Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Onda människor (konventsscenario)

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Onda människor (konventsscenario)

    Har börjat fila på mitt GothCon-scenario för 2020. Som de tidigare två lägger jag väldigt mycket tid på research, och denna gången kommer det handla om FBI-agenter som jagar bevis mot seriemördare. Men det är flera saker jag vill experimentera med.

    Fick även Abstract Novas blessing att använda mig av ett förenklat Darkly Through the Labyrinth som regelmotor, vilket är superskoj.

    Titeln, "Onda människor", är från ett citat av Ted Bundy: ”Samhället vill tro att det kan identifiera onda människor, eller dåliga eller skadliga människor, men det är inte praktiskt. Det finns inga stereotyper.”

    Det är lite det som är temat också. Inget är som du tror att det är.


    PARK CITY, UT. En person häktades förra veckan för vårdslöshet i trafik efter att ha kört för fort och sedan mot rött ljus i korsningen mellan Park Avenue och 12th Street. Under häktningen har en strid ström anklagelser — flera kopplade till försvunna personer — kommit in från flera delstater.

    FBI har tillsatt en grupp agenter för att gå till botten med anklagelserna.

    Agenterna har ett stort arbete framför sig med att gräva igenom material som sträcker sig flera år bakåt i tiden och även över nationsgränser.

    “Ingen kommentar”, säger gruppens chef, Special Agent Duke, i ett pressmeddelande. Samtidigt undrar många äkta män, föräldrar, och syskon, om just de ska få klarhet i vad som hänt med deras fruar, döttrar, och systrar.

    Enligt pressekreteraren för FBI kommer agenterna nu börja intervjua vittnen, undersöka brottsplatser, och bygga ett så starkt fall som möjligt mot den anklagade inför rättegången.

    ###

    Onda människor är ett rollspelsscenario för upp till fem spelare. Det är inspirerat av riktiga undersökningar mot seriemördare och använder sig av fysiska props i stor utsträckning, kombinerat med ett väldigt enkelt regelsystem för att spela FBI-agenter.

    Ni kommer framförallt använda fotografier, kvitton, obduktionsrapporter, kartor, och en mängd andra föremål för att försöka gräva fram sanningen. Allt måste undersökas mot klockan, eftersom rättegången närmar sig.

    Men där finns även en annan fråga att ställa sig: är det rätt person som sitter häktad?

    #2
    Shit va coolt!!!

    Kommentera


      #3
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Fundam...ributionsfelet

      Kan ju också sägas att om du spelar ett spel som inte uttalat handlar om att vara elak så kommer det vara _supersvårt_ för alla non-nordic-larpers eller story-gejmers som faktiskt tränats in i improv-konflikt-är-bra-grejen att spela elaka människor och _superlätt_ att falla in i "alla har en tabula rasa, alla kan bli bra och fina, alla förtjänar en andra chans". Vi vill se en tudelad värld, jag hoppas att du vill förmedla en värld som inte är så förenklad < 3

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
        Har börjat fila på mitt GothCon-scenario för 2020. Som de tidigare två lägger jag väldigt mycket tid på research, och denna gången kommer det handla om FBI-agenter som jagar bevis mot seriemördare. Men det är flera saker jag vill experimentera med.

        Fick även Abstract Novas blessing att använda mig av ett förenklat Darkly Through the Labyrinth som regelmotor, vilket är superskoj.

        Titeln, "Onda människor", är från ett citat av Ted Bundy: ”Samhället vill tro att det kan identifiera onda människor, eller dåliga eller skadliga människor, men det är inte praktiskt. Det finns inga stereotyper.”

        Det är lite det som är temat också. Inget är som du tror att det är.


        PARK CITY, UT. En person häktades förra veckan för vårdslöshet i trafik efter att ha kört för fort och sedan mot rött ljus i korsningen mellan Park Avenue och 12th Street. Under häktningen har en strid ström anklagelser — flera kopplade till försvunna personer — kommit in från flera delstater.

        FBI har tillsatt en grupp agenter för att gå till botten med anklagelserna.

        Agenterna har ett stort arbete framför sig med att gräva igenom material som sträcker sig flera år bakåt i tiden och även över nationsgränser.

        “Ingen kommentar”, säger gruppens chef, Special Agent Duke, i ett pressmeddelande. Samtidigt undrar många äkta män, föräldrar, och syskon, om just de ska få klarhet i vad som hänt med deras fruar, döttrar, och systrar.

        Enligt pressekreteraren för FBI kommer agenterna nu börja intervjua vittnen, undersöka brottsplatser, och bygga ett så starkt fall som möjligt mot den anklagade inför rättegången.

        ###

        Onda människor är ett rollspelsscenario för upp till fem spelare. Det är inspirerat av riktiga undersökningar mot seriemördare och använder sig av fysiska props i stor utsträckning, kombinerat med ett väldigt enkelt regelsystem för att spela FBI-agenter.

        Ni kommer framförallt använda fotografier, kvitton, obduktionsrapporter, kartor, och en mängd andra föremål för att försöka gräva fram sanningen. Allt måste undersökas mot klockan, eftersom rättegången närmar sig.

        Men där finns även en annan fråga att ställa sig: är det rätt person som sitter häktad?
        Det är troligtvis EXAKT det här scenariot jag vill spela och det här rollspelet jag vill köpa!

        Har läst Darkly through the Labyrinth för några månader sedan och även Serial Homicide Unit, och gillade upplägget hyffsat, men det saknades fortfarande något för mig som jag i efterhand har svårt att sätta fingret på. Kanske är det att mördaren inte på förhand är etablerad utan etableras i samband med att ledtrådarna hittas? Hade en diskussion med Bifur om just detta på Gothcon i påskas.

        Är gärna med och bollar det här!

        Kommentera


          #5
          Tror vi får konstatera att människor i allmänhet är rätt dåliga, på det mesta. :)

          Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
          Kan ju också sägas att om du spelar ett spel som inte uttalat handlar om att vara elak så kommer det vara _supersvårt_ för alla non-nordic-larpers eller story-gejmers som faktiskt tränats in i improv-konflikt-är-bra-grejen att spela elaka människor och _superlätt_ att falla in i "alla har en tabula rasa, alla kan bli bra och fina, alla förtjänar en andra chans". Vi vill se en tudelad värld, jag hoppas att du vill förmedla en värld som inte är så förenklad < 3
          Inte helt säker på vad du syftar på just nu. För att förtydliga så kommer du inte spela någon "ond människa", utan du kommer leta bevismaterial mot en förmodad seriemördare. Fallet i scenariot är baserat på hopkok av flera riktiga fall under 70- och 80-talet.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
            Det är troligtvis EXAKT det här scenariot jag vill spela och det här rollspelet jag vill köpa!

            [...]

            Är gärna med och bollar det här!
            Kul! Min läxa från detta årets GothCon är att jag måste börja research och skrivande mycket tidigare för att hinna speltesta, så jag kommer nog försöka ha lite utkast på det skrivna materialet färdiga inom ett par månader och ett spelbart scenario före årsskiftet i den mån det går.

            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
            Har läst Darkly through the Labyrinth för några månader sedan och även Serial Homicide Unit, och gillade upplägget hyffsat, men det saknades fortfarande något för mig som jag i efterhand har svårt att sätta fingret på. Kanske är det att mördaren inte på förhand är etablerad utan etableras i samband med att ledtrådarna hittas? Hade en diskussion med Bifur om just detta på Gothcon i påskas.
            Jag tycker jättemycket om exakt den grejen du har problem med, i så fall. Vet även att krank varit inne på samma sak — känslan att bli lurad för att det inte finns ett riktigt svar att hitta. Att det blir för godtyckligt på det sättet. Har tagit fasta på det, eftersom det här är tänkt att vara ett konventsscenario trots allt och faktiskt (förhoppningsvis) spelas av riktiga människor som inte är jag.

            Så scenariot i det här fallet handlar mer om ifall den person som sitter häktad faktiskt är den skyldige, eller om det finns något annat bakom. Rättså inspirerad av det digitala spelet Her Story, där det finns två möjliga förklaringar men spelet aldrig berättar vilken som är rätt. Det finns flera svar i materialet spelarna får, men det finns ingen facit. Inte ens för spelledaren.

            Idén är helt enkelt att gruppens slutsats kommer vara deras egna, baserat på de props som tillhandahålls med scenariot.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
              Jag tycker jättemycket om exakt den grejen du har problem med, i så fall. Vet även att krank varit inne på samma sak — känslan att bli lurad för att det inte finns ett riktigt svar att hitta. Att det blir för godtyckligt på det sättet.
              Om jag får förtydliga en smula:

              Det jag känner är alltså mer att om jag (spelaen) vet från början att spelet eller scenariet inte har en fast "sanning" utan att sanningen avgörs någon gång efter att vi börjar spela, så kommer jag att ha svårt att engagera mig i det. Varför ska jag anstränga mig, det är ju ändå inte "på riktigt"? Jag har läst exempel där SL ska bestämma vem som är mördaren baserat på vilken av spelarnas teorier som är häftigast. Jamen dåså, då kan vi lösa mysteriet jättelätt: vi spelare ser till att bara presentera en enda teori, och sedan sitter vi och trycker tills tiden gått ut. Då får SL använda den teorin i brist på annat, och vips har vi "löst mysteriet".

              För mig måste det helt enkelt finnas en sanning för att det ska kännas värt att söka efter en sanning. Och i mordmysterier är det för mig alltid lösandet av mysteriet, att hitta ett sätt att ta reda på sanningen, som ligger i fokus. Sanningen skulle teoretiskt sett kunna finnas i ett förseglat kuvert mitt på bordet, och SL vet inte ens vad som står i det – men i slutänden är det den "objektivt existerande" sanningen i kuvertet som gäller. I slutänden måste det, för mig, finnas något utanför det omedelbara spelbordet som avgör vad som är sant. Jag tänker att det är lite relaterat till 2097s Blorb-koncept. Det måste "kännas verkligt" för mig för att jag ska kunna bry mig.


              Lurad känner jag mig bara om någon ger sken av att det finns en sanning att upptäcka, men att det i själva verket visar sig efteråt eller under spel att det inte alls finns någon sanning.

              Så för att sammanfatta:
              • Det finns facit = all is good.
              • Det finns inget facit, och jag informeras om att det inte finns = jag är ointresserad av att spela.
              • Det finns inget facit, men jag luras att tro att det finns ett = fuck you, jag kommer inte att vara speciellt sugen på att spela med dig mer. Du respekterar inte min tid eller mig som person.

              Så… Ditt koncept låter intressant, men det verkar definitivt inte vara något jag vill spela. Vilket är OK, jag måste inte vara målgruppen för alla spel =)

              Kommentera


                #8
                Nu vet jag inte om jag tolkar rätt, men jag läser det som att du HAR tagit fasta på kranks input och att du därför kommer spela med ett facit? Jag håller i princip med om allt som krank skriver kring facit förutom att jag fortfarande hellre spelar ett mordfall där man själv formar gärningspersonen under spel än att avstå från spel. :-) jag är fortfarande målgrupp, men inte riktigt lika pepp .

                Vad som i slutändan är sanningen är ju intressant. Jag ser gärna att RPs bevisframställan (gärna i en rättegångsscen a la Perry Mason) formar scenariots slut och den officiella sanningen, men jag vill fortfarande att det ska finnas en fördefinierad sanning och facit som spelarna kan få ta del av efter scenariots slut. Detta motsvarar för mig alla mordgåtor i film/tv där man som tittare får en inblick i facit efter att ridån gått ner. Basic Instinct, Primal Fear, The Usual Suspects, Presumed Innocent etc etc

                Kommentera


                  #9
                  Har även en tanke om att fallet skulle bli dynamiskt utifrån att man spelade med countdown-klocka där mördaren slår till beroende på hur utredningen fortskrider.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                    Nu vet jag inte om jag tolkar rätt, men jag läser det som att du HAR tagit fasta på kranks input och att du därför kommer spela med ett facit? Jag håller i princip med om allt som krank skriver kring facit förutom att jag fortfarande hellre spelar ett mordfall där man själv formar gärningspersonen under spel än att avstå från spel. :-) jag är fortfarande målgrupp, men inte riktigt lika pepp .
                    Ja, jag har tagit fasta på det, för jag har stött på det på andra håll också i liknande diskussioner. Så istället för att köra den renodlade Darkly-approachen, där skurkens motiv växer fram ur spelarnas egna påhitt, så handlar scenariot i Onda människor om att koppla bevismaterialet mot klockan (speltiden på GothCon). SLPs är definierade, bevismaterialet är definierat, och det kommer absolut finnas en objektiv sanning i materialet. Men slutsatsen spelarna gör från bevismaterialet är den enda slutsats som finns runt bordet. Om det låter logiskt?

                    Kommer i alla fall skriva det på det sättet. Om feedback sedan är att det riktiga svaret behöver skrivas ut i klartext för att alla vill ha just en facit, då får det kanske bli så ändå.

                    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                    Vad som i slutändan är sanningen är ju intressant. Jag ser gärna att RPs bevisframställan (gärna i en rättegångsscen a la Perry Mason) formar scenariots slut och den officiella sanningen, men jag vill fortfarande att det ska finnas en fördefinierad sanning och facit som spelarna kan få ta del av efter scenariots slut. Detta motsvarar för mig alla mordgåtor i film/tv där man som tittare får en inblick i facit efter att ridån gått ner. Basic Instinct, Primal Fear, The Usual Suspects, Presumed Innocent etc etc
                    Grejen är att jag fullkomligt älskar hur Her Story har skapat en diskussion bland fans i efterhand, för att det argumenteras flitigt för båda av de möjligheter som finns. Men att spelet aldrig ger det konkreta svaret gör för mig att det blir mer "äkta", eftersom du egentligen aldrig vet om den dom som faller faktiskt stämmer. Många mördare nekar ju livet ut, oavsett vad bevismaterialet säger. Är domen ändå tillräckligt bevis i sig?

                    Sen är det ju värt att påpeka att poliser eller FBI-agenter själva inte är de som ställer fram beviset. De kan bara göra sitt bästa för att göra bevismaterialet så starkt som möjligt. Men det är åklagare och försvarsadvokater som tar över därefter, om inte agenterna behövs som vittnen av något slag. Exempelvis ballistics-experter eller liknande som konsulteras under rättegången.

                    Men det är en bra idé att låta utgången av rättegången avrunda scenariot, däremot!

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                      Rättså inspirerad av det digitala spelet Her Story, där det finns två möjliga förklaringar men spelet aldrig berättar vilken som är rätt.
                      OT, men tack för detta, förresten! Jag brukar ogilla spoilers av alla slag, men den där informationen var väldigt användbar. Jag började spela Her Story och hade någon tanke om att någon gång återvända och spela klart, men nu vet jag alltså tack vare dig att jag lika gärna kan låta bli =)

                      Kommentera


                        #12
                        Jag kan tycka att det är två olika spår här. Att man på något sätt samberättar sig till lösningen på en mordgåta är det jag är mindre förtjust i, men att det finns alternativa slutledningar ger ju precis som du påpekar en slags realism att aldrig veta helt säkert om rätt person dömdes - och det tycker jag är en riktigt bra idé. Fastnar ändå i en ”ha kakan och äta den” för samtidigt som jag gillar ovissheten så vill jag ju gärna veta att det finns ett facit. Tänker att man bör kunna särskilja såpass mellan rollpersonernas verklighet (ovissheten) och spelarnas verklighet (som efter avslutat spel får facit på samma sätt som tv-tittarna),

                        får nog ta en titt på det där spelet ... :-)

                        Kommentera


                          #13
                          Det är världens klurigaste prov. Du anstränger dig till det yttersta. Men just idag är det din dag - du övervinner fråga efter fråga, pussel efter pussel.

                          Stolt och lätt svettig lämnar du in provpappret, precis innan provtiden går ut. Läraren tittar förstrött på dig och utan att titta på pappret säger hen: ”Bra jobbat. Du får godkänt.”

                          Kommentera


                            #14
                            O
                            Last edited by Nässe; 06 August 2019, 08.44.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Sysp Visa inlägg
                              Det är världens klurigaste prov. Du anstränger dig till det yttersta. Men just idag är det din dag - du övervinner fråga efter fråga, pussel efter pussel.

                              Stolt och lätt svettig lämnar du in provpappret, precis innan provtiden går ut. Läraren tittar förstrött på dig och utan att titta på pappret säger hen: ”Bra jobbat. Du får godkänt.”
                              Om du spelar ett scenario för din egna bekräftelses skull snarare än för den upplevelse som rollspel är rätt unika att kunna ge dig så är nog inte det här scenariot för dig, helt enkelt. Om det helt enkelt är viktigare att få veta svaret än att uppleva vägen till gruppens svar.

                              Men jag förstår vad du menar. Den viktiga distinktionen är dock mellan pussel och korrelationer. Pussel har lösningar. Du kan "vinna" pussel. Korrelationer du hittar mellan olika sorters bevismaterial behöver inte vara faktum bara för att du kommit på dem. Vissa props kommer se ut att ha korrelationer, men saknar det i praktiken.

                              Jag anser ju att spel överhuvudtaget, och i synnerhet rollspel, fungerar som bäst som upplevelser. Och jag tror upplevelsen av att spela Onda människor kan bli intressant, i det tänkta formatet. Om det sedan står eller faller för vissa spelare med att det inte finns ett facit så får jag väl helt enkelt inkludera ett facit. Men det skulle kännas som ett nederlag.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by WiccedSwede, 08 December 2019, 19.42
                              2 responses
                              49 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by Svarte Faraonen, 03 December 2019, 23.04
                              58 responses
                              1.252 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by Mannen i skogen, Igår, 14.13
                              2 responses
                              108 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by Vimes, Igår, 20.24
                              5 responses
                              73 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg ceruleanfive  
                              Started by Stillafors, Igår, 21.02
                              0 responses
                              43 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Stillafors  
                              Started by Stillafors, Igår, 20.29
                              0 responses
                              53 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Stillafors  
                              Started by krank, Igår, 19.27
                              1 response
                              25 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by krank, 02 December 2019, 22.05
                              11 responses
                              310 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg Franz
                              av Franz
                               
                              Started by krank, Igår, 19.12
                              0 responses
                              16 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by krank, Igår, 19.11
                              0 responses
                              11 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Arbetar …
                              X