Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att designa "superhjältespel" utan fokus på våld

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag vet inte om det är något du kan använda med tanke på hur världen i spelet är uppbyggd, men skulle det inte hjälpa att skippa dräkterna och kodnamnen?

Folk är vana vid att superhjältar har speciella dräkter, speciella namn och att de slåss mot skurkar. När dräkterna och namnen försvinner så försvinner även en del av viljan att slå missdådare på käften. I superhjälteberättelser utan dräkter och kodnamn, som till exempel tv-serien "Heroes" ägnar de sig mer åt andra aktiviteter. Om jag och mina vänner plötsligt fick superkrafter tror jag att "klä oss i tajta dräkter och kalla varandra för Tapirmannen och Spökskräckan" skulle ligga långt ner på prioriteringslistan.

Så om man bara spelar vanliga människor som får superkrafter kommer man ägna sig åt andra saker än strid i första hand.

Kommentera

Varje strid förstör en ledtråd. Ingen spelare kommer vilja strida.

Kommentera

Jag tror det har med spelgrupp och inte med spel att göra, och just att de flesta som söker sig till superhjälte-spel oftast verkar vilka slåss med sina superkrafter. Så oberoende hur systemet ser ut, det är vad man får. Jag har lite samma problem med pathfinder. Jag kan tänka mig spela eller spelleda pathfinder, men de som gillar att spela pathfinder vill inte spela som jag vill, och de som kan tänka sig spela som mig troligtvis kommer att ha slutat läsa när pathfinder nämns.

Nu har jag inte läst superhjälteserietidningar på år och dagar. Men i serierna så används superstyrka ofta till att hindra något från att kollapsa, eller att lyfta en båt, ett flygplan, eller något annat. Men det är ofta sido-grejjer i väntan på konfrontationen mot superskurken (som de skall slåss mot) eller något superskurken ställ till med, så att superhjälten måste ta hand om medans skurken smiter.

Sedan är det ju inte fel om ett superhjälte-rollspel (eller rollspel för huvud taget, då tanken rollspel = strid verkar vara lite väl vanlig) trycker lite på andra sätt spela på.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
          Så om man bara spelar vanliga människor som får superkrafter kommer man ägna sig åt andra saker än strid i första hand.
          Tv-serien Heroes ligger faktiskt i linje med detta. Där är det mest intriger och väldigt lite strid.

Kommentera

Varför skulle rollpersoner som är "vanliga människor som får superkrafter" innebära fokus på annat än strid?

Kommentera

Om man tittar i superhjälteserietidningar så består 99% av jobbet för superhjältar i att bekämpa superskurkar. I många fall så är superhjältarna de enda som rår på superskurkarna.
              Superhjältar gör en del annat också, men då är det nästan alltid saker där det kan vara praktiskt att ha en superhjälte till hands, inte något som endast superhjälten kan göra.

Man kan naturligtvis, som nämnts tidigare i tråden, köra utan superskurkar, och utan att hjältarna klär sig i färglada tights, men då är det tveksamt om det längre är frågan om "superhjältar" eller om man har snubblat in i någon annan genre.

Kommentera

Spridda tankar.
                • Låta stämningstexter i spelet huvudsakligen handla om ickevåldsamma situationer.
                • Hjälpa SL att undvika att spelarna triggas till strid; gå igenom vilka situationer som brukar vara triggande och erbjuda alternativ. Inte låta SLP:er anfalla RP eller vänner till RP eller oskyldiga eller folk RP har nytta av, om man inte vill ha strid. Till exempel. Inte förödmjuka RP alltför mycket, eller sätta dem i livshotande situationer utan andra tydliga ickevåldsamma vägar ut. Etc.
                • En äventyrsgenerator som helt saknar strid som komponent. Och gott om alternativ till att t.ex. avsluta med "slutboss/slutstrid".
                • Exempeläventyr helt utan stridsmöjligheter. Inte ett enda problem som ens GÅR att lösa med våld.
                • Marknadsföra spelet som t.ex. "ett mysteriespel om människor med superkrafter" snarare än "ett superhjältespel".
                • Någon form av tydlig "vad gör man" för spelet. Inte bara "ni är personer med superkrafter", utan något slags "ni utreder brott" eller "ni försöker lösa det här stora mysteriet". Ofokuserade spel leder ofta till att folk faller tillbaka ner i "murderhobo / äventyrare"-arketypen.
                • Tydlig vardagsnivå, inklusive SL-tekniker för att upprätthålla den. Pojkvänner, föräldrar, arbetskamrater. Socialt tryck. Civilisation. Normalitet. Folk omkring RP som reagerar som folk i allmänhet gör på våld.

Kommentera

Handbok för superhjältar-rollspelet har stark fokus på att lösa situationer utan våld.

Kommentera

Tänker mig att hotet om våld är det intressanta mer än slåssandet. Terrorbalans.

I kombination med det finns ju alltid Vampire-approachen (för jag anser att Vampire är ett superhjälterollspel), där det alltid finns någon som är tuffare än du.

Ibland undrar jag om inte strid blir en sorts utfyllnad. Och i superhjältefilm är det ju även popcornunderhållning att se lite Manhattan mosas emellanåt.

Kommentera

En tanke som slår mig som dom var inne på i MCU är att om det blir strid, någon dör, saker förstörs (bilar, bygnader, städer) så finns det i spelet regler för att man får stå till svars.
                      Det skickas tex ut typ sentinels (som i x-men) för att plocka in ev. superhjältar som stått för collateral damage för att ställa dem till svars.
                      Kanske är det så att superhjälteförmågor anses vara brottsligt redan före nått inträffat? Detta för att motverka att just det ska hända.
                      Därför är det något man smyger med att man har för att inte få sentinels efter sig? De superhjältar som klarar sig är de som har förmågor att gömma sig och fly.
                      Kanske handlar spelet om att fly och gömma sig...

Kommentera

Superhjältar i klassiska superhjälteserier är nästan osårbara, eller i vart fall mycket mer tåliga än människor. Var tydlig med att de inte är det i ditt spel. Ge exempelvis alla två rutor för skada: får du ett knytnävsslag så kryssar du en ruta, blir du skjuten/huggen/stucken/får en bil på dig så kryssar du båda och dör. En slår aldrig för att lyckas med en attack i normalfallet, utan delar bara ut skada. Du kan vara superstark och kunna lyfta en stridsvagn, men om någon skjuter dig så gör det ingen skillnad alls. (Anekdotiskt fick en magiker jag spelade i Eon en gång frågan "hur bär man sig åt om man vill döda en magiker?" och svarade "med en pil i ryggen," för det dödar såväl magiker som vanliga människor i Eon nästan oavsett hur duktig magikern är)

Rollformuläret i övrigt får hellre vara större fritextrutor med frågor som "Vad värderar du högst?", "Vad är du rädd för?", "Vem står du i skuld till?" och annat som inte är mekaniska värden men hjälper dig att komma ihåg eller lista ut vilken sida din rollperson står på i olika konflikter, och vilka metoder och verktyg den är beredd att ta till för att uppnå sina mål.

Kommentera

Jag tänker att en del av detta borde är att försöka fokusera utredandet i spelet (som du ju är intresserad) av kring omständigheter som inte har sin orsak i våld - då blir våld oftast en mindre intressant lösning. Undvik exempel på mysterier som grundas på våldsbrott eller sammanhang där antagonisten agerar utifrån ett upplevt våldskapital. Min tanke är att om en aktör presenteras som våldsam gör det RPna mer defensiva och därmed potentiellt våldsamma, speciellt om de faktiskt har kapacitet till våld genom sina superkrafter och dessutom om spelet för in dem i situationer där de interagerar med sitt motstånd.

Kommentera

Jag har inte spelat det själv, men har du tittat på Mutant City Blues? Det verkar ha en hel del av det du är ute efter, med superpersoner som generellt inte klär sig i tights och pucklar på varandra tillsammans med fokus på utredande.

Kommentera

En variant är ju att ge spelvärlden ett religiöst eller filosofiskt filter, dvs, krafterna kommer från "gud" och då beter man sig såhär...

Men det hjälper kanske inte när du gör en >human reboot

Kommentera

Kanske göra gränsen mellan superhjälte och superskurk justerbar. Säg att det finns en mätare som visar hur mycket hjälte du är, som sedan tickar ner med nesliga dåd som att döda skurkar. Skulle mätaren gå ner till 0 så är du en superskurk istället, du tappar kontrollen över rollpersonen och får skapa en ny. Då borde strid plötsligt bli lika mycket en kamp mot sina egna krafter som mot motståndaren. Visst jag kan enkelt knäcka skurkens ryggrad med min superstyrka eller bränna honom med laserblicken, men jag vill ta honom oskadad, så istället behöver jag använda superkrafterna på ett smart sätt för att minska risken att skada eller döda. Eller ännu bättre, hålla mig borta från striderna så gott det går och lösa det på annat sätt.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by God45, Igår, 20.27
                                7 responses
                                167 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Matolo, Igår, 21.04
                                2 responses