Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Rotsystem] – Bra ord för uppladdat medvetande?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Leon
    svarade
    Skugga

Som de döda i Hades i grekisk mytologi. Men också med bilden av att en persons skugga är dess spegelbild och dubbelgångare.

Kommentera:

• Pilzeman
    svarade
    Så emulatorn är ramverket för att köra din "hjärn-rom". Kallas sådana emulatorer för ems? För annars funkar em ändå som förkortning för emulering (en specifik instans av den emulerade hjärnan dvs medvetandet).
    "Sim", kort för simulering, är också liknande.

Kommentera:

• hakanlo
    svarade
    Andrahandsalternativ: Dump.

(Digital Uppladdning av MedvetandeProfil). Eller kanske som kortform av medvetandedump/hjärndump.

Hen är en dump. Hen har blivit dumpad. Jag ska dumpa mig. Dumpen är raderad. Återställer från dump.

Kommentera:

• hakanlo
    svarade
    Mupp.

(MedvetandeUPPladning/Mental UPPladdning).

Kommentera:

• krank
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Pilzeman Visa inlägg
    Ja, jag tänkte också föreslå "Em" efter Age of Em, där det som sagt är kort för emulation -- elller blir det emulering på svenska?
    Jag har använt emulering genomgående i Rotsystem, så det är vad jag tror =)

Däremot används det redan till annat i sammanhanget – i Rotsystems uploading-teknologi läser man först av hjärnan, och sedan ifall medvetandet som kopierats ska "köras" så måste det ske i en hjärn-emulator, som emulerar biologin alla inputs och outputs som en normal hjärna har. Sinnen och sådant. Lite som att köra en emulator av en gammal spelkonsoll, typ.

En kort stund funderade jag på ordet "rom", uttalat med kort o, eftersom det är det ord som ju används för t.ex. nintendospel man emulerar, men jag inser det olämpliga i att kalla människor för det i text – det finns ju viss risk för sammanblandning med folkgruppen som stavas likadant…

Kommentera:

• Pilzeman
    svarade
    Ja, jag tänkte också föreslå "Em" efter Age of Em, där det som sagt är kort för emulation -- elller blir det emulering på svenska?

Kommentera:

• Mundo
    svarade
    Jag gillade ordet Emulation själv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emulator

Kommentera:

• Nico
    svarade
    Spegel? Likt "mirror image" av hårddisk. Spegelneuron finns också som begrepp. Naturlig fortsättning blir begrepp som "sprucken" och "skärvor". Möjlighet att trippa på minnesskärvor likt fjädrar i "Vurt"?

Utifrån limbiska systemet kan uppladdat tillstånd "mellan kroppar" benämnas "limbo".

Kommentera:

• Ram
    svarade
    Image eller dump känns väl passande kanske. Selfie om man vill vara lite rolig.

Spökblid har en lite fin klang, direktöversättning av ghost image.

Kommentera:

• Basho
    svarade
    “Em” från emulated people eller brain emulation från The Age of Em: Work, Love and Life when Robots Rule the Earth
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Em

Kommentera:

• NisseJ
    svarade
    Dumpad! Vill man dessutom ha en hel kopia så kanske det är en Dolly?
    Last edited by NisseJ; 23 July 2019, 14.38.

Kommentera:

• krank
    svarade
    Hm.
    • App – Applikation, mjukvara. "Vi hade jagat honom genom halva stan, men sen visade det sig att han bara var en jävla app"
    • Kå-See – Kort för Ctrl-C.
    • Jipeg – jpeg, såklart. En sämre kopia med mycket data försvunnen i överföringen. Ytterligare förkortat: "jeppe"?

Kommentera:

• Gurgeh
    svarade
    Jag kom på att det skulle vara kul om en nedsättande term för ett uppladdat medvetande skulle bli "lodis" / "loadis".

Kommentera:

• krank
    svarade
    Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
    Spöke med en nickning till Ghost in the Shell var min första tanke. Kan ju vara lite kul: "Nej fan, håll dig borta därifrån. Fullt av spöken där."
    Vilken tur att jag laddade om sidan innan jag skrev något, för jag kom precis på samma grej själv. Great minds och allt det där =)

Kommentera:

• DeBracy
    svarade
    Spöke med en nickning till Ghost in the Shell var min första tanke. Kan ju vara lite kul: "Nej fan, håll dig borta därifrån. Fullt av spöken där."

Så det kanske är en nedlåtande term? Folk som inte har pengarna för att skaffa nya kroppar och bara ligger och ruttnar på nån disk.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Pirog, Igår, 15.23
1 response
88 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Franz
av Franz

Started by Caligo, Idag, 09.01
1 response