Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bli bättre - och samtidigt sämre

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Bli bättre - och samtidigt sämre

    Finns det något regelsystem där när RP levlar upp, så måste de samtidigt välja en extra svaghet eller nackdel, eller göra en tidigare nackdel ännu sämre? RP blir alltså mer och mer extrema personligheter och överspecialiserade ju mer de spelar.

    #2
    Umknown Armies 3e.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
      Umknown Armies 3e.
      Lust att förklara hur? Så jag inte behöver köpa reglerna.

      Kommentera


        #4
        Finns väl en del spel där man inte har förbättring som så, utan bara kan flytta runt existerande poäng. Då blir det ju simultan förbättring och försämring (men mest förändring). Kommer inte på något exempel på rak arm dock.

        Kommentera


          #5
          Det är väl inte exakt vad du efterfrågar, men i flera system nöts ju rollpersonerna ner gradvis på vissa punkter samtidigt som de blir bättre på andra. Call of Cthulhu med sin Sanitymekanik är väl det äldsta och klassiska exemplet, och om jag fattat rätt hur Humanity och motsvarande funkar i World of Darkness-spelen är det väl också något åt det hållet. I Delta Green har jag förstått det som att det fr a är rollpersonernas relationer (med åtföljande spelmekaniska effekter) som nöts ner och sabbas med tiden.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Theo Visa inlägg
            Det är väl inte exakt vad du efterfrågar, men i flera system nöts ju rollpersonerna ner gradvis på vissa punkter samtidigt som de blir bättre på andra. Call of Cthulhu med sin Sanitymekanik är väl det äldsta och klassiska exemplet, och om jag fattat rätt hur Humanity och motsvarande funkar i World of Darkness-spelen är det väl också något åt det hållet. I Delta Green har jag förstått det som att det fr a är rollpersonernas relationer (med åtföljande spelmekaniska effekter) som nöts ner och sabbas med tiden.
            Även Warhammer Fantasy RP, där du har både mental (insanity) och fysisk (coruption) nedbrytning.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg

              Lust att förklara hur? Så jag inte behöver köpa reglerna.
              Den här recensionen går in på det:

              https://www.shutupandsitdown.com/rpg...nknown-armies/

              TL;DR - det är som dina personlighetsdrag i Pendragon, fast alla färdigheter har placerats i en dikotomi mot en annan, och när du blir bättre på den ena blir du automatiskt sämre på den andra.

              Kommentera


                #8
                CoC, genom SAN.
                Oktoberlandet (förbättra något, försämra något annat (bl.a.))
                Whitehack (Braves kan sänka sina grundegenskaper för ökad chans att få comeback dice; många äventyrare får med tiden en och annan permanent skada; corruption med stigmata).

                Hälsar

                Christian

                Kommentera


                  #9
                  Mutant: År Noll har väl någon grej med att när man får nya förmågor måste man sänka en grundegenskap, vill jag minnas.

                  Kommentera


                    #10
                    Klockkurvefördelat runt decennieskiftet 90 förekom åldersmodifikationer. Det betydde att man en dag fick -4 på Smidighet i födelsedagspresent, men bara om man hade den sortens SL som, alltid när man minst anade det, kunde kläcka ur sig "och åren gick..."

                    Sedan finns gamla Wastelands där höga färdighetsvärden sänktes om spelaren pratade om något annat än rollpersonens ogripbart tråkiga träning.

                    Detta var under detaljrunkets guldålder, en tid då allt skulle simuleras för simuleringens egen skull. Påfunden får gärna lämnas kvar där.
                    Last edited by Matolo; 27 September 2019, 15.37. Anledning: Gick visst mer galla i posten. Ursäkta.

                    Kommentera


                      #11
                      Kul, många olika alternativ! Tack för tipsen. +1

                      Kommentera


                        #12
                        I Megatraveller kunde man inte ha fler skill ranks totalt än summan av ens värden i Intelligence och Education, så om man hade nått den gränsen så var man tvungen att sänka något om man skulle höja något annat. Jag spelade dock inte tillräckligt för att komma fram till hur man höjer sina skills.

                        I Star Trek Adventures så mäts erfarenhet i "Milestones", som finns i tre versioner: Normal, Spotlight, och Arc. Vid en normal milestone får man höja en färdighet och sänka en annan, byta ut en specialisering, eller skriva om en värdering. På en spotlight-milestone får man höja/sänka en grundegenskap, byta ut en specialförmåga, eller göra något motsvarande med gruppens rymdskepp. Det är bara på en Arc-milestone som man får höja ett värde eller lägga till något annat utan att det sänka/bli av med en motsvarighet - och en sådan är rätt sällsynt, i en hel lång kampanj kanske varje rollperson får två eller så.

                        I båda dessa är tanken mer att man byter fokus på sin rollperson än att man hyperspecialiserar sig - i alla fall i Star Trek kan man vara rätt specialiserad redan från början. Det handlar mer om att när Tom Paris börjar designa och bygga en ny skyttel så har han inte tid att hålla på med den fältmedicinska träningen, så han höjer Engineering på bekostnad av Medicine.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg

                          I Star Trek Adventures så mäts erfarenhet i "Milestones", som finns i tre versioner: Normal, Spotlight, och Arc. Vid en normal milestone får man höja en färdighet och sänka en annan, byta ut en specialisering, eller skriva om en värdering. På en spotlight-milestone får man höja/sänka en grundegenskap, byta ut en specialförmåga, eller göra något motsvarande med gruppens rymdskepp. Det är bara på en Arc-milestone som man får höja ett värde eller lägga till något annat utan att det sänka/bli av med en motsvarighet - och en sådan är rätt sällsynt, i en hel lång kampanj kanske varje rollperson får två eller så.
                          Nice!

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                            Mutant: År Noll har väl någon grej med att när man får nya förmågor måste man sänka en grundegenskap, vill jag minnas.
                            Mer exakt, när en mutation snedtänder finns det en risk att man tar permanent skada på en grundegenskap, och samtidigt får man då en ytterligare, ny mutation. Detta är parallellt med ett system med XP i mer traditionell stil.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                              Finns väl en del spel där man inte har förbättring som så, utan bara kan flytta runt existerande poäng. Då blir det ju simultan förbättring och försämring (men mest förändring). Kommer inte på något exempel på rak arm dock.
                              I Svavelvinter har man fyra grundegenskaper och åtta poäng, som man kan flytta runt mella dessa fyra enligt vissa permisser. Ett är min och tre är max. Så man kan ha kobinationerna 2-2-2-2 eller 3-2-2-1 eller 3-3-1-1. Det finns inget sätt att få varken fler eller färra än dessa åtta poäng. (Däremot kan man bli bättre på sina färdigheter.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by pingas, 17 November 2019, 23.36
                              30 responses
                              544 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg slanfan
                              av slanfan
                               
                              Started by Nässe, 16 November 2019, 00.06
                              47 responses
                              882 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Mekanurg, 16 November 2019, 18.08
                              17 responses
                              419 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by clarence redd, Igår, 22.20
                              0 responses
                              11 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg clarence redd  
                              Started by Skarpskytten, 17 November 2019, 18.09
                              2 responses
                              61 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by ÅkeZorkh, 18 July 2019, 14.35
                              6 responses
                              408 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg ÅkeZorkh  
                              Started by Måns, 20 February 2019, 12.38
                              24 responses
                              831 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Leon
                              av Leon
                               
                              Started by Drafur, Igår, 18.01
                              1 response
                              78 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Swedish Chef  
                              Started by Skarpskytten, 13 June 2019, 09.53
                              15 responses
                              364 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Skarpskytten  
                              Started by God45, Igår, 10.47
                              6 responses
                              91 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Dimfrost  
                              Arbetar …
                              X