Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Onda människor (konventsscenario)

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Om du spelar ett scenario för din egna bekräftelses skull snarare än för den upplevelse som rollspel är rätt unika att kunna ge dig så är nog inte det här scenariot för dig, helt enkelt. Om det helt enkelt är viktigare att få veta svaret än att uppleva vägen till gruppens svar.

Men jag förstår vad du menar. Den viktiga distinktionen är dock mellan pussel och korrelationer. Pussel har lösningar. Du kan "vinna" pussel. Korrelationer du hittar mellan olika sorters bevismaterial behöver inte vara faktum bara för att du kommit på dem. Vissa props kommer se ut att ha korrelationer, men saknar det i praktiken.

Jag anser ju att spel överhuvudtaget, och i synnerhet rollspel, fungerar som bäst som upplevelser. Och jag tror upplevelsen av att spela Onda människor kan bli intressant, i det tänkta formatet. Om det sedan står eller faller för vissa spelare med att det inte finns ett facit så får jag väl helt enkelt inkludera ett facit. Men det skulle kännas som ett nederlag.
    Jo, jag håller med om allt det där och tycker det låter spännande. Osäker själv på vilket jag föredrar - ”absolut” sanning eller ”vi kan aldrig riktigt veta”.

Tror dock att om du inte är noga med blurben i GothConfoldern kommer du att dra till dig pusselfantaster och där är nog merparten som krank - intellektuellt utmanade av pussellösningen - snarare än som du själv verkar vara - fascinerade av crime, procedurals och ARGs.

Det är en supercool grej oavsett vilket spår du tar (och verkar vara något jag gärna spelar nästa GothCon), men se bara till att du är väldigt up-front med formatet för deltagarna.

Kommentera

En annan tanke som säkert redan är självklar, men jag ser helst att det är ett pågående brott. Alltså att gärningspersonen ännu är på fri fot (och inte att man efter gripandet skall koppla misstänkt till dådet). Eventuellt så kanske scenariot skulle kunna börja med en gripen (så det först känns lite som man ska stärka bevisen, men sen pekar bevisen åt andra håll).

Funderar också på varför du valt USA som setting. Jag tror det hade krypt mer innanför skinnet att placera brotten i Sverige (eller iaf nordiska länderna). Eller finns det någon anledning att inte göra det?

Förutom att leta fysisk bevisning, kommer även förhör av vittnen och gärningspersoner att ingå?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
        En annan tanke som säkert redan är självklar, men jag ser helst att det är ett pågående brott. Alltså att gärningspersonen ännu är på fri fot (och inte att man efter gripandet skall koppla misstänkt till dådet). Eventuellt så kanske scenariot skulle kunna börja med en gripen (så det först känns lite som man ska stärka bevisen, men sen pekar bevisen åt andra håll).
        Som det skrivs just nu är det inte pågående brott, eftersom det innebär att agenterna har tillgång till den misstänkte. De kan prata med den misstänkte nästan när som helst. För i slutänden kommer det ofta vara den misstänktes ord mot bevismaterialet.

Fallet i scenariot är baserat på tre specifika riktiga fall. Ett internationellt och två amerikanska. Sedan är bevismaterialet något helt annat än i verkligheten, dock.

Funderar också på varför du valt USA som setting. Jag tror det hade krypt mer innanför skinnet att placera brotten i Sverige (eller iaf nordiska länderna). Eller finns det någon anledning att inte göra det?
        Har faktiskt vaggat lite fram och tillbaka mellan Sverige och USA, men i slutänden är det lite som med Fyra StuG — precis som de flesta vet hur tyska soldater eller stridsvagnar såg ut från åratal av dokumentärer om andra världskriget så "vet" vi även hur FBI-agenter arbetar. Hur de flashar badges, läser upp Miranda-rättigheterna, och ropar in vanlig polis eller SWAT. Det finns helt enkelt fler och mer passande fördomar att luta sig mot med amerikansk polis.

Som parallell tenderar polishistorier i Sverige att vara mer socialrealism, typ Wallander eller Beck, och det frammanar helt fel paralleller tycker jag.

Utöver det är vår historia med seriemördare rättså begränsad, eftersom något av det som gjorde det alls möjligt att göra det exempelvis Bundy gjorde var bristfällig kommunikation mellan delstatsgränserna, som gjorde att ett mord i Colorado aldrig länkades till ett nästan identiskt mord i Utah.

Förutom att leta fysisk bevisning, kommer även förhör av vittnen och gärningspersoner att ingå?
        Ja! Har en idé om att skriva scenariot lite som ett uppslagsverk med olika SLPs och information, baserat på nyckelord i undersökningen. Har inte kommit riktigt så långt på den biten än, men jag tror det kan bli riktigt bra.
        Last edited by entomophobiac; 08 August 2019, 09.38.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
          Som det skrivs just nu är det inte pågående brott, eftersom det innebär att agenterna har tillgång till den misstänkte. De kan prata med den misstänkte nästan när som helst. För i slutänden kommer det ofta vara den misstänktes ord mot bevismaterialet.
          Det handlar alltså om en seriemördare och morden har upphört efter att den misstänkte är gripen? Är tanken då att man skall samla bevis mot den specifika personen för att få den dömd, och inte att leta bevis för att få "rätt person" dömd? Jag tror jag behöver läsa det här scenariot för att förstå vinkeln :-)

Kommentera

Det handlar alltså om en seriemördare och morden har upphört efter att den misstänkte är gripen? Är tanken då att man skall samla bevis mot den specifika personen för att få den dömd, och inte att leta bevis för att få "rätt person" dömd? Jag tror jag behöver läsa det här scenariot för att förstå vinkeln :-)
            Det handlar om en misstänkt seriemördare och mord som pågått under flera år som samtliga kan ha en koppling till den misstänkte. Lovar att skicka när det finns ett utkast. Kommer nog ta ett par månader dock. :)

Kommentera

Såg förresten att det kommer en fortsättning på "Her Story". "Telling Lies" släpps nu i augusti (23/8).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                Jag tänker att det är lite relaterat till 2097s Blorb-koncept. Det måste "kännas verkligt" för mig för att jag ska kunna bry mig.
                Det är till och med så att kranks hållning i den här frågan var en av sakerna som gjorde att jag upptäckte blorb, snarare än vice versa m.a.o.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Det är till och med så att kranks hållning i den här frågan var en av sakerna som gjorde att jag upptäckte blorb, snarare än vice versa m.a.o.
                  För mig, när jag tänker på det, så känns det lite som dikotomin mellan rälsat och öppet. Att det finns ett faktum (och ett faktum, inte ett antal potentiella faktum som jag ser blorben) blir för mig rälsat. Att det inte behöver göra det blir för mig sandboxigt.

Nu är det många av mina vänner som älskar narrativ i rollspel och föredrar rälsat. Men kanske rälsat under ansvar snarare än att ignorera vad spelarna gör. Så jag köper att många vill ha det på det sättet. Men för min del är upplevelsen det viktigaste. Upplevelsen är för mig "på riktigt" oavsett vilka delar av den som var förberedda eller ej. Upplevelsen är nuet.

Men det är möjligt att min syn på det helt enkelt bottnar i min halvaversion mot "narrativ" som uttryck i spel överhuvudtaget, plus att min preferens alltid lutat mot improvisation.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by 2097, 03 December 2019, 23.12
                  44 responses
                  893 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg Staffan
                  av Staffan

Started by 2097, Igår, 14.21
                  16 responses