Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fler sätt att skapa innehåll medans man spelar

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Fler sätt att skapa innehåll medans man spelar

    Har spellett en del Mutant år noll och gillar dess system för att skapa sektorer, med slumptabeller för terräng, bebyggelse, hot (monster, humanoider eller fenomen), och massor av andra detaljer. Det, tillsammans med google maps i 3D-satellit-läge blir en kreativ process: man får ut ett antal utgångspunkter, och sen skapar man som SL en plats av det. Vissa av detaljerna tolkas om, vissa lyfts, andra faller bort. För mig är det ett bra sätt att skapa saker medans man spelar - man tar hjälp av slumpen, men man tolkar den, bygger på den.

    Tidigare har jag ibland kört med random encounters. Jag blir ofta lite missnöjd med dem: saker händer vid helt fel tillfälle, det är en story på gång men encountern passar inte in, ofta slår jag om eller struntar i den. Jag är ingen purist, jag undviker fudge'ing vid direkta färdighetsslag så mycket som möjligt, men vad gäller saker i spelvärlden kan jag tänka mig att sitta lite på fingrarna så att det blir ett utfall som funkar bättre med helheten.

    Jag har verkligen gillat att använda Må0s sektorskapande, såväl som relationer och slumpade Hot-kort, för att ge improvisation lite mer av en utgångspunkt. Vilka andra sådana metoder har ni, där man kan skapa saker under spelets gång?

    #2
    Sagospelet Äventyr har ett system för att slumpa fram uppdrag, komplikationer, händelser, skatter och fiender. I teorin kan du göra äventyr on the fly. I praktiken är det lite för löst i konturerna och har för få utfall för att det ska funka. Flyger inte för mig i alla fall. Gillar idén för ett barnspel, dock.

    Traveller 2300AD har ett system där man använder en vanlig kortlek för att skapa rollpersoner och SLPers motivationer direkt. Har aldrig använt det i något annat system men gillar tanken väldigt mkt. Nog lätt att porta in det el ngt liknade i andra system. Så här beskrivs det i en recension på nätet, pallar inte gräva fram min regelbok:

    ”, there is the character’s focus. This is similar to the old “NPC Motivations System” in the original game. There are four personality traits, each tied to a playing card suit: clubs for violence, hearts for social, diamonds for wealth and spades for curiosity. You can either pick a focus or draw a random card”

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
      Traveller 2300AD har ett system där man använder en vanlig kortlek för att skapa rollpersoner och SLPers motivationer direkt. Har aldrig använt det i något annat system men gillar tanken väldigt mkt. Nog lätt att porta in det el ngt liknade i andra system. Så här beskrivs det i en recension på nätet, pallar inte gräva fram min regelbok:

      ”, there is the character’s focus. This is similar to the old “NPC Motivations System” in the original game. There are four personality traits, each tied to a playing card suit: clubs for violence, hearts for social, diamonds for wealth and spades for curiosity. You can either pick a focus or draw a random card”
      Oooo det här låter precis som det jag är ute efter! Hur funkar det med de olika valörerna inom en svit? Hur skiljer sig en spader tvåa från en spader dam? & Drar man ett eller flera kort?

      & Nu när du pratar om kort kommer jag direkt att tänka på Brian Enos oblique strategies, som jag varit sugen på att skaffa o testa som spelledar-hjälpmedel. https://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_Strategies

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

        Oooo det här låter precis som det jag är ute efter! Hur funkar det med de olika valörerna inom en svit? Hur skiljer sig en spader tvåa från en spader dam? & Drar man ett eller flera kort?
        Nu talar vi om ett spel jag spelade 1990 här. Men. Som jag mins det.

        Två kort per person. Ur en hel lek alltså.

        1 till 10 är hur viktig den motivationen är. Så ruter 2 betyder att rikedom är viktigt men in jätteviktigt. Klöver 9 är en väldigt våldsam person. Und so weiter. De klädda korten har om jag mins rätt speciell effekter i sin svit.

        Ska se om jag kan hitta reglerna imorgon. Har 29 boklådor fulla mad angst (och böcker) i förrådet, måste arbeta upp lite ilska för att klara det bara.
        Last edited by Skarpskytten; 14 September 2019, 22.58.

        Kommentera


          #5
          Systemet med kortleken var redan med i Twilight 2000 första versionen.

          Kommentera


            #6
            Jag har ännu inte testat dom men Stars Without Number har mängder med slumptabeller som ser väldigt användbara ut, och då inte enbart för rymdopera. Bland annat finns det tabeller för att generera problem, platser och personer.
            Last edited by luddwig; 15 September 2019, 12.12.

            Kommentera


              #7
              Jag orkade inte gräva fram rätt låda, Zonk. Och det behövdes inte heller för hela systemet finns redan på WWW: http://towerofzenopus.blogspot.com/2...-twilight.html. Trevlig läsning

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                Jag orkade inte gräva fram rätt låda, Zonk. Och det behövdes inte heller för hela systemet finns redan på WWW: http://towerofzenopus.blogspot.com/2...-twilight.html. Trevlig läsning
                Ah grymt! Då finns det en väldigt "fleshed out" version där, sen kan man köra det mer impro om man vill. Tackar!

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  Jag har ännu inte testat dom men Stars Without Number har mängder med slumptabeller som ser väldigt användbara ut, och då inte enbart för rymdopera. Bland annat finns det tabeller för att generera problem, platser och personer.
                  Låter najs! På ämnet måste jag bara tipsa om det grymma cyberpunk-häftet med generation för uppdragsgivare, platser, NPCs med mera, Augmented reality:
                  https://www.drivethrurpg.com/product...yberpunk-Games

                  IMO har de bästa slumptabellerna flera dimensioner som interagerar organiskt. Säg att man skulle ha en för mat, t.ex. Antingen kan man ha 1T100 rätter rakt av, eller så kan man ha en första tabell som avgör om det är varm eller kall mat, en andra som avgör om det ingår vegetabilier och isf vilka, en tredje som avgör typen av kött, om någon alls, osv. Den senare varianten, där man slår på flera olika tabeller och tolkar resultatet, kräver mer tolkning, men ger också mer liv, tycker jag! Och då vill jag såklart fråga, vilken typ är slumpgeneratorerna i Stars Without Number?

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                    ...vilken typ är slumpgeneratorerna i Stars Without Number?
                    De flesta tabellerna har flera nivåer med delar som kan passa ihop om man har tur, eller så kräver de viss handpåläggning. Jag har som sagt inte använt dem i skarpt läge ännu, men de ser ut att ha mycket att ge. Några snabba rullningar för innehåll till en plats gav till exempel:

                    - Stock of valuable weaponry
                    - Public art performance
                    - A big predator lair
                    - Guards are summoned

                    Lite spretigt blev det, men det sätter i alla fall fart på min fantasi.

                    Om du vill kolla närmare finns spelet som gratis pdf här.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                      De flesta tabellerna har flera nivåer med delar som kan passa ihop om man har tur, eller så kräver de viss handpåläggning. Jag har som sagt inte använt dem i skarpt läge ännu, men de ser ut att ha mycket att ge. Några snabba rullningar för innehåll till en plats gav till exempel:

                      - Stock of valuable weaponry
                      - Public art performance
                      - A big predator lair
                      - Guards are summoned

                      Lite spretigt blev det, men det sätter i alla fall fart på min fantasi.

                      Om du vill kolla närmare finns spelet som gratis pdf här.
                      Mycket trevliga grejer! Blir definitivt påmind om Augmented Reality ovan.

                      Kommentera


                        #12
                        Om du kan din tarotkortlek så går det snabbt och lätt att skapa intressanta NPCs mitt i spel. Det fungerar ännu bättre om man bygger sin kamapnj på tarot från grunden, där varje major arcana representerar en plats eller person. Då kan man använda tarotkortleken för att skapa komplikationer, sessionens tema osv till t.ex. en Deadlands eller Vampire kampanj.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                          Jag orkade inte gräva fram rätt låda, Zonk. Och det behövdes inte heller för hela systemet finns redan på WWW: http://towerofzenopus.blogspot.com/2...-twilight.html. Trevlig läsning
                          Det här var riktigt bra, tack!

                          Kommentera

                          Senaste inlägg

                          Minimera

                          Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                          Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                          114 responses
                          3.497 visningar
                          9 gillar
                          Senaste inlägg Theo
                          av Theo
                           
                          Started by 2097, 20 November 2019, 10.31
                          15 responses
                          570 visningar
                          6 gillar
                          Senaste inlägg Rymdhamster  
                          Started by Krille, 04 October 2017, 21.23
                          2 responses
                          201 visningar
                          5 gillar
                          Senaste inlägg Doktor Laser  
                          Started by Fiktionslek, 20 November 2019, 20.34
                          19 responses
                          371 visningar
                          6 gillar
                          Senaste inlägg Fiktionslek  
                          Started by ChrilleT, Igår, 21.22
                          2 responses
                          69 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg erikt
                          av erikt
                           
                          Started by Whotran, Igår, 19.16
                          1 response
                          63 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg Toman
                          av Toman
                           
                          Started by JoakimBrandt, 15 May 2015, 17.42
                          2 responses
                          184 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg Gnovald
                          av Gnovald
                           
                          Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                          131 responses
                          5.171 visningar
                          7 gillar
                          Senaste inlägg obak
                          av obak
                           
                          Started by Sofi, 19 November 2019, 13.01
                          10 responses
                          257 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Jocke
                          av Jocke
                           
                          Started by Evokee, Igår, 13.14
                          8 responses
                          183 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg God45
                          av God45
                           
                          Arbetar …
                          X