Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regler och mystik

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Egentligen tror jag att jag håller med om det, på sätt och vis. Kanske inte att materialet i sig behöver fastställa en mytologi, men mytologin behöver nog vara till viss del fastställd innan spelet börjar i alla fall. Jag gillar ju improvisation, dock, så "fastställd" är en rätt fluffig term för min del.
    Som spelare hade jag nog velat att åtminstone de delar av mytologin som faktiskt påverkar det aktuella scenariots grundstory, mysteriet vi löser etc, hade legat fast medan vi spelar själva scenariot, men annars är jag helt med =)

Just! Eller vampyrer. Eller varulvar. Eller vad som helst. Alla "vet" redan allting, och då blir det förutsägbart och tråkigt. Det blir också svårt att rollspela, eftersom spelarna använder sin egna kunskap.
    Absolut. Det är också därför jag har lite svårt för en del skräckspelsäventyr; just "klassiska monster" har jag supersvårt för. Om det ska göras så måste det ju göras med någon liten unik twist som gör att spelarnas förkunskaper ställs på ända, så att de faktiskt måste göra lite jobb också…

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      Vilket väl egentligen är helt i linje med Lovecrafts mythos. Nu har jag förvisso inte läst allt han skrivit, men jag har intrycket av att samma varelse sällan/alldrig är huvudfokus för mer än en historia (med undantag för hans ghouls, samt temat "människa som fibblar med mystiska krafter bortom hens kontroll").
      Absolut. Nu är ju jag fortfarande bara typ halvvägs in i den maffiga "complete Lovecraft"-volym jag läser, men det är det intryck jag får också. Han refererar ofta till andra verk och binder ihop dem via namn och så, men överlag är det sällan exakt samma varelse eller gudom dyker upp som central gestalt i flera berättelser. Jag har tänkt göra en databas av alltihop en vacker dag och göra lite analys, men det är ju helt klart så att senare författare verkar vara de som spikat ihop en mer rigid mytologi kring det hela, med återanvändbara bad guys och så. Framför allt Chaosium har ju gjort mycket så.

Jag förstår ju lockelsen; nästan alla licensspel jag tittat i (Star Wars, James Bond, Supernatural, Doctor Who) har ju i ganska hög grad fokuserar på att sätta stats på existerande prylar från licensen. Det är ett enkelt sätt att hantera sin licens: man skriver en sammanfattning av originalet, man sätter stats på lite fiender och hjältar, och sen är man nästan klar. Men jag föredrar nog när man istället utgår från samma grundplåt men ger SL verktygen att skapa nya grejer med samma känsla. Inte stats på gamla Bondskurkar, utan hur man skapar en minnesvärd Bondskurk. Hur man skapar en intressant Doctor Who-fiende. Eller för Lovecraft: hur man skapar ett bra lovecraftskt äventyr och konstruerar ett monster eller en gud eller en företeelse som passar just den berättelsen.

Men det passar nog bättre för en ny/annan tråd…

Kommentera

Och om jag skulle vara tvungen att spela efter konceptet "rollpersonenera vet inget från början" (jag är lite less på det själv)
        Ja om man verkligen ska lura spelarna är ju en annan fråga. Det känns som något som växt bort med ålder. Jag har egentligen bara gjort det en gång och då var det övernaturliga elementet väldigt nedtonat. Det blir ju lite av ett cirkelresonemang: "Nu är SL så där hemlighetsfull om vad vi spelar egentligen, då är det nog skräck igen".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
          Ja om man verkligen ska lura spelarna är ju en annan fråga. Det känns som något som växt bort med ålder. Jag har egentligen bara gjort det en gång och då var det övernaturliga elementet väldigt nedtonat. Det blir ju lite av ett cirkelresonemang: "Nu är SL så där hemlighetsfull om vad vi spelar egentligen, då är det nog skräck igen".
          För mig är det tvärtom. Har blivit allt mer intresserad av att utforska olika obehagliga ämnen och att "lura" spelarna med förväntningar som sedan blir något annat. Det var mer okej för mig tidigare att "bara kötta lite", men idag vill jag få ut något mer av rollspelandet. Det hemlighetsfulla och övertydliga är ju trots allt bara dåligt genomfört hemlighetsmakeri—det bästa är ju när spelarna inte anar något överhuvudtaget utan faktiskt är engagerade i det som görs.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
            Han refererar ofta till andra verk och binder ihop dem via namn och så, men överlag är det sällan exakt samma varelse eller gudom dyker upp som central gestalt i flera berättelser.
            Vad jag förstått så är paraplyuttrycket "cthulhu mythos" en efterkonstruktion och inte något som Lovecraft själv egentligen definierade som sådant. Han hade mest snarlik inspiration och vissa saker han gillade att skriva om och i takt med att han förfinade sitt skrivande blev det allt mer värdefullt att se de gemensamma nämnarna. Att vid det laget slänga in ett "Dagon" här eller ett "Elder Things" där blir ju ett bra sätt att göra världen större för den som läst tidigare berättelser. Nästan lite *wink wink* för Weird Tales prenumeranter.

Kommentera

Ja om man verkligen ska lura spelarna är ju en annan fråga.
              Ja, det avråder jag bestämt i från. Var det aktuellt?

Kommentera

Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?

Kommentera

"Nu är SL så där hemlighetsfull om vad vi spelar egentligen, då är det nog skräck igen".
                  Att vi ska spela skräck tycker jag absolut att de ska informeras om. Just skräck är antagligen den rollspelsgenre jag tycker kräver mest buy-in och samarbete från spelarna för att få till bra; samt att man samkör huruvida man ska köra komedi-skräck eller t.ex. försöka hålla skämten till minimum när det blir obehagligt etc.

Däremot ser jag ingen anledning att berätta att vi nu specifikt ska spela Kult, eller Kutulu. Då blir det ju lätt att de blir blasé; "jaha, ska vi se om det här är en shoggoth igen eller?" Utan den centrala spänningen av att inte veta vad det är man har att göra med blir det ju bara monsterskjutar-pulp av alltihop. Och det är väl för all del fine, men ofta inte det jag eftersträvar.

Kommentera

Varför avråder du ifrån det? Skulle Neos spelare i The Matrix bli sur, för det var science fiction och inte noir med hacking?
                    Jag har förstått att det finns spelare som blir supersura av sådant, och i princip skulle lämna spelbordet.

Samtidigt är det ju en svår sak att fråga spelarna ifall de är OK med, för bara att man frågar avslöjar ju att det är något sådant på gång.

Den lösning jag kommit på är väl typ att ha det som en standardfråga med alla nya grupper/spelare, oavsett huruvida det vi faktiskt ska spela är sånt.

För egen del älskar jag tanken på att börja spela GURPS Cops och det sedan visar sig att vi spelade Kulf eller Nobilis eller D&D. Och jag skulle inte vilja att den möjligheten ströks.

Kommentera

Jo i TS antyddes väl det? Att spela ett "tvättat" Kult utan att veta det får väl räknas åt något sådant. Eller menar du i min kampanj? Nja, så var det väl inte. Det var tydligt att det handlade om mysterielösning på 20-talet och det är väl 97% av spelet. Men det finns övernaturliga inslag som förekommer i utkanten utan att riktigt definieras. (Du kan utvärdera om du är intresserad: http://www.scenariobiblioteket.se/?product=i-nalens-oga). Syftet med valet av system gick mest ut på att accentuera hur farligt strid var och att det inte skulle finnas någon kodifierad magi för spelarna att referera till.

Kommentera

För mig är det tvärtom. Har blivit allt mer intresserad av att utforska olika obehagliga ämnen och att "lura" spelarna med förväntningar som sedan blir något annat. Det var mer okej för mig tidigare att "bara kötta lite", men idag vill jag få ut något mer av rollspelandet. Det hemlighetsfulla och övertydliga är ju trots allt bara dåligt genomfört hemlighetsmakeri—det bästa är ju när spelarna inte anar något överhuvudtaget utan faktiskt är engagerade i det som görs.
                        Jag tänkte lite så som krank skrev ovan i #23. Nuförtiden har vi ganska långa diskussioner om vad vi ska spela, det är liksom inte SL som sätter agendan på samma sätt (som jag upplever att det var när vi var yngre). Att frångå det och spela något bara på SLs försäkran som i slutändan blir något annat skulle kräva en hel del av det sociala kontraktet och ställer folks engagemang på sin spets. Jag säger inte att det inte går, men det är inget jag skulle vilja ha som regel.

Kommentera

Ah, annan situation =)

Även början av Matrix handlar fortfarande om hacking och sökandet efter "what is the matrix". Så de två koncepten hänger fortfarande väl ihop.

Det är en stor skillnad på att "lura spelare" vilket är det jag definitivt avråder ifrån, och "inte berätta hela sanningen" eller ens det mesta av sanningen, vilket jag är helhjärtat för.

Jämför "ni ska spela en hårdkokt Mickey-Spillanededeckare" med "Ni kommer utreda brott med mystiska övertoner" eller liknande när man sedan slänger in ett pågående krig mellan himmel och helvette (eller vad nu metat i Kult är) och avslöjar att uppdragsgivaren är ärkeängeln Gabriel.

Det ena är en extrem utveckling av det etablerade konceptet, det andra är inte kampanjen jag gick med på att spela. Det är din kampanj och du känner din spelgrupp bäst själv, det här är dock mitt råd =)

Kommentera

Eller menar du i min kampanj?
                            Jag menar i koppling med citatet från mig som inte alls var menat att ha med att lura/inte lura spelarna att göra =)

Kommentera

Det ena är en extrem utveckling av det etablerade konceptet, det andra är inte kampanjen jag gick med på att spela. Det är din kampanj och du känner din spelgrupp bäst själv, det här är dock mitt råd =)
                              Jag gillar att experimentera, och min nuvarande spelgrupp är inte överdrivet erfaren med rollspel till att börja med, så vi spelar det jag vill spelleda eller inte alls. ;)

Hittills verkar det funka okej. Ingen har slutat än!

Kommentera

Mitt tips är att köra med sleepers (som inte har Advantages) och dölja basic player moves helt (lägger lite mer ansvar på SL att hålla koll på vilka attribut som ger vilka moves, men det är ingen biggie - helst ska spelare ändå aldrig referera till specifika moves oavsett utan det är SL som presenterar aktiveringen vid behov).

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by God45, Igår, 06.14
                                5 responses
                                183 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
                                5 responses