Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

66 själar

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
    • Rollpersonerna: Daemoner, djinner*
    Ju mer jag tänker på det, desto sämre blir "djinner". Jag är absolut inte säker på att jag kommer att orka göra tillräckligt mycket research för att göra djinnerna rättvisa, och jag är inte ens säker på att jag vill att rollpersonerna ska vara sådär jättenära traditionella djinner. Även om jag ju som västerlänning upplever dem som rätt "spännande" och "exotiska" och deras egenskaper som "ovana".

Det hela kompliceras ju av att rollpersonerna utan speciellt stora problem kan beskrivas som "onda". De åker runt och mördar folk för deras själar, liksom. Familjefäder och dagisfröknar.

Så jag lutar nog åt demoner, trots allt. Även om jag hade önskat mig något lite mer neutralt. Tjänare kanske… men det är också så gjort, och dessutom inte så dramatiskt eller "speciellt".

Kommentera

Ju mer jag tänker på det, desto sämre blir "djinner". Jag är absolut inte säker på att jag kommer att orka göra tillräckligt mycket research för att göra djinnerna rättvisa, och jag är inte ens säker på att jag vill att rollpersonerna ska vara sådär jättenära traditionella djinner. Även om jag ju som västerlänning upplever dem som rätt "spännande" och "exotiska" och deras egenskaper som "ovana".

Det hela kompliceras ju av att rollpersonerna utan speciellt stora problem kan beskrivas som "onda". De åker runt och mördar folk för deras själar, liksom. Familjefäder och dagisfröknar.

Så jag lutar nog åt demoner, trots allt. Även om jag hade önskat mig något lite mer neutralt. Tjänare kanske… men det är också så gjort, och dessutom inte så dramatiskt eller "speciellt".
      "Vi är totes änglar"
      "Vad menar du 'änglar ska vara goda och inte äta folks själar'? Vem har slagit i dig sådant dravel. Änglar, demoner. Det beror på vilket perspektiv man har. Vi tjänar gud....tja, vi tjänar en gud. Vilken titel vi har beror på vem man hejar på"

Kommentera

Just nu tänker jag lite såhär:

Rollpersonerna: Besökare, också kallade djinner, demoner, änglar, besättare, vandrare, avatarer.

Uppdragsgivare: De glömda gudarna, också kallade stjärnor, de ansiktslösa, de bortomvärldsliga.

Jag lutar alltså lite åt besökare för rollpersonerna. Jag funderar också på att överlag ha stjärn-temat i förgrunden, men då skulle jag behöva ett bättre samlingsnamn på uppdragsgivarna än stjärnor. Konstellationer? Solgudar?

Enklaste sättet att ge kampanjen lite framåt-driv på metanivån borde vara att ha en klocka, där något händer till exempel var elfte insamlad själ. Elfte, tjugoandra, trettiotredje etc.

Där "något" kan vara "första mötet med Konkurrensen" eller "apokalypsen avslöjas" eller "uppdragsgivarens plan avslöjas" eller "rollpersonerna frestas av Konkurrensen". Jag ska fundera lite; antagligen hamnar flera "något" på samma plats, och man kan tänka sig att de sprids ut lite över de kommande uppdragen – så att man "låser upp" händelser snarare än att de garanterat händer just vid en viss punkt.

Jag är fortfarande sugen på ungefär samma treenighet av gudar i grunden:
        • En odöd. Skelett, zombies, ruttnande kött, likätare, stora monster byggda av ihopsmälta kroppar.
        • En djurisk. Bockfötter och hjorthorn, mörka djupa skogar, förmultnande trä, farliga djur, huggtänder.
        • En maskerad spindel. Vävaren, vita teatermasker med mandibler bakom, stora spindelnät, insekter.
        Jag funderar också på en som är onaturligt vacker. Smäcker vit och svart marmorhud. Formförändrare. Men den kanske kan vänta och bli en expansion =)

Kommentera

Det här låter som ett kul projekt. Jag tänkte komma med ett litet lästips:
          Har du kollat på Band of Blades . Där följer man ju en gud avatar (finns tre olika) vilket ger ett tema för kampanjen, likaså väljer SL två av tre olika motståndare. Spelet har också en uppdragsgenrerator. (SL slår på ett gäng tabeller), vilken du kanske skulle få inspiration av. Samt mekaniker för när man behöver flytta till en ny plats. Fattar att spelet är Fantasy ,men med teknik och utan riddare så du kanske inte hatar det),och att det är regelmässigt åt AW hållet, men tror det finns lite mekaniker där du kan inspireras av.

Kommentera

Så jag har börjat skissa lite på hur det här skulle kunna se ut.

Jag anfölls av en tanke när jag stod och diskade, att jag ville ha små insprängda citat där språket inte skulle kännas helt 100% bekant eller bekvämt. Jag gillar ju sånt överlag; när text blir lite hackig och kanske lite stream-of-conciousness. När den inte riktigt hittar rätt ord. Stilblandningar. I det här fallet tänker jag att det är något gammalt, bortsomvärldsligt, som uttrycker sig med hjälp av det det uppfattat av mänskligt språk, typ. Lite främmande, men istället för det rasistiska draget det ofta känns som när språk helt enkelt har en stark brytning, så används relativt knöliga, kanske lite ålderdomliga ord, lite överdrivet omständliga meningar.

En första skiss blev något sånt här:
            Jorden, bland alla lerklot i världsrymden, är speciell. Fältet där själasådden som är nyckeln till armageddon finns. Sedan årmiljoner framemotsedd. Det som en gång planterats ska nu skördas. Utan skärvorna finns ingen helhet. Ingen framtid. Utan Maskinen är allt förlorat. Samla de utvalda. Skärvorna, själarna, nycklarna. Bygg evigheten.

Det måste putsas på och så, såklart, men en första skiss är en första skiss.

Har jag högre ambitioner än förmåga, här? Motsvaras mina idéer av min faktiska produktion? Troligen inte. Tur att jag inte gör det här för att det ska sälja bra, eller så.

Jag har också gjort början till en outline för projektet:
            • Spelartillvänd beskrivning av spelet
              • Det de vet om världen
              • Det de vet om sig själva
              • Det de vet om sitt uppdrag
              • Oraklet – maskinen
            • Rollpersonerna
              • Egenskaper och poäng
                • Tärningsregler
              • Gruppens fokus/krafter
            • Listan
              • Namn
              • Yrke
            • Spelledaren
              • Vad alltsammans egentligen handlar om
              • Att bygga scenarier on the fly
                • Konkurrensen
                • Systemet för diskretion
                • Dåligheter
              • Kopplingar mellan själar
              • Domedagsklockan
                • Tidslinje för kampanjen
              • Kampanjens och världens slut
            • Gudarna
              • Aldebaran
                • Spindeln
              • Arcturus
                • Bocken
              • Achernar
                • Den döde
            Om jag hinner så skulle jag vilja göra en första bild under helgen också, kanske en på Arcturus…

Kommentera

Jag funderar mer och mer på det här med vad rollpersonerna egentligen ska göra med sina måltavlor. Att få dem att skriva under ett kontrakt där de ger upp rätten till sina själar känns så… jag vet inte, klichémässigt och inte i linje med det annars ganska mekanistiska temat, med apokalypsmaskinen och så.

En tanke är ju att de helt enkelt behöver lönnmörda målen, men det skapar sämre möjligheter till interaktion och utmaning.

Så jag funderar på ifall de istället måste göra något med målet, som fångar upp själen. Kanske placera en "själs-fälla" någonstans på eller i kroppen. Och att denna fälla sedan i efterhand behöver hämtas upp.

Jag funderar på om själa-fällan ska ha en fast form som alltid måste vara likadan, vilket gör att spänningen och olikheten mellan olika uppdrag uppträder mellan det statiska (fällan) och det dynamiska (målet). Eller om fällans form kan variera, och därmed anpassas av rollpersonerna för att passa den plan de har för just det aktuella målet.

Nackdelen med de här fällorna är såklart att behovet av direkt konfrontation och övertalning minskar. Det blir ett frivilligt inslag. Vilket minskar utmaningen en smula, tänker jag. Det finns en charm i tanken att man måste upptäcka vad personer skulle kunna vara villiga att ge upp sina själar för. Eller låtsas ge upp sina själar; ingen har sagt att målet måste tro att kontraktet är på riktigt…

Gör det att ha något som kräver samma sorts socialt-interaktivt lirkande men som inte smakar lika mycket old-school-demon?

För övrigt vill jag bara säga att Jupiter har 79 månar och Saturnus har 62. Under en period brukade man säga att Jupiter hade 66 månar och det hade varit perfekt.

Kommentera

Tycker rent självmant att ett grundläggande villkor är att en demon (varken ni) eller the competition får göra det mot personens vilja. Så kontrakt eller att man på något sätt får en ordinär dödlig att göra dådet (och att hyra lönnmördare triggar direkt The Compeititon).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                  Tycker rent självmant att ett grundläggande villkor är att en demon (varken ni) eller the competition får göra det mot personens vilja. Så kontrakt eller att man på något sätt får en ordinär dödlig att göra dådet (och att hyra lönnmördare triggar direkt The Compeititon).
                  Hm, så kontraktets funktion är inte att ge bort själen, utan snarare att ge rätt att mörda personen? Hm…

Jag tänker att det som hindrar rollpersonerna från att "hyra lönnmördare" är att de, åtminstone i den nuvarande skissen, inte har riktiga människo-identiteter, pengar, kontakter etc. De får klara sig med vad de kan fixa on the ground. Så om de lyckas fixa kontakter och pengar för att fixa lönnmördare – fine, men ni kommer ju ändå ha nya identiteter typ nästa uppdrag. You can't take it with you where you're going to go. Om de inte börjar etablera identiteter de kan återkomma till på jorden, men det är definitivt något som stegrar Konkurrensens alarm…

Kommentera

OK, det finns några grejer som behöver fixas innan det här ges något slags speltest:
                    • Själva listan på själar. Bör inte vara så svårt; behöver i dagsläget mest komma på en massa namn (gärna från lite olika kulturer) och det bör jag ju kunna ordna ganska lätt.
                    • Minst en av gudarna, inklusive krafter
                    • Ritualen; Vad som ska göras med skärvorna
                    • Mekaniken för att se om Konkurrensens alarm ringer.
                    Så. Den fjärde punkten. Jag tänker att jag borde kunna börja med att bara fundera ut saker jag tänker mig skulle kunna vara dåliga, och sen nån gång sätter jag lite siffervärden på dem och så får det bli en mätare som helt enkelt rör sig kontinuerligt mellan uppdragen. I slutet av varje uppdrag summerar SL ihop och avgör hur alerta Konkurrensen är i nästa uppdrag.

Så.
                    • Skärvans (eller någon annans) dödsfall är uppenbart icke-naturligt. Eller, det var inte en olycka i varje fall.
                    • Skärvans (eller någon annans) dödsfall är direkt onaturligt. Som i, rollpersonerna använde övernaturliga medel, t.ex. sina krafter.
                    • Skärvan hann på något sätt börja prata med andra om konstiga saker; informationen flyter runt även efter att RP stuckit.
                    • Det finns levande vittnen som hörde rollpersonerna prata om något mystiskt eller så.
                    • Det finns vittnen eller fysiska bevis på att rollpersonerna använde sina krafter eller andra övernaturliga medel.
                    • Rollpersonerna återanvände något som de etablerat eller samlat på sig från ett tidigare uppdrag, t.ex. en identitetshandling eller så.
                    • Rollpersonerna hittades och konfronterades av Konkurrensen.
                    Det är väl i princip vad jag kommer på nu. Det kan säkert kategoriseras och graderas på ett snyggt sätt, nu ville jag mest få ner det.

Min senaste fundering när det gäller Ritualen är att man inte behöver övertyga skärvan om något, men att man måste få in en specifik "ramsa" i dess huvud. Ramsan fungerar som ett slags memetisk bur eller kedja, som fäster sig i sinnet och själen och fångar in den i dödsögonblicket. Sedan måste rollpersonerna få möjlighet att plocka ut den fjättrade själen ur kroppen efter att skärvan avlidit; just nu tänker jag mig att det är en procedur som inte lämnar några uppenbara spår (utom att Konkurrensen kan se att det är gjort), men som i själva utförandet nog är om inte spektakulärt så åtminstone på något sätt… uppenbart udda. Något man helst vill slippa vittnen till.

Kanske har man en särskild kniv som man behöver hugga ett magiskt hål i bröstkorgen med; ett hål som sedan försluts automatiskt?

Kommentera

Jag har börjat fundera på det här med rollpersoners förmågor.

Egentligen vill jag ju inte ha dem i fokus, men jag vet å andra sidan en hel del spelare som rentav blir lite purkna om de inte får pilla åtminstone lite med sina rollpersoner under en längre kampanj.

Det jag vet sedan tidigare:
                      • Alla rollpersoner i samma grupp tjänar också, eller är skapade av, samma Gud.
                      • Alla ska kunna ha "sin egen grej" – lite niche protection.
                      • Krafterna ska vara relaterade till den gud man är skapad av.
                      Jag tänker att man både bör kunna tänka sig stegvisa förbättringar av existerande förmågor, och att man ibland får tillgång till helt nya förmågor.

Så. Låt oss säga att vi vill att det ska finnas fem förmågor att välja mellan från början. Då kan varje rollperson i en normalstor grupp skaffa sig en egen förmåga, en som är helt och hållet ens egen.

Om man var elfte infångad själ ska få en ny förmåga, så krävs det att jag som spelmakare hittar på fem gånger sex, dvs 30, förmågor redan från början. Per gud. Om alla ska få en helt egen ny förmåga.

Gånger tre, om jag ska ha tre gudar i grundpaketet. 90 förmågor. Det känns inte helt hållbart. Om man dessutom ska ha, säg, två unika förmågor att välja mellan vid varje tillfälle så är vi uppe i 180 förmågor… Så bra fantasi har jag inte.

I praktiken tror jag att jag kanske skulle palla att komma på… 5-10 distinkta förmågor per gud, kanske. Och att jag kanske skulle kunna komma på tre nivåer av varje förmåga, där det i de flesta fall mest blir en logisk progression av det hela.

Låt oss sikta lågt. 6 distinkta förmågor, 3 nivåer per förmåga, det blir 18 varianter.

Men OK, om alla får en av de sex unika när rollpersonerna skapas. Efter 11 insamlade själar ökar den förmågan 1 steg, och man får en annan förmåga på nivå 1. Efter 22 insamlade själar får man ytterligare en ny förmåga på nivå 1, ens existerande ökar med 1.

Det tråkiga blir väl att man senast vid 33 insamlade själar då får samma förmåga som någon annan redan har. Man blir mindre unik ju längre spelet pågår. Kanske kan man i någon mån motverka det genom att öka antalet nivåer inom varje förmåga? Göra så att det finns 5 nivåer av varje, så att man alltid är den i gruppen som ligger på topp inom en förmåga?

Eller så håller jag det enkelt; det finns sex krafter, tre nivåer vardera, man får en nivå i en kraft när rollpersonen skapas, sedan använder man något slags poäng för att antingen höja kraftnivå, skaffa ny kraft, eller höja sina andra vanliga egenskaper…

Kommentera

En annan grej jag funderat på är vad det här spelet säger. Alltså rent politiskt och filosofiskt. Alla spel säger ju liksom något. Genom sina val av protagonister, konflikter, berättelser att fokusera på… Null State är ju till exempel ganska mycket mer teknofobt än jag skulle önska.

Så… vad är det här? Man spelar ju ändå någonstans bad guys, eller iaf varelser/personer som luras eller drivs av en uppdragsgivare att göra dåliga saker. Kanske säger spelet helt enkelt att man ska akta sig för att gå någon auktoritetsfigurs ärenden, för de har alltid en egen agenda som kanske inte är samma som ens egen? Det skulle jag vara OK med, isf.

"Ibland kan man inte rädda världen, utan bara försöka göra det bästa av situationen. Eller det minst dåliga" är väl inte heller så dumt, tänker jag.

Kommentera

Om jag ska börja försöka tänka lite kring en av gudarna, då. Låt oss säga Arcturus, Bocken.

Associationerna här är den vilda naturen, det djuriska, det köttiga och pälsbeklädda. Den djupa skogen. Förmultnande trä, blöt mossa, vassa tänder.

Några tänkta krafter:
                          • Klor, tänder
                          • Gift
                          • Feromoner; få folk att uppfatta en som extremt åtråvärd eller liknande.
                          • Sprida sömnsporer
                          • Infektera folk med rabies, eller kanske cordycepssvampar som får dem att göra specifika saker.
                          • Befalla djur
                          • Använda växter för att spionera, rotsystem för att kommunicera
                          • Teleportera mellan skogar, genom rotvältor och gömslen
                          • Onaturlig fysik; hoppa högt, vara stark
                          • Få växter och rötter att växa snabbt och på kommando. Högre nivå; ur intet. Annars måste det finnas växter på plats.
                          • Äta upp folk och få deras minnen.
                          • Förvandla sig till ett eller flera djur (tänker att man behåller sin sammanlagda massa).
                          Vissa av dessa kommer säkert att ha motsvarigheter hos de andra gudarna, men det känns inte som ett problem, riktigt.

Men alright, åtminstone för Arcturus känns det som att det inte var super-dupersvårt att komma på tolv krafter. Antagligen kan ett antal av dem slås ihop och bli vidareutvecklingar av varandra, men just nu ville jag mest få ur mig en lista.

Det känns som att man utifrån ovanstående absolut skulle kunna få en förmåga på "basnivå" från början, och senare skaffa sig upp till två nivåers förbättring av samma förmåga, samt kunna diversifiera sig något genom att skaffa en eller två ytterligare förmågor under kampanjens gång.
                          Last edited by krank; 14 September 2019, 19.20.

Kommentera

Achernar, den Döde.

Associationer: Ruttet kött, ben, skelett, sår, avslitna lemmar, sjukdomar, infektioner, insekter.

Några tänkta krafter:
                            • Kommendera flugsvärmar (spionera, mest)
                            • Styra döda kroppar; zombiedjur, zombiemänniskor
                            • Prata med döda
                            • Smitta med sjukdom (influensa, cancer, nekrotiserande fasciit)
                            • Orsaka nekros genom beröring
                            • Få saker att åldras, ruttna, mögla
                            • Gräva sig in i kroppar med bara händerna; hantera kött som om det vore lera
                            • Straight-up bara döda folk med ett ord eller beröring
                            • Äta hjärnor och få deras minnen
                            • Konstruera mer eller mindre humanoida köttgolems
                            OK, det blev "bara" tio vid en snabb brainstorm. Duger. Målet är ju att nå kanske 6-8 stycken per Gud. Jag vet inte ens om det finns nån poäng i att försöka göra så de har lika många krafter…

Kommentera

Achernar, den Döde.

Associationer: Ruttet kött, ben, skelett, sår, avslitna lemmar, sjukdomar, infektioner, insekter.

Några tänkta krafter:
                              • Kommendera flugsvärmar (spionera, mest)
                              • Styra döda kroppar; zombiedjur, zombiemänniskor
                              • Prata med döda
                              • Smitta med sjukdom (influensa, cancer, nekrotiserande fasciit)
                              • Orsaka nekros genom beröring
                              • Få saker att åldras, ruttna, mögla
                              • Gräva sig in i kroppar med bara händerna; hantera kött som om det vore lera
                              • Straight-up bara döda folk med ett ord eller beröring
                              • Äta hjärnor och få deras minnen
                              • Konstruera mer eller mindre humanoida köttgolems
                              OK, det blev "bara" tio vid en snabb brainstorm. Duger. Målet är ju att nå kanske 6-8 stycken per Gud. Jag vet inte ens om det finns nån poäng i att försöka göra så de har lika många krafter…
                              1. Kommendera flugsvärmar borde expanderas till fler sorters av asätare. Jag skulle inte känna mig komplett om jag inte kunde ha korpar som mina spioner.
                              2. Förslag på nya krafter: "Förmågan att tillfälligt flytta sitt medvetande in i en förberedd död kropp eller köttgolem så att man kan agera på avstånd", "Upptäcka andra med en stark koppling till döden. Alla som har personligen dödat någon inom de närmaste åren".

Kommentera

Hej, intressant projekt!

För lite inspiration kanske 90-talserien Brimstone kan vara något? Liknande koncept som du funderar på,

https://www.imdb.com/title/tt0165564/?ref_=fn_al_tt_2

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                61 responses
                                2.045 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL

Started by .Per., 14 October 2018, 22.48
                                46 responses
                                1.223 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg DeBracy
                                av DeBracy

Started by God45, Igår, 10.33
                                14 responses
                                236 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by zonk, Igår, 13.57
                                18 responses
                                370 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Pilgiftsgrodan, 17 September 2019, 14.35
                                8 responses
                                272 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg .Per.
                                av .Per.

Started by Rymdhamster, 14 October 2019, 23.03
                                25 responses
                                357 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Skarpskytten  
                                Started by ragngand, 06 September 2019, 11.52
                                5 responses