Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

66 själar

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Corfitz Ulfeldt Visa inlägg
    Hej, intressant projekt!

För lite inspiration kanske 90-talserien Brimstone kan vara något? Liknande koncept som du funderar på,

https://www.imdb.com/title/tt0165564/?ref_=fn_al_tt_2
    Ser intressant ut! Ska helt klart kolla in, under förutsättning att jag hittar den någonstans (gärna via laglig streaming)…

Kommentera

En tanke jag har om spelbalans och förmågor: Så länge förmågorna är tillräckligt olika varandra, användbara i olika domäner, så behöver de egentligen inte vara speciellt "balanserade" mot varandra.

Iallafall, jag har finslipat lite kring Arcturus' gåvor:

Den jagande bestens gåva
      • Klor, tänder
      • Onaturlig fysik; hoppa högt, vara stark
      Den obrutna blodslinjens gåva
      • Äta upp folk och få deras minnen. Lägre nivå = kortare tid, mindre detaljer.
      Den förgiftade tandens gåva
      • Gift (låg nivå – illamående, matförgiftning, kliande sår. Hög nivå – död)
      • Sömnsporer
      Den dansande kroppens gåva
      • Feromoner; få folk att uppfatta en som extremt åtråvärd eller liknande.
      • Infektera folk med rabies (lägre nivå), eller kanske cordycepssvampar som får dem att göra specifika saker (högre nivå).
      Den besjälade naturens gåva
      • Befalla djur
      • Använda växter för att spionera, rotsystem för att kommunicera
      • Se genom djurögon
      • Få växter och rötter att växa snabbt och på kommando. Högre nivå; ur intet. Annars måste det finnas växter på plats.
      Den ihåliga jordens gåva
      • Teleportera mellan skogar, genom rotvältor och gömslen. Låg nivå = det tar tid, man kan inte ta med sig folk eller skrymmande saker.
      De många ögonens gåva
      • Förvandla sig till ett eller flera djur (tänker att man behåller sin sammanlagda massa). Låg nivå = det tar tid, man kan bara bli ett djur i taget. Hög nivå = det går på ett par sekunder, man kan bli flera olika djurarter samtidigt.

Detta är såklart väldigt preliminärt, framför allt namnen. Tanken är i varje fall att vissa av gåvorna låter den som har dem göra två eller flera distinkta saker men att de ändå är del av samma "grej".

De behöver funderas igenom, och jag funderar på att kassera teleportationen. Är den för svåranvänd/smal?
      Finns det någon som just nu känns som för dålig på låg nivå? Någon man skulle bli sur om slumpen sade att ens rollperson fick?

Kommentera

Ni får förresten säga till om ni tycker att det är tjatigt när jag använder den här tråden som ett slags "utvecklarblogg". I dunno, jag gillar inte bloggformatet och här får jag ändå en del svar och kommentarer från förbipasserande vilket är otroligt uppskattat och nyttigt för min kreativa process!

Kommentera

Jag skulle ändra "Den ihåliga jordens gåva" tema till "De Vilda ländernas gåva" eller något sådant (och där man visserligen kan ta med sig grejer, även på låga nivåer, men du behöver klara tärningsslag för att inte "tappa bort dem"*. Fysiska ting är typ...borta. Levande personer kan man leta upp igen, om man har ett par veckor). Annars så är det lite för likt Agartha (The Secret World).

*Eller så är det direkt "Ju lägre förmågan är, destå mer naturnära måste det vara". Att ta med sig ett vilddjur eller en käpp, lätt. Att ta med sig ett tamdjur eller en kniv. Svårt. Att ta med sig elektronik, motorfordon och stadsbor, supersvårt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
            Jag skulle ändra "Den ihåliga jordens gåva" tema till "De Vilda ländernas gåva" eller något sådant (och där man visserligen kan ta med sig grejer, även på låga nivåer, men du behöver klara tärningsslag för att inte "tappa bort dem"*. Fysiska ting är typ...borta. Levande personer kan man leta upp igen, om man har ett par veckor). Annars så är det lite för likt Agartha (The Secret World).

*Eller så är det direkt "Ju lägre förmågan är, destå mer naturnära måste det vara". Att ta med sig ett vilddjur eller en käpp, lätt. Att ta med sig ett tamdjur eller en kniv. Svårt. Att ta med sig elektronik, motorfordon och stadsbor, supersvårt.
            Jag gillar det här med "de vilda länderna" (eller något motsvarande, gillar inte "länder" i det här fallet). Jag tänker att det man nog egentligen gör är att ta det hela via Arcturus, kanske.

Jag vill inte ha mer detaljerad regelmekanik för någon av förmågorna än att den kan memoriseras, så kanske 1-2 meningar som mest. En enkel lista, inte ett kapitel. Och jag vill hålla nere tärningsslagen. Men att man slår ETT tärningsslag för saker man försöker ta med sig, kanske med antal tärningar = sin nivå eller något, och om man misslyckas med alla tärningar så tappar man det man höll i.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
              (eller något motsvarande, gillar inte "länder" i det här fallet).
              Den kosmiska urskogens gåva?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Den kosmiska urskogens gåva?
                "Rotsystemets gåva" :P

Eller för att vara mer allvarlig "Yggdrasils gåva" låter coolt om man inte har något emot att namnet i sig lånar ifrån en specifik kultur. "Världsträdet" existerar dock i fler kulturer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                  Eller för att vara mer allvarlig "Yggdrasils gåva" låter coolt om man inte har något emot att namnet i sig lånar ifrån en specifik kultur. "Världsträdet" existerar dock i fler kulturer.
                  "Världsträdets gåva", kanske?

Kommentera

Jag har tänkt lite kring domedagsklockan, alltså den tidslinje SL har i bakgrunden.

Jag tycker att det känns som att det enklaste är att knyta klockan till antal själar, insamlade eller ej. Något händer efter 11 själar, 22, 33 och så vidare. Till exempel, det måste såklart inte vara just var elfte.

Jag skulle vilja fundera ut ett gäng grejer som kan hända under den här tidslinjen. Både sådant som direkt påverkar rollpersonerna och sådant som mest sker i bakgrunden. Exempel:
                    • Rollpersonerna kontaktas direkt av en av Konkurrenterna, som berättar saker deras egen mästare inte sagt. Kanske ger de också sin bild av undergången.
                    • Rollpersonerna kontaktas av en av konkurrenterna, som berättar om en av de andra konkurrenternas planer för maskinen och undergången.
                    • Rollpersonernas mästare berättar om sin plan ur sitt perspektiv.
                    • En miljonstad sjunker ner i ett enormt slukhål.
                    • Mystiska svarta monoliter med inskriptioner på okänt språk dyker upp över hela världen.
                    • Atomkrig bryter ut mellan gamla fiendeländer.
                    • Varelser från bortom världsrymden infekterar världen med sin närvaro, genom sprickor i rumtiden.
                    • Något stort och uråldrigt vaknar nere under vattenytan, och börjar krossa skepp.
                    • Stora titaniska monster dyker upp här och var. De förstör allt i sin väg.
                    • Stora mystiska symboler bränns in i jordytan. De är så stora att de bara syns från rymden.
                    • En pandemisk pest sprids, och dödar miljoner.
                    • Fickor av död tid uppstår, dit ingen kan gå in (utom rollpersonerna och andra Besökare, som har med sig egen tid).
                    • Månen blir blodröd och stirrar ner mot jorden som ett ont öga.
                    En annan tanke: Hur lång är en kampanj? Det blir ganska långt, tänker jag, om man kör alla 66 själar. Säg att man raskar på ganska bra och kör en själ i timmen. Mina erfarenheter från Null State säger mig att det är fullt rimligt, en del grupper kan säkert bli snabbare än så. Det blir iaf en 66 timmar lång kampanj i såna fall. Med säg 3 timmars spelmöten så blir det 22 möten. Typ ett års spelande om man kör varannan vecka. Det blir ganska maffigt.

Men sedan kan såklart dels vissa grupper gå raskare fram; man kan klämma två i timmen och komma ner till elva spelmöten, man kan helt enkelt halvera antalet själar totalt – kapa listan i tu bara, chop chop! Eller ännu mer. Kanske kan man komma ner till 2-3 spelmöten bara, om man choppar ordentligt och kör 11 själar.

Jag vet inte hur snabbt en normal spelgrupp finner ett sånt här format tjatigt. Det är ju "samma sak" man gör om och om igen. Även om den "saken" i sig kan innehålla en hel del variationer. Men jag tänker att så länge jag ger ovanstående tips om hur man kortar av kampanjen så går det ju för varje grupp att anpassa efter eget kynne.

Kommentera

Alltså. Man kan "storymässigt" ha 66 själar, men är inte tid och rum i sig själv en del av verkligheten? Är det det inte tematiskt riktigt att den linjära tiden löses upp och blir flytande när X antal själar är infångade? Allt eftersom tiden löses upp så blir själafångandet mer...flytande. Det handlar om att manipulera flodens fåra istället för strömmen i sig. Så man identifierar nyckelplatser. Platser i tid och rum där man kommer att fånga tidsflödet och låser upp Schrödingers själafångande, där själar är både infångad och inte infångad samtidigt...förrän de blir observerat så.

Kommentera

Jag har fortsatt skriva på domedagsklockan och börjar bli ganska nöjd, åtminstone preliminärt. Kommer jag på fler grejer så skriver jag såklart in dem.

Nånstans nu börjar det ändå kännas som att ganska mycket av spelet är på plats… Jag behöver nog fila lite på systemen och spika fast värden och poäng och sådant, men liksom det viktigaste är "klart". Kanske lite mer om de olika gudarna; jag ska försöka få ihop något slags mall för vad jag vill veta om var och en.

Men lite filande på systemen och åtminstone två av de tre gudarna så börjar det nästan bli dags för speltest, kanske.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                        Started by Måns, 13 August 2019, 10.23
                        2 responses
                        270 visningar
                        9 gillar
                        Senaste inlägg Robert E. Howard  
                        Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                        41 responses
                        1.315 visningar