Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tre nivåer av agens

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    • Äventyret bestämmer att det är ett lik i en garderob.
    • Spelledaren bestämmer att ett slag på skräcktabellen sker.
    • Spelaren bestämmer att resultatet "går bärsärk" att den attackerar sina kamrater.

Vem har agensen här?
    Under spel skulle det väl dessutom kunna gå till så här:

Spelledaren har agens och frågar spelarna vad de gör (lämnar över till spelarna).
    Spelaren tar agens genom att prata och beskriver att rollpersonen öppnar dörren och frågar spelledaren vad han ser där inne (lämnar över till spelledaren).
    Spelledaren (har agens och) tittar i äventyret ("lämnar över" till scenarioförfattaren/äventyret).
    Äventyret säger att det finns ett lik i garderoben.
    Spelledaren har fortfarande inte agens, utan beskriver att det finns ett lik i garderoben, eftersom hon följer äventyret.
    Eftersom det inte stod mer i äventyret, så tar spelledaren agens genom att lägga till att spelaren måste slå på skräcktabellen.
    Spelaren slår på skräcktabellen ("lämnar över" till spelförfattaren/spelreglerna).
    Skräcktabellen säger att rollpersonen har en kraftig reaktion*.
    Spelaren har agens inom skräcktabellens utfall och bestämmer att rollpersonen går bärsärk och attackerar sina kamrater.
    ...

(*Jag förstod inte varför spelaren bestämde att resultatet är "går bärsärk", det vanliga är att skräcktabellen bestämmer det. )

Appropå benämning tycker jag att följande är likvärdiga:
    • den som har agens
    • den som har inflytande
    • den som har initiativ
    • den som handlar/den som driver handling
    • agent

Kommentera

Är det relevant att se på agens som ögonblicksbilder? När jag ser på agens så ser jag på aktörens förmåga att styra utgången av ett lite större skeende. Om man ser på agensen ur ett spelarperspektiv där man går genom en labyrint så har spelaren agens i varje del (vill jag gå framåt, vilket håll vill jag svänga, , ...) men denne har ingen större kontroll över sin situation. Pss så finns ingen faktisk agens om beslut ur äventyret säger att alla SLP är ovilliga att hjälpa eller bidra med kunskap eller om scenariot eller SL bestämmer att vad man än gör så är det irrelevant för efter tid T så inträffar någonting som ställer allt på ända.

Mer den här aspekten av agens än den gramatiska: "Inom samhällsvetenskap talar man om personlig agens som handlar om en persons förmåga att styra sitt liv och uppleva att man har makt att vara den man vill vara."

Men det är en perspektivfråga antar jag.
      Last edited by Ram; 21 August 2019, 12.47.

Kommentera

En spontan men inte helt färdigtänkt tanke:

Kan man tänka dig att agensteorin får lite mer klaret om man förutom att identifiera de tre aktörerna (SL, spelare, äventyr/konstruktör) även identifierar de olika nivåer de kan verka på? Jag tänker mig en matris med de tre aktörerna på Y-axeln och tre verksamhetsnivåer på x-axeln.

Så här tänker jag mig det.
        Tänk äventyret/berättelsen som ett någorlunda fastslaget ramverk och själva förutsättningen för att sätta sig vid bordet med sina vänner.

Den högsta nivån av agens (vem som än är agent) ger möjlighet att driva berättelsen, även utanför ramverket som var fastslaget vid berättelsens början.

Mellannivån ger agenten möjlighet att driva berättelsen och påverka plotten inom det övergripande ramverket.

Den lägsta nivån ger agenten möjlighet att bidra med färg och smak men inte påverka berättelsens gång nämnvärt.

Så varje akt/scen/storyline har olika agenter på olika nivåer.

Som sagt, en inte helt färdigtänkt tanke jag bara ville slänga ut här.

Kan man därtill tänka sig att tärningar/kort/slump kan antas ha en viss form av agens? Men som såklart bara kan verka inom ramverket eftersom slumpen saknar visioner att implementera i berättelsen.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
        Started by Duckwing, 12 August 2019, 20.03
        2 responses
        165 visningar
        2 gillar
        Senaste inlägg Duckwing  
        Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
        14 responses
        287 visningar