Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varför välja rollspel som kreativt uttryckssätt?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Uppenbarligen är rollspel något annat än samtal. Om jag sitter och samtalar om vad som hänt under dagen med några kollegor på jobbet är det inte rollspel vi håller på med. Och så vidare. Uppenbart krävs det andra komponenter än "samtal" för att något ska vara "rollspel".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
      Uppenbarligen är rollspel något annat än samtal. Om jag sitter och samtalar om vad som hänt under dagen med några kollegor på jobbet är det inte rollspel vi håller på med. Och så vidare. Uppenbart krävs det andra komponenter än "samtal" för att något ska vara "rollspel".
      Ett samtal är inte ett rollspel men ett rollspel är en sorts samtal.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Ok, då håller jag helt enkelt inte med. Tar du bort allt utom samtalet så är det bara det du har kvar. Om du inte adderar några tekniker eller procedurer så blir det inte rollspel.
        Fast det du säger är att samtalet behöver tekniker eller procedurer, och ja det kan underlätta för att samtalet ska bli ett rollspel, men det går ju också att mer eller mindre samberätta en historia utan explicit tekniker eller procedurer och då blir det ändå en typ av rollspel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg

Fast det du säger är att samtalet behöver tekniker eller procedurer, och ja det kan underlätta för att samtalet ska bli ett rollspel, men det går ju också att mer eller mindre samberätta en historia utan explicit tekniker eller procedurer och då blir det ändå en typ av rollspel.
          Fast då har du ju fortfarande satt upp ett ramverk för samtalet, och det är således mer än bara ett samtal.
          Last edited by Rymdhamster; 20 July 2019, 22.16. Anledning: skrivfel

Kommentera

Så du tycker det räcker med samtal + berättande för att något skall kallas rollspel?

Kan inte säga att jag köper det. För mig måste en rimlig definition innehålla både något som är "roll" och något som är "spel".

Däremot kan jag glatt hålla med om att samtalsformen särskiljer rollspel från mycket annat i familjen spel.
            Last edited by Bolongo; 20 July 2019, 21.51.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Fast då har du ju fortfarande satt upp ett ramverk för samtalet, och det är således mer än bara ett samtal.
              Jag ser det som en sorts samtal snarare än ett samtal+ något mer, men visst det är väl en definitionsfråga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Så du tycker det räcker med samtal + berättande för att något skall kallas rollspel?

Kan inte säga att jag köper det. För mig måste en rimlig definition innehålla både något som är "roll" och något som är "spel".

Däremot kan jag glatt hålla med om att samtalsformen särskiljer rollspel från mycket annat i familjen spel.
                Jag tror det är fruktsamt att låta rollspel vara ett brett begrepp som inkluderar allt som folk vill kalla rollspel. "det där är inte rollspel" leder ingenvart.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                  Fast vänta nu.

Om Trump och Löven ska ha ett samtal om ASAP Rocky så finns det ramverk och riktlinjer för hur det samtalet går till. Och en domstolsförhandling är ett samtal med strikta regler. Ett samtal är fortfarande ett samtal även om det finns regler för hur informationsutbytet går till.

Jag kan helt klart se att alla rollspel är en sorts samtal, medan alla samtal inte är rollspel. (Tänk er här ett venn diagram där samtal är en bubbla som helt omsluter bubblan rollspel.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg

Fast vänta nu.

Om Trump och Löven ska ha ett samtal om ASAP Rocky så finns det ramverk och riktlinjer för hur det samtalet går till. Och en domstolsförhandling är ett samtal med strikta regler. Ett samtal är fortfarande ett samtal även om det finns regler för hur informationsutbytet går till.

Jag kan helt klart se att alla rollspel är en sorts samtal, medan alla samtal inte är rollspel. (Tänk er här ett venn diagram där samtal är en bubbla som helt omsluter bubblan rollspel.)
                    ja, exakt. Var det något med det som var oklart?

Jag menade självfallet inte alla samtal förvandlas till rollspel bara för att man tillsätter lite regler eller riktlinjer. Precis som jag är fullkomligt övertygad om att APM inte menade att _alla_ samtal är rollspel.

Kommentera

Jag tror det är fruktsamt att låta rollspel vara ett brett begrepp som inkluderar allt som folk vill kalla rollspel. "det där är inte rollspel" leder ingenvart.
                      Alltför breda definitioner är inte fruktsamma, de leder till att vi inte kan prata om någonting därför att ord inte betyder något längre.

Precis som jag är fullkomligt övertygad om att APM inte menade att _alla_ samtal är rollspel.
                      Hur är det, APM, om allt som folk vill kalla rollspel är rollspel, leder inte det till att alla samtal är rollspel?
                      Last edited by Bolongo; 20 July 2019, 23.37.

Kommentera

"Rollspel är ett samtal" löper väl risken att bli så pass brett att det blir innehållslöst. Ett samtal kan ju vara så många olika saker. Jag kan ha ett samtal där jag försöker övertyga folk, där jag fördriver tiden, där vi gemensamt försöker lösa ett problem, där jag uttrycker känslomässig samhörighet, där jag berättar rövarhistorier och vill skapa en dramatisk effekt, och så vidare. Ett normalt samtal glider också ständigt mellan olika syften: en normal krogkväll brukar ju spänna över fem-sex olika samtalssyften, och samma sak sker sannolikt under en normal rollspelskväll.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                          "Rollspel är ett samtal" löper väl risken att bli så pass brett att det blir innehållslöst. Ett samtal kan ju vara så många olika saker. Jag kan ha ett samtal där jag försöker övertyga folk, där jag fördriver tiden, där vi gemensamt försöker lösa ett problem, där jag uttrycker känslomässig samhörighet, där jag berättar rövarhistorier och vill skapa en dramatisk effekt, och så vidare. Ett normalt samtal glider också ständigt mellan olika syften: en normal krogkväll brukar ju spänna över fem-sex olika samtalssyften, och samma sak sker sannolikt under en normal rollspelskväll.
                          Jag vet inte om jag skulle kalla det innehållslöst, men du har helt rätt i övrigt - och det lustiga är ju att alla de där typerna av samtal finns i lika rollspel:
                          • övertyga folk: werewolves of miller's hollow (om ni nu är beredda att kalla det ett rollspel)
                          • fördriver tiden: tja typ Stoke - Birmingham 0-0?
                          • gemensamt försöker lösa problem: kutulu
                          • uttrycker känslomässig tillhörighet: (är inte helt säker på vad detta skulle kunna vara men någon annan har säkert ett förslag?)
                          • Berättar rövarhistorier: baron von Munchausen eller Nostalgi
                          Så därför *bör* definitionen lämnas bred - för det är så brett som rollspel faktiskt är. Sen är jag ju medveten om att det huvudsakligen är trad som diskuteras på just det här forumet.

Kommentera

Vad är "mest rollspel" av följande aktiviteter:
                            A. Ett samtal jag har med min sambo om våra gemensamma semesterplaner.
                            B. Jag läser/spelar ett Ensamma vargen-soloäventyr.

För mig är svaret uppenbart B.

Kommentera

Det kanske är så att essentialistiska definitioner av komplexa kulturella och sociala fenomen alltid kommer vara ohållbara i kontakt med verkligheten.
                              Last edited by Vimes; 21 July 2019, 02.12.

Kommentera

Jag vet inte om jag skulle kalla det innehållslöst, men du har helt rätt i övrigt - och det lustiga är ju att alla de där typerna av samtal finns i lika rollspel:
                                • övertyga folk: werewolves of miller's hollow (om ni nu är beredda att kalla det ett rollspel)
                                • fördriver tiden: tja typ Stoke - Birmingham 0-0?
                                • gemensamt försöker lösa problem: kutulu
                                • uttrycker känslomässig tillhörighet: (är inte helt säker på vad detta skulle kunna vara men någon annan har säkert ett förslag?)
                                • Berättar rövarhistorier: baron von Munchausen eller Nostalgi
                                Så därför *bör* definitionen lämnas bred - för det är så brett som rollspel faktiskt är. Sen är jag ju medveten om att det huvudsakligen är trad som diskuteras på just det här forumet.
                                Jag skulle nog rent utav påstå att alla de där sakerna kan förekomma i ett och samma rollspel. När jag berättar rövarhistorier kan jag ju vänta med att avslöja viss information för att få en dramatisk effekt senare, vilket är samma sak som jag gör som spelledare. Att övertyga, lösa problem, känna delaktighet och så vidare ingår också ofta i vad man gör under ett spelmöte, helt oaktat spel. För mig blir det en ganska oformlig definition.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                307 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                462 visningar