Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regler och mystik

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Regler och mystik

    Har imponerats (och lite halvt AW-konverterats) av att läsa KULT Divinity Lost senaste tiden, men slogs av en sak som jag ogillar: regeltekniska namn på mystiska element i spelvärlden.

    Spelare har moves som See Through the Illusion, exempelvis, som ju avslöjar den mest centrala hemligheten i hela mytologin utan att skämmas ens lite. Spelet har också ett effektsökande monster-/demongalleri (dock ämnat för spelledaren) som gör att tolkningsutrymmet blir ganska snävt. Vad hette den där incestpedofildödsängeln nu igen?

    Det här fick mig att fundera på hur jag själv kommer spelleda detta. Ingen i min grupp har spelat Kult tidigare—ingen vet att öden bara är örjan. Jag vill överraska. Dra ut på det. Gärna göra det övernaturliga oväntat om det går.

    Men ett spel som skriver ut det övernaturliga i klartext känns som att det inte vill att jag gör det—eller?

    #2
    Jag har fått intrycket av att en del vill spela Kulf så att spelarna i princip redan vet vad som gäller, men att rollpersonerna inte vet det, och man i princip använder sin spelar-metakunskap för att skapa en schysst och intressant berättelse om rollpersonernas gradvisa helvetesresa och så vidare.

    Men å andra sidan tycker jag inte att det verkar speciellt skoj, så om jag spelleder Kulf någon gång så kommer jag nog att försöka hålla spelarna så ovetande som möjligt så länge som möjligt. Du beskriver att du har spelare som inte vet något – det är ju det bästa som finns. Smarrig och ljuuuuuvligt. En karamell att suga på och vara försiktig med. Man kan ju spela spelet på det första sättet hur många gånger som helst – men varje spelare kan ju bara spela utan att veta om saker en gång. Det är lite som med film; man kan bara se en film ospoilad en gång, alla gånger efter det känner man ju till twisten. Alltså finns det anledning att vara varsam och ha respekt för den där första upplevelsen.

    Så… Om jag var i din situation – om jag hade en spelgrupp som jag skulle kunna köra Kult med, och jag själv hade tillräckligt med idéer eller färdigskrivna äventyr för att kunna ro projektet i land, så… jag skulle nog inte ens berätta att det var Kult vi skulle spela, om jag kunde slippa det. Jag skulle nog säga att vi skulle spela skräck av något slag, men inte gå in på detaljer. Sedan skulle jag sanera playbooks ordentligt, för att rensa dem på allt som avslöjar saker allt för öppet, uppenbart och tydligt. Rensa eller modda.

    Kanske byta ut regelsystemet helt, troligen mot en moddad variant av Kutulus system.

    Men ja, jag skulle hålla saker så hemliga jag kunde så länge som möjligt. Suga på karamellen. Njuta av att gradvis avslöja hemlighet efter hemlighet; då och då med "falska sanningar" som villospår…

    Kommentera


      #3
      Kult är fel spel för att göra grejen du vill med. Kult är som Candyman, What is blood for if not for spilling?

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Jag har fått intrycket av att en del vill spela Kulf så att spelarna i princip redan vet vad som gäller, men att rollpersonerna inte vet det, och man i princip använder sin spelar-metakunskap för att skapa en schysst och intressant berättelse om rollpersonernas gradvisa helvetesresa och så vidare.
        Det här intrycket får jag med, och jag tycker det är jättetråkigt. Det hade kunnat vara mer av ett toolkit för att skapa gnostiska mytologier, istället för en fast mytologi som förväntas vara känd. Har personligen samma problem med det som med alla splatbooks till Vampire som gjorde vampyrvärlden allt mer trångbodd och metaplot:en allt mer central. Men det är inte riktigt så extremt i KULT.

        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Men å andra sidan tycker jag inte att det verkar speciellt skoj, så om jag spelleder Kulf någon gång så kommer jag nog att försöka hålla spelarna så ovetande som möjligt så länge som möjligt. Du beskriver att du har spelare som inte vet något – det är ju det bästa som finns.
        För en gångs skull håller jag med dig till c:a 1 000%! Det var därför jag ville ta upp det, just för att jag känner att det nästan är lite "missed opportunity" från rollspelet, som det är skrivet.

        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Så… Om jag var i din situation – om jag hade en spelgrupp som jag skulle kunna köra Kult med, och jag själv hade tillräckligt med idéer eller färdigskrivna äventyr för att kunna ro projektet i land, så… jag skulle nog inte ens berätta att det var Kult vi skulle spela, om jag kunde slippa det. Jag skulle nog säga att vi skulle spela skräck av något slag, men inte gå in på detaljer. Sedan skulle jag sanera playbooks ordentligt, för att rensa dem på allt som avslöjar saker allt för öppet, uppenbart och tydligt. Rensa eller modda.
        Jag använde den här "metoden" väldigt mycket med All Flesh Must Be Eaten. Det blev mitt go-to system under ett antal år, för allt tänkbart. Det gjorde att zombie-biten i systemet lite glömdes bort och blev desto mer överraskande när den användes. Men tyvärr är det egentligen systemet som gjort mig intresserad av Divinity Lost, så det hade inte funkat lika bra att göra här. Även om saneringen av playbooks känns direkt nödvändig. Men att på något sätt ankra det hela i personliga historier, nästan köksbänksdrama, innan det tillåts bli övernaturligt är nog min plan just nu.

        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Kult är fel spel för att göra grejen du vill med. Kult är som Candyman, What is blood for if not for spilling?
        Kult har väl alltid haft en sorts identitetsklyvning. Automatgevärsaction jämte ångest och mörka hemligheter. Mystik och gnosticism jämte chockockultism och Crowleymagi. Jag anser ju att Kult '91 är det bästa rollspel som någonsin skapats i rollspels-Sverige, eftersom det faktiskt är sitt eget på många sätt. De flesta av våra svenska lir har alltid varit plagiat på något utländskt annars, som jag upplevt det. Men samtidigt led det ju fantastiskt mycket av den här klyvningen redan då—kanske ännu mer än Divinity Lost, egentligen.

        Men jag älskar världen. Jag älskar grundidén. Men tyvärr tror jag du har helt rätt i att det jag ute efter inte är vad KULT Divinity Lost faktiskt är skrivet för. Och jag tycker väldigt mycket om Intrigue Map, Stability, och Relations—mekaniker som jag skulle vilja bygga allt runt istället för märkliga custom moves som låter vissa individer "känna på sig" att något är fel, exempelvis. Vissa playbooks känns i det närmaste som superhjältar snarare än skräckprotagonister.

        Det blir till att slava lite i Google Drive innan det går att spela, helt enkelt!

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
          Jag vill överraska. Dra ut på det. Gärna göra det övernaturliga oväntat om det går.
          Välj i så fall ett spel som är helt mundant i sin inriktning. Det måste väl finnas nått AW-hack som bara utspelar sig i "vanliga världen"?

          I annat fall kanske utgå från Monster of the week eller nått, och sno de mer mundana spelböckerna. Har för mig att de reglerna redan erbjuder möjligheten att lära sig moves från andra spelböcker, så då är det bara att du gradvis introducerar moves och kanske hela spelböcker från Kult allt eftersom spelarna upptäcker mer och mer om världen bortom slöjan.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            Välj i så fall ett spel som är helt mundant i sin inriktning. Det måste väl finnas nått AW-hack som bara utspelar sig i "vanliga världen"?
            Problemet med exempelvis MotW är att det är mycket mer fokuserat på action. Det känns helt enkelt som att det skulle räcka att skala av KULT lite—kanske bara så enkelt som att alla spelare måste välja Sleeper playbook—snarare än att försöka leta nytt system. Det är ju egentligen mest presentationen jag har problem med. Inte lika mycket att de här moves:en finns, som att de skrivs i ansiktet på spelarna direkt.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
              Problemet med exempelvis MotW är att det är mycket mer fokuserat på action.
              Det var bara ett exempel. Min erfarenhet av AW-hacks sträcker sig till DW och MoTW.

              Det har dock sagts mig att det finns hundratals där ute.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                Det var bara ett exempel. Min erfarenhet av AW-hacks sträcker sig till DW och MoTW.

                Det har dock sagts mig att det finns hundratals där ute.
                Har själv inte varit så intresserad av AW-hacks, för de jag läst har varit mer inspirerande läsning än spel ärligt talat. KULT Divinity Lost är undantaget som bekräftar regeln för min del.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Kult är som Candyman
                  Jag gillar att du använder en film där monstret inte dyker upp föränn efter 45 minuter, där första halvan till stor del handlar om att monstret inte alls finns på riktigt utan bara är fattigt folks försök att hantera en jobbig situation, där monstret bara dyker upp för att huvudpersonen aktivt försöker avmystifiera och förklara bort monstret, som en liknelse till Kults tendens att lägga fram allting framför spelarna =D


                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                    Jag gillar att du använder en film där monstret inte dyker upp föränn efter 45 minuter, där första halvan till stor del handlar om att monstret inte alls finns på riktigt utan bara är fattigt folks försök att hantera en jobbig situation, där monstret bara dyker upp för att huvudpersonen aktivt försöker avmystifiera och förklara bort monstret, som en liknelse till Kults tendens att lägga fram allting framför spelarna =D

                    Hahahahahaha :D

                    Du har en bra poäng. Men jag tror att min liknelse håller för andra halvan av filmen :p

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                      Det här intrycket får jag med, och jag tycker det är jättetråkigt. Det hade kunnat vara mer av ett toolkit för att skapa gnostiska mytologier, istället för en fast mytologi som förväntas vara känd. Har personligen samma problem med det som med alla splatbooks till Vampire som gjorde vampyrvärlden allt mer trångbodd och metaplot:en allt mer central. Men det är inte riktigt så extremt i KULT.
                      Offtopic, men: Jag föredrar nog när det finns en fastställd mytologi, överlag. Men att det finns en fastställd "roadmap", en Stor Kampanj där allting gradvis förklaras och avslöjas i en lagom takt. Så en fast mytologi som förväntas vara okänd =)


                      Jag har för övrigt lite liknande problem med Lovecraft. Jag gillar den lovecraftska mytvärlden, men ifall jag ska spelleda folk som redan är bekanta med den så vill jag nog skapa helt nya varelser och gamla gudar. Jag avskyr tanken på "aha, det är en X den här gången också, bäst vi förbereder oss med A, B och C då".

                      Kommentera


                        #12
                        En variant är att låna in något riktigt tungt simulationistiskt system, typ Western, och slänga på de story-mekanismer du gillar, det har jag testat med ganska god effekt någon gång. Systemet lurar så att säga spelarna att ännu mer tro att de spelar något annat. Sådana systems chrunch gör också att faktiskt strid med monstret också undviks till varje pris vilket ofta är en poäng. Men vet inte hur Kult det vore och man ska ju orka rodda reglerna också.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                          En variant är att låna in något riktigt tungt simulationistiskt system, typ Western, och slänga på de story-mekanismer du gillar, det har jag testat med ganska god effekt någon gång. Systemet lurar så att säga spelarna att ännu mer tro att de spelar något annat.
                          Det här tycker jag funkar rätt bra med OSR-spel, faktiskt. Lamentations of the Flame Princess är enkelt, men ändå onödigt crunchigt med olika tärningsskalor, encumbranceregler och annat bjäfs. Det gör att gruppen har annat för sig än att tänka på vad som kommer eller är på väg. En förvånande effekt av att reglerna är tillräckligt D&D för att kännas som något annat än vad det är. Good point!

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                            Offtopic, men: Jag föredrar nog när det finns en fastställd mytologi, överlag. Men att det finns en fastställd "roadmap", en Stor Kampanj där allting gradvis förklaras och avslöjas i en lagom takt. Så en fast mytologi som förväntas vara okänd =)
                            Egentligen tror jag att jag håller med om det, på sätt och vis. Kanske inte att materialet i sig behöver fastställa en mytologi, men mytologin behöver nog vara till viss del fastställd innan spelet börjar i alla fall. Jag gillar ju improvisation, dock, så "fastställd" är en rätt fluffig term för min del.

                            Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                            Jag har för övrigt lite liknande problem med Lovecraft. Jag gillar den lovecraftska mytvärlden, men ifall jag ska spelleda folk som redan är bekanta med den så vill jag nog skapa helt nya varelser och gamla gudar. Jag avskyr tanken på "aha, det är en X den här gången också, bäst vi förbereder oss med A, B och C då".
                            Just! Eller vampyrer. Eller varulvar. Eller vad som helst. Alla "vet" redan allting, och då blir det förutsägbart och tråkigt. Det blir också svårt att rollspela, eftersom spelarna använder sin egna kunskap.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                              Jag har för övrigt lite liknande problem med Lovecraft. Jag gillar den lovecraftska mytvärlden, men ifall jag ska spelleda folk som redan är bekanta med den så vill jag nog skapa helt nya varelser och gamla gudar.
                              Vilket väl egentligen är helt i linje med Lovecrafts mythos. Nu har jag förvisso inte läst allt han skrivit, men jag har intrycket av att samma varelse sällan/alldrig är huvudfokus för mer än en historia (med undantag för hans ghouls, samt temat "människa som fibblar med mystiska krafter bortom hens kontroll").

                              Och om jag skulle vara tvungen att spela efter konceptet "rollpersonenera vet inget från början" (jag är lite less på det själv) så skulle jag helt klart föredra om det mystiska är del av ett mysterium som man undersöker.

                              Så typ Ninth Gate, Angel heart, till och med Sherlock Holmes (den med Downey, även om den sen tar twisten tillbaka till det mundana igen) där mystiska inslag dyker upp i en ganska mundan grundplot, och vissar sig ha större och större betydelse tills man inser att det mystiska måste vara det verkliga.

                              Då funkar det även om jag som spelare vet att spelvärlden innehåller mystiska inslag, men bygger på (som Krank är inne på) att jag inte alls är bekant med det specifika mystiska inslaget i äventyren.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Mekanurg, Idag, 11.44
                              0 responses
                              2 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Mekanurg  
                              Started by Khan, 21 August 2019, 22.14
                              3 responses
                              90 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                              35 responses
                              1.976 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Voldstagg13  
                              Started by God45, Igår, 06.14
                              5 responses
                              195 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
                              5 responses
                              185 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg crilloan  
                              Started by Sjunde inseglet, 18 June 2016, 12.17
                              13 responses
                              740 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Sjunde inseglet  
                              Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                              7 responses
                              154 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg anth
                              av anth
                               
                              Started by zonk, 16 August 2019, 20.05
                              1 response
                              86 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg zonk
                              av zonk
                               
                              Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                              90 responses
                              3.688 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Christoffer  
                              Started by God45, 21 August 2019, 20.27
                              17 responses
                              593 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg gorillotaur  
                              Arbetar …
                              X