                Två tekniker jag kommer på:

Detaljer istället för generella beskrivningar. Detaljer ger massor av känsla och hintar om väldigt mycket. Typ: "I en krog i Gråmunkeborg sitter en ängel som kapat av sig vingarna och sjunger gamla lovsånger med en omänskligt vacker röst. Hen lyckas samla ihop tillräckligt med slantar varje kväll för att köpa sig ett mål mat och tillräckligt med rustjära för att dränka sina sorger." Med relativt lite text har man hintat om en massa saker. En stämning, att det finns folk som sjunger på barer, att man dricker något som heter "rustjära" (som man kan få en bild av hur det antagligen ser ut och smakar), att det finns änglar, att de (eller i alla fall vissa) är könlösa, och så vidare. Det här ger mycket mer än en beskrivning av de större städerna i området och detas största exportvaror. Det är lätt att generalisera från detaljer, men svårt att detaljera generaliteter. Unknown Armies gör detta sjukt väl.

Öppna klasser. Djurmutanter i Mutant är ett exempel på detta. Du kan hitta på diverse olika djur och föreställa dig hur de skulle se ut i djurmutantform. Du får en väldig rikedom utan att spelet behöver räkna upp tjugo olika djur och beskriva hur de ser ut. Beskriv hur djurmutanter fungerar och säg sedan att alla däggdjur kan finnas som mutanter. Nobilis gör också detta skitväl. De beskriver vad det innebär att vara Ädlingen av någonting, och säger sedan att du kan välja typ vilket substantiv som helst. Du kan vara Ädlingen av metall, av rosor, av tid, av vinterdäck, av hiphop, av nostalgi, av fattigdom … Väldigt lite text ger en väldigt stor rikedom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Två tekniker jag kommer på:
                  En tredje: Skaparmekanismer. Gör en instruktion för hur man skapar X i ditt spel. Till exempel byskaparmekaniken i Dogs in the Vineyard, utomjordingsskapandet i Vast and Starlit eller skapandet av enklaven i Dream Askew 2. Jobba med ledande frågor, listor med färdiga alternativ och liknande för att ge spelarna en möjlighet att snabbt skapa intressanta företeelser i spelvärlden som har rätt känsla och rätt info för att funka väl i spel. Du behöver inte lista tjugo olika städer; gör en instruktion för hur man hittar på en stad istället.

Kommentera

Tror du tänker på Mahanjis väktare?
                    Nej, Ljusblommans mörka blad. Men Mahanjis väktare (och även andra Coriolis-äventyr) har liknande tendenser. Karaktären som spelarna följer i LMB är Samul Dhorat. Allt som händer honom är mycket coolare än det rollpersonerna förväntas göra i hans fotspår.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Nej, Ljusblommans mörka blad. Men Mahanjis väktare (och även andra Coriolis-äventyr) har liknande tendenser. Karaktären som spelarna följer i LMB är Samul Dhorat. Allt som händer honom är mycket coolare än det rollpersonerna förväntas göra i hans fotspår.
                      Oj, så inte nog med att båda äventyren handlar om att följa efter någon, men båda saknar även del 2? Otroligt (och lite tragiskt);sammanträffande utifrån likhet kontra de få äventyr som faktiskt släpptes till gamla Coriolis.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                        En tredje: Skaparmekanismer. Gör en instruktion för hur man skapar X i ditt spel. Till exempel byskaparmekaniken i Dogs in the Vineyard, utomjordingsskapandet i Vast and Starlit eller skapandet av enklaven i Dream Askew 2. Jobba med ledande frågor, listor med färdiga alternativ och liknande för att ge spelarna en möjlighet att snabbt skapa intressanta företeelser i spelvärlden som har rätt känsla och rätt info för att funka väl i spel. Du behöver inte lista tjugo olika städer; gör en instruktion för hur man hittar på en stad istället.
                        Inte lusläst tråden, men tänker att det kan finnas en viss motsvarighet i ”tillgänglighet / djup” när jag tänker på rollpersoner. Det är antingen väldigt enkelt och snabbt att skapa en rollperson, eller så lägger man mycket tid på backstory, relationer och personlighet som skapar djup (och äventyrskrokar). Minns att jag jobbade med en sådan kompromiss när vi började spela Fria Ligans Coriolis. Skapandet av RP är lättillgängligt, men inte så djupt (finns lite MYZ-typiska sätt att plocka fram relationer till andra RP, ärkefiende etc). Jag byggde få detta med ett frågebatteri inför spel där spelarna fick en blandning av öppna, ledande eller stängda frågor som väldigt snabbt och elegant gav mig som SL äventyskrokar, men också ett sätt att introducera platser och företeelser i spelvärlden.

Kommentera

Inte lusläst tråden, men tänker att det kan finnas en viss motsvarighet i ”tillgänglighet / djup” när jag tänker på rollpersoner. Det är antingen väldigt enkelt och snabbt att skapa en rollperson, eller så lägger man mycket tid på backstory, relationer och personlighet som skapar djup (och äventyrskrokar). Minns att jag jobbade med en sådan kompromiss när vi började spela Fria Ligans Coriolis. Skapandet av RP är lättillgängligt, men inte så djupt (finns lite MYZ-typiska sätt att plocka fram relationer till andra RP, ärkefiende etc). Jag byggde få detta med ett frågebatteri inför spel där spelarna fick en blandning av öppna, ledande eller stängda frågor som väldigt snabbt och elegant gav mig som SL äventyskrokar, men också ett sätt att introducera platser och företeelser i spelvärlden.
                          Vi har gjort något liknande i de senaste två Symbaroum-kampanjerna. Har man gjort några rollpersoner tidigare, svänger man ihop en rollperson på 10 minuter. Men för att få djupet har vi också frågor som måste besvaras, kopplingar till vissa SLP som måste etableras, relationen till de andra rollpersonerna, m.m. Även om inte alla har orken att skriva en lång backstory får SL något att arbeta med på det viset.

Överlag tycker jag att Fria ligan/Järnringen gör ett bra jobb med djup kontra tillgänglighet när det gäller Törnetronen. Den går att spela utan i stort sett några förkunskaper, men ca 1/3 av kampanjböckerna är tänkta att läsas av de spelare som vill ha mer djup.

Kommentera

Tillgänglighet och spelbarhet är för mig mycket mer intressant och viktigt än någon setting. Orkar sällan sätta mig in i långa världsbeskrivningar utan kör lite mer från höften när vi väl sitter till bords. För mig är den optimala settingen en sådan som ger inspiration snarare än information. Hellre kort än långt, hellre luddigt än definierat, hellre svepande än specifikt.

Kommentera

Jag tycker inte man behöver ha särskilt mycket djup numera. innan var jag het inne på spel som Eon med dess otroligt noggrant beskrivna värld. Numera vill jag mest ha några grundläggande fakta, och sen kommer resten fram kring bordet. Nedan finns band of blades beskrivningen på ett av de fyra olika länder som ens rollperson kan komma ifrån. Jag tycker den räcker gott (den är tagen från gratis material på BoB hemsida)

Barta is the largest of the Eastern Kingdoms. Once—long ago—they fled a disaster from distant shores, landing in the Eastern Kingdoms as invaders from across the seas. They have been part of the region since before the Old Empire. Barta is a fertile land and provides food for most of the Eastern Kingdoms. They are a republic, with each major subregion electing a religious and civil head, which together comprise their ruling body, the Circle. They value age and wisdom.

Bartans are tall, dark-haired people, with skin of varying shades of brown, with red or black eyes. They have strong kinship and family alliances. Their dress favors wraps and flowing cloth, where they show off their mastery of brilliant dyes. Many Bartans decorate their skin with complex tattoos and detailed, painted designs. Most Bartans wear jewelry displaying tokens granted to them by family and people they have forged strong friendships with. Contracts and alliances are sealed with such tokens. Many Bartan tales start with such a token being used to gain hospitality or ask for favors via ancient alliances. There are seven major deities, including the temple of the blue-skinned Goddess, where the clergy attempts each day to invoke a Chosen. This Choosing is often how the call of danger is heard across the East.

Bartan names use the Old Empire format of given name followed by a family name. Family names are always passed on through the mother.

Given Name: Adikar, Arun, Karoj, Kirish, Makit, Nadit, Parkresh, Raghav, Rakash; Adisha, Aswina, Rahika, Kalyika, Mitali, Rashi, Kaviya, Riya, Seneha, Shimya, Vani.

Family Name: Arani, Chabarti, Dardhi, Dewa, Kapatia, Khatri, Pakshi, Manabur.

Kommentera

Ett intressant begrepp jag sett i en del spel är Lore Sheets. Det innebär att det finns ett antal blad med olika företeelser i världen som man som spelare/rollperson kan köpa in sig på, för vad man nu använder när man gör sin rollperson. Det signalerar dels till SL att "det här är en grej jag tycker är intressant och vill ha med i kampanjen", och dels låter det spelaren välja vad hen vill grotta ner sig i. De flesta vill gärna ha tillgång till lore, men man vill för den delen ha all lore.

Ett annat sätt som jag tycker hade varit coolt att presentera en setting på hade varit en webbsida med nästlade spoiler-taggar, så man själv hade kunnat välja vilken nivå man orkar läsa in sig på.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by pingas, 17 November 2019, 23.36
                                34 responses
                                724 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mekanurg  
                                Started by krank, Idag, 08.50
                                0 responses
                                11 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by krank, Idag, 08.49
                                0 responses
                                8 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by Nässe, 16 November 2019, 00.06
                                47 responses
                                922 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by Mekanurg, 16 November 2019, 18.08
                                17 responses
                                473 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by clarence redd, Igår, 22.20
                                0 responses
                                26 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg clarence redd  
                                Started by Skarpskytten, 17 November 2019, 18.09
                                2 responses
                                67 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by ÅkeZorkh, 18 July 2019, 14.35
                                6 responses
                                427 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg ÅkeZorkh  
                                Started by Måns, 20 February 2019, 12.38
                                24 responses
                                855 visningar